درد دندان عقل

درد دندان عقل را چگونه درمان کنیم؟

درد دندان می تواند باعث شود تا فرد نتواند به طور کامل کارهای خود را به نحو احسنت انجام دهد. به خصوص اگر این درد دندان متعلق به دندان عقل باشد، درد دندان عقل می تواند در زمان رویش به طور خفیف یا شدید متغیر باشد‌. این درد در پشت دهان و در هر دو قسمت پایین و بالا، ناحیه ایی که دندان عقل ایجاد می گردد ممکن است نمایان گردد. در صورتی که در این ناحیه درد در کودکان نمایان شد بایستی به دنبال علل آن باشیم، چرا که در کودکان و نوجوانان دندان عقل تشکیل و نمایان نخواهد شد و فقط در بزرگسالی و در سنین ۱۷ تا ۲۱ دندان عقل تشکیل می گردد.

ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با درد دندان عقل صحبت کنیم و ببینیم که این درد چیست و چگونه می توان به بهبود آن کمک نمود. پس اگر شما هم مایل هستید این درد را در خود یا عزیزان خود که به آن دچار شده اند کاهش داده و درمان کنید بهتر است تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

درد دندان عقل چیست؟

در اواخر نوجوانی و ورود به دهه ۲۰ دندان عقل در فرد نمایان شده و رشد می کند. زمانی که دندان عقل در حال رشد است دردهایی گاهاً ایجاد می گردد که ممکن است پس از شکل گیری دندان سریع فروکش کند و گاهی هم ممکن است مدتی فرد را درگیر خود نماید. علت این موضوع هم می تواند متفاوت باشد، مثلاً ممکن است دندان عقل نهفته و یا گیر کرده باشد.

در صورتی که دندان عقل نهفته باشد می تواند باعث ایجاد درد شدیدی در دندان و حتی فک شود. در صورتی که درد بسیار شدید باشد و با هیچ راهکاری کاهش و درمان نگردد تنها راهی که باقی می ماند این است که دندان عقل از دهان خارج شود.

همچنین دندان عقل نهفته می تواند مشکلات بهداشت دهان و دندان را هم ایجاد نماید که عبارتند از:

پوسیدگی دندان

در کنار درد دندان عقل ممکن است فرد دچار پوسیدگی دندان نیز شود، چرا که باکتری به زیر لثه اطراف دندان عقل نفوذ کرده و باعث التهاب و درد اضافی در آن ناحیه می شود.

ایجاد عفونت

در صورت وجود دندان عقل نهفته فرد مستعد ابتلا به آبسه خواهد بود و در نتیجه عفونت دندانی در این مواقع بسیار می باشد و می تواند به سایر نقاط دیگر بدن هم سرایت نماید.

بیماری لثه

دندان های که نهفته هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه می باشند. در صورتی فکری برای درمان آن صورت نگیرد، می تواند به سایر قسمت های دهان هم سرایت نموده و سایر دندان ها را نیز درگیر کند.

درد دندان عقل

چگونه به کاهش درد دندان کمک کنیم؟

در صورتی که درد دندان عقل شما به دلیل نهفته بودن است ممکن است تنها راه برای درمان درد، برداشتن آن باشد. البته می توانید قبل از انجام این روش ابتدا از درمان های ساده و خانگی به منظور کاهش این درد کمک بگیرید و در صورتی که درد کاهش نیافت و درمان نشد با کمک دندانپزشک اقدام به کندن آن نمایید.

شما می توانید با کمک داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی به بهبود حال خود و کاهش درد تا حد ممکن کمک نمایید. در اینجا به چند نمونه از این درمان ها اشاره خواهیم کرد. با ما همچنان همراه باشید.

مسکن:

استفاده از داروهای ساده مسکن همچون: ایبوپروفن، پاراستامول که احتیاجی به داشتن نسخه ندارند می توانند تا حد ممکن به کاهش درد دندان کمک بسزایی نمایند.

همچنین در صورت خارج نمودن دندان، پس از اینکه بی حسی موضعی اثر خود را از دست داد هم می توان از این مسکن های ضد درد برای کاهش درد دندان خود استفاده کرد.

روغن میخک

از دیگر درمان های کاهش درد دندان عقل می توان به روغن طبیعی میخک اشاره نمود. حتی می تواند در صورت نداشتن روغن میخک از خود میخک هم برای تسکین درد خود استفاده نمایید. کافی است روغن میخک را روی پنبه گلوله ریخته و بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید، با اینکار از شر درد دندان نجات پیدا خواهید کرد.

نکته

توجه داشته باشید خانم های باردار و حامله بهتر است از این محصول برای کاهش درد خود استفاده نکرده و فوراً به دندانپزشک مراجعه نمایند.

محلول آب نمک

محلول آب نمک از دیگر مسکن های است که هم می تواند باعث کاهش درد سود و هم باعث شد عفونی شدن دندان و دهان گردد.

کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم هم می تواند به کاهش درد تا حد ممکن کمک نماید.

قرار گرفتن کمپرس سرد روی گونه می تواند به دلیل اثر بی حسی تا حد ممکن باعث کاهش درد دندان و التهابات موجود در آن ناحیه شود.

قرار دادن کمپرس گرم هم می تواند باعث کاهش تنش افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

بسته به نوع دردی که دارید می توانید از یکی از این دو روش کمپرس سرد یا کمپرس گرم به منظور بهبود درد دندان خود استفاده نمایید.

روغن درخت چای

رقیق شده روغن درخت چای با روغن نارگیل که یک روغن حامل است می تواند تا حد ممکن به کاهش درد دندان عقل کمک نماید‌.

روغن درخت چای باعث ازبین رفتن باکتری های موجود در خط لثه شده و التهاب را تا حد بسیاری کاهش می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده روغن درخت چای را به هیچ عنوان نخورید و آن را غرغره کرده و سپس آن را از دهان خارج سازید.

سیر

از دیگر درمان هایی است که شما می توانید برای کاهش درد دندان خود استفاده نمایید. سیر به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی که دارد باعث می شود تا باکتری های موجود در خط لثه نابود شده و به کاهش درد کمک فزاینده ایی نماید.

چه قدر طول می کشد تا درد دندان عقل درمان شود؟

در صورتی که به تازگی اقدام به کشیدن دندان عقل خود کرده اید باید بگوییم حدود چند روزی طول می کشد تا درد دندان اتمام یابد. برای اینکه درمان درد سریعا انجام پذیرد بهتر است بهداشت دهان و دندان را رعایت نموده و با دقت کافی دندان های خود را تمیز کنید تا احتمال عفونت و ایجاد باکتری در دهان و دندان تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

جمع بندی درد دندان عقل

درد دندان عقل یک مشکل رایج است که اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می نمایند. گاهی هم پیش می آید این درد زمانی که دندان نمایان شد کاهش پیدا کرده و برطرف گردد. اما خوب گاهی هم ممکن است به دلیل نهفته بودن باعث ایجاد درد خفیف یا شدید شود که در این صورت تنها راه درمان آن این است که به دندانپزشکی مراجعه کرده و پس از معاینه متخصص و در صورت لزوم اقدام به برداشتن آن نماییم.

در صورت وجود درد دندان عقل می توان با کمک گرفتن از داروهای بدون نسخه و درمان های طبیعی باعث کاهش درد دندان عقل خود شد.

در صورتی که توانستید این درد با با کمک داروهای بدون نسخه و یا درمان های طبیعی و خانگی کاهش دهید، این روند را تا زمان بهبودی ادامه دهید.

البته بهتر است در صورتی که درد در ناحیه دندان های خود احساس نمودیم سریعا وقت دندانپزشکی گرفته و اجازه دهیم ابتدا دندانپزشک دندان های ما را معاینه و بسته به دلیل ایجاد درد یک درمان قطعی را برای ما تجویز نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان