دندان طلا

دندان طلا

می‌دانیم که دندان‌ها نقش زیادی در زیبایی چهره و ظاهر هر شخص دارد، اگر این دندان از طلا باشد جلوه‌ی باشکوهی را برای فرد به ارمغان خواهد آورد. امروزه از تکنیک‌های متفاوتی در دندانپزشکی همچون دندان طلا، لمینت و کامپوزیت یا بلیچینگ دندان استفاده می‌شود تا به حفظ زیبایی افراد کمک کند. برخی از افراد برای روکش دندان از روکش دندان به صورت طلا استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دندان طلا کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما بمانید.

دندان طلا چیست؟

پیشتر به لمینت و کامپوزیت دندان به عنوان دو فناوری مورد استفاده در دندانپزشکی اشاره کردیم. اما فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟ اکثر افراد با این دو فناوری و راهکار زیبایی دندان‌ها در دندانپزشکی آشنایی دارند و جای بحث زیادی باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال، هزینه، طول عمر و مدت زمان این دو روکش نازک که بر روی دندان قرار می‌گیرند، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برای هرچه زیباتر و سفید دیده شدن دندان نیز می توان به جرم گیری آن اقدام کرد، شما می توانید این کار را خیلی راحت در کلینیک دندانپزشکی غرب تهران انجام دهید. اما در اینجا می‌خواهیم به کاشت دندان طلا بپردازیم که گاهی اوقات برای روکش کردن دندان نیز از طلا استفاده می‌شود. از آنجایی که طلا فلزی انعطاف‌پذیر و نرم است و سازگاری خوبی با ساختار بیولوژیکی بدن انسان دارد از آن برای کاربردهای دندانپزشکی بهره برده می‌شود. همواره طلا، نشانی از ثروتمند بودن و لاکچری بودن و بوده بوده و روکش‌های طلایی که برای دندان استفاده می‌شود نز بسیار شیک و مجل خواهد بود. جالب است بدانید در بسیاری از کشورها همچون قفقاز و اروپای شرقی آسیای مرکزی، این دندان نمادی از سرمایه‌داری محسوب می‌شود.

دندان طلا چیست

 

انواع تاج دندان طلا

در ابتدا به معرفی اجمالی تاج طلا می‌پردازیم که می‌توان آ ر بدین گونه تعریف کرد: کلاه یا پوششی است که بر روی قسمتی از دندان قرار می‌گیرد تا از دندان محافظت کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.
امروزه در دندانپزشکی انواع مختلفی از تاج دندان ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها جوانب مثبت و منفی خود را به همراه دارند.
از طلا برای ترمیم کردن دندان استفاده می‌شود که قدمت آن به بیش از 4، 000 سال می‌رسد. متخصصان دندانپزشکی هم غالبا از طلا یا فلزاتی همچون کروم، پالادیوم و نیکل در ترکیب با طلا استفاده می‌کنند تا قدرت تاج افزایش یابد و همچنین هزینه‌ی کاشت دندان با استفاده از طلا نیز کاهش یابد.
از نکات قوت این تاج‌ها این است که به ندرت شکسته می‌شوند یا ترک می‌خورند. این تاج‌ها سخت ساییده می‌شوند و برای کاشت آن لازم است مقدار کمی از دندان تراشیده ‌شود؛ بنابراین این تاج‌ها دوام بسیار بالایی دارند و می‌توانند چندین دهه دوام داشته باشند. تاج دندان طلا یا پورسلین رقیبان دیگری همچون تاج استیل ضد زنگ، روکش پورسلینی متصل به فلز، تمامی زرین‌ها و یا گزینه‌های سرامیکی را دارد که به لطف مزیتی که فلز طلا ذازذ ذز اکثر اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع تاج دندان طلا

 

مزایا و معایب دندان طلا

حجم قابل توجهی از طلا‌های مورد استفاده در دندانپزشکی در واقع آلیاژهایی از طلا، پالادیوم، نقره، پلاتین، روی و مس هستند. استفاده از این فلز از نظر اغلب دندانپزشکان به واسطه‌ی داشتن مقاومت و استحکام بالا، جلوگیری از پوسیده شدن دندان، سختی بسیار زیاد، مقاومت در برابر زنگ زدگی، مقاومت و دوام بالا در برابر عوامل شیمیایی و اینکه هرگز سائیده یا تیره نمی‌شود، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

مزایا و معایب دندان طلا
در ادامه قصد داریم برخی از مزایای و معایب بارز استفاده از فلز طلا را در دندان پزشکی شرح دهیم:

 

مزایای به کارگیری طلا در دندانپزشکی عبارتند از:

با دوام بودن و استحکام بالای این ماده
شکل پذیری و انعطاف راحت؛ بنابراین به راحتی به شکل دلخواه در می‌آید.
جالب است بدانید از لحاظ سختی، سختی طلا تقریبا با سختی مینای دندان برابر و یکسان است. پس می‌توان از آن برای پوشاندن دندان‌ها و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها استفاده کرد.
طلا به سادگی خرد نخواهد شد و شکسته نمی‌شود.
این ماده هم سازگاری خوبی با سیستم بدن و هم با محیط زیست دارد و سمی نیست.

 

معایب به کارگیری طلا در دندانپزشکی عبارتند از:

قیمت بالای استفاده از طلا
طلا یک ‌هادی خوب برای حرارت به شمار می‌آید.
رنگ زرد طلا ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد و در زیبایی تاثیرات نامطلوبی بگذارد.
از آنجایی که طلا به ساختار دندان متصل نمی‌شود، این امکان وجود دارد که هر لحظه از دندان جدا شود.

 

طول عمر روکش طلا دندان

باید به این نکته توجه شود که چنانچه اقدام به کاشت دندان طلا یا روکش کردن طلا به وسیله‌ی آن کرده‌اید باید بهداشت دهانی خوبی داشته باشید تا روکش‌ها آسیب نبینند. همچنین، بهتر است برای اطمینان از صحت آن‌ها به طور مرتب به دندانپزشک جهت بررسی وضعیت روکش‌ها و دهان مراجعه شود.
برای نگهداری و مراقبت هر چه بیشتر دندان و روکش بهتر است در طول روز از دوبار نخ دندان و مسواک و خمیر غیر ساینده استفاده کنید. دقت داشته باشید که از کشیدن نخ دندان به سمت پایین یا بالا در بین روکش‌ها خودداری کنید. از دیگر موردی که باید در هنگام کاست یا روکش کردن دندان در نظر داشت این است که از خوردن غذاهای سخت که به نیروی زیادی برای گاز زدن احتیاج دارند خودداری کنید. همچنین، بدیهی است که باید از شکستن یا جویدن هر شی سختی که ممکن است به روکش دندان یا خود دندان آسیب بزند، بپرهیزید. در برخی از افراد عادت دندان قروچه کردن دیده می‌شود، برای جلوگیری از آسیب دیدن روکش‌ها بهتر است از نایت گارد استفاده شود. این نکته را هم مدنظر قرار دهید که استعمال سیگار یا سایر دخانیات برای روکش‌ها ضرر دارد و باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.
اگر بخواهیم به طول عمر یک لمینت طلا اشاره کنیم باید بگوییم ماندگاری بالایی در بین بین ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد داشت. البته این را هم بدانید که برخی از متخصصین بر این باور هستند که چنانچه بهداشت دهان و دندان به طور کامل انجام گیرد، لمینت کردن دندان با طلا طول عمری تا ۴۰ سال نیز خواهد داشت. در ادامه به معرفی برخی از عواملی که می‌توانند بر طول عمر لمینت طلا تاثیرگذار باشند خواهیم پرداخت:

_ عادات و رژیم غذایی
_ جویدن ناخن
_ موادی که در ساخت لمینت مورد استفاده قرار می‌گیرند
_ دندان قروچه

طول عمر روکش دندان طلا

 

قیمت لمینت دندان طلا

هزینه لمینت طلا دندان ارتباط تنگاتنگی با قیمت طلا به نرخ روز دارد و قیمت این فلز روز به روز در حال تغییر است و ثابت نمی‌ماند، به تبع هزینه لمینت طلا نیز روی به روز تغییر خواهد کرد. عامل دیگری که روی قیمت لمینت دندان با طلا تاثیر می‌گذارد، این است که قصد دارید چه تعداد از دندان‌های خود را لمینت کنید. بدیهی است که هر چه تعداد آن‌ها کمتر باشد باید هزینه‌ی کمتری بپردازید. در صورتی که جای خالی دندانی روی اعتماد به نفس شما اثر می‌گذارد، لمینت دندان با طلا یا سایر مواد این ارزش را دارد که هزینه بسیاری را برای آن بپردازید.

قیمت لمینت دندان طلا

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس