دندان های کودکان

مراقبت های لازم برای دندان های کودکان

توصیه می گردد کودکان را در اسرع وقت نزد دندانپزشک برده و اجازه دهیم دندان های کودک توسط دندانپزشک معاینه گردد‌. این معاینات به دندانپزشک اجازه می دهد تا در صورت بروز مشکل همچون پوسیدگی به موقع اقدام به درمان دندانهای کودک بپردازد. همچنین با این کار کودکان هم برای بازدیدهای بعدی آماده می شوند و استرس و ترسی که در مقابل دندانپزشکان دارند ازبین می رود. هر چه این ملاقات زودتر انجام پذیرد، کودکان هم آرامش بیشتری خواهند داشت.

زمان بروز دندان های کودکان

اولین دندان کودک به اصطلاح دندان شیری کودکان معمولاً هنگامی که کودک حدود 6 ماه را دارد ظاهر می گردد. تمام 20 دندان شیری بایستی تا 30 ماهگی کودک ظاهر گردند.

اولین دندان های آسیاب دائمی (دندان های عقبی) در سن حدود 6 سالگی ظاهر می گردند. افتادن اولین دندان های شیری هم در سن حدود 6 تا 7 سال شروع می گردد. پس از آن دندان های دائمی جایگزین دندان های شیری می گردند. به طور معمول ابتدا دندان های جلویی پایینی ابتدا از بین می‌روند و پس از مدت کوتاهی دندان های جلویی بالا از بین می‌روند و دندان های دائمی رشد می نمایند. تمام دندان های دائمی بایستی تا سن 14 سالگی در جای خود قرار گرفته باشند، البته به غیر از دندان های عقل که این دندان ها امکان دارد در هر زمانی بین 18 تا 25 سالگی ظاهر گردند.

دندان های همه کودکان متفاوت می باشند و با سرعت های مختلفی رشد می نمایند. پس جای نگرانی وجود ندارد اگر دندان های کودک ما دیرتر از سایر کودکان رشد نموده است.

نحوه تمیز نمودن دندان های کودک

تمیز نمودن دندان های کودک بایستی بخشی از برنامه بهداشت روزانه آنها و ما باشد. امکان دارد.

شما می توانید پشت فرزندتان بایستید یا بنشینید و چانه او را به دست بگیرید تا راحت تر به دندان های بالا و پایین دسترسی داشته باشید و بتوانید عمل مسواک زدن کودک خود را انجام دهید.

هنگامی که اولین دندان ها شروع به ظاهر گشتن نمودند، سعی نمایید از مسواکی که برای کودکان طراحی گردیده با مقدار کمی خمیر دندان دارای فلوراید استفاده نمایید.

مهم می باشد که برای مسواک زدن فرزند خود تا ۷ روز حداقل نظارت داشته باشید.

تمام دندان ها که ظاهر گردیدند، از مسواک با سر کوچک و نرم با حرکات دایره ای کوچک استفاده نمایید و سعی نمایید هر بار روی یک قسمت دندان مسواک زدن را به آرامی انجام دهید.

فراموش نفرمایید که به آرامی پشت دندان ها و روی لثه ها را هم مسواک نمایید.

پس از مسواک نمودن دندان آب دهان را بیرون نریخته و آبکشی نکنید. با اینکار فلوراید مدت بیشتری روی دندان شما باقی خواهد ماند.

در صورت امکان، مسواک نمودن را به صورت روتین در نظر داشته باشید. درست قبل از اینکه کودک شما به رختخواب برود هم عمل مسواک زدن را به او گوشزد نمود و آن را برای تو انجام دهید.

توجه داشته باشید که کودک خود را تشویق نمایید، چرا گه تحسین می تواند نتیجه مثبتی در پی داشته باشد!

دندان های کودکان

آیا خمیر دندان دارای فلوراید برای دندان های کودکان مناسب است؟

دندان های ما می توانند به طرق مختلف اقدام به جذب فلوراید نمایند، همچون: خمیردندان، کاربردهای خاص فلوراید و شاید آب آشامیدنی در منطقه شما هم می تواند حاوی فلوراید باشد. فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کرده و موجود بودن فلوراید در خمیر دندان یا آب می تواند سلامت دندان ها را تضمین نماید.

همه کودکان تا ۳ سالگی بایستی از خمیر دندانی با سطح فلوراید حداقل 1000ppm (قسمت در میلیون) است استفاده نمایند. پس از ۳ ماه بایستی از خمیردندان به اندازه یک نخود استفاده نمود که دارای 1350ppm تا 1500ppm می باشد.

همچنین می توانید سطح فلوراید روی بسته بندی خمیردندان را هم بررسی نمایید. کودکان بایستی در زمان مسواک زدن تا سن 7 سالگی تحت نظر والدین باشند. همچنین بایستی مطمئن گردید که خمیر دندان در هنگام آبکشی بلعیده نمی شود.

کودکان باید برای مسواک زدن از چه نوع برس استفاده نمایند؟

مسواک های کودکان انواع مختلفی داشته که بسته به نظر و جلب توجه کودک برای مسواک زدن توسط والدین خریداری می گردد.

مسواک های کودک که در بازار موجود می باشند باعث ترغیب کودک به زدن مسواک می گردد.

فقط در هنگام خرید مسواک کودک مهم است توجه داشته باشید که از مسواک سر کوچک نرم و نایلونی که مناسب سن کودک شما است، استفاده کنید.

استفاده نمودن از مسواک برقی مناسب برای سن کودک شما هم می تواند به مسواک زدن لذت بخش کمک نماید و مطمئن گردید که کودک شما برای مدت زمان مناسب مسواک خواهد زد.

علت دندان درد کودکان

دندان درد به خصوص در کودکان بسیار دردناک و ناراحت کننده می باشد و علت اصلی آن هم پوسیدگی دندان می باشد. پوسیدگی به دلیل قند زیاد، در رژیم غذایی می باشد.

دندان درآوردن هم مشکل دیگری است که می تواند منجر به درد دندان شود. رویش دندان از حدود 6 ماهگی شروع می گردد و زمانی که دندان های بالغ شروع به رویش می نمایند ادامه خواهند یافت. اگر کودک شما احتیاج به تسکین درد دارد، مطمئن گردید که داروی بدون قند را انتخاب نموده اید. اگر درد ادامه داشت، بایستی با دندانپزشک کودکان مراجعه و درمان را از آنجا ادامه دهید.

همچنین توجه داشته باشید که با دندانپزشک و پزشک خود مشورت نمایید تا همیشه داروهای بدون قند را برای شما تجویز نماید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان های کودکان

از علل اصلی پوسیدگی دندان میزان مصرف قند یا اسید موجود در رژیم غذایی نیست، اما دفعات مصرف یا نوشیدن آن مهم می باشد. هر چه کودک شما بیشتر غذاها یا نوشیدنی های شیرین یا اسیدی را مصرف نماید، احتمال پوسیدگی دندان او بیشتر خواهد شد. پس مهم است که غذاهای شیرین و اسیدی فقط در وعده های غذایی وجود داشته باشد. اگر بین وعده های غذایی به فرزند خودغذاهای شیرین و اسیدی بدهید، سعی نمایید از پنیر، سبزیجات و میوه هم استفاده کنید. تلاش کنید مقدار میوه خشکی که می دهید را محدود نمایید. چرا که قند بسیاری در میوه های خشک شده انباشته گردیده.

بین وعده های غذایی به نوشیدنی های دارای قند همچون آب میوه ندهید. در عوض به آنها شیر یا آب بدهید. برای نوزادان، زمانی که مواد جامد را به آنها معرفی می نمایید، به نوشیدنی ها یا به غذاهای آنها شکر اضافه نمایید.

همچنین لازم است به این مورد هم متذکر شویم که برخی از غذاهای فرآوری شده کودک دارای مقدار زیادی قند می باشند. سعی نمایید لیست تشکیل دهنده خوراکی مورد نظر را بررسی نمایید: هر چه قند در لیست بالاتر باشد، مقدار بیشتری در محصول وجود خواهد داشت. به عنوان نمونه: لاکتوز، فروکتوز، گلوکز یا ساکارز.

مسواک کردن کامل با خمیر دندان دارای فلوراید ۲ بار در روز یعنی یکبار در شب و یک بار در طول روز به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک شایانی می نماید.

در آخر

مراجعه به دندانپزشکی همراه با کودک باعث می گردد تا برای کودک عادت گردد تا از محیط دندانپزشکی و دندانپزشک نترسد و در زمان مراجعه به دندانپزشکی استرس و ترس نداشته باشد.

دندانپزشکی تخصصی نعمت الهی انواع درمان های دندانی من جمله: کامپوزیت دندان، بلچینگ دندان ، ایمپلنت ، جرم گیری و  … را با کمترین هزینه معقول با تیم متخصص و مجرب انجام می دهد.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس