معاینه دهان و دندان-نعمت الهی

مزایای مشاوره بهداشت دهان

زمانی که صحبت از سلامت دهان و دندان می شود، معاینه منظم دهان و دندان بسیار مهم است. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی از مراجعه به دندانپزشک می ترسند. مهم است که بدانیم چرا باید به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهیم و در صورت نیاز حتماً به پزشک متخصص برای جراحی لثه مراجعه کنیم. سلامت دندان ها علاوه بر زیبایی اهمیت زیادی برای سلامتی بقیه اندام های بدن نیز دارد. در این مقاله در مورد مزیت های معاینه دندانپزشکی  در کلینیک دندان پزشکی در غرب تهران و مراقبت های پیشگیرانه از دندان ها و دهان در صورت بروز مشکل صحبت می کنیم.

5 مزیت معاینه منظم دهان و دندان

همان طور که می دانید همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است. در خصوص سلامتی دهان و دندان نیز این امر صادق است. با در نظر گرفتن مزیت های مراجعه منظم به دندانپزشک، می توان با صرف هزینه کمتر از داشتن دندان های سالم و زیبا لذت برد. fمقاله کامپوزیت دندان را از دست ندهید. از مزایای مراجعه منظم به دندانپزشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص زود هنگام آسیب ها و بیماری های دهان و دندان

با مراجعه منظم به دندانپزشک، سلامت دهان و دندان خود را زیر نظر خواهید داشت. این امر باعث می شود تا از بروز مشکلات شایع مانند بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها جلوگیری ار بیماریهای دهان و دندان شود.

تشخیص زودهنگام علائم سرطان دهان و جلوگیری از ابتلای به آن

سرطان دهان به صورت عادی قابل تشخیص نمی باشد و نیاز به بررسی توسط متخصص دارد. با مراجعه منظم به دندانپزشک، می توان علائم آن را زودهنگام تشخیص داده و برای درمان اقدامات لازم را انجام داد.

برخورداری از سلامت کامل دهان و دندان

رفع جرم های دندان و جلوگیری از ایجاد تارتار و حفره در دندان ها

با وجود رعایت اصول بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان، گاهی ممکن است جرم در بین دندان ها باقی بماند. در صورتی که این جرم ها از بین نروند می توانند در طولانی مدت تبدیل به تارتار شوند. چنانچه برای رفع تارتار به دندانپزشک مراجعه نشود، دندان ها دچار حفره و پوسیدگی خواهند شد.

برخورداری از سلامت کامل دهان و دندان

با مراجعه منظم به دندانپزشک و عکس‌برداری می توان از مشکلات احتمالی که در لایه های زیرین دندان ها و لثه ها وجود دارند آگاه شد. مسائلی مانند پوسیدگی استخوان یا تومور. تشخیص زودهنگام این مسائل برای سلامت کلی بدن ضروری و مفید است.جراحی دندان ؟ با این موارد بیشتر آشنا شوید.

آگاه شدن از اثرات عادات بد و تغییر آن ها

برخی از عادات روزانه ما ممکن است بی ضرر به نظر برسند، در صورتی که می توانند در دراز مدت آسیب های شدیدی ایجاد کنند. عادت هایی مانند جویدن ناخن، جویدن یخ، دندان قروچه، فشردن فک، مسواک زدن سخت و غیره. با مراجعه به دندانپزشک و صحبت کردن در مورد این عادت ها می توان با دریافت راهنمایی های لازم و تغییر سبک زندگی، دندان هایی سالم تر داشته باشیم.

آیا معاینه منظم دهان و دندان برای سلامت کلی شما مهم است؟

سلامت دهان و دندان از عوامل اصلی سلامت کلی بدن است که باید در اولویت قرار بگیرد. عدم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان احتمال ابتلا به بیماری های لثه و حفره های دندانی را بیشتر می کند. سلامت دهان و دندان ارتباط مستقیمی با دیابت، بیماری های قلبی و سرطان دارد.

5 مزیت معاینه منظم دهان و دندان

افراد مبتلا به بیماری های لثه ای و دیابت در مقایسه با بیماران دیابتی با لثه های سالم، مشکلات بیشتری در کنترل قند خون خود دارند. بیماری های لثه خطر ابتلا بیماری های قلبی، سکته مغزی و گرفتگی عروق را افزایش می دهند. همچنین بیمارهای قلبی موجود برای فرد را بدتر می کنند. علاوه بر این، زمانی که باکتری های دهان به ریه ها می رسند، ممکن است که باعث عفونت ریه شوند و شرایط ریه را بدتر کنند. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک، سلامت کلی بدن را کاهش می دهد.

برای حفظ سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن، باید به طور منظم با دندانپزشک معتبر و مجرب مراجعه کنید تا دندان ها و لثه های شما را از نظر سلامتی بررسی کنند. دندانپزشک در ویزیت دندان ها دو کار انجام می دهد:

  • با عکس‌برداری از دندان ها علاوه بر بررسی حفره ها، جرم و تارتار (جرم های سخت روی دندان ها) را نیز بررسی می کند.
  • معاینه دقیق دندان ها شامل معاینه صورت، سر، زبان، گلو و گردن نیز باید باشد. در این معاینه دندانپزشک هرگونه قرمزی، تورم یا علائم سرطان را بررسی می کند.

این نکته را باید در نظر داشت که با مراجعه زودهنگام، درمان آسان تر و با هزینه کمتری برای جراحی لثه انجام می شود. با گذر زمان و به تأخیر انداختن درمان، شدت آسیب و عوارض ناشی از آن بیشتر می شود و هزینه درمان نیز افزایش می یابد.

آیا معاینه منظم دهان و دندان از بیماری های لثه ای جلوگیری می کند؟

معاینه یکی از بهترین روش ها جهت رسیدگی به مسائل مرتبط با سلامت و مراقبت از دندان ها است. دندانپزشک شما می تواند اطلاعات و توصیه های عملی زیادی برای مراقبت و محافظت مناسب از دندان ها به شما بدهد. برای مثال نحوه مناسب مسواک زدن، نحوه صحیح استفاده از نخ دندان، غذاهای مناسب و متناسب با سن و جنسیت شما، مواردی هستند که می توانید در خصوص آن ها از دندانپزشک خود سوال کنید و از ایجاد آسیب به دندان ها پیشگیری کنید.

مزایای مشاوره بهداشت دهان

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) مراجعه منظم (2 بار در سال) در فواصل زمانی مناسب به دندانپزشک را به شدت توصیه می کند. بر اساس بررسی های انجام شده در دانشگاه میشیگان، با در نظر گرفتن عوامل خطرساز بیماری های لثه ای از جمله دیابت، سیگار کشیدن و تغییرات ژنتیکی اینترلوکین ارتباط مؤثری بین تعداد دفعات مراجعه پیشگیرانه به دندانپزشک و از دست دادن دندان ها به طور دائم در بزرگ‌سالان وجود دارد.

بیماران در معرض خطر بیشترین سود را از مراجعه منظم به دندانپزشک خواهند برد. البته بیمارانی که در معرض خطر بیماری های خاص نیستند نیز با مراجعه منظم یک بار در سال به دندانپزشک از این سبک زندگی سود خواهند برد. مراقبت از دندان ها امری شخصی است.

آسیب هایی که به دندان ها وارد می شود برای هر فرد و هر دندان متفاوت است و می تواند به شکل های متفاوتی بروز کند. درمانی که برای یک شخص بسیار مناسب است ممکن است برای شخص دیگری مفید نباشد؛ بنابراین لازم است که حتماً به دندانپزشک مراجعه کرده و در مورد مشکلات و راه حل های ممکن مشورت بگیرید.

اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، ممکن است که لازم باشد دارو را برای مدت کوتاهی قطع کنید تا در روند درمان دندان ها از خونریزی شدید جلوگیری شود. بیماران مبتلا به مشکلات قلبی حتماً باید قبل از انجام کارهای دندانپزشکی، پزشک خود را در جریان بیماری خود قرار دهند تا در صورت نیاز دستورات ضروری برای مصرف داروها (مانند مصرف یا عدم مصرف آنتی بیوتیک ها) داده شود.

بیماری های لثه ای به عفونت های ساختار های اطراف دندان ها از جمله لثه، استخوان آلوِئولار (alveolar bone) و رباط لثه اطلاق می شود. در مراحل اولیه، لثه ملتهب می شود. در مراحل بعدی و با پیشرفت بیماری تمام بافت های دهان درگیر می شوند. معاینه منظم دهان و دندان از شدت گرفتن بیماری جلوگیری می کند.

در صورت غفلت از بیماری لثه و عدم رسیدگی به آن ممکن است خطرات و عوارض زیر به وجود آیند:

  • از دست دادن دندان ها
  • آبسه دندان ها
  • تغییر فرم دندان ها (کج شدن و قرار گرفتن دندان ها در زیر یا روی یکدیگر، فرو رفتن دندان ها در لثه)
  • سرطان دهان
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی، سرطان و دیابت

کمک معاینه منظم دهان و دندان به بهبود کیفیت زندگی

آیا معاینه منظم دهان و دندان به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند؟

با افزایش سن، سالمندان در معرض برخی از مشکلات دهان و دندان قرار می گیرند. از جمله می توان به دندان های تیره، کاهش حس چشایی، ناهمواری استخوان فک، خشکی دهان، بیماری های لثه (مانند التهاب لثه)، از دست دادن دندان ها و التهاب لب ها و دهان به واسطه استفاده از دندان مصنوعی اشاره کرد. خشکی زیاد دهان با کیفیت پایین زندگی مرتبط است.

سالمندان مستعد مشکلات مرتبط به سلامت دهان و دندان هستند. ساختار دهان با افزایش سن به طور طبیعی ضعیف می شود. ویزیت های منظم دندانپزشکی به بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک می کند. معاینه منظم دهان و دندان از شدت گرفتن بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و بیماری های ریوی جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

در خصوص سلامت دهان و دندان باید بسیار حساس بود و به طور منظم به دندانپزشک در آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی مراجعه کرد. مراجعه منظم به دندانپزشک علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان ها و جلوگیری از ایجاد یا شدت گرفتن بیماری های لثه باعث افزایش کیفیت زندگی فرد و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، بیماری های ریوی و دیابت می شود.

با رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان و بهره مندی از معاینه منظم دهان و دندان، علاوه بر داشتن ظاهری زیبا می توان بدون نگرانی از بوی بد دهان یا درد ناشی از بیماری های دهان و دندان، از برقراری ارتباط با دیگران لذت برد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس