انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی یکی از روش های دندانپزشکی به منظور تنظیم دندان است که روی دندان قرار گرفته و با عقب یا جلو کردن دندان هایی که از سایر دندان ها جلوتر یا عقب تر هستند باعث می شود یکدست و منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و طرح لبخند شخص را زیباتر از قبل نشان دهند. ارتودنسی نامرئی نوع جدید ارتودنسی سنتی می باشد که دیگر احتیاجی به سیم فلزی ندارد و به دلیل شفافیتی که دارد در دید دیگران قرار نمی گیرد و احساس ناخوشایندی در  فرد استفاده کننده ایجاد نخواهد کرد. اما خوب ارتودنسی شفاف هم انواع مختلفی دارد که بسته به نوع دندان می تواند کارایی و مزایایی را به همراه داشته باشد.

در این مقاله می خواهیم با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا گردیم و ببینیم کدام نوع می تواند برای تنظیم نمودن دندان ما مناسب باشد. پس اگر شما هم به دنبال یک نوع ارتودنسی متناسب با دندان های خود هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

همانطور که گفتیم در ارتودنسی نامرئی وسایلی که استفاده می گردند روی دندان قابل مشاهده نمی باشند. اینکه از بین انواع ارتودنسی نامرئی کدام یک مناسب احوالات شما است بسته به نظر دندانپزشک دارد. به عبارتی با کمک این روش نامرئی فرد زمانی که لبخند می زند وسایل ارتودنسی قابل مشاهده نبوده و او می تواند آزادانه لبخند و صحبت نماید بدون آنکه دچار خجالت شود و یا حس اعتماد به نفسش بدون آنکه پایین بیاید می تواند بهترین برنامه ها را برای خود داشته باشد.

انواع ارتودنسی نامرئی

 انواع ارتودنسی نامرئی

دندانپزشکان با وجود انواع ارتودنسی نامرئی می توانند گزینه های مختلفی را برای بیماران خود به دلیل دستیابی به دندان صاف تر ارائه نمایند. به طور کلی ارتودنسی به ۲ دسته ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک تقسیم بندی می گردد.

همچنین به ۳ نوع:  براکت های سرامیکی، الاینر های شفاف و بریس های درونی اشاره نمود.

فرقی که بین این ۳ نوع وجود دارد در قابلیت برداشتن آنها می باشد. به این صورت که می توانید ارتودنسی را با یک پلاک شفاف از دهان خود خارج سازید.

الاینرهای شفاف

یکی از انواع ارتودنسی نامرئی الاینرهای شفاف می باشد. در این نوع از درمان از یک قالب به منظور همتراز کننده بیرنگ و شفاف استفاده می گردد.

این قالب ها با دندانها انطباق کرده و کمترین درد را خواهند داشت. در این نوع از ارتودنسی نامرئی هیچ شکستگی یا ضرب دیدگی ایجاد نخواهد شد. همچنین در صورت نیاز می توانید در هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نوشیدن آن را خارج سازید.

در این نوع دندانپزشک یک قالب ۳ بعدی از دندان های شما تهیه خواهد نمود.

بریس های درونی

از دیگر انواع ارتودنسی نامرئی می توان به بریس های درونی اشاره نمود. در این نوع براکت ها به پشت دندان چسبیده و به هیچ عنوان دیده نخواهند شد.

برای اینکه متخصص بتواند این نوع ارتودنسی را بسازد بایستی تصاویری از داخل دندان داشته باشد.

براکت ها به قسمت درونی دندان چسبیده و قابل جابجایی و حرکت نمی باشند. این را هم اضافه کنیم که ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان، نحوه صحبت کردن و همچنین برداشتن پلاک کمی چالش برانگیز باشد.

براکت های سرامیکی

این نوع از ارتودنسی شفاف از کامپوزیت ساخته شده و شفاف می باشند. جنس این نوع ارتودنسی نسبت به بریس های فلزی ضعیف تر و شکننده تر می باشد. اندازه آن از براکت های فلزی بزرگتر بوده و نحوه اتصال آن هم روی سیم هایی با جنس پلاستیکی می باشد.

این سیم ها را بایستی هر ماه تعویض نمود. بریس ها بایستی تا طول درمان به دندان متصل باشند اما خوب به اندازه نوع فلزی خود مقاوم نبوده و ممکن است سریع شکسته شود و به همین دلیل نیاز به مدت بسیاری دارند تا روی دندان باقی بمانند.

از نظر قیمتی هم گران قیمت بوده و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. این روش جدید بوده و از هزینه بالایی نسبت به دیگر نوع های خود دارد.

مزایای استفاده از ارتودنسی نامرئی

حال که با انواع ارتودنسی نامرئی آشنا شدیم بد نیست با مزایای استفاده از ارتودنسی شفاف هم آشنا گردیم. پس با ما همچنان همراه باشید.

  • نصب آسان و راحتی دارد.
  • قابلیت جابجایی دارد.
  • لازم نیست برای برداشتن یا گذاشتن آن به متخصص مراجعه گردد و خود بیمار می تواند این عمل را انجام دهد.
  • نامرئی می باشد.
  • به مراقبت کمتری احتیاج دارد.
  • احتیاج به رژیم خاص غذایی ندارد
  • معاینات کمتری را دربر می گیرد.
  • همه افراد در تمام سنین از نوجوانی تا بزرگسالی می توانند از این روش استفاده نمایند.

انواع ارتودنسی نامرئی

کدام نوع از ارتودنسی نامرئی مناسب می باشد؟

بسته به تغییر شکل دندانی بیمار و همچنین شرایط محیطی و فیزیکی متخصص ارتودنسی یکی از انواع انواع ارتودنسی نامرئی را به بیمار خود پیشنهاد می دهد.

مثلاً ارتودنسی لینگوال ثابت به دلیل اینکه احتیاج به مراقبت بیشتری دارد به جوانان یا افراد بی دقت پیشنهاد نمی گردد. این نوع از ارتودنسی مستعد شکستگی می باشد و در مقایسه با انواع ارتودنسی ثابت تمیز نمودن آن کمی سخت تر می باشد.

البته استفاده از ارتودنسی با الاینرهای شفاف هم نیاز به تلاش بسیار بیمار در استفاده منظم از این نوع ارتودنسی دارد.

اما خوب ارتودنسی با براکت های سرامیکی رنگ دندان به عنوان موثرترین و بهترین نوع ارتودنسی شناخته می شود.

با اینکه برعکس سایر ارتودنسی ها ثابت معمولی با براکت ها و سیم های فلزی، سفت و قوی نمی باشد اما خوب سایر مزایا را دارا می باشد.

چه افرادی می توانند از ارتودنسی نامرئی استفاده نمایند؟

همه افرادی که مایل نیستند براکت ها روی دندان آنها نمایان گردد این نوع از ارتودنسی بهترین انتخاب می باشد. شما می توانید از بین ارتودنسی نامرئی ثابت یا متحرک برای درمان موفقیت آمیز خود یکی از این دو را انتخاب و استفاده نمایید.

قیمت و هزینه ارتودنسی نامرئی

معمولا هزینه ارتودنسی شفاف کمی بیشتر از روش های استاندارد ارتودنسی می باشد.

آیا به صورت دایمی می توان از ارتودنسی نامرئی استفاده نمود؟

در صورتی که به درستی برنامه درمان را به اتمام رسانده باشید، استخوان های اطراف دندان حالت پایداری خواهند داشت و این درمان دائمی خواهد بود و لازم نیست فرد سالها از این دستگاه استفاده نماید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس