ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت چیست و چه فایده ای دارد؟

آیا دندان های شما نامرتب هستند؟ آیا تا به حال به استفاده از ارتودنسی فکر نموده اید؟ ارتودنسی ثابت زیر شاخه ای از ارتودنسی در دندانپزشکی می باشد که به درمان نامرتبی دندان ها و همچنین بهبود مشکلات استخوان فک کمک نماید. اگر به فکر مرتب نمودن دندان های خود، بهبود لحن صحبت، زیبایی طرح لبخند و … هستید پیشنهاد ما استفاده از ارتودنسی می باشد. ارتودنسی به دو صورت ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت قابل استفاده می باشد و هر کدام مزایای مختص به خود را دارا می باشند. ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با ارتودنسی ثابت صحبت کنیم و ببینیم این ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ با ما همراه باشید.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی به منظور مرتب سازی دندان ها و بهبود مشکلات فک استفاده می گردد. دستگاه ارتودنسی ثابت روی دندانها نصب شده و قابل جابجایی نخواهد بود و فقط در مراجعاتی که نزد دندانپزشک انجام می‌پذیرد فقط معایناتی انجام شده و در صورت شل شدن توسط دندانپزشک سفت می گردد. به منظور بهرمندی از مزایای این نوع از ارتودنسی باید ۲ تا ۳ سال مورد استفاده قرار بگیرد.

در ارتودنسی ثابت اجزای به شکل نگین (براکت) بر روی دندانها توسط دندانپزشک می چسبد و محکم می گردد. با این روش روی دندان و استخوان فک فشار وارد شده و به مرور دندان ها مرتب در جای خود قرار خواهند گرفت.

در زمانی که از این نوع ارتودنسی استفاده می شود دندانپزشکان توصیه دارند تا از غذاها و خوراکی هایی با قوام سفت همچون ته دیگ، میوه های هسته دار و … تا حد امکان پرهیز و استفاده نگردد. چرا که ممکن است براکت ها از دندان ها جدا شده و در نتیجه دوباره برای چسابندن براکت جدید اقدام گردد.

انواع ارتودنسی ثابت

حال که تا حدودی با ارتودنسی ثابت آشنا شدیم نوبت آن است تا با انواع این نوع ارتودنسی آشنا گردیم.

ارتودنسی ثابت

براکت های فلزی ثابت

از زمان های قدیم بریس های فلزی ثابت مورد استفاده قرار می گرفت. با اینکه دارای براکت های فلزی می باشد اما وزن و ساختار سبک تری دارد. براکت ها بر روی هر دندان چسبیده و با کمک سیم ارتودنسی به هم متصل می گردند و با فشار وارد شدن بر روی دندان ها منجر به حرکت آهسته دندان ها در جای مناسب خود می گردند. سیم ها توسط نوارهای لاستیکی به براکت ها متصل می گردند و این سیم ها در هر دور مورد تعویض قرار می گیرند.

بریس های خود تنظیم شونده

این نوع بریس ها از سرامیک یا فلزات ساخته می شوند و تعداد بسیاری دارند. براکت های خود تنظیم به جای کش از مکانیزم یکپارچه استفاده می نمایند.

ارتودنسی ثابت پشت دندان

از دیگر انواع ارتودنسی ثابت می توان به ارتودنسی ثابت پشت دندان اشاره داشت. این نوع بریس بر روی دو بریس قبلی سطح داخلی دندان نصب می گردد و به همین جهت قابل مشاهده نخواهد بود. این بریس مشکلاتی همچون زبان درد، مشکل در صحبت نمودن و دسترسی به سختی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

ارتودنسی نامرئی ثابت

این نوع ارتودنسی زمانی که روی دندان نصب شده قابل رویت نخواهد بود. به همین جهت این روش مورد استقبال بیشتر بیماران قرار می گیرد. این نوع ارتودنسی احتیاج به ظاهری زیبا، شفاف و زمان کمتری برای ویزیت خواهد داشت. ارتودنسی ثابت نامرئی به سه صورت قابل استفاده می باشد که عبارتنداز: ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان، ارتودنسی لینگوال نامرئی و ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف.

ارتودنسی رنگ ثابت

بهتر است بدانید روشی به نام ارتودنسی رنگ ثابت وجود نداشته، اما این نوع ارتودنسی به معنای حلقه های پلاستیکی به نام حلقه های O می باشد که در رنگ های گوناگون موجود می باشند. بهترین رنگ ارتودنسی می تواند کاملا سلیقه ای و شخصی باشد، اما باید دقت کافی در انتخاب آن وجود داشته باشد و ویژگی های طبیعی خود را همچون: رنگ پوست، رنگ مو و رنگ چشم را در نظر داشته باشید.

ارتودنسی سرامیکی ثابت

از دیگر انواع ارتودنسی ثابت می توان به ارتودنسی سرامیکی ثابت اشاره داشت.

در دنیای پیشرفته دندانپزشکی براکت هایی تولید گردیده است که همرنگ دندان هستند و از جنس سرامیک می باشند. با کمک این براکت ها کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نخواهد شد. با گذشت زمان براکت های سرامیکی بر اثر خوردن خوراکی های رنگی هون چای و قهوه دچار تغییر رنگ می شوند و از نظر زیبایی دچار تزلزل می گردند.

همچنین مدت زمان درمان این براکت ها نسبت به نوع فلزی ثابت بیشتر می باشد و به علت جنس سرامیکی امکان دارد بر اثر فشار دچار شکستگی و آسیب گردد. این را هم اضافه کنیم این نوع ارتودنسی نسبت به دیگر انواع ارتودنسی هزینه بالاتری را در بر خواهد گرفت.

ارتودنسی ثابت برای چه افرادی مناسب است؟

بهترین زمان استفاده از ارتودنسی در زمان کودکی و نوجوانی که دندان ها و استخوان فک در حال رشد هستند می باشد.

البته در سن بزرگسالی هم این امکان وجود دارد تا به بهبود وضعیت دندان و فک خود پرداخت اما در این زمان کار کمی دشوار می شود و طبق توصیه دندانپزشکان حاذق بهتر است از دستگاه ارتودنسی ثابت برای بزرگسالان به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب آن هم به مدت ۲ تا ۳ سال بسته به نظر دندانپزشک استفاده گردد. در صورتی که برای کودکان و نوجوانانی که مایل به استفاده از ارتودنسی هستند می توانند از ارتودنسی متحرک استفاده نمایند.

به عبارتی درمان ارتودنسی را می توان در هر سنی انجام داد و می تواند این روش موفقیت آمیز باشد. این روش باعث بهبود اعتماد به نفس، بهبود و افزایش زیبایی، بهبود گفتار، جلوگیری از سایش غیر طبیعی، جلوگیری از پوسیدگی دندان و … می شود

در زمان استفاده از ارتودنسی به چه نکاتی باید توجه نمود؟

در زمانی که از ارتودنسی ثابت استفاده می گردد بیشتر از قبل باید به مراقبت، محافظت و بهداشت دهان و دندان توجه نمود.

چرا که این روش به دندان ها چسبیده و امکان رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد بسیاری کاهش پیدا می کنند. به همین جهت نحوه مسواک مردن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان شویه، داشتن رژیم غذایی، مراجعه دوره ای به دندانپزشک خود و… بسیار مهم تلقی می شود.

در آخر

همانطور که می دانید ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی می باشد که می تواند به اصلاح موقعیت، ارتباط بین فک بالا و پایین و همچنین روابط بین دندان ها و فک ها بپردازد. هدف اصلی این روش به غیر از اصلاح زیبایی دندان، به بهبود عملکرد دندان هم کمک ویژه ای می نماید. ارتودنسی ثابت دارای انواع مختلفی بوده که دندانپزشک می تواند بسته به معایناتی که انجام داده و بسته به نظر و بودجه بیمار خود یکی از آنها را انتخاب نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس