پر کردن دندان-نعمت الهی

همه چیز در مورد پر کردن دندان

یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد. بر اساس مطالعات از هر ۲۰ فرد بزرگسال ۱۸ نفر آنها دچار پوسیدگی دندان هستند. اصلی‌ترین دلیل پوسیدگی دندان‌ عدم توجه و رعایت بهداشت دهان و دندان است. در صورت مراجعه به موقع به دندانپزشک با پر کردن دندان می‌توان این مشکل را رفع کرد. این در حالی است که با نادیده گرفتن این بیماری، پوسیدگی به تدریج به قسمت‌های داخلی دندان می‌رسد و  جراحی دندان  میرسد. در نتیجه ابتدا باید دندان را عصب کشی کرد. از این رو برای درمان به موقع پوسیدگی دندان در این مقاله درباره نحوه پر کردن دندان و مواد مورد نیاز برای انجام این کار صحبت می‌کنیم.

پر کردن دندان چیست

پر کردن دندان به معنای حذف پوسیدگی، تمیز نمودن محل پوسیدگی و پر کردن آن می‌باشد. هنگام پر کردن از موادی همچون مواد آمالگام، کامپوزیت و … استفاده می‌شود. در واقع پر کردن یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان پوسیدگی دندان است. توجه داشته باشید منظور از پوسیدگی دچار آسیب شدن بافت نرم یا همان مغز دندان و نیاز به عصب کشی دندان می‌باشد. پر کردن دندان توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی یا عمومی انجام می‌شود. لازم به ذکر است این نوع درمان در مقایسه با درمان‌هایی نظیر بلیچینگ، ونیر و … فقط جنبه ترمیمی دارد و برای جلوگیری از مشکلات دیگر و روکش دندان فوری انجام می‌شود.

پر کردن دندان چیست-نعمت الهی

مواد پركردن دندان

به دلیل پیشرفت‌های صورت گرفته در علم دندانپزشکی، امکان استفاده از مواد مختلف هنگام پر کردن دندان فراهم شده است. این مواد عبارتند از: طلا، سرامیک، آمالگام (استفاده از آلیاژ نقره، جیوه، قلع مس و روی)، اینله و آنله و رزین کامپوزیتی همرنگ با رنگ طبیعی دندان. 

علاوه بر مواد ذکر شده امکان استفاده از گلاس آینومر نیز وجود دارد. آینومر شیشه‌ایی دارای ذرات شیشه و بسیار مشابه رزین کامپوزیت است.

هر کدام از این مواد مزایا، معایب و ویژگی مخصوص به خود دارند. دندانپزشک با در نظر گرفتن عواملی نظیر جنس دندان، استحکام و … بهترین نوع مواد را به شما پیشنهاد می‌دهد.

مواد پركردن دندان-نعمت الهی

نحوه پر کردن دندان

در مرحله اول دندانپزشک با استفاده از بی حسی موضعی، دندانی که قصد پر کردن آن را دارد بی حس می‌کند. سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی، لیزر یا دیگر دستگاه‌های هوا برش قسمت پوسیده دندان تراشیده و جدا می‌شود. اینکه دندانپزشک از چه دستگاهی استفاده کند بستگی به خود او و انتخاب بیمار دارد. 

پس از آن به وسیله میله‌ای به نام پروب، مشخص می‌شود که تمامی بخش‌های پوسیده دندان تراشیده شده است یا خیر. بعد از اطمینان حاصل کردن از جدا شدن تمامی قسمت‌های پوسیده دندان، دندانپزشک اقدام به تمیز کردن و پاکسازی دندان از آلودگی‌ها و باکتری‌ها می‌کند تا دندان آماده برای پر کردن شود. 

در صورتی که پوسیدگی به ریشه دندان نزدیک باشد، باید با یک لایه گلاس آینومر یا کامپوزیت، ریشه دندان را پوشاند تا به ریشه و عصب‌های قرار گرفته در آن آسیبی نرسد. بعد از طی این مرحله حال نوبت به آن رسیده که حفره دندان با مواد پر شود. برای استفاده از مواد کامپوزیت آن را لایه لایه بر روی دندان قرار می‌دهند و سپس با استفاده از یک نور مخصوص آن را خشک می‌کنند. 

نحوه پر کردن دندان-نعمت الهی

پرکردن دندان با کامپوزیت

یکی از روش‌های جدید و پرطرفدار برای پر کردن دندان بکارگیری  کامپوزیت دندان قسطی است. مزیت اصلی کامپوزیت‌ها زیبایی و تشابه بسیار آنها با دندان طبیعی است. همچنین برای چسباندن مواد کامپوزیتی نیاز به تراشیدن قسمت سالم دندان نیست. به این شکل که بعد از حذف پوسیدگی دندان و تمیز نمودن جای آن، مواد همرنگ دندانی لایه لایه روی محل پوسیدگی قرار داده می‌شود. از این رو این مواد برای استفاده در دندان‌های جلویی بسیار مناسب هستند. از طرفی مواد کامپوزیتی نسبت به فلزات تغییر رنگ نمی‌دهند و دچار خوردگی نیز نمی‌شوند. 

با این وجود یکی از معایب کامپوزیت هزینه آن است. پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی در مقایسه با مواد آمالگام گران‌تر است. علاوه بر این ماندگاری و دوام این مواد تقریبا برای ۵ سال است.

پرکردن دندان با کامپوزیت-نعمت الهی

پر كردن دندان با ليزر

یکی از روش‌هایی که در دندانپزشکی انقلاب به پا کرد استفاده از لیزر بود. دو مورد از کاربردهای لیزر در دندانپزشکی شناسایی پوسیدگی و پر کردن دندان است. در این روش دیگر به بی حسی و تحمل صدا و ارزش دریل دندانپزشکی  نیازی نخواهد بود. به این صورت که با دستگاه لیزر دندان را می‌تراشند و پوسیدگی را خارج می‌کنند. سپس دندانپزشک محل پوسیدگی را با مواد پر کننده مناسب پر می‌نماید. در مرحله نهایی نیز دندان و قسمت پر شده پولیش می‌شوند.برای رزرو وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

این روش پر کردن دندان در مقایسه با روش‌های قدیمی و سنتی بدون خونریزی و درد است. برخی از مزایای دیگر پر كردن دندان با ليزر عبارتند از:

۱. به دلیل متمرکز بودن اشعه‌های لیزر، تنها نقاط تیره و پوسیده دندان هدف گرفته می‌شوند. در نتیجه هنگام برداشتن قسمت‌های پوسیده با لیزر بافت‌های سالم آسیب نمی‌بینند و حذف نمی‌شوند. این در حالی است که در روش‌های قدیم به دلیل استفاده از دریل، بخش سالم نیز دچار آسیب می‌شد. 

۲. حفره‌ای که با استفاده از دریل ایجاد می‌شود کاملا عفونی و آلوده می‌باشد اما لیزر در زمان تراش دادن دندان، آن را تمیز و استریل می‌کند تا از به وجود آمدن پوسیدگی جدید جلوگیری به عمل آورد.  

۳. در پوسیدگی‌های عمیق با استفاده از لیزر می‌توان به راحتی پوسیدگی‌ها را جدا کرد بدون اینکه نیاز به عصب کشی دندان باشد یا آسیبی به عصب دندان وارد شود. 

۴. دندان باقی‌مانده بعد از جدا کردن پوسیدگی‌ها با لیزر محکم‌تر و مقاوم‌تر از زمانی است که پوسیدگی‌ها با دریل تراشیده می‌شوند. 

۵. یکی از ویژگی‌های لیزر این است که برای شناسایی قسمت‌های پوسیده دندان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل بیمار نیازی به قرار گرفتن در معرض اشعه X ندارد. پر کردن دندان با لیزر راه مناسبی برای تشخیص پوسیدگی دندان در زنان باردار و دیگر افرادی است که نمی‌توانند از رادیولوژی استفاده کنند. 

پر كردن دندان با ليزر-نعمت الهی

مراقبت از دندان پر شده

بعد از ترمیم یا پر کردن دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. همچنین باید حتما به صورت سالانه به مراجعه به دندانپزشک تمیزکاری و جرم‌گیری دندان انجام شود تا از هزینه‌های بیشتر و همچنین خرابی بیشتر دندان‌های شما جلوگیری شود. 

برای مسواک زدن از خمیر دندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند، استفاده کنید و حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. همچنین استفاده از نخ دندان به هیچ وجه نباید فراموش شود. استفاده از دهانشویه نیز می‌تواند به سلامت و پاکیزگی دهان و دندان شما کمک کند و پوسیدگی دندان را کاهش دهد. 

اگر لبه‌های دندان تیز شده است یا قسمت پر شده دندان ترک برداشته هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه نمایید تا مشکل را برای شما برطرف کند. 

از مصرف مواد‌غذایی شیرین، قند و شکر بپرهیزید. همچنین غذاهایی که سفت و سخت هستند و به دندان شما آسیب می‌رسانند را مصرف نکنید. 

مراقبت از دندان پر شده-نعمت الهی

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید پر کردن دندان‌ها پس از تشخیص پوسیدگی بسیار اهمیت دارد. زیرا در صورت بی توجهی به پوسیدگی دچار عوارضی از جمله دندان درد‌های شدید و خفیف هنگام غذا خوردن، التهاب در لثه، ایجاد عفونت، ورم صورت و … می‌شوید. حتی ممکن است پوسیدگی تا حدی زیاد شود که دیگر نتوان با پر کردن آن را درمان نمود. روش‌ها و مواد مختلفی برای پر کردن وجود دارد که با مراجعه به دندانپزشک می‌توانید از مزایای مناسب‌ترین روش بهره مند شوید.رای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس