دندان های صاف و مرتب کودک

چگونه به فرزندم کمک کنم که دندان های صاف و مرتب داشته باشد؟

ژنتیک در سلامت دهان و دندان نقش مهمی دارد. باید بدانید که ژنتیک می تواند روی سلامت دندان ها تأثیر گذار باشد. مسائل بهداشتی مانند تب و سینوزیت می تواند باعث تغییر در رشد فک شود و همچنین باعث شلوغی بیش از حد دندان ها در آینده شود. البته در کنار این موارد زمانی که دندان ها محکم و استقامت کافی را نداشته باشند، ممکن است است باعث ایجاد دندان های نامرتب گردند. برای داشتن دندان های صاف و مرتب شایسته است که از دندان های شیری کودک خود مراقبت کنید.

زیرا حفره های ایجاد شده در دندان شیری می توانند به شلوغی دندان دائمی در آینده منجر شوند. اگر دندان های شیری دچار حفره های زودرس شوند و خیلی زود کشیده شوند، فضای ایجاد شده برای رشد دندانی کم شده و بعدها مشکلاتی را برای دندان های دائمی ایجاد می کنند.

در صورتی که دندان های کودک شلوغ یا کج به نظر می رسد یا دارای مشکلات رشدی است، دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرکی هم وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. بسته به مشکلات و سن کودک شما انواع مختلفی دارند که با نظر دندانپزشک بهترین را برای کودک خود انتخاب نمایید.

آیا کودک من برای جلوگیری از شلوغی دندان نیاز به کشیدن دندان عقل دارد؟

ممکن است بخاطر تعدد دندان ها دندانپزشک به کودک شما پیشنهاد کند که دندان عقل خود را خارج کند. یکی از این موارد این است که فضای کافی برای ورود دندان جدید وجود نداشته باشد. همچنین عامل گاهی اوقات این نگرانی را به وجود می آورد که دندان عقل باعث شلوغی می شود.

آیا دندان های صاف و مرتب مهم هستند؟

لبخند زیبا با وجود دندان های مرتب به‌ خوبی ایجاد می‌شود. حفظ سلامت دندان‌ کودکان در بزرگسالی و بعد از آن آسان تر است. وقتی دندان های صاف ظاهر می شوند، عملکرد دندان ها بهبود می یابد و در نتیجه سلامت دندان ها حاصل شده و لبخندهای شادی را به همراه خواهید داشت.

دندان های کج چه مشکلی دارند؟

اگر کودک شما دارای دندان های کج  می باشد، ممکن است خطر آسیب (به عنوان مثال، اگر دندان‌های باریک باشند)، مشکلات لثه (ژنژیویت) و پوسیدگی دندان را در دهان انها افزایش پیدا کند. زیرا باید آنها را خوب نگهداری نمود. این امکان وجود خواهد داشت دندان های کج به درستی عمل نکنند و در برخی موارد با گاز گرفتن غذا و جویدن طبیعی کودک شما را با مشکل مواجه نمایند. علاوه بر عملکرد دندان ها، وجود دندان های کج همیشه از نظر زیبایی ایده آل نخواهد بود.

آیا راهی برای محکم نمودن دندان های کودک وجود دارد؟

یکی از دلایل صاف بودن دندان ها به استقامت دندان ها باز خواهد گشت. شما می توانید برای محکم نمودن دندان های کودک خود از چند عادت مرتبط با تغذیه بهرمنده شده . به این صورت باعث محکم شدن، سالم ماندن و کمک به حفظ زیبایی کودک خود شوید. در ادامه شما را با چند عادت مرتبط با تغذیه آشنا می سازیم. همچنان با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دندان های صاف و مرتب کودک

از استفاده شیشه شیر در زمان خواب خودداری نمایید.

در صورتی که به کودک خود عادت داده اید تا از شیشه شیر استفاده کند و با آن بخوابد، قندهایی که در شیر و شیر خشک موجود می باشند می توانند منجر به پوسیدگی دندان گردند.  زمانی که کودک شما در حال خوابیدن است، تولید بزاق در او کم خواهد شد و به این صورت قند بر روی دندان ها خواهد نشست. در مقابل تلاش نمایید در زمانی که هنوز بیدار است به آنها غذا داده و پس از آن کودک را برای خوابیدن بر روی زمین قرار دهید.

داروهای بدون قند را امتحان کنید.

اینکه بخواهید کودک خود را به مصرف داروهای تلخ مجبور کنید کاری سخت و دشوار است. در صورتی که نسخه کوتاه مدت تجویز شده باشد، می توانید از داروهای طعم دار استفاده نمایید و مشکلی در مدت زمان کوتاه پیش نخواهد آمد. با این همه، در صورتی کودک شما برای مدت طولانی مجبور به مصرف دارو می باشد، از پزشک اطفال او خواهش کنید تا نوع بدون قند آن را برای شما تجویز نماید.

نوشیدن قبل از خواب

نوزادان تنها افرادی نیستند که بعضی از اوقات دوست دارند قبل از خواب نوشیدنی مصرف کنند. اجازه دادن به اینکه کودک نوپا یا حتی فرزند بزرگتر در زمان خواب از نوشیدنی استفاده کند می تواند باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شود. پس از مسواک کردن بهتر است به آنها یک لیوان آب بدهید تا تشنگی آنها رفع گردد.

میان وعده های مکرر

کسی را پیدا نخواهید کرد که یک میان وعده خوشمزه را دوست نداشته باشد. در حالی که خوردن وعده‌های غذایی سالم و کوچک در طول روز برای کودک مفید می باشد، اما خوردن میان وعده‌ ها به صورت مکرر می تواند روی سلامت دندانها تاثیر منفی بگذارد. تلاش کنید تا مصرف میان وعده را به یک یا دو بار در روز کاهش دهید و از کودک خود همیشه بخواهید تا بعد از مصرف میان وعده دندان های خود را مسواک بزند.

چگونه می توان دندان های کودک را صاف کرد؟

اگر میزان کجی در دندان های کودک واضح باشد آنها را می‌ توان به چند روش صاف کرد. به طور معمول برای تراز و مرتب کردن دندان ها ممکن است به وسایل ارتودنسی (اعم از بریس‌های ثابت یا یک نوع توسعه دهنده) نیاز باشد. در موارد دیگر، روشهای ترمیمی مانند باندینگ کامپوزیت می تواند زیبایی را بهبود بخشد.

چه زمانی برای صاف کردن دندان های کودک مناسب است؟

در صورتی که شما یا کودک شما نگران وضعیت نامرتنی دندان ها هستید، بهتر می باشد با دندانپزشک در این باره صحبت و مشورت داشته باشید. هنگام ملاقات با دندانپزشک، دندانپزشک می تواند موقعیت ها را ارزیابی کند، گزینه های درمانی مناسب را برای شما بازگو و اطلاع دهد. در موارد بیشتر، درمان زمانی شروع می شود که دندان های دوره بلوغ رویش کرده باشند.

جمع بندی دندان های صاف و مرتب

رعایت نمودن این دستورالعمل های گفته شده و همچنین مسواک کردن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه می تواند به حفظ سلامت دندان و همچنین سلامت لثه کودک شما کمک شایانی نماید. البته که معاینات و نظافت منظم هم در مطب دندانپزشک بسیار مهم و ضروری می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس