دندان مصنوعی-نعمت الهی

ساخت و کاشت انواع دندان مصنوعی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پروتزهای دندانی نیز بهتر از گذشته شده‌اند. به انواع پروتز دندان متحرک، دندان مصنوعی می‌گویند. این دندان‌ها می‌توانند جایگزین دندان‌های کشیده شده یا از دست رفته در دهان باشند. افراد زیادی تصور می‌کنند که با بالا رفتن سن ممکن است به دندان مصنوعی نیاز پیدا کنند. در صورتی که اگر از دندان‌های خود مراقبت کافی را انجام دهید، به هیچ عنوان نیازی به دندان مصنوعی و یا جراحی دندان شکسته پیدا نخواهید کرد. دندان‌های مصنوعی انواع مختلفی دارند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع دندان مصنوعی آشنا کنیم تا بتوانید هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب از بین توصیه‌های دندانپزشک یکی از بهترین‌ها را برگزینید. 

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی جایگزین ثابت یا متحرکی برای دندان‌های اصلی افراد است. داشتن دندان تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس افراد دارد. این دندان‌ها از جنس پلاستیک، فلز، سرامیک و … به طور سفارشی تولید می‌شوند تا به صورت درست بر روی لثه‌ها همراه با جراحی لثه تحلیل رفته قرار گیرند. توجه داشته باشید که دندان‌های مصنوعی را مانند دندان‌های طبیعی خود باید به صورت مرتب بشویید. در صورت عدم شستشو مشکلاتی مانند بوی بد دهان، عفونت لثه، پوسیدگی‌ دیگر دندان‌ها و … برای شما پیش خواهد آمد. شما می‌توانید با توجه به بودجه خود یکی از انواع آن را با توجه به نظر پزشک انتخاب کنید. دندان‌های مصنوعی انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

با دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت بیشتر آشنا شوبد. 

انواع دندان مصنوعی-نعمت الهی

دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت یکی از بهترین جایگزین‌ها برای دندان‌های از دست رفته می‌باشد. یکی از طبیعی‌ترین انواع دندان مصنوعی ایمپلنت است زیرا به خوبی جای دندان قبلی را پر می‌کند و بعد از نصب هیچ گونه ناراحتی در دهان شما ایجاد نخواهد شد، همچنین در سقف یا کف دهان هیچ شئ اضافی قرار نمی‌گیرد. 

این نوع از دندان مصنوعی یکی از گران‌ترین‌ها می‌باشد. اما احساسی که بعد از نصب خواهید داشت مانند دندان‌های اصلی خودتان است. در این نوع دندان مصنوعی یک پایه فلزی به صورت دائمی در استخوان فک گذاشته می‌شود و سپس تاج دندان بر روی آن پیچ می‌شود. 

دندان مصنوعی ثابت-نعمت الهی

دندان مصنوعی ژله‌ای

دندان مصنوعی ژله‌ای و روکش دندان فوری از انواع دیگر دندان مصنوعی، انعطاف‌پذیرتر می‌باشد. این نوع دندان مصنوعی با توجه با شرایط دندان‌ها و استخوان فک برای بیمار تجویز می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اصلی دندان مصنوعی ژله‌ای با ثابت، انعطاف‌پذیر بودن، حساسیت‌زا نبودن و راحتی هنگام استفاده از آن‌ها می‌باشد. این نوع دندان مصنوعی نسبت به هزینه تقریبا بالا معایبی نیز دارد. این نوع دندان مصنوعی به دلیل انعطاف‌پذیری، ممکن است عمل جویدن را با مشکل روبرو کند. همچنین این نوع دندان مصنوعی سبب تحلیل رفتن دندان‌های دیگر و استخوان فک نیز می‌شود.

دندان مصنوعی ژله‌ای-رسادید

دندان مصنوعی تکه‌ای

در این نوع دندان مصنوعی، بریج‌های سرامیکی به یک پایه پلاستیکی همرنگ با لثه متصل هستند که این بریج‌ها با استفاده از فلز به یکدیگر و به بدنه پلاستیکی متصل شده‌اند. دندان مصنوعی تکه‌ای برای افرادی مناسب است که تمامی دندان‌های خود را در یک فک از دست نداده‌اند و نمی‌خواهند از ایمپلنت استفاده کنند. 

توجه داشته باشید که برای استفاده از این نوع دندان مصنوعی باید حتما تعدادی از دندان‌های خود فرد سالم باشد تا بتوان این دندان مصنوعی را به وسیله آن‌ها ثابت نگه داشت. 

دندان مصنوعی تکه‌ای-رسادید

دندان مصنوعی متحرک

این نوع دندان مصنوعی همیشه وجود داشته و بیشتر پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. این نوع دندان‌های مصنوعی بر روی لثه‌ها قرار می‌گیرند و شبیه به دندان اصلی ساخته می‌شوند. این نوع دندان‌ها را می‌توان به صورت کامل از دهان بیرون آورد و شستشو داد. 

 

دندان مصنوعی متحرک-نعمت الهی

 

دندان مصنوعی تکی

افرادی که تنها یک یا چند دندان از دست رفته دارند، از دندان مصنوعی تکی استفاده می‌کنند. قیمت این نوع دندان مصنوعی از انواع دیگر پایین‌تر است. در نتیجه اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای دندان مصنوعی بپردازید بهترین گزینه دندان مصنوعی تکی می‌باشد. یکی از معایب این نوع دندان مصنوعی، این است که گیره‌های متصل به دندان‌های دیگر به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان‌های سالم شما خواهد شد. از دندان مصنوعی تکی در مواردی استفاده می‌شود که استخوان فک به صورت کامل تحلیل رفته باشد و نتوان از روش ایمپلنت استفاده کرد. 

دندان مصنوعی تکی-نعمت الهی

دندان مصنوعی سرامیکی

این نوع دندان‌های مصنوعی که از سرامیک ساخته می‌شوند، شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی خود فرد دارند. همچنین در هنگام قالب گیری از دندان‌ها می‌توانید رنگ نزدیک به دندان‌های خود را انتخاب کنید تا طبیعی‌تر به نظر برسد. این نوع دندان مصنوعی مقاومت بسیار زیادی دارد. 

دندان مصنوعی سرامیکی-نعمت الهی

 

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم دندان‌های مصنوعی جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته هستند. این نوع دندان‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله با یکدیگر آن‌ها را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که اگر با هزینه کردن برای دندان مصنوعی مشکلی ندارید بهتر است از روش ایمپلنت در صورت تجویز دندانپزشک استفاده کنید، زیرا آسیب کم‌تری به دندان‌ها سالم شما خواهد زد، احساس بهتری بعد از نصب دندان‌ها خواهید داشت و مانند دندان‌های خودتان کاملا طبیعی هستند.

در روش ایمپلنت ممکن است کمی‌ دیرتر دندان‌ها کاشته شود اما این دندان‌ها دیگر به هیچ وجه خراب نمی‌شوند و مشکلی نیز برای شما ایجاد نخواهند کرد. همچنین پایه این دندان‌ها از تیتانیوم خالص تولید می‌شود و هیچ گونه حساسیتی برای شما به وجود نمی‌آورد. در صورتی که دندان مصنوعی شما لق باشد یا مشکلی برای ثابت نگه داشته شدن آن پیش آید، می‌توانید با مشورت دندانپزشک از چسب دندان استفاده کنید. توجه داشته باشید که بدون نظر دندانپزشک به هیچ عنوان از چسب‌های دندان مصنوعی استفاده نکنید زیرا ممکن است به لثه‌ها آسیب جدی وارد شود.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس