طول عمر پرکردن دندان

طول عمر پرکردن دندان  چقدر است؟

پر کردن دندان هر سال در حال تغییر و پیشرفت هایی می شود و باعث افزایش طول عمر آن می شود. با این همه، با وجود اینکه پیشرفت‌ هایی هم صورت گرفته طول عمر پرکردن دندان محدود است و پس از مدتی شروع به خراب شدن می نمایند. با این وجود امکان شکست در این مورد بسیار وجود دارد.

زمانی که پر نمودن دندان اقدام به شکست می نماید، باید سریعاً با دندانپزشک خود در این باره صحبت شود.

در این مقاله ما تمام آن چیزهایی را که باید شما در مورد طول عمر پرکردن دندان و زمان تعویض آن بدانید را بدانید را بیان خواهیم نمود.

طول عمر پرکردن دندان

طول عمر پرکردن دندان به نوع موادی که استفاده می شود، سابقه و تجربه دندانپزشک و … می تواند بستگی داشته باشد. در ادامه شما را با چند نوع از موادی که برای پر کردن دندان استفاده می گردد به همراه مدت طول عمر آنها، آشنا می سازیم.

پر کردن نقره

پر کردن با نقره به طور معمول تا 10 سال می تواند دوام داشته باشد. پرکننده نقره به علت ظاهری که دارند امروزه کمتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرند، اما نباید منکر قوی و ماندگاری مواد نقره شد. پرکننده‌های آمالگام نقره در قدیم بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و در برابر فرسودگی که از جویدن ناشی می شود مقاوم می باشد و برای دندان های آسیاب یک انتخاب مناسب می باشد.

بهتر است بدانید حتی سخت‌ ترین مواد هم با گذشت زمان دچار آسیب و خرابی قرار می گیرند و پر کردن با مواد نقره باعث می شود به طور تقریبی بین 10 تا 15 سال مورد استفاده مداوم قرار گرفته و دوام داشته باشد. برای تعویض این ماده دندانپزشک دندان را بررسی نموده و تعیین می کنند چه زمانی باید برای پرکردن دوباره دندان اقدام نمود.

پر کردن با کامپوزیت سفید

پر کردن با کامپوزیت سفید می تواند بین 7 تا 10 سال برای فرد کارایی داشته و دوام داشته باشد. این نوع به علت اینکه به تازگی استفاده می شود دارای سابقه بالایی نبوده و اطلاعات محدودی در رابطه با دوام آن وجود دارد.

طبق اطلاعات موجود مواد پرکننده کامپوزیت سفید بین 7 تا 10 سال در افراد سالم قابل استفاده می باشد و دوام دارد.

البته تحقیقات جدیدتر هم نشان دهنده این است که پرکننده های کامپوزیت سفید در حال رسیدن به آمالگام می باشند و می تواند تا ۱۲ سال در صورتی که از آن به خوبی محافظت شود دوام خواهد داشت.

طول عمر پرکردن دندان

چه هنگامی احتیاج به جایگزین نمودن پرکننده های دندان وجود دارد؟

زمانی که پر کردن نقره به مرور تحلیل می گردد، علائم ظاهری بر روی آن ایجاد و ظاهر می گردد. فلز این توانایی را دارد تا از پرکردن خارج گردیده و وارد دندان گردد و منجر به تغییر رنگ دندان گردد. برخی بیماران همچنین امکان دارد درد را هم تجربه نمایند.

زمانی که پر کردن کامپوزیت سفید تحلیل رفته و شکست می شود، به طور معمول منجر به ناراحتی می گردد.

یک پرکردن پوسیده امکان دارد در واکنش به فشار یا تغییرات دما باعث بوجود آمدن حساسیت ناگهانی در اطراف دندان پر شده گردد. زمان گاز گرفتن، بیمار امکان دارد ضربان، فشار یا درد شدیدی را تجربه نماید. در صورتی که پرکردن پوسیده باعث تحریک پالپ گردیده باشد، امکان دارد دندان درد مداوم ایجاد گردد. سطوح ناهموار دندان، لکه های تیره دندان و ترک‌ های روی دندان هم امکان دارد نشان دهنده فاسد گردیدن پرکردن کامپوزیت گردد.

در صورتی که پرکننده افتاده یا جا به‌ جا شد باشد، این می تواند نشانه ای باشد که یعنی زمان آن رسیده که یک ماده جدید تهیه نمایید. حفره های بزرگ بیشتر باعث شل گردیدن یا از دست رفتن پرکردن گردند. چرا که ساختار دندان طبیعی کمتری به منظور نگه داشتن پرکردن وجود داشته است. در این زمان، بیماران باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود رزرو نمایند، حتی در صورتی که درد یا ناراحتی وجود نداشته باشد.

موارد دیگر

در دیگر موارد، دندانپزشک تنها امکان دارد تشخیص دهد که پرکردگی باید در طی یک ویزیت منظم دندانپزشکی جایگزین گردد. اشعه ایکس امکان دارد شکستگی‌ های کوچک یا نشانه‌ هایی ایجاد مشکل را تشخیص دهند که مواد پرکننده در حال خراب شدن می باشند. دندان قروچه می تواند منجر به ساییدگی سریع تر پرکردن ها گردد.

با این همه، در صورتی که مشکلی بوجود نیامده باشد، بیشتر دندانپزشکان ترجیح خواهند داد تا پرکردن ها را به حال خود رها نمایند، حتی در صورتی که برای مدت طولانی تری از آنچه که تعیین شده بود در دهان باقی بماند. جایگزینی پر کردن دندان مستلزم حذف نمودن بیشتر ساختار طبیعی دندان، همراه با پرکردگی قدیمی می باشد. خطر پوسیدگی دندان هم وجود خواهد داشت. در صورتی که از مواد پرکننده بیش از حد استفاده گردد، امکان دارد کانال ریشه یا استخراج وجود داشته باشد.

چگونه باعث افزایش طول عمر پرکردن دندان

تمیز نمودن و نخ دندان کشیدن دندان‌ ها، به خصوص دندان های پرکننده، حداقل باید دو بار در روز به منظور حفظ سلامت آنها ضروری می باشد. همچنین، معاینات دوره ای دندانپزشکی آن هم دو بار در سال و تمیز نمودن کامل این اطمینان را ایجاد خواهد کرد تا در صورت بروز مشکل دندانپزشک بتواند مشکل را برطرف نماید. در صورت اینکه لزوم باشد، دندانپزشک امکان دارد عکس برداری با اشعه ایکس را به منظور بررسی خرابی زیر پرکردن‌ ها سفارش نماید.

 

بیماران باید از فشردن دندان یا دندان قروچه خودداری نمایند، چرا که این عادت امکان دارد باعث پوسیدگی دندان گردد. دندانپزشک همچنین امکان دارد یک محافظ دهان به منظور محافظت از پرکردن ها و دندان ها و همچنین فک های سالم در برابر آسیب در زمان ورزش پیشنهاد می گردد.

در آخر

در صورتی که هر یک از این علائم در عدم پرکردن دندان، مشاهده گردد در کمترین زمان ممکن با دندانپزشک خود تماس گرفته و قرار ملاقاتی تعیین نمایید. همچنین در شرایط خاصی، دندانپزشک شما امکان دارد ارزیابی بیشتر را پیشنهاد نماید، در حالی که در موارد دیگر، امکان دارد احتیاج به تعمیر یا تعویض کردن سریع پرکردن داشته باشد. پس از انجام معاینه، دندانپزشک اقدام به تجویز بهترین روش درمانی می کند. در صورت مشاهده علائم عدم پرکردن دندان با مطب دندانپزشکی خود تماس گرفته و یک وقت ملاقات با دندانپزشک خود بخواهید.

دندانپزشک پس از معاینات انجام شده تعیین می کند که آیا نیاز به ترمیم وجود دارد یا خیر.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس