حساس شدن دندان

علت حساس شدن دندان چیست و چگونه می توان آنها را درمان کرد؟

زمانی که دندان‌ شما حساس می گردد، فعالیت هایی مانند مسواک زدن، خوردن و آشامیدن باعث می شود تا درد موقت در دندان‌ ایجاد شده یا دندان تیر بکشد. وجود دندان های حساس نتیجه ساییده شدن مینای دندان یا نمایان شدن ریشه دندان می باشد. با این حال، گاهی اوقات درد در دندان علت های دیگری مانند حفره، ترک، پرکردگی قدیمی یا بیماری ها لثه نیز خواهد داشت.

با ما همراه باشید تا شما را با علت و نحوه درمان دندان های حساس آشنا سازیم.

در صورتی که وجود دندان حساس باعث می شود تا شما اذیت گردید، بهتر است حتما یک وقت برای مراجعه به دندانپزشکی خالی کرده و برای درمان دندان های خود هر چه سریعتر پیش قدم گردید. دندانپزشک شما دلایل دندان درد را در شما بررسی و تشخیص خواهد داد و می تواند مشکل را رفع کند.

چرا دندان دچار حساسیت می شود؟

شاید برای شما سوال باشد که علت حساسیت ناگهانی دندان چه می تواند باشد؟ زمانی که مینای دندان فرسوده می شود این حساسیت می تواند رخ نمایان کند. پس زمانی که مینای دندان به علت ساییدگی ازبین می رود، با مصرف مواد غذایی سرد یا گرم اعصاب دندان های شما تحریک شده و درد را نمایان می سازد. این درد می تواند بسیار خفیف یا بسیار شدید باشد.

به همین جهت توصیه می گردد زمانی که این مشکل رخ داد سریعا با دندانپزشک خود تماس گرفته و یک وقت ویزیت از دندانپزشک خود بگیرید.

از عوامل متعددی که می توانند باعث ایجاد حساسیت دندانی شوند می توان به این موارد اشاره نمود:

• مسواک کردن نادرست و محکم یا استفاده از مسواک سخت
  • تحلیل لثه
  • شکستگی یا ترک خوردن دندان
  • دندان قروچه و روی هم فشار دادن دندان‌ها
  • استفاده از فرآورده های سفید کننده دندان
  • جمع شدن پلاک
  • استفاده طولانی مدت از دهانشویه
  • خوراکی های اسیدی
  • عمل‌های دندانپزشکی
  • پس از پرکردگی

درمان حساس شدن دندان

علت های مختلفی ممکن است باعث ایجاد حساس شدن دندان ها شود. به همین جهت راه های درمانی بسیاری هم هستند که دندانپزشک می تواند برای این مشکل به شما پیشنهاد نماید. با ما همراه باشید تا با چند روش درمانی ساده برای درمان دندان های حساس آشنا گردیم.

حساس شدن دندان

خمیر دندان

با انتخاب خمیر دندان مناسب و پس از چند بار استفاده، این امکان وجود خواهد داشت تا مشکل درد دندان های حساس خود را بتوانید رفع کنید. شما می توانید با مشورت با دندانپزشک خود خمیر دندان مناسب حال خود را شناسایی و استفاده نمایید.

فلوراید

فلوراید یکی از مواردی است که برای سلامت دندان ها بسیار مفید و مناسب می باشد. شما می توانید برای تقویت مینای دندان و همچنین برای کاهش درد، از فلوراید استفاده کرده و فلوراید را به نواحی حساس دندان خود بمالید. شما می توانید حتی از خمیر دندان حاوی فلوراید هم برای تقویت مینای دندان خود استفاده و بهره ببرید.

باندینگ

از دیگر روش های درمانی برای دندان های حساس باندینگ می باشد. بعضی مواقع، سطح دندان در معرض خطر را می توان با اعمال رزین باندینگ در سطح حساس ریشه درمان نمود. اما به طور معمول احتیاج به بی حسی موضعی خواهد بود.

پیوند لثه جراحی

در صورتی که ریشه دندان بافت لثه ای خود را از دست داده باشد، با مقداری بافت لثه از جای دیگر در دهان و استفاده آن در محل آسیب دیده می توان از ریشه های در معرض خطر محافظت نمود.

عصب کشی

در صورتی که دندان های حساس شما دچار درد شدید گردیده و درمان ها دیگر تاثیری ندارند، دندانپزشک با معاینه و تشخیص خود عصب کشی کانال ریشه را سفارش می نماید و این روشی می باشد که برای درمان دندان استفاده می گردد. ممکن است این روش درمانی، موفق ترین روشی باشد که برای از بین بردن دندان در نظر گرفته خواهد شد.

به منظور جلوگیری از شدید شدن درد در دندان های حساس، دندان های خود را بهتر است حداقل دو بار در روز با مسواکی نرم و خمیر دندانی که دارای فلوراید می باشد و با ضربه های ملایم مسواک بزنید. از نخ دندان استفاده نمایید و بهتر است از خمیر دندان معمولی استفاده نکنید.

در صورتی که دندان قروچه می کنید، از دندانپزشک خود در مورد محافظ دهان بپرسید و ببینید استفاده از آنها برای شما اگر مشکلی ایجاد نمی کنند. در زمان خواب از محافظ دندان استفاده کنید. دندان قروچه باعث شکستگی دندان و ایجاد درد در دندان ها می شود و با کمک محافظ دندان می توان از ایجاد درد و شکستگی دندان جلوگیری نمود.

همچنین در زمان آشامیدن مایعاتی همچون نوشابه‌ و آب میوه  مراقب خود باشید. چون می‌توانید به مرور زمان باعث ازبین رفتن مینای دندان خود شوید. زمانی که مایعات اسیدی می نوشید، اسید با دندان های شما ارتباط پیدا می کنند. پس بهتر است بعد از خوردن یا نوشیدن ماده اسیدی، کمی آب بنوشید تا سطح اسیدی  دهان شما کمتر گردد.

درد دندان در زمان استفاده از غذاهای سرد ممکن است نشان دهنده عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. بعلاوه، اگر علائم دیگری همچون خشکی دهان دارید، با پزشک معالج خود مشورت کنید. این علائم به عوارض جانبی برخی از داروهای مضر و ضد اضطراب و اعصاب ممکن است مرتبط باشد.

آیا استرس هم باعث ایجاد حساس شدن دندان می شود؟

کاهش سطح استرس بسیار مهم است. استرس و اضطراب امروزه در زندگی ما بسیار افزایش پیدا کرده و باعث شده حتی روی سلامت جسمی ما هم اثراتی را داشته باشد.

برای کاهش دادن استرس خود می توانید از فعالیت های کاهش استرس و نگرانی های خاص همچون یوگا و مدیتیشن بهره ببرید. با کمک این درمان ها می توانید باعث کاهش تأثیر روانی خود شده و در نتیجه به سلامت دندان های خود کمک کنید.

آیا ممکن است حساسیت دندان از بین رود؟

به خودی خود بعید می باشد که حساسیت دندان ازبین رود. در صورتی که دندان ها شروع به حساس شدن نمود، بهتر می باشد در اسرع وقت دندان های خود را به دندانپزشک نشان دهید.

شاید فکر کنید که این یک مشکل کوچک است اما بهتر است این مشکل را ساده نپندارید و برای درمان آن کاری انجام دهید.

چه هنگامی باید نگران حساسیت دندان خود باشبم؟

حساسیت دندان بعضی مواقع نشانه پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، یا پرکردگی دندان فرسوده باشد. پس نباید ساده از آن گذر نمود. در صورتی که متوجه شدید که حساسیت در یک ناحیه از دهان متمرکز گردیده، می تواند نشانه ای باشد که شما باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

در آخر

حساسیت دندان می تواند به دلایل گوناگونی ایجاد گردد. اما شما می توانید با مراجعه به موقع به دندانپزشکی این مشکل یا نشانه را هر چه سریعتر با کمک دندانپزشک خود درمان نمایید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.