مسواک مخصوص ارتودنسی

مسواک مخصوص ارتودنسی چیست؟

دستگاه ارتودنسی به منظور صاف کردن دندان های کج و معوج، اصلاح فک و همچنین برای بهبود صحبت کردن و جویدن مناسب و مفید مس باشد. اما خوب زمانی که از دستگاه ارتودنسی استفاده می گردد بایستی حتما بهداشت دهان و دندان رعایت گردد، وگرنه ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی و ازبین رفتن دندان ها گردد. در این بین استفاده از مسواک معمولی نمی تواند کارساز باشد، چرا که امکان شستشو و مسواک کردن بین دندان و بریس مهیا نخواهد شد و به این شکل دندان ها ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. پس انتخاب و استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی می تواند کمک شایانی به سلامت و بهداشت دهان و دندان ها داشته باشد.

اما این چه نوع مسواکی است؟ از کجا می توان آن را خریداری کرد؟ آیا استفاده از آن الزامی می باشد؟ اگر شما هم این سوالات در ذهن شما رژه می روند و مایل هستید یک جواب برای آنها و دیگر سوالات خود داشته باشید با ما تا انتهای این مقاله در دندانپزشکی  نعمت الهی همراه باشید.

بهترین زمان مسواک زدن

مسواک مخصوص ارتودنسی

مسواک مخصوص ارتودنسی یا همان مسواک بین دندان مسواکی می باشد که به منظور تمیز نمودن فضای بین بریس ها و دندان ها قابل استفاده می باشد. بیمارانی که تحت ارتودنسی قرار گرفته اند بایستی بیش از دیگر افراد به سلامت دهان و دندان خود توجه نمایند. چرا که بیشتر در معرض بیماری هایی همچون تغییر رنگ و پوسیدگی دندان ها به علت قرار گرفتن وسایل ارتودنسی در دهان خود خواهند بود. این نوع مسواک ابزاری منظور حفظ نمودن سلامت دندان ها در فرآیند درمان قابل استفاده می باشد.

چرا بهتر است از بریس های بین دندانی ارتودنسی استفاده نمود؟

در فرآیند درمان ارتودنسی، دندان ها و دهان بیمار نسبت به قبل حساس تر می گردند و نگهداری از آنها هم به مراتب اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. پس، استفاده کردن از مسواک مخصوص ارتودنسی در زمان دوره درمانی بسیار مهم تلقی می گردد. از آنجا که دستگاه های ارتودنسی بر روی دندان ها قرار خواهند گرفت، تمیز نمودن آنها را می تواند دشوارتر نماید. به همین جهت، باکتری ها امکان دارد در بریس ها و زیر سیم ها اجتماع کرده و منجربه تغییر رنگ یا پوسیدگی در این نواحی گردند.

در صورتی که بیماران در فرآیند درمان از مسواک بین دندانی استفاده نکنند، امکان خطر این عوارض می تواند افزایش پیدا کند. دستگاه ارتودنسی البته امکان دارد منجربه التهاب در بافت های دهان و لثه گردد و از این رو خطر عفونت های دهانی را به مراتب افزایش دهد. به همین جهت می باشد که این بیماران بایستی از تمام روش های حفظ سلامت دهان و دندان خود من جمله مسواک بین دندانی ارتودنسی استفاده نمایند.

موارد استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی

برس های بین دندانی ارتودنسی هم می توانند کاربردهای مختلفی را به همراه داشته باشند و غالباً در فرآیند درمان ارتودنسی استفاده می گردند. با این همه، آنها می توانند توسط افراد دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرند. از مهمترین کاربرد آنها می توان به این موارد اشاره داشت:

  • تمیز نمودن فاصله بین دندان ها در فرآیند درمان ارتودنسی
  • تمیز نمودن بریس ها و سیم های ارتودنسی
  • شستن و تمیز نمودن دندان های زیر آرچ وایر
  • تمیز نمودن پیچ های ایمپلنت و پروتز
  • تمیز نمودن فضاهای بین دندانی در افرادی که دارای شکاف بین دندانی هستند
  • به منظور تمیز نمودن لثه ها و همچنین کاهش التهاب، لثه ها را ماساژ می دهد.

مزایای استفاده از مسواک های بین دندانی ارتودنسی در مقایسه با دیگر انواع مسواک

حال بهتر است با مزایای مسواک ارتودنسی مخصوص در مقایسه با دیگر انواع مسواک ها بپردازیم و ببینیم چه مزایایی را با خود به همراه دارد. با ما همچنان همراه باشید.

مسواک های معمولی به منظور تمیز نمودن سطوح پایینی، جلویی و پشتی دندان ها قابل استفاده می باشند و به علت عدم دسترسی به این نواحی این توانایی را ندارند تا فضای بین لثه ها و دندان ها را به خوبی تمیز نمایند. مسواک مخصوص ارتودنسی به راحتی فضای بین دندان ها را همچون نخ دندان و البته لثه ها را تمیز می نماید. با کمک این مسواک ها در کنار مسواک های معمولی، دهانشویه و نخ دندان می‌توانید دهان و دندانهای خود را به بهترین نحو ممکن تمیز نمایید و از بروز پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری نمایید.

مسواک مخصوص ارتودنسی

انتخاب بهترین مسواک مخصوص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی می توان  شما را در انتخاب بهترین مسواک بین دندانی راهنمایی کند. چرا که در صورتی نوع و اندازه آن به درستی انتخاب نگردد امکان دارد به دندان و لثه آسیب وارد گردد. این مدل مسواک ها با توجه به عوارض بیماری های دهان و دندان انتخاب می گردند. مسواک بین دندانی ارتودنسی با توجه به فاصله بین دندان ها، نوع درمان (ارتودنسی، ایمپلنت و …)، بریج های دندانی و همچنین بسته به نوع لثه انتخاب می گردند.

انواع مسواک بین دندانی ارتودنسی

مسواک های بین دندانی ارتودنسی را می توان بر اساس اندازه فاصله بین دندانی و کاربردی که برای آنها تعیین شده طبقه بندی نمود. این مسواک ها در اشکال مختلف همچون: L شکل، پرزدار و گرد طراحی شده و بسته به احتیاج بیمار انتخاب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مسواک های L مانند می توانند به راحتی به مناطقی که دسترسی به آن ها دشوار است، همچون فضاهایی که بین دندان های عقبی وجود دارد را تمیز کنند. همچون مسواک های L شکل، مسواک های گرد این توانایی را دارند تا به راحتی فضاهای بین دندانی را تمیز نمایند که دسترسی به آن‌ها دشوارتر می باشد و همچنین به منظور شستن سیم های کمانی و بریس ها مناسب می باشند.

مسواک های پرزدار بسیار به نخ دندان شباهت داشته و عمل می نمایند و می توانند به منظور تمیز نمودن فضای بین دندان ها، بریس ها و سیم های کمانی استفاده گردند. انتخاب هر نوع با توجه به فرم فک و فرم دندان ها توسط متخصص ارتودنسی بیمار انجام می گردد.

نحوه استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی به چه صورت است؟

استفاده نمودن از برس های بین دندانی بسیار آسان می باشد. با این همه، در صورتی که به درستی استفاده نگردد، امکان دارد به دندان ها و لثه ها آسیب جدی برساند. به منظور استفاده نمودن صحیح در طول درمان ارتودنسی، توجه به نکاتی که در زیر آورده شده بسیار مهم تلقی می گردد. این نکات به این شرح می باشد:

با کمک متخصص ارتودنتیست خود یک مسواک بین دندانی مناسب را انتخاب نمایید.

قبل از استفاده کردن از برس بین دندانی، دندان های خود را با یک مسواک معمولی ابتدا به خوبی مسواک بزنید و سپس از مسواک مخصوص استفاده نمایید.

به آرامی مسواک بین دندانی را در داخل فضای بین دندانی قرار داده

آن را به زیر سیم های قوسی یا داخل شکاف ها فشار ندهید یا اینکه به زور وارد نکنید.

پس از قرار گرفتن برس بین دندانی در شکاف، آن را به آرامی به عقب و جلو ببرید.

این کار را به منظور فضای بین دندان ها و سیم های کمانی، فضاهای بین بریس ها و اطراف بریس ها تکرار نمایید.

هر بار که از مسواک معمولی استفاده می نمایید که بهتر است دو بار در روز باشد از برس بین دندانی استفاده نمایید.

آیا استفاده کردن از مسواک مخصوص ارتودنسی در فرآیند درمان ارتودنسی کافی می باشد؟

باید بگوییم خیر، به منظور حفظ سلامت دندان های خود در فرآیند درمان ارتودنسی نه تنها از مسواک بین دندانی باید استفاده شود، بلکه بایستی از مسواک معمولی، دهانشویه، نخ دندان و دیگر روش های تجویز شده توسط ارتودنسی استفاده نمایید.

در آخر

بهتر است برلی سلامت دهان، دندان ها و لثه خود در زمانی که از ارتودنسی استفاده می نمایید با نظر دندانپزشک یا ارتودنتیست یک مسواک بین دندانی مخصوص ارتودنسی را انتخاب و استفاده نمایید. در صورتی که در زمان استفاده از این نوع دندان دچار خونریزی لثه، التهاب شدید حتماً بایستی از ارتودنتیست خود یک وقت ملاقات بگیرید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان