آرچ وایر

آرچ وایر چیست و چه کاربردی دارد؟

در ارتودنسی، آرچ وایر سیمی می باشد که با قوس آلوئولی یا دندانی مطابقت داشته است. از آن می توان در کنار بریس های دندانی به دلیل اصلاح بی نظمی که در موقعیت دندان ها وجود دارد استفاده نمود. به غیر از این، از سیم آرچ می توان به منظور حفظ موقعیت های دندانی موجود هم استفاده نمود. در این موارد آرچ به عنوان نگهدارنده استفاده می گردد. اگر مایل هستید با آرچ وایر آشنا گردید و انواع آن را بشناسید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

آرچ وایر

بریس ارتودنسی به طور کلی از ۲ بخش براکت و سیم ارتودنسی تشکیل گردیده است. آرچ وایر با همان سیم ارتودنسی سیم های مخصوصی می باشند که در شیار براکت بریس ارتودنسی قرار خواهند گرفت باعث تنظیم و کشش مناسب به دندان ها می گردد. پس می توان گفت که سیم بریس مهمترین نقش را در تنظیم نمودن و صاف کردن دندان ها ایفا می نماید. به عبارتی بخش اصلی کارکرد سیستم ارتودنسی سیم های آن است.

نحوه انتخاب سیم ارتودنسی

انتخاب آرچ وایر مناسب توسط متخصص ارتودنسی آن هم با توجه به میزان انحرافی که روی دندان بیمار وجود دارد انجام می پذیرد. در اصل تعیین کننده اصلی، ضخامت و سطح مقطع سیم ارتودنسی است. این موارد است که میزان اصطکاک، انعطاف و کنترل بر روی حرکات دندانی را می توان  مشخص نماید. اصل موضوع ضخامت و مقطع سیم ارتودنسی است. زمانی که سیم وارد شیار براکت می گردد و یا از آن خارج گردد، در صورتی که با زاویه بیشتری انحراف پیدا نماید، اصطکاک ایجاد می گردد. این سیم از نظر ظاهری به شکل های سیم مربعی، سیم گرد و سیم مستطیلی مورد دسته بندی قرار می گیرد.

انواع آرچ وایر

آرچ وایرهای ارتودنسی از آلیاژهای متفاوتی می توانند تهیه گردند. که معمولا شامل آلیاژ نیکل تیتانیوم، فولاد ضد زنگ و همچنین آلیاژ بتا تیتانیوم باشد.

آلیاژ فلز

این فلزات شامل: پلاتین، طلا، ایریدیم می باشد. آلیاژهای آنها به دلیل اینکه ثبات قوی تر و همچنین در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد، در ارتودنسی قابل استفاده هستند. بعضی از کاربردهای دیگر این آلیاژها شامل: قبولی بالا، سفتی، پذیرشی بالا و آسانی در لحیم کاری می باشد. اما خوب از معایبی هم برخوردار می باشند این معایب آلیاژها عبارتند از: گران بودن، کشش کمتر و استحکام کششی کمتر. ترکیب نمودن پلاتین و پالادیوم باعث می گردد تا نقطه ذوب آلیاژ افزایش پیدا کند که باعث می شود تا آن ترکیب مقاومت خوبی در برابر خوردگی داشته باشد.

ترکیبات آلیاژی سیم های ساخته شده از فلزات:

  • طلا در 55-65٪
  • پلاتین در 5-10٪
  • پالادیوم در 5-10٪
  • مس در 11-18٪
  • نیکل در 1-2٪

ترکیب این فلزات همچون آلیاژهای ریخته گری طلا نوع IV می باشد.

در سال 1887 بود که ادوارد آنگل برای اولین بار نقره آلمانی را به ارتودنسی اضافه نمود. این هنگامی رخ داد که او تلاش کرد فلزاتی را جایگزین نماید که قبلا استفاده می شد. در آن زمان، او جان ناتینینگ فارار Angle را به علت استفاده کردن از ماده ای که می توانست باعث تغییر رنگ در دهان گردد، محکوم نمود. در سال 1888، او آغاز به تنظیم ترکیب نمودن آلیاژ بر اساس نقره آلمانی نمود. اما متأسفانه، ترکیبات Angle به منظور تولید مثل بسیار چالش برانگیز شد و در نتیجه هم استفاده از آلیاژها بر نقره در ارتودنسی محبوبیت پیدا نمود.

آرچ وایر

سیم کمانی استیل ضد زنگ

در سال 1929، فولاد ضد زنگ به عنوان ماده ای به منظور ساخت لوازم خانگی معرفی گردید. این ماده اولیه بود که به درستی جایگزین استفاده از آلیاژهای نجیب آن هم در زمینه ارتودنسی گردید. آلیاژهای سیم فولادی در مقابل با فلزات نجیب هم ارزان تر نشان داده می شدند. به غیر از این، شکل پذیری مناسبی داشته و به راحتی می توان از آنها به منظور لحیم کاری و جوشکاری برای ساخت دستگاه های ارتودنسی پیچیده استفاده نمود. کروم، یک لایه اکسید نازک را در این آلیاژ فولاد ضد زنگ تشکیل خواهد داد که از انتشار به آلیاژ مانع می گردد. این در اخر باعث می گردد که آلیاژ در برابر خوردگی مقاومت خوبی داشته باشد.

سیم های قوسی فولادی ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی، سفت، فنری کم، برد کم و دارای شکل پذیری مناسبی هستند. سیم های آن ها از سیم های دیگر ارزان تر بوده و می توانند از آن‌ها به عنوان سیم های قوسی در یک طرح درمان ارتودنسی نهایت بهره را برد.

بستن فضاها پس از استخراج کردن با استفاده نمودن از سیم های کمانی تکمیل می گردد.

سیم های قوسی فولادی ضد زنگ چند رشته ای آرچ وایر

این نوع سیم قوسی از جنس استنلس استیل بوده که به تعداد 0.008 در سیم های SS تولید گردیده است که به هم پیچیده می شوند. 3 نوع سیم کمانی فولادی وجود داشته که عبارتند از: کواکسیال، پیچ خورده و بافته. نوع کواکسیال سیم کمانی شامل ۶ رشته 0.008 در رشته هایی می باشد که به هم پیچیده گردیده اند. سیم کمانی بافته هم شامل ۸ رشته و سیم کمانی تابیده شامل ۳ رشته می باشد. این مفتول ها می توانند

به شکل سیم مستطیل یا به صورت گرد از جنس استنلس استیل باشند. این سیم ها به شدت با سیم های فولادی ضد زنگ سنتی که قبلاً استفاده می شد متفاوت می باشند. سفتی کمی داشته و می توانند از آنها به منظور مرحله تراز اولیه در ارتودنسی استفاده نمود. با توجه به حد ارتجاعی پایینی که داشته آن، به آسانی می توان با نیروهای دیگر باعث تغییر شکل آن شد.

آیا سیم ارتودنسی دچار شکستگی می شود؟

بله در بعضی از مواقع و به علت های مختلف ممکن است سیم بریس از جای خود کنده شده و یا شکسته شود. از عللی که ممکن است منجر به شکستگی آرچ وایر گردد عبارتند از:

مصرف غذاهای چسبنده، سفت و ترد

وارد شدن ضربه به صورت و دهان

تکان دادن یا فشار بر روی بریس ها

در آخر

سیم ارتودنسی در اصل نقش بسزایی در مرتب نمودن دندان ها ایفا می کنند. اینکه در مورد آرچ وایر چیزی می دانید یا خیر کمک آنچنانی به شما نخواهد کرد، چرا که متخصص ارتودنسی تصمیم میگیرد که بر اساس وضعیت دندان های شما چه نوع سیم و درمانی مناسب حال شما است. تنها کاری که شما بایستی به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که پس از قرار گیری بریس نهایت مراقبت را از دندان های خود داشته باشید تا از شکستگی و یا پوسیدگی دندان جلوگیری نمایید. امیدواریم توانسته باشیم شما عزیزان را در این امر تا حد ممکن یاری نماییم.

کلینیک دندانپزشکی   ارائه دهنده انواع خدمات درمانی دندان از قبیل زیبایی دندان، انواع جراحی دندان و … می باشد و تمام سوالاتی که برای شما در رابطه با دندان پیش آمده را پاسخگو می باشند.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس