شکستن پیچ ایمپلنت دندان

علت شکستن پیچ ایمپلنت دندان چیست و چه باید کرد؟

ایمپلنت دندان یک روش عالی و مناسب برای افرادی است که دندان های خود را به هر طریق از دست داده اند. با کمک ایمپلنت دندان شما می توانید دندان هایی همچون دندان های طبیعی خود داشته و به همچون دندان های طبیعی کارایی داشته باشد.  اما ایمپلنت دندان هم برای همه افراد مناسب نمی باشد و بهتر است قبل از انجام این روش با معاینات لازم متوجه شوید آیا کاندید مناسبی برای این روش دندانپزشکی هستید یا خیر. با ما تا انتهای این مقاله و علت شکستن پیچ ایمپلنت دندان همراه باشید.

علت شکستن پیچ ایمپلنت دندان چیست؟

هنگامی که پیچ ایمپلنت دندان دچار شکستگی می شود، یعنی دندانپزشک از ایمپلنت های ارزان قیمت استفاده کرده است یا شما استرس داشته اید و بر روی ایمپلنت دندان می تواند تاثیر منفی بگذارد. همچنین در صورتی که با نیروی زیاد چیزی را گاز گرفته اید هم این امکان وجود خواهد داشت که پیچ ایمپلنت بشکند.

عوامل دیگری هم می توانند جزو علل شکستگی پیچ ایمپلنت دندان باشند. در ادامه شما را با این علل آشنا می سازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کیفیت ایمپلنت

در صورتی که دندانپزشک از ایمپلنت ارزان قیمت یا اندازه نامناسب استفاده کرده باشد، نیروی جویدن یا گاز گرفتن را نمی تواند تحمل کند و در نتیجه باعث شکستگی ایمپلنت دندان می شود.

محل کاشت

ایمپلنت ها باید به طور دقیق برای متعادل نمودن نیروهای عملکرد روزمره و همچنین سایش مورد استفاده قرار داده شوند.

تاج دندان

در صورتی که روکش ایمپلنت به درستی قرار نگرفته باشد، ممکن است منجر به ایجاد فشار ناخواسته بر روی ایمپلنت شود.

کیفیت استخوان

در صورتی که دندانپزشک ایمپلنت را در حجم استخوان کم یا استخوان بی کیفیت قرار داده باشد، امکان دارد شکستن پیچ ایمپلنت دندان رخ دهد.

اگرچه دندانپزشک ممکن است مایل به تعویض ایمپلنت باشد، اما بهتر می باشد اول علت شکستگی آنها مشخص شود. تکرار شکست ایمپلنت دندان غیرقابل قبول می باشد. توصیه می شود برای معاینه و ارزیابی کردن ایمپلنت، بایت و تاج دندان، با یک متخصص ایمپلنت دندان زمان ملاقاتی تعیین کرده و در این باره با متخصص خود صحبت کنید. سی تی اسکن سه بعدی هم می تواند به متخصص کمک کند تا تشخیص دهید که چرا حجم استخوان، از محل ایمپلنت، منجر به شکستگی ایمپلنت می شود.

ممکن است ایمپلنت دندان شما دارای گارانتی باشد. هر دندانپزشکی برای کارهای خود گارانتی تعیین می کند. در صورتی که در این باره اطلاعات کافی ندارید، در مورد آن با مطب دندانپزشک خود صحبت و مشورت کنید و از او سوال نمایید که آیا درمان های که انجام می دهد دارای گارانتی است یا خیر.

شکستن پیچ ایمپلنت دندان

در صورت شکستن پیچ ایمپلنت دندان، امکان بازیابی آن وجود دارد؟

در صورتی که یک ایمپلنت دندان دچار شکستگی شود چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟ این سوال افرادی است که می خواهند از این روش استفاده کنند و می خواهند بدانند در صورت ایجاد مشکل آیا راه حلی برای رفع آن وجود دارد یا خیر.

این یک سوال کاملا طبیعی می باشد که باید از دندانپزشک خود داشته باشید. بیمارانی که به دنبال ایمپلنت های دندانی جهت جایگزین نمودن دندان های از دست رفته خود هستند، به این فکر کرده اند که اگر چیزی مانند شکستگی یا تراشه رخ دهد، چه باید کنند. خوشبختانه راه حل هایی در این مورد وجود دارد که می تواند باعث ترمیم دندان شکسته شود. زمانی که دندان ایمپلنت دچار شکستگی می شود دندانپزشک ابتدا به دنبال علت این رخ داد می گردد و پس از آن نسبت به علت یک درمان موفق را پیشنهاد می کنید. با این حساب پس می توان در صورت شکستگی پیچ ایمپلنت دندان آن را بازیابی نمود.

چه چیزی می تواند باعث شکستن پیچ ایمپلنت دندان شود؟

قبل از اینکه نگران باشید که ایمپلنت جدید و سفارشی شما در لحظه ای که به آن فشار وارد می کنید شکسته می شود، مهم است بدانید که اکثر افرادی که این نوع روش تعویض دندان را انجام می دهند هرگز با ایمپلنت خود مشکلی نداشته اند. در موارد بسیار نادر ایمپلنت دندان شکسته می شود، این احتمال وجود دارد که به یکی از دلایل زیر رخ دهد:

  • فشار زیادی قبل از جوش خوردن کامل ایمپلنت به استخوان اعمال می شود.
  • ساییدگی بیش از حد اباتمنت، قطعه ای که ایمپلنت را به بخش ترمیم شده متصل می کنند.

پیچ شکسته در اباتمنت

تاج دندان یا پروتز نگهدارنده ایمپلنت در اثر خوردن غذاهای سفت یا جویدن یخ دچار تراشه، ساییدگی یا شکستگی می شود.

اگر این اتفاق بیفتد چه باید بکنید؟

در صورتی که متوجه شدید ایمپلنت واقعی (نه ترمیمی) شکسته شده است، بهتر می باشد در اسرع وقت با دندانپزشک خود در اینباره صحبت و او را مطلع کنید. ممکن است وقفه بلند مدت موجب شود که دندانپزشک نتوانند به طور مناسب دندان شما را معاینه کند. ممکن است کمی ناراحت شوید، که می تواند نشانه ای باشد که چیزی در ایمپلنت شما درست نیست.

هنگامی که برای ملاقات به دندانپزشکی مراجعه کردید دندانپزشک ایمپلنت دندان را بررسی نموده و به این صورت می توانید ببینید مشکل ایجاد شده از چیست. در صورتی که شکستن پیچ ایمپلنت دندان از داخل دیده شود، ایمپلنت باید برداشته و سپس جایگزین شود.

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی برای جایگزین جدید قوی نبوده است، می توان پیوند استخوان را برای افزودن مواد معدنی استخوان به نواحی ضعیف فک انجام دهید. این امر برای بهبودی به چند ماه وقت قبل از تعویض ایمپلنت لازم دارد.

اگر اباتمنت یا پیچ داخل آن شکسته شود، نیازی به برداشتن ایمپلنت واقعی نخواهد بود، فقط وسیله فلزی (اباتمنت) لازم می باشد.

در صورتی که ترمیم هم شکسته شود، باید از دهان خود قالب بگیرید تا بتوان یک تاج جدید برای جای خالی دندان از دست رفته ایجاد کنید. دندانپزشک پس از آماده شدن، آن را در جای خود قرار می دهد.

چگونه می توانید از شکستگی جلوگیری کنید؟

برای حفظ ایمپلنت دندان خود چند کار وجود دارد که می توانید به منظور جلوگیری از شکستن ایمپلنت های دندان از آنها بهره گرفته و انجام دهید، در ادامه شما را با آنها آشنا می سازیم:

بهتر است در مرحله ریکاوری، فشار اضافی روی ایمپلنت خود وارد نکنید. در این مدت ایمپلنت باید بتواند به درستی با استخوان فک و همچنین بافت های اطراف شما ترکیب و ادغام شود.

از خوردن غذاهای سفت و ترد تا مدتی خودداری کنید تا ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد.

از انجام دندان قروچه جلوگیری نمایید.

در صورتی که در شب مستعد دندان قروچه هستید از محافظ شب استفاده کنید.

جمع بندی شکستن پیچ ایمپلنت دندان

با مراقبت و نگهداری مناسب، ایمپلنت های دندانی شما می توانند تا چندین دهه یا بیشتر دوام داشته باشند. با این حال، در صورتی که در ایمپلنت، اباتمنت یا ترمیم خود دچار وقفه شدید، بدانید که دندانپزشک یک متخصص ماهر است که می تواند مشکل شما را برطرف کند و به لذت بردن شما برای داشتن لبخند زیبا و جدید در کمترین زمان کمک کند.

دسته بندی: ایمپلنت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس