سرطان دهان

سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان trucare به زبان ساده، شامل بیماری می شود که در قسمت های مختلف دهان و نواحی مجاور از جمله: لوزه‌ها، غدد بزاقی، پشت گلو و غدد لنفاوی گردن ایجاد می شود. طبق مطالعات متعدد و انجام شده، مردان، بالای 40 سال در برابر این بیماری آسیب پذیرتر از زنان هستند. ما می خواهیم در این مقاله در رابطه با شناخت سرطان دهان، علایم آن و نحوه درمان آن صحبت نماییم. پس شما هم می خواهید بدانید این بیماری چگونه ایجاد و چگونه می توان آن را درمان نمود با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

علائم سرطان دهان

از شایع ترین گزارشات این وضعیت پزشکی می توان به: لکه های قرمز و سفید یا مخملی در قسمت های مختلف که در دهان ایجاد می شود، اشاره داشت. بیمار ممکن است متوجه لکه های ناهموار، زخم ها، توده ها یا برآمدگی هایی در لب پایین شود و درد، همراه با مشکل در بلعیدن و جویدن  غذا و حرکت زبان در فک ایجاد شود.

برخی از علائم شدید بیماری دهانی شامل: احساس مداوم درد، بی حسی غیرقابل توضیح در داخل دهان است. در صورتی که لکه یا ناهمواریی وجود داشته باشد که در عرض دو هفته ترمیم نشده است، بیمار باید بدون اتلاف وقت به پزشک یا دندانپزشک برای شناسایی و درمان مراجعه کند.

عوارض trucare چیست؟

طی مطالعات صورت گرفته در مورد سیگار و تنباکو باید گفت عاملی که می تواند موجب سرطان دهان گردد مصرف دخانیات می باشد. این یک حقیقت کاملاً ثابت شده است که با رعایت بهداشت دهان، پرهیز از سیگار، تنباکو می توان خطر ابتلا به سرطان دهان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

طبق تحقیقات انجام شده، معلوم گردید که حدود 25 درصد از بیماران مبتلا به سرطان دهان، سیگاری یا الکلی هستند. افراد خانواده و کسانی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار دارند هم می توانند در رابطه با این بیماری آسیب پذیر باشند.

مراحل سرطان دهان

پس از تشخیص تومور سرطانی در دهان، پزشکان باید حدود توسعه یافته در دهان را بر اساس پروتکل جهانی تعیین کنند.

تومور سرطانی ممکن است در ابتدا مثل یک نقطه کوچک قرمز و سفید در دهان ظاهر شود. متأسفانه، اکثر افراد آن را جدی نمی گیرند و بعد از گذشت یک ماه، به عنوان چیز جدی به آن نگاه می کنند.

علائم بیماری را می توان حتی روی لب ها و دهان نیز یافت نمود، اما این را هم اضافه کنیم که فراتر از این مناطق گسترش نمی یابد. در فاز یک، تومورها می توانند حداکثر تا 2 سانتی متر رشد کنند. تومورهای سرطانی شناسایی شده در مرحله دوم حدود 2 سانتی متر هستند. بیماری در این مرحله به غدد لنفاوی سرایت  نمی کند.

در مرحله  سوم، اندازه تومور تا 4 سانتی متر افزایش می یابد. این بیماری تنها به یک غده لنفاوی و در سمتی که در ابتدا سرطان در آنجا ایجاد شده، محدود می شود.

در مرحله چهارم، بیماری علاوه بر گسترش در حفره دهان و در بافت های لب، با بیش از یک غدد لنفاوی در گردن نیز روبه رو می شود. اندازه تومور در این مرحله ممکن است 6 سانتی متر باشد. وضعیت پزشکی در این مرحله بسیار پیچیده می شود، زیرا تومور به رگ های خونی، فک پایین یا حتی پایه جمجمه می رسد. این سرطان به سرطان دهان متاستاتیک تبدیل می شود و می تواند انتشار بیشتری به ریه ها، استخوان های مختلف بدن داشته باشد.

برخی از پزشکان می توانند آن را به عنوان یک مرحله منطقه ای و دور توصیف کنند. قسمت های منطقه ای، بخش های نزدیک را نشان می دهند، در حالی که دور به این معنی است که بیماری در قسمت های مختلف گسترش یافته است.

دندانپزشکان به منظور انجام غربالگری در دهان آموزش دیده اند. این مرحله شامل معاینه دهان و بررسی بافت ها و توده های تغییر رنگ یافته در دهان است. در صورت وجود هر چیز مشکوک، از جمله تومور، دندانپزشک ممکن است بیوپسی یا آزمایشاتی را برای تعیین ماهیت تومور توصیه کند.

سرطان دهان

جلوگیری از سرطان دهان

برای جلوگیری از سرطان دهان دندانپزشکان و پزشکان توصیه دارند تا از کشیدن سیگار، مصرف محصولات تنباکو و نوشیدنی های الکلی خودداری گردد. یک سبک غذایی را انتخاب کنید که شامل غذاهای گیاهی یا حیوانی، غلات کامل، نوشیدنی های سالم و سبزیجات باشد.

از قرار دادن پوست در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و تا جایی که امکان دارد از استفاده لوسیون های مسدود کننده UV-A/B اجتناب کنید.

هر ماه یک چکاپ انجام دهید و به دنبال علائم غیرعادی در دهان باشید. با معاینات منظم دندانپزشکی و غربالگری سرطان دهان را پیگیری کنید. متأسفانه، علائم سرطان دهان، مورد توجه قرار نمی گیرد و تنها تعداد محدودی به دندانپزشک خود مراجعه می کنند.

انواع سرطان دهان

این بیماری به انواع مختلف سرطان لب، زبان، کام سخت (در سقف دهان)، گونه داخلی، لثه و سرطان کف دهان طبقه بندی می شود.

سرطان زبان شامل ایجاد تومورها و زخم یا ضایعات سرطان زبانی در سطح زبان است در حالی که سرطان دهان زیر زبان هم علائمی مانند زخم و لک قرمز و سفید دارد. سرطان دهان HPV که نوعی ویروس پاپیلومای انسانی است در پشت گلو ایجاد می شود.

آیا سرطان دهان، قابل درمان است؟

در صورتی که بیماری سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود. بسته به نوع فرعی، مرحله و شدت تومور، پزشک جراح تومور، دارو، شیمی درمانی، مراقبت های حمایتی و پرتو درمانی یا ترکیبی از دو مورد را پیشنهاد می کند. اما احتمال باقی ماندن ویروس تا پنج سال وجود دارد و به میزان توسعه و گسترش تومور بستگی خواهد داشت.

با پیشرفت علم پزشکی و دارو سازی برای درمان تومور سرطانی داخل دهان، چسب های نواری معرفی می شوند. چسبی که با استفاده از فناوری نانو ایجاد شده، به جای هدف قرار دادن سلول های سالم، داروها را مستقیماً بر سلول های آلوده وارد می کند. این چسب های درمانی هنوز در مرحله آزمایش بالینی هستند، اما پرتو درمانی می تواند امیدی برای افرادی باشد که از عوارض شیمی درمانی رنج می برند.

آیا بیماری پس از درمان می تواند عود کند؟

درمان سرطان پس از رسیدن به مراحل پیشرفته، احتمال عود آن را بالا خواهد برد. پزشک معالج تومور سرطانی، احتمال عود بیماری را پیش بینی می کند و انجام آزمایش‌ و معاینات را هر از گاهی پس از درمان هم توصیه می نماید. متأسفانه، درمان قطعی مانع عود بیماری نمی شود. حتی بیماری ممکن است در همان جا که قبلاً رخ داده بروز نکند و در قسمتی متفاوت رخ دهد. بنابراین، توجه داشته باشید که پس از درمان، بیمار باید مدتی را تحت نظر پزشک و دندانپزشک خود باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان