رابطه پوسیدگی دندان و بریس

رابطه پوسیدگی دندان و بریس چیست؟

اینپوسیدگی دندان یکی از مشکلات عدیده ایی است که ممکن است برای هر فردی ایجاد گردد. فرقی نمی کند به سلامت دهان و دندان خود اهمئیت می دهید یا خیر. پوسیدگی دندان می تواند به هر علتی ایجاد گردد حتی اگر از بریس به منظور صاف نمودن دندان های خود استفاده نمایید هم این مشکل می تواند بوجود آید. رابطه پوسیدگی دندان و بریس می تواند تنگاتنگ باشد و در صورتی که به آن توجه نگردد می تواند سلامت دهان و دندان را به مخاطره بی اندازد. با ما همراه باشید تا با رابطه پوسیدگی دندان و بریس آشنا سازیم.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری عفونی شناخته می شود. مینای دندان اولین موردی می باشد که به منظور پوسیدگی دندان مورد آسیب قرار بگیرد. در اصل پوسیدگی یک حفره در دندان ایجاد می گردد و پس از آن حفره در عمق گسترش پیدا خواهد کرد. در صورتی که پوسیدگی درمان نگردد، سوراخ بزرگتر شده و پوسیدگی به عاج که لایه ای زیرین مینای دندان می باشد خواهد رسید. همچنین در تماس با غذا با معایات گرم، سرد یا شیرین حس درد در دندان ها ایجاد می گردد.

پوسیدگی ممکن است به پالپ دندان هم برسد. در آخر هم هنگامی که باکتری های پلاک دندانی به استخوان، رباط یا لثه حمله می نمایند، آبسه دندانی ظاهر می گردد.

علائم پوسیدگی دندان: رابطه پوسیدگی دندان و بریس

علائم پوسیدگی دندان برای هر فردی می تواند متغیر باشد. این علائم پوسیدگی  به مرحله توسعه پوسیدگی و محل آن بستگی خواهد داشت. زمانی که مینای دندان بیمار آسیب دیده باشد، می تواند بدون درد باشد.

از شایع ترین علائم پوسیدگی دندان می توان به این موارد اشاره داشت:

• وجود درد
  • دندان های حساس
  • زمان گاز گرفتن احساس درد ایجاد می گردد.
  • ایجاد لکه قهوه ای بر روی دندان
  • وجود چرک در اطراف دندان

رابطه پوسیدگی دندان و بریس

دانستن این نکته مهم می باشد که فردی که از بریس استفاده می کند، احتمال بسیاری برای ایجاد پوسیدگی دندان وجود خواهد داشت. با این همه، دانستن چند نکته در مورد آن مهم می باشد:

پلاک در مناطق عمیق تر دندان ها بوجود خواهد آمد که تمیز کردن آن‌ نواحی بسیار سخت تر می گردد و در صورتی که بریس دارید تمیز نمودن آنها سخت تر خواهد بود.

هر چقدر تعداد پلاک ها به علت مسواک کردن نامناسب باشد و هر چه بیشتر بر روی سطح دندان باقی مانده باشد، احتمال تخریب دندان و تولید اسید بیشتر می گردد.

وسایل ارتودنسی دندان که در دهان باقی خواهند ماند، در صورتی که بهداشت دهان و دندان نامناسب بوده باشد و به درستی از آنها نگهداری نگردد، می تواند منجر به پوسیدگی دندان گردد.

راه حل های متفاوتی به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان یا عدم وجود پوسیدگی دندان وجود خواهد داشت.

حفظ بریس های خود به منظور تمیز نمودن پروتز دندان خود بایستی یک دوز محلول شوینده را بر روی یک مسواک معمولی یا بر روی برس مخصوص پروتزهای متحرک خود قرار دهید. شما بایستی از دو طرف مسواک زده و بر روی نواحی شکاف بین دندان های پروتز خود تکرار نمایید. پس از آن می توانید به طور کامل آبکشی نمایید.

مسواک کردن به فرد این امکان را خواهد داد تا پلاک های دندانی را شل نموده و باقی مانده مواد غذایی بر روی دندان های خود را از بین ببرند. پس بایستی از نحوه مسواک کردن خود غافل نگردید.

راهکارهایی برای از بین رفتن پوسیدگی دندان

درمان های طبیعی نمی توانند جایگزین مناسبی برای درمان های دندانپزشکی باشند. فقط آنها به منظور تسکین هرگونه درد مرتبط با پوسیدگی دندان در زمانی که دسترسی به دندانپزشک وجود ندارد پیشنهاد می گردد. پس روی پیشرفت باکتری ها در دندان پوسیده اثر نخواهد گذاشت.

میخک به علت خواص ضد عفونی کننده و بی حس کنندگی که دارد آن را به عنوان یک داروی طبیعی و مناسب برای مقابله کردن با درد دندان مرتبط می داند. استفاده کردن از آن ساده می باشد: بایستی یک میخک برداشته و آن را به صورت آرام بر روی دندان آسیب دیده که دارای پوسیدگی است فشار دهید. همچنین لثه های خود را می توانید با کمک اسانس میخک با استفاده از یک سواب پنبه مسواک زده و از این طریق از خواص اسانس میخک بهره ببرید.

دهانشویه های خانگی مختلف هم می توانند به کاهش درد که از پوسیدگی دندان ناشی می شود کمک نمایند. به عنوان نمونه، می توانید با یک دهانشویه از سرکه سیب یا آب نمک گرم استفاد کنید یا اینکه یک قطره اسانس نعناع را داخل یک لیوان آب گرم مخلوط نمایید.

رابطه پوسیدگی دندان و بریس

چگونه پوسیدگی را درمان نماییم؟

در ادامه رابطه پوسیدگی دندان و بریس بهتر است به نحوه چگونگی درمان پوسیدگی دندان هم بپردازیم و ببینیم چگونه می توان این مشکل را هم برطرف نمود. پس همچنان با ما در مقاله رابطه پوسیدگی دندان و بریس همراه باشید.

بهترین روش برای درمان کردن موثر پوسیدگی دندان این می باشد که در اولین فرصت با یک جراح دندان مشورت لازم را بگیرید تا بتوانید با کمک دستگاه اشعه ایکس دندان، تشکیل  شدن پوسیدگی دندان را تشخیص داد و یک درمان مناسب را برای آن دریاقت نمود. در نهایت دندانپزشک می تواند بافت دندانی آسیب دیده که به علت پوسیدگی است را درمان و از بین ببرد. همچنین می تواند حفره را تا قسمت سالم دندان تمیز نماید. پس از آن این حفره با کمک از یک محصول بی اثر آب بندی می گردد.

در صورتی که حره بیشتر از حد عمیق بوده باشد و پالپ دندان را تحت تأثیر قرار داده باشد، دندانپزشک با برداشتن پالپ عفونی، پوسیدگی دندان را از بین خواهد برد. دندانپزشک همچنین می تواند فرد را به سمت پروتز دندانی سوق دهد تا دندان آسیب دیده را بازسازی نماید. یا در صورتی که متأسفانه امکان نجات دندان وجود نداشت، ایمپلنت می تواند مناسب باشد.

در صورت بروز آبسه یا عفونت، از قبل درمان آنتی بیوتیکی توسط دندانپزشک تجویز می گردد. عفونت ها می توانند بافت ها را حساس نمایند، پس بایستی قبل از درمان کردن پوسیدگی آنها را درمان نمود.

در آخر

امیدواریم توانسته باشیم شما را در رابطه پوسیدگی دندان و بریس راهنما کافی و جامعی داده باشیم. بریس به عنوان بک روش دندانپزشکی مناسب و پر فایده در علم دندانپزشکی شناخته شده می باشد. اما خوب استفاده نمودن از این روش دندانی میدتواند با مشکلاتی هم همراه باشد که یمی از آنها ایجاد پوسیدگی دندان در زمان استفاده از بریس ها می باشد.

البته مهم می باشد که این را هم اضافه نماییم استفاده کردن از بریس لزوماً منجر به پوسیدگی دندان نخواهد شد. راه حل های متفاوتی به متظور جلوگیری از پوسیدگی دندان یا عدم وجود پوسیدگی دندان بسیار مهم می باشد.

جلسه دوم عصب کشی دندان