روکش دندان چیست؟روکش دندان چیست؟

روکش دندان چیست؟

روکش دندان کلاهکی است که در بالای دندان های آسیب دیده قرار گرفته و باعث پوشش، بازیابی و محافظت از دندان می شود. اگر می خواهید با مزایا و نحوه استفاده روکش دندان آشنا گردید پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه شوید.

روکش های دندانی اغلب از جنس: فلزات، رزین سرامیک و چینی می باشد و پس از استفاده احتیاج به مراقبت های خاصی ندارد و فقط لازم است بهداشت دهان و دندان رعایت گردد.

روکش دندان چیست؟

گاهی به دلایل مختلف و گذشت زمان دندان ها دچار آسیب و فرسودگی قرار می گیرند. فرقی نمی کند این آسیب به دلیل پوسیدگی دندان باشد و یا صرفا به دلیل استفاده در طول زمان اندازه و شکل خود را از دست بدهند.

روکش ها همچون کلاهک‌ و به شکل دندان است و روی دندان ها قرار می گیرد. با کمک این روکش می توان اندازه، استحکام، ظاهر و تاج دندان را بازیابی نمود. تاج روی دندان قرار گرفته و دندان را می پوشاند و همچون محافظ برای دندان عمل می نماید.

علت استفاده از روکش دندانی

از جمله دلایل مختلفی که ممکن است فرد نیاز به روکش داشته باشد به این شرح می باشد.

  • به محافظت از دندان های ضعیف که در برابر پوسیدگی مقاوم نیستند کمک می کند.
  • باعث ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت فرسوده شده، می شود.
  • برای پوشاندن و حمایت از دندان ها با پرکردگی بزرگ و خالی بودن بین دندانی مناسب است.
  • باعث حفظ بریج دندان در جای خود می شود.
  • به منظور پوشاندن دندان های بد شکل یا تغییر رنگ شدید مناسب است.
  • یک پوشش مناسب برای ایمپلنت دندان می باشد.
  • پوشاندن دندانی که با کانال ریشه درمان شده باشد.

روکش دندان چیست؟

انواع روکش دندان

انواع مختلفی از روکش ها وجود دارند که عبارتند از:

  • روکش‌های آنله
  • روکش‌های 3/4

این دو نوع روکش به اندازه روکش‌های سنتی دندان زیرین شما را نخواهد پوشاند، در صورتی که روکش سنتی کل دندانهای بیمار را می پوشاند. آنله و روکش 3/4 زمانی مناسب می باشند که هنوز ساختار دندانی بیمار محکم باشد.

جنس روکش دندان از چیست؟

روکش های دندانی می تواند از مواد مختلف تهیه شود. این مواد به این شرح می باشند.

فلز

از فلزات مختلفی می توان در تاج دندان استفاده نمود از جمله این فلزات می توان به: نیکل، کروم، طلا و پالادیوم اشاره اشاره داشت. این روکش ها به ندرت آسیب می بینند و بدون آنکه: بشکنند، بریده شوند و یا دچار ساییدگی گردند سالیان سال قابل استفاده می باشند. به عبارتی بیشترین دوام را داشته و برای نصب آن کافی است کمی از دندان را برداریم تا روکش قرار بگیرد.

اما خوب یک ایراد دارد و آن هم رنگ متالیک این نوع روکش می باشد. برای دندان های آسیاب که در دید قرار نمی گیرند یک گزینه بسیار عالی و باکیفیت می باشد.

چینی به فلز

از دیگر موادی که در تهیه روکش می توان از آن استفاده نمود چینی می باشد. این روکش را با رنگ دندان های کنار تاج مطابقت داد، چرا که آنها رنگ دندان طبیعی تری دارند.

اما خوب گاهی فلز زیر کلاه چینی تاج به شکل یک خط تیره ظاهر می گردد. از معایب دیگر این نوع روکش دندانی می توان به: شکستن قسمت چینی روکش، ساییده شدن و احتمال بریدگی اشاره داشت.

روکش های دندانی از جنس فلز چینی می تواند برای دندان های جلو و عقب یک انتخاب خوب و مناسب باشد.

رزین در جنس روکش دندان

این نوع از روکش نسبت به روکش هایی که از مواد دیگر ساخته می شوند، ارزانتر و مقرون به صرفه می باشد. اما خوب از معایب آن باید بگوییم در گذشت زمان فرسوده می شود.

تمام سرامیک یا تمام چینی

روکش ها تمام سرامیک یا تمام چینی بهترین تطابق رنگ طبیعی را در مقایسه با سایر روکش های نام برده شده دارد. این مواد برعکس مواد فلزی حساسیتی ایجاد نکرده و یک انتخاب ایده آل می باشد. اما خوب برعکس روکش چینی به فلز مقاومت خوبی ندارند. اما با اینحال انتخاب مناسبی برای دندانی جلویی می باشد.

سرامیک فشرده

از دیگر روکش ها می توان به سرامیک فشرده اشاره داشت. این روکش جایگزین آستر فلز بوده و در فرآیند تهیه روکش تمام سرامیکی استفاده می گردد. این نوع روکش با درپوش چینی فشرده شده که بهترین رنگ طبیعی را ارائه می نماید. البته این را هم خاطر نشان کنیم که روکش سرامیک فشرده ماندگاری بیشتری نسبت به روکش تمام چینی دارد.

مزایا روکش دندان

انجام روکش می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد، این مزایا عبارتند از:

1. دندانهای سفید و شفاف با ظاهری طبیعی

2. مقاومت در برابر لک

3. دوام و ماندگاری

4. نتایج سریع و عالی

5. ترمیم مشکلات ظاهری جزئی

6. پر کردن شکاف بین دندان ها

7. پوشاندن دندانهایی که تغییر رنگ داده اند

8. مناسب برای دندان های نامرتب و نامنظم

9. چند منظوره بودن

10. ترمیم مینای دندان آسیب دیده

 

خطرات و معایب استفاده از روکش دندانی

ممکن است پس از استفاده از روکش با چندین مشکل مواجه شوید، این مشکلات به این شرح می باشد:

وجود حساسیت

دندانی که به تازگی روکش شده است ممکن است پس از انجام عمل حساس گردد. علت هم این است که داروی بیهوشی ازبین رفته و امکان دارد به دلیل وجود عصب دندان که هنوز در دندانها وجود دارد روی گرما و سرما حساس باشد.

به همین منظور ممکن است دندانپزشک شما بخواهد تا مدتی از خمیر دندانی که برای دندان های حساس طراحی شده استفاده نمایید.

تاج خرد شده

گاهی ممکن است تاج های ساخته شده از تمام چینی دچار تراشه شود. تراشه های کوچک را می توان ترمیم نمود و تاج در دهان شما باقی می ماند. اگر زمانی که تراشه بزرگ یا بسیار باشد ممکن است احتیاج به تعویض روکش وجود داشته باشد.

تاج شل

برخی مواقع چسب مخصوصی که تاج با آن روی دندان محکم می گردد به مرور شسته شده و باعث شل شدن تاج گردد. به غیر از اینکه تاج شل می گردد می تواند باعث ایجاد باکتری و پوسیدگی دندان گردد.

افتادن تاج

روکش دندان ممکن است بی افتد. زمانی که این اتفاق می افتد به دلیل کمبود چسب مخصوص و تناسب نامناسب می باشد.

واکنش آلرژیک

گاهی فلزاتی که برای تهیه روکش های دندان استفاده می گردند، مخلوطی از چند فلز خواهند بود. برخی افراد ممکن است به فلزات حساسیت داشته و دچار واکنش آلرژیک گردند. اما خوب این مورد تا کنون بسیار نادر بوده است.

خط تیره روی دندان تاج دار در کنار خط لثه

در صورتی که یک خط تیره در کنار خط لثه دندان تاج دار خود مشاهده نمودید، نگران نباشید چرا که این موضوع طبیعی می باشد. الخصوص اگر مواد استفاده شده چینی به فلز باشد.

ماندگاری روکش دندان

در صورتی که به درستی از روکش های دندانی خود مراقبت نمایید و دندانپزشک متخصص با سابقه این عمل را انجام دهد بین 5 تا 15 سال دوام خواهد داشت.

همچنین عادات شخصی مربوط به دهان هم می تواند روی طول عمر روکش تاثیر بگذارد. این عادات عبارتند از:

  • دندان قروچه یا فشردن
  • جویدن یخ
  • جویدن ناخن
  • استفاده از دندان برای باز کردن بسته بندی

قیمت روکش های دندان

قیمت و هزینه تاج های دندانی به محل زندگی بیمار و همچنین تخصص دندانپزشک بستگی دارد. اما خوب روکش های دندانی هم متنوع بوده و بسته به موادی که برای روکش خود انتخاب می کنید قیمت می تواند متغیر باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس