درمان کیست دندان در کودکان

درمان کیست دندان در کودکان

به طور کلی کیست های دندانی در کودکان یک بیماری خوش خیم می باشند. اما این را اضافه نماییم به محض تشخیص احتیاج به درمان خواهند داشت تا از پیشرفت نمودن آن جلوگیری گردد. ما در این مقاله شما را با کیست دندانی آشنا کرده و نحوه درمان کیست دندان در کودکان را بازگو می نماییم و می بینیم این درمان در کودکان به چه صورت است. پس ما را تا انتهای این مقاله یاری کنید.

در زمانی که مشکلات دندانی به موقع درمان نگردد، ممکن است کیست های دندانی در کودکان ایجاد شود. کیست دندان یک بیماری خوش خیم می باشد، اما بگوییم وجود آن در کودکان می تواند برای والدین نگران کننده باشد.

این مشکل می تواند خود را به شکل توده ای دردناک در لثه به نمایش بگذارد. اما در بعضی مواقع، امکان دارد به آسانی نتوان آن را تشخیص داد و فقط با معاینه دندانپزشک این عارضه قابل تشخیص باشد.

نباید، کیست های دندانی را در کودکان نادیده گرفت، چرا که می تواند به دیگر مشکلات سلامتی تبدیل گردد.

کیست دندان چیست؟

کیست دندان ضایعه ای می باشد که در درون استخوان های فک بالا بوجود می آید. نمای آن به شکل یک جیب بسته با غشای خاص خود می باشد که مجموعه ای: مایع، سلول ها یا هوا را احاطه نموده و به صورت غیر طبیعی رشد می نماید.

توسط سلول ها دیواره های کیست تشکیل می گردند، سلول ها تقسیم می گردند، رشد می نمایند و باعث افزایش حجم حفره می گردند. کنار استخوان که در ناحیه ای عارضه قرار دارد از بین می رود و در صورتی که به موقع درمان نگردد، می تواند باعث ازبین رفتن استخوان شود.

در کل بگوییم که کیست دندان در کودکان می تواند یک ضایعه خوش خیم و غیر توموری باشد. اما در بعضی از شرایط، می تواند به فرآیندهای بدخیم هم تبدیل گردد.

علائم کیست دندان در کودکان

رشد کیست دندان در کودکان به طور معمول بدون علامت و آهسته می باشد. این عارضه زمانی رخ نشان می دهد مایع ای که در این ضایعه موجود است، عفونی گردد یا هنگامی که کیست به اندازه قابل توجه ای رسیده باشد باعث تخریب و تغییر شکل استخوان گردد.

در ادامه برخی از علایم کیست های دندانی که در کودکان نمایان است را بیان خواهیم نمود. این علایم عبارتنداز:

  • درد در لثه
  • تورم یا توده در ناحیه کیست
  • فیستول هایی که مایعات را با کمک لثه به داخل دهان یا به خارج منتقل می کنند.
  • جابجایی و تحرک دندان ها در نزدیکی ضایعه
  • تحلیل ریشه دندان در نزدیکی کیست (این مورد با رادیوگرافی دندان مشاهده می گردد)
  • پارستزی (گزگز) یا تغییر به لب ها، صورت یا دهان دلیلی برای تجزیه و تحلیل ساختارهای عصبی موضعی

علل ایجاد کیست های دندانی

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ درمان کیست دندان در کودکان برویم بهتر است ببینیم چه چیزی باعث ایجاد کیست دندانی می شود و پس از آن درمان کیست دندان در کودکان می تواند به راحتی انجام پذیرد.

کیست های دندانی به کیست های ادنتوژنیک هم معروف می باشد.

از علل ایجاد کیست های دندانی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • وارد شدن ضربه یا آسیب به فک یا دندان
  • پوسیدگی که منجر به ایجاد عفونت در دندان می گردد و بافت داخلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
  • بیماری پریودنتال از نوع التهابی: پریودنتیت
  • مراقبت نامناسب از دندان
  • ایجاد عفونت در یک کانال دندانی
  • رویش سخت در دندان مولر (آسیاب) سوم یا دیگر دندان ها در زمان کودکی
  • بیماری های مزمن همچون: التهاب لوزه ها، سینوزیت، رینیت و بیماری های مشابه که در ناحیه ی نازوفارنکس رخ خواهد داد.
  • بیشتر شدن التهاب زیر دندان تا حدی که به شمل مزمن دربیاید.
  • سیستم ایمنی ضعیف

درمان کیست دندان در کودکان

درمان کیست دندان در کودکان

اولین اقدام برای درمان کیست دندان در کودکان به صورت مناسب این است که تشخیص دقیق انجام شود. برای این کار هم، ویزیت منظم دندانپزشکی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در بعضی از موارد، کیست امکان دارد علائمی را با خود به همراه داشته باشد که باعث شود تا والدین به دنبال یک راه حل فوری برای درمان روند. اما در دیگر موارد، این ضایع فقط با کمک معاینات معمول دندانپزشکی و توسط دندانپزشک قابل تشخیص خواهد بود.

هنگامی که کودک به کیست مشکوک می گردد، دندانپزشک از دهان کودک با کمک اشعه ایکس عکس می گیرد تا بتواند اندازه، محل دقیق، وضعیت عامل ایجاد کننده کیست و همچنین ساختارهای مجاور درگیر را ارزیابی و تعیین نماید. بعضی مواقع امکان دارد دیگر آزمایش های تکمیلی همچون سوراخ نمودن یا آسپیریاسیون کیست به منظور مطالعه سلول های ماهیت آن در زیر میکروسکوپ هم درخواست گردد.

در رابطه با درمان، بعضی مواقع می توان درمان محافظه کارانه را امتحان نمود و از کشیدن دندان که می تواند بعدها مشکل ساز گردد، جلوگیری نمود. بدین صورت اول درمان دندان انجام می پذیرد و پس از آن درمان ضد بیوتیکی به منظور رفع مشکل انجام می شود.

نکته

با کمک اشعه ایکس از عارضه پیش آمده عکس گرفته و کنترل انجام می گردد. در صورتی که ضایعه تداوم داشت، جراحی کوچکی به منظور از بین بردن کیست انجام می پذیرد.

در موارد خاص هم، آسیب به دندان مستلزم خارج کردن دندان مورد نظر به همراه کیست می باشد. این جراحی اجازه خواهد داد تا تمام بافت عفونی که در داخل استخوان قرار دارد برداشته شود.

پس از خارج نمودن کیست، دندانپزشک محتویات آن را در زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می نماید. پس از عمل، پیروی نمودن از یک رژیم مناسب به منظور محافظت از خطر در برابر خطرات احتمالی توسط میکروب های دهان بسیار مهم می باشد.

مراجعه به دندانپزشک اطفال می تواند امکان تشخیص سریع و زود هنگام بیماری های دهانی را قبل از اینکه علائم یا عوارض در سلامت دندان کودکان تاثیر بگذارد، کمک نماید. پس، حتما برای حفظ سلامت دهان و دندان کودک خود هر چند وقت یکبار به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

در آخر

از شایع ترین علل پیدایش کیست های دندانی می توان به آلودگی پالپ اشاره نمود. پس، بهترین روش به منظور جلوگیری از ایجاد این ضایعه، پرهیز کردن از بیماری هایی می باشد که منجر به مرگ عصب مانند حفره ها می گردد.

با رعایت نمودن بهداشت دهان و دندان، داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین مراجعه نمودن به صورت منظم به دندانپزشکی، می تواند سلامت دهان و دندان را حفظ نماید. در صورتی که دندانپزشک این تشخیص را دهد که چیزی اشتباه می باشد، می توان درمان را شروع نمود تا از بروز عواقب پیچیده تر، همچون ظاهر کیست پیشگیری گردد.

در صورتی که کودک شما تورم یا درد در دهان دارد، بهتر است سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید.

با مراقبت نمودن و کنترل های مناسبی که دندانپزشک توصیه دارد، می توان از بروز کیست های دندانی در کودکان پیشگیری کرد. اما در صورتی که ظاهر گردیدند باید سریعا تشخیص داده و درمان گردند.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان