خشک شدن دهان

خشکی دهان، علل ابتلا، پیشگیری و درمان

خشکی دهان یک مشکل شایع است که برای بسیاری از افراد در تمام سنین پیش می آید. این مسئله ممکن است با عوارض جانبی ناخوشایندی همراه باشد که از جمله آسیب به دندان ها، لثه ها و سایر بافت های دهان است. این مقاله به شما توضیح خواهد داد که منظور از خشک شدن دهان چیست، چه علائمی دارد، چه عواملی باعث ایجاد آن می شود و روش های درمان و پیشگیری از آن چیست؟

در این مقاله قرار است عناوین زیر را مورد بررسی قرار دهیم: پنهان

تعریف

تعریف خشکی دهان

خشکی دهان به عنوان یک علامت نشان دهنده فرایند کاهش حجم تولید ترشحات دهانی و نیز کاهش رطوبت مخاط می باشد. این مشکل ممکن است با آسیب به بافت ها همراه باشد. این شرایط می تواند در سنین مختلف رخ دهد و در صورتی که به صورت مزمن باشد، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ناخوشایندی گردد.

 علت 

علت

علت خشکی در دهان و زبان و لثه ها می تواند متنوع باشد و شامل عوامل مختلفی از جمله داروها، بیماری ها، شرایط خاص و حتی عوامل روانی است. برخی از داروهایی که ممکن است باعث بوجود آمدن این مشکل شده باشند شامل آنتی هیستامین ها، ضدانعقادها، داروهای ضد فشار خون، داروهای ضدافسردگی و داروهای آرامبخش هستند. عوامل دیگری مانند پیری و تغذیه نامناسب نیز می توانند منجر به خشک شدن شوند.

علائم

علائم

علائم این مسئله شامل حساسیت نسبی به غذاهای سخت، لثه های نرم و آسیب پذیر، خارش دهان و گلو، تغییر رنگ زبان، نفخ یا درد شکم و تشنج عضلانی هستند. علائم دیگری مانند بوی دهان بد، احساس خستگی، ناتوانی در حرکت دهانی و تهوع نیز ممکن است با خشکی دهان همراه باشد.

تشخیص

تشخیص

برای تشخیص این مشکل، تست اسیدیته سولفوریک ممکن است مفید باشد. این تست که توسط دکتران انجام می شود، با استفاده از نوار دانه کربناته آلکالین به دست می آید. در صورتی که سطح PH دهان کمتر از 6/7 باشد، خشکی دهان تشخیص داده می شود.

پیامدها

خشکی دهان ممکن است عوارض جانبی و ناخوشایندی را نیز به همراه داشته باشد. این عوارض شامل آسیب به دندان ها، لثه ها و سایر بافت های دهان است. در برخی موارد نیز می تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت های دهان و لثه شود.

درمان

روش های مختلف درمان خشکی دهان

روش های مختلف درمان شامل روش های طبی و غیرطبی است. در روش های طبی، ممکن است داروهایی مانند پیلوکارپین و مواد مرطوب کننده دهان مانند ژل های آلوئه ورا و ژل های گلیسیرین استفاده شود. روش های غیرطبی، ممکن است شامل استفاده از چای سبز، حبوبات و خوردن میوه های خنک و تر باشد.

پیشگیری

پیشگیری از خشکی دهان

روش های پیشگیری از این مسئله شامل رعایت تغذیه سالم، مصرف آب کافی، جلوگیری از مصرف دخانیات و الکل، فرار از محیط های خشک و تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

 نتیجه گیری

خشکی دهان یک مشکل شایع است که ممکن است با عوارض جانبی ناخوشایندی همراه باشد. با اطلاعاتی که در این مقاله به شما ارائه داده شد، شما قادر خواهید بود تا بیشتر درباره علت، علائم، تشخیص، پیامدها، روش های درمانی و پیشگیری از این مسئله بدانید. به یاد داشته باشید که اگر دهانتان خشک شده است، بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید و راه های درمانی مناسب را برای خود پیدا کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021