کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مناسب است؟

آیا می توان از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان استفاده و به رفع آن کمک نمود؟ آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک قابل مصرف می باشد؟ آنتی بیوتیک برای سلامت کلی بدن مشکل ساز نخواهد بود؟

عفونت دندان، که نام آبسه دندان در علم دندانپزشکی شناخته می شود و معروف می باشد.

عفونت باکتریایی زمانی که در دهان نمایان می شود باعث ایجاد یک پاکت چرک در اطراف دندان و لثه می شود. به طور معمول این مشکل می تواند ناشی از: پوسیدگی دندان، صدمات و کارهای دندانپزشکی باشد. همچنین عفونت دندان می تواند منجر به: درد، حساسیت و تورم می شود.

در صورتی که درمان انجام نپذیرد، عفونت می تواند به مناطق مجاور، من جمله مغز بیمار هم سرایت کند و یک تهدید قطعی برای سلامت فرد شود.

در صورتی که دچار عفونت دندانی شده اید، بهتر است در اسرع وقت خود را به دندانپزشک نشان دهید تا هر چه سریعتر از گسترش عفونت جلوگیری نمایید. شما باید مراقب هر گونه عفونت در دهان خود باشید، چرا که نزدیک به مغز شما بوده و می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای شما ایجاد نماید. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، دندانپزشک احتمالاً یک آنتی بیوتیک به منظور کمک به کشتن باکتری هایی که عامل عفونت دندان ها هستند، تجویز و توصیه به مصرف می کند.

به منظور اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان کردن عفونت دندان و همچنین گزینه های بدون نسخه به منظور تسکین درد، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مناسب می باشد؟

تمام عفونت های دندان برای درمان احتیاج به آنتی بیوتیک نخواهند داشت. در بعضی از موارد، دندانپزشک امکان دارد این توانایی را داشته باشد تا آبسه را تخلیه نماید. دیگر موارد امکان دارد احتیاج به درمان ریشه دندان و یا برداشتن دندان عفونی شده داشته باشد.

این موضوع فقط پس از معاینه دندان توسط دندانپزشک تعیین می گردد که راهی برای درمان و نجات دندان آسیب دیده وجود دارد یا باید آن را برای نجات دیگر دندان ها خارج کرد.

از آنتی بیوتیک ها به طور معمول در موارد زیر استفاده می نمایند:

• زمانی که عفونت بسیار شدید شده باشد.
  • زمانی که عفونت گسترش یابد.
  • بیمار دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشد.

بهتر است بدانید نوع آنتی بیوتیک مورد احتیاج بیمار بستگی به نوع باکتری دارد که باعث ایجاد عفونت شده است. کلاس های گوناگون آنتی بیوتیک ها روش های گوناگونی برای حمله به باکتری ها خواهند داشت. دندانپزشک همیشه در تلاش است تا آنتی بیوتیکی را انتخاب نماید که به طور موثر بتواند به ازبین بردن عفونت بیمار کمک نماید.

آنتی بیوتیک هایی همچون: پنی سیلین و آموکسی سیلین بیشتر به منظور کمک به درمان عفونت دندان استفاده می گردند.

آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول هم است که امکان دارد برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی مورد تجویز قرار گیرد. بعضی مواقع با پنی سیلین تجویز می گردد تا بتواند انواع بیشتری از گونه های باکتریایی را پوشش دهد.

در این بین آنتی بیوتیک های پنی سیلین به عنوان رایج ترین دارو برای عفونت دندان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد. البته این را هم اضافه نماییم که بسیاری از افراد به آنها حساسیت داشته و به همین جهت هر فردی نمی تواند از آن استفاده نماید.

پس در این صورت حتماً به دندانپزشک خود در رابطه با هرگونه واکنش آلرژیکی که در گذشته نسبت به این دارو یا هر دارو دیگری داشتید اطلاع رسانی نمایید تا دندانپزشک شما بتواند با دید باز اقدام به تجویز داروی مناسب کند.

در صورتی که بیمار به پنی سیلین حساسیت داشته باشد، دندانپزشک امکان دارد آنتی بیوتیک دیگری همچون کلیندامایسین یا اریترومایسین را برای بهبود حال بیمار خود تجویز نماید.

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان مناسب است؟

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان را چقدر و تا چه مدت باید مصرف کرد؟

در صورتی که پچار عفونت دندانی شده اید و احتیاج به مصرف آنتی بیوتیک دارید، باید حدوداً تا یک هفته دارو را مصرف نمایید. بسته به نوع آنتی بیوتیک، باید دو تا ۴ بار در روز مصرف شود. البته خاطر نشان کنیم دوز مصرفی را باید حتما دندانپزشک و یا داروساز در صورتی که بدون نسخه تهیه می کنید به شما ارایه نماید.

شما باید دستورالعمل هایی را که از داروخانه دریافت کرده اید را به طور دقیق مصرف نمایید. در صورتی که در مورد نحوه مصرف دارو مطمئن نمی باشید، می توانید از داروساز سوال فرمایید.

به یاد داشته باشید که امکان دارد مجبور گردید چند دوره آنتی بیوتیک ها را قبل از اینکه وارد سیستم شما شوند و شروع به عمل روی عفونت نمایند، مصرف کنید.

توجه داشته باشید که بهتر است همیشه کل دوره آنتی بیوتیک که توسط دندانپزشک تجویز می گردد را به طور کامل مصرف نمایید، حتی در صورتی که علائم بیماری ناپدید شده باشد. در صورتی که کل دوره را نگذرانید، این امکان وجود خواهد داشت که برخی از باکتری ها زنده بوده و باعث شوند تا درمان عفونت دشوارتر انجام پذیرد.

آیا می توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد؟

در صورتی که دارای عفونت دندانی هستید، پیشنهاد ما این است که همیشه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که دندان های شما به مغز شما بسیار نزدیک هستند و در صورت بروز عفونت در دندان، می تواند به سرعت به نواحی و دیگر اندام های مجاور سرایت نماید.

آنتی بیوتیک ها را نمی توان بدون نسخه استفاده و به همین جهت در دسترس نیستند، اما چند کار وجود داشته که می توانید به منظور تسکین قبل از ویزیت خود در خانه آنها کارها را انجام دهید، این کارها شامل موارد زیر است:

• مصرف کردن مسکن های بدون نسخه همچون ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا استامینوفن (تیلنول)
  • شستن دهان و دندان با کمک آب نمک گرم.
  • تا حد امکان از مصرف غذاهای گرم یا سرد خودداری گردد.
  • تلاش نمایید با طرف دیگر دهان خود غذا بخورید.
  • مسواک کردن با یک مسواک نرم در اطراف دندان آسیب دیده می تواند مناسب باشد.

در آخر

در صورتی که علائم عفونت دندان همچون درد ضربان دار مداوم، تورم و حساسیت به دما یا فشار را در خود احساس می کنید، در اسرع وقت خود را به پزشک یا دندانپزشک نشان دهید.

اگر دندانپزشک اقدام به تجویز آنتی بیوتیک کرد، دستورالعمل های ذکر نموده را به دقت دنبال نمایید و طبق نظر دندانپزشک خود دارو را تمام نمایید. حتی در صورتی که عفونت خفیف به نظر رسید هم مصرف را قطع نکنید، چرا که می تواند دوباره عود کرده و به سرعت جدی و خطرناک شود.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.