فیشور سیلانت یا شیار پوش دندان

فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت دندان یک نوع ماده ترمیمی پلیمری است که برای پر کردن فضاهای خالی و جلوگیری از تجمع باکتری در جای‌های غیر قابل دسترس در دندان برای شستشو استفاده می‌شود. این ماده به صورت یک چسب دندان بر روی دندان قرار داده می‌شود و با سخت شدن، فضای خالی را پر می‌کند.

استفاده از فیشور سیلانت در دندانپزشکی به دلیل خواص آن در جلوگیری از تجمع باکتری و حفاظت از دندان‌ها در برابر عفونت‌های دهانی به کار می‌رود. بعضی از کاربردهای فیشورسیلانت دندان عبارتند از:

– جلوگیری از تجمع باکتری و لکه دندان در فضای خالی بین دندان‌ها
– محافظت از دندان‌ها
– جلوگیری از آسیب دیدن ماده مینای دندان به دلیل باکتری‌ها و اسیدهای خورنده در دهان
– استفاده در ترمیم های کوچک دندانی به منظور بالا بردن عمر ترمیم

فرآیند استفاده از فیشورسیلانت در دندانپزشکی

1. پاکسازی دندان: در ابتدا، دندان باید پاک شود تا ماده فیشور سیلانت بتواند به درستی روی دندان قرار گیرد.

2. خشک کردن دندان: با استفاده از ابزار، دندان کاملا خشک شده و آماده برای قرار دادن فیشورسیلانت می‌شود.

3. اعمال فیشور سیلانت: ماده فیشور سیلانت با استفاده از یک سوزن، روی فضای خالی بین دندان‌ها قرار داده می‌شود. سپس با استفاده از یک لامپ نوری (که نور خاصی را تولید می‌کند)، به سرعت خشک می‌شود.

4. تمیز کردن محل استفاده: پس از عملیات، پاکسازی کاملی صورت گیرد.

پس از اعمال فیشورسیلانت، فضای خالی بین دندان‌ها را پر کرده و جلوگیری از تجمع باکتری و ذخیره غذا در آنجا را فراهم می‌کند. استفاده از فیشورسیلانت در دندان‌ها، به عنوان یک روش حفاظت از دندان‌ها در برابر عفونت‌های دهانی مؤثر است.

نکاتی که باید پیش از فیشور در نظر داشته باشید!

قبل از استفاده از فیشور سیلانت در دندان، باید به چند نکته توجه کرد:

1. حضور عفونت: در صورتی که فضای خالی موجود در دندان، ناشی از یک عفونت باشد، باید ابتدا عفونت را درمان کرده و سپس اقدام به استفاده از فیشور سیلانت کنید.

2. تمیز شدن دندان: برای اعمال این روش بر روی دندان، باید آن را به خوبی پاک کرد تا این ماده بتواند به درستی روی دندان قرار گیرد.

3. عدم حساسیت: قبل از استفاده از فیشور سیلانت، باید اطمینان حاصل کرد که شخص مورد نظر به این ماده حساسیت ندارد.

4. بازه زمانی: برای جلوگیری از هدر رفتن اثر ماده فیشور سیلانت، باید در دوره‌های منظمی برای تمدید آن اقدام کرد.

5. نظافت دهان: برای جلوگیری از تجمع باکتری و سایر عفونت‌ها در دهان، باید به دنبال یک نظافت مناسب و فراگیر باشید.

6. مراجعه به دندانپزشک: برای استفاده بهتر از فیشور سیلانت و حفاظت بهتر از دندان‌های خود، می‌توانید با دندانپزشک مشورت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

نحوه مراقبت پس از عملیات

مراقبت از دندان‌هایی که با فیشور سیلانت پر شده‌اند، در طولانی مدت بسیار مهم است. بعضی از نکات مهم در مراقبت پس از فیشور سیلانت عبارتند از:

1. دفع باکتری: برای جلوگیری از تجمع باکتری در دهان، باید به دنبال یک رژیم غذایی سالم و کامل، نظافت دهان مناسب و مصرف آب بود.

2. مراجعه به دندانپزشک: برای حفظ سلامت دندان‌های خود، باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا کنترل دندان‌ها صورت گیرد و در صورت لزوم، عملیات پاکسازی و پر کردن فضای خالی را انجام دهید.

3. مصرف آب: برای جلوگیری از تجمع باکتری در دهان، باید به طور منظم آب بنوشید.

4. خوردن غذاهای نرم: خوردن غذاهای سفت ممکن است باعث شکستگی فیشور سیلانت و همچنین آسیب به دندان‌ها شود. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است غذاهای نرم و ریز مانند پوره، ماست، تخم مرغ و موز مصرف کنید.

5. استفاده از مسواک مناسب: برای جلوگیری از خراشیدن فیشورسیلانت، باید از مسواک دندان مناسب استفاده کنید. بهتر است مسواک‌های نرم و با سر باریک را برای پاکسازی دندان‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

الف) فیشورسیلانت به چه دردی می‌خورد؟
فیشور سیلانت دندان برای پر کردن فضاهای خالی و جلوگیری از تجمع باکتری در دندان استفاده می‌شود. این ماده به صورت یک چسب دندان بر روی محلولات دندان قرار داده می‌شود و با سخت شدن، فضای خالی را پر می‌کند.

ب) چگونه عمل می‌کند؟
فیشور سیلانت دندان با پر کردن فضای خالی بین دندان‌ها، جلوگیری از تجمع باکتری و حفاظت از دندان‌ها در برابر عفونت‌های دهانی را فراهم می‌کند. این ماده به صورت یک چسب دندان بر روی دندان قرار داده می‌شود و با سخت شدن، فضای خالی را پر می‌کند و برای پاکسازی مناسب دندان‌ها از قلمرو باکتری‌ها و سایر عفونت‌ها موثر است.

ج)  چقدر طول می‌کشد تا خشک شود؟
زمان خشک شدن فیشور سیلانت دندان به نوع ماده استفاده شده، روش کاربرد و دمای محیط بستگی دارد. با استفاده از لامپ نوری (که نور خاصی را تولید می‌کند)، فیشور سیلانت به سرعت خشک می‌شود و این عمل معمولا حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه طول می‌کشد.

د)  برای چه گروهی از افراد مناسب است؟
این عملیات برای همه گروه‌های سنی از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. به خصوص در مواردی که فضای خالی بین دندان‌ها به اندازه کافی زیاد باشد.

ه) فیشور سیلانت چه نوع ماده‌ای است؟
فیشور سیلانت یک نوع ماده پلیمری است که به صورت یک چسب دندان بر روی محلولات دندان قرار داده می‌شود.

مقایسه بین فیشور سیلانت و شیار پوش دندان و عوارض هر یک

فیشور سیلانت و شیار پوش دندان هر دو ابزارهایی هستند که برای جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها در فضای بین دندان‌ها استفاده می‌شوند. با این حال، روش اعمال این دو روش از یکدیگر متفاوت است.

فیشور سیلانت یک لایهٔ پلاستیکی نازک و شفاف است که به سطح دندان اعمال می‌شود. فیشور سیلانت به خوبی از بین می‌رود و نیاز به جایگزینی دوباره دارد. عوارض احتمالی این روش شامل حساسیت به مواد شیمیایی، عفونت و تغییر رنگ دندان‌ها است.

شیار پوش دندان یک قطعهٔ فلزی یا پلاستیکی است که به دندان متصل می‌شود و باعث جلوگیری از تخمیر و نفوذ باکتری‌ها در فضایی بین دندان‌ها می‌شود. این قطعات می‌توانند به مدت طولانی روی دندان‌ها بمانند و نیاز به تعویض دوباره ندارند. عوارض احتمالی شامل حساسیت به مواد شیمیایی، خراشیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها است.

به طور کلی، هر دو روش فیشور سیلانت و شیار پوش دندان در جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها در فضایی بین دندان‌ها موثر هستند، اما هر یک دارای عوارض خاص خود هستند. برای انتخاب بهترین روش برای خود، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس