باندینگ دندان

باندینگ دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

دندان شما لب پر شده، ترک خورده یا آسیب دیده است؟ دندانی که به هر دلیلی آسیب دیده و خالی شده باشد احتیاج به ترمیم شدن دارد. راه های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارد که یکی از آنها باندینگ دندان می باشد. باندینگ از روش های ترمیم کننده دندان می باشد که توسط دندانپزشک و بسته به اصولی برای فرد تجویز می گردد.

با کمک باندینگ دندان های آسیب دیده ترمیم شده و همچون مروارید خواهد درخشید. همچنین اعتماد به نفس فرد را هم بازگردانده و افزایش می دهد.

اگر در مورد این روش چیزی نمی دانید و مایل هستید از این روش استفاده اما از مزایا و معایب آن باخبر نیستید می توانید با ما همراه شوید تا با روش باندینگ دندان آشنا گردید و در صورت تمایل صاحب یک لبخند زیبا و دندان های مرتب شوید.

باندینگ دندان چیست؟

یکی از روش های ترمیم کننده دندان توسط دندانپزشک می باشد. به عنوان یک روش زیبایی هم شناخته می شود و با کمک مواد کامپوزیت نواقص دندان برطرف و ترمیم همرنگ دندان انجام می پذیرد.

این روش مقرون به صرفه می باشد، چرا که برعکس سایر روش های دندانپزشکی زیبایی همچون روکش که بسیار گران تمام می شود، نیست.

برعکس سایر روش های دندانپزشکی زیبایی یک روش ساده است. به قدری ساده است که هیچ احتیاجی به بیهوشی ندارد، البته مگر آنکه در دندان حفره ایی وجود داشته باشد که بایستی قبل از انجام این روش آن حفره پر گردد.

همچنین احتیاجی نیست برای انجام این روش چندین بار به دندانپزشکی مراجعه نمود.

این روش به دو نوع امروزه توسط دندانپزشک انجام می پذیرد که به این شرح می باشد:

  • باندینگ کامپوزیت مستقیم
  • باندینگ کامپوزیت چسبنده

نحوه استفاده باندینگ

برای انجام فرایند باندینگ ابتدا داندانپزشک با کمک یک راهنمای سایه برای انتخاب رنگ رزین کامپوزیت استفاده خواهد کرد تا با رنگ دندان های طبیعی شما مغایرتی نداشته باشد.

پس از آن در ادامه روش باندینگ سطح دندان را زبر می نماید و پس از آن دندانپزشک از مایعی استفاده می کند تا بتواند باندینگ را به دندان بچسباند.

حال دندانپزشک رزین کامپوزیت را روی مایع اعمال می نماید. باعث قالب و شکل دهی دندان شده و سپس با کمک نور فرابنفش مواد را سخت می نماید.

البته این را هم بگوییم که پس از سفت شدن، این امکان وجود دارد تا دندانپزشک در صورت لزوم دندان را دوباره و بیشتر فرم دهی نماید.

مزایای انجام باندینگ

از مزایای این روش ترمیمی می توان به این موارد اشاره کرد:

  • نسبت به سایر روش های ترمیمی کم هزینه می باشد.
  • امکان ترمیم پذیری را دارد.
  • احتیاجی به داروی بی حسی ندارد.
  • از مینای دندان محافظت می نماید.
  • در یک جلسه امکان درمان آن وجود دارد.

معایب باندینگ دندان

این روش هم در کنار مزایایی که به همراه دارد معایبی را هم خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. این معایب به این شرح می باشد:

  • رنگ‌پذیری این روش بیشتر از سایر روش های زیبایی دندان می باشد.
  • نسبت به سایر درمانها طول عمر کمی دارد.
  • آسیب پذیرتر است.
  • امکان وجود واکنش های آلرژیک در این روش وجود دارد.

طول عمر باندینگ چقدر است؟

بسته به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان طول عمر این روش تعیین می شود. اما خوب به طور معمول طول عمر روش باندینگ دندان به طور معمول بین ۵ تا ۱۰ سال می باشد.

پس از گذشت آن بسته به نظر دندانپزشک این روش ترمیم یا جایگزین می گردد.

علت انجام باندینگ دندان

شاید برای شما سوال باشد چرا باید از باندینگ دندان استفاده کنیم؟

برای این موضوع باید بگوییم با کمک باندینگ می توان نقص دندانها را برطرف نمود. همچنین می توان برای ترمیم نمودن دندان پوسیده، تغییر رنگ یافته و ترک خورده قابل استفاده می باشد.

البته این مورد را هم اضافه کنیم که این روش می تواند برای برطرف نمودن شکاف های کوچک بین دندان ها هم مناسب و آنها را ببندد.

همچنین باندینگ می تواند باعث افزایش اندازه دندان هم شود. مثلاً یک دندان کوچکتر از بقیه دارید و مایل هستید آن را با سایر دندان های خود یکسان نمایید.

باندینگ چقدر طول می کشد؟

این روش ساده، سریع و مقرون به صرفه می باشد و می توان پس از انجام آن به روال عادی زندگی خود بازگشت و کارهای روزمره خود را انجام داد.

طبق آمار بدست آمده از دندانپزشکان این روش بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برای اجرا احتیاج دارد.

باندینگ دندان

آیا این روش خطرناک است؟

این روش یک روش ترمیمی می باشد و به هیچ وجه این روش خطرناک نیست.

اما خوب مواد استفاده شده در این روش همچون دندان شما مقاوم نیستند و اگر از آن مراقبت نشود ممکن است دچار شکستگی، بریدگی و … شود‌. پس حتما به این نکات توجه فرمایید:

  • از مصرف به خوداری کنید.
  • مداد و خودکار نجوید.
  • از جویدن ناخن های خود جلوگیری کنید.
  • از مصرف غذاهای سفت و خرد نمودن آبنبات توسط دندان اجتناب نمایید.
  • همچنین مواد استفاده شده در این روش در برابر لکه مقاوم نیستند، پس در صورت مصرف قهوه یا سیگار ممکن است تغییر رنگ دهند.

هزینه انجام باندینگ دندان

در رابطه با هزینه روش باندینگ باید بگوییم این روش بر اساس وسعت عمل، تخصص دندانپزشک، تعداد دندان های ترمیم شده، دستمزد دندانپزشک و … هزینه آن متفاوت می باشد.

روش آماده سازی برای انجام باندینگ

برای باندینگ احتیاجی به آماده سازی خاصی نمی باشد. اما باز هم بهتر است قبل از انجام این روش با دندانپزشک خود مشورت های لازم را انجام دهید تا ببینید آیا برای این روش کاندید می باشید یا خیر.

مثلاً اگر آسیب شدید یا پوسیدگی در دندان ها بسیار باشد دندانپزشک این روش را ممکن است توصیه نکند و به جای آن تاج یا روکش را پیشنهاد دهد.

چگونه از دندانهای باند شده مراقبت کنیم؟

زمانی که از دندان های خود و روش های درمانی که روی دندان ها انجام گرفته محافظت نماییم، طول عمر دندان افزایش پیدا خواهد.

زمانی که از روش باندینگ دندان استفاده شده بایستی به چند نکته مراقبتی توجه نمود. این نکات مراقبتی به این شرح می باشد:

  • در روز حداقل ۲ بار مسواک و نخ دندان کشیده شود.
  • از جویدن ناخن ها اجتناب شود.
  • از مصرف غذاهای سفت و آبنبات پرهیز گردد.
  • برای تمیز نمودن دندان یک برنامه منظم داشت. هر ۶ ماه یکبار.
  • از مصرف قهوه، تنباکو، سیگار در ۲ روز اول عمل پرهیز گردد. چون باعث ایجاد لکه میشود.

در آخر

زمانی که لبخند زیبا داشته باشید باعث سلامت روان خود خواهید شد. اعتماد به نفس با مراقبت از دندان ها افزایش پیدا خواهد کرد.

در صورتی که دندان ترک خورده، تراشیده شده یا تغییر رنگ دارید و به دنبال یک روش مناسب و مقرون به صرفه می باشید پیشنهاد ما باندینگ دندان می باشد.

با کمک دندانپزشک خود می توانید تشخیص دهید این روش برای شما مناسب است یا خیر. البته در صورت مناسب نبودن داندانپزشک شما گزینه های دیگری را هم می تواند به شما عزیزان پیشنهاد نماید.

امیدواریم توانسته باشیم شما عزیزان را در این امر یاری نماییم و با آشنایی با این روش زیبایی و اعتماد به نفس را به دندان و روحیه شما بازگردانیم.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان