مدت زمان انجام ارتودنسی

مدت زمان انجام ارتودنسی چقدر است؟

در صورتی که می خواهید با استفاده از ارتودنسی که یک روش دندانپزشکی زیبایی است به دنبال بهبود زیبایی لبخند خود باشید، باید نکاتی را درباره این روش درمانی دندانپزشکی بدانید که یکی از آن نکات مدت زمان انجام ارتودنسی است که باید بدانید این روش درمانی چه مقدار برای درمان به زمان احتیاج دارد.

برای هر فرد این زمان می تواند متفاوت باشد، بنابراین تخمین زدن مدت زمان ارتودنسی برای بیمار بسیار مشکل است. اکثر متخصصان ارتودنسی بر این باور هستند که مدت زمان درمان ارتودنسی بین شش ماه تا دو سال بسته به شدت مشکل دندانی و فک است. در ادامه شما را با عواملی که بر ارتودنسی تاثیر می گذارند آشنا می سازیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ارتودنسی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به عواملی که می تواند روی مدت زمان انجام ارتودنسی تاثیر بگذارد صحبت کنیم، بهتر است یک مروری بر روش ارتودنسی دندان داشته باشیم و با اینکه می دانیم در این باره اطلاعاتی دارید، اما بد نیست یک صحبت کوتاه در رابطه با اینکه ارتودنسی چیست و چه مزایایی را می تواند به همراه داشته باشد، بگوییم.

ارتودنسی شاخه ای از علم دندانپزشکی می باشد که با دندان های نامناسب سروکار دارد و آنها را درمان می کند. فرد ممکن است بیش از حد بایت، زیر بایت، ازدحام بیش از حد دندان ها، دندان های کج یا نامرتب در فک، داشته باشد که این موارد می تواند باعث مشکل در خوردن یا صحبت کردن شود. همچنین مواردی، برای درمان های ارتودنسی توصیه می شود تا به آرامی موقعیت دندان ها تغییر پیدا کرده و دندان ها صاف تر و هم‌ ترازتر از قبل گردند. در صورتی که فرد بخواهد لبخند زیباتری داشته باشد، می تواند از ارتودنسی برای رسیدن به هدف زیبایی خود استفاده کند.

حتی ممکن است کسی با مال اکلوژن یا نیش بد به دنیا آمده باشد، یا ممکن است به مرور زمان از طریق آسیب یا عادت هایی مانند مکیدن انگشت شست در کودکی به آن مبتلا شود. هر مشکل مهم را باید فوراً درمان کرد. مال اکلوژن در درازمدت باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت دهان و دندان شود.

مزایای انجام ارتودنسی

ارتودنسی برای تراز و مرتب نمودن دندان ها مهم است، چرا که نامرتب بودن دندان ها یا قرارگیری نامناسب آنها می تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان و التهاب لثه شود. بایت نامناسب می تواند ترتیب دندان ها را بهم ریخته یا نخ دندان کشیدن را دردناک تر کند و متعاقباً این امر منجر به بهداشت نامناسب دهان در مناطق خاص می شود و بر سلامت دهان تأثیر می گذارد.

ارتودنسی یک روش درمانی موثر است که می توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

  • فاصله بین دندان ها را ازبین می برد.
  • دندان های کج را صاف می کند.
  • به بهبود عملکرد دهان مانند خوردن یا گفتار کمک می نماید.
  • نیش های نامناسب را اصلاح می نماید.

مدت زمان انجام ارتودنسی

عواملی که روی مدت زمان انجام ارتودنسی تاثیر می گذارد.

فردی که فقط باید دندان های خود را کمی جابجا کند، ممکن است فقط از بریس یا سینی اینویزیلاین به مدت شش ماه تا یک سال استفاده کند. از سوی دیگر، فرد با یک مورد ارتودنسی شدیدتر که شامل تغییر چشمگیر در قرار دادن دندان‌های خود می‌ شود، ممکن است نیاز به درمان برای یک سال و نیم تا دو و نیم سال یا بیشتر داشته باشد.

به طور تقریبی می توان تخمین متوسط ​​دقیقی از مدت زمان کامل شدن درمان ارتودنسی ارائه نمود. اما با این همه عواملی هم هستند که بر تخمین زمان تأثیر می گذارند. از مواردی که هنگام تلاش برای تخمین مدت زمان درمان ارتودنسی باید در نظر گرفته شوند که عبارتند از:

 

نوع مال اکلوژنی که نیاز به اصلاح دارد. انواع مال اکلوژن شامل اوربایت، آندربایت، بیش از حد شلوغ بودن و کراس بایت است.

شدت مال اکلوژنی که باید اصلاح شود. زمان درمان با مال اکلوژن های شدیدتر خواهد بود.

نوع درمان ارتودنسی انتخاب شده

سلامت دهان و دندان، اگر دهان و لثه های خود را سالم نگه دارید، دندان ها بهتر جابجا می شوند.

مراقبت های قبل از ارتودنسی برای بیمارانی که ارتودنسی زود هنگام انجام داده اند تحت مراقبت قرار می گیرند، درمان آن کوتاه مدت است.

مراقبت در زمان ارتودنسی

با این همه برخی از عوامل بر مدت زمان ارتودنسی تاثیر می گذارند و طول خواهد کشید تا درمان به طور کامل انجام شود. این موارد شامل شدت اوربایت، آندربا، یا مراقبت هایی است که در درمان اولیه ارتودنسی قرار گرفته است.

اگر از ارتودنسی برای مرتب شدن دندان های خود استفاده می کنید، توجه به مراقبت های ارتودنسی مهم تلقی می شوند. در ادامه شما را با چند نکته مراقبتی آشنا می سازیم:

به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر به همان اندازه که دندانپزشک شما برای ارتودنسی شما توصیه می کند مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است دچار بیماری لثه یا حفره هایی در دندان خود شوید که درمان شما را به شدت به تعویق و به خطر بیاندازد.

در تمام جلسات ارتودنسی شرکت کنید. مراجعه به ارتودنتیست به شما این اجازه را خواهد داد تا درمان را کنترل کنید و در صورتی که مشکلاتی وجود دارد، ارتودنتیست ممکن است تغییراتی در درمان شما ایجاد کند.

حتماً سعی کنید برخی عادات بد مانند جویدن ناخن یا جویدن خودکار را ترک کنید.

اگر بریس شکسته یا آسیب دیده باشد، فوراً با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید. اگر به درستی ترمیم نشود، دستگاه ارتودنسی را نمی توان به درستی استفاده کرد و ممکن است باعث اختلال در مدت زمان انجام ارتودنسی کرد.

در آخر

ارتودنسی یک روش درمانی دندانپزشکی زیبایی می باشد که در کنار بهبود بخشیدن به طرح لبخند شما به سلامت دندان ها و البته کلی بدن کمک نموده و طرز گفتار شما را بهبود بخشد.

اما این روش دندانپزشکی ممکن است زمان درمان آن متفاوت باشد.

بهترین راه برای تعیین مدت زمان درمان ارتودنسی، این است که با متخصص ارتودنسی و یا دندانپزشک در این باره صحبت کنید. آنها می توانند پس از معاینات دقیق زمان درمان را تخمین بزنند. اما بسته به مشکلات دندان و فک ممکن است از ۶ ماه تا چند سال درمان با ارتودنسی طول بکشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس