کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی

دسته بندی: کامپوزیت دندان

قبل از اینکه بخواهیم به کامپوزیت دندان خرگوشی بپردازیم باید ببینیم که این مشکل به چه شکل رخ می‌دهد؛ این اتفاق معمولا زمانی پدیدار می‌شود که دندان‌های بالایی به دلیل فشار زیادی که به ان‌ها وارد می‌شود، به سمت جلو حرکت کند و در ظاهر کمی بزرگتر از سایر دندان‌ها دیده شود. بدیهی است که در چنین حالتی این دندان‌های فک پایین نیستند که غیر معمول رشد کرده‌اند بلکه این دندان‌های فک بالا آنهایی هستند که تغییر شکل داده‌اند. برخی از افراد به دلیل اینکه صاحب زیبایی دهان و لبخند باشند اقدام به کامپوزیت دندان خرگوشی می‌کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این فرآیند زیباسازی دهان صحبت کنیم.

علل خرگوشی شدن دندان

در این بخش از جمله عواملی که می‌تواند بر روی ایجاد دندان خرگوشی تاثیر بگذارد را بر شمرده‌ایم که برخی از آن‌ها در کودکی و خردسالی الهام می‌گیرند تا افراد را نیازمند به درست کردن دندان کنند. این عوامل عبارتند از:

علل خرگوشی شدن دندان

 

عادت کردن کودکان به مکیدن انگشت و پستانک

پس از رشد دندان‌های دائمی بهتر است کودکان به مکیدن پستانک نپردازند، چرا که تغییراتی دائمی را در دندان‌ها و فک همچون دندان خرگوشی شدن پدیدار می‌سازد. همچنین، در صورتی که کودک تا بیش از ۴ سالگی به مکیدن انگشت یا پستانک اقدام کند، احتمال ابتلا به دندان خرگوشی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

وجود دندان‌های اضافی

در برخی مواقع دیده می‌شود که دندان‌های خرگوشی به دلیل وجود دندان‌های اضافی در فک ایجاد می‌شوند، چرا که این دندان‌های نهفته فضای لازم را برای رشد دندان‌های جلویی کم می‌کنند و باعث تغییر شکل آن‌ها می‌شوند.

 

عادت به فشار دادن به پشت دندان‌های جلویی توسط زبان

در این حالت فشار ناشی از زبان باعث می‌شود که دندان قوس پیدا کند و تناسب فک و دندان‌ها را از بین ببرد و به دندان خرگوشی شدن منجر گردد.

 

عوامل ژنتیکی و وراثتی

می‌دانیم که برخی از ویژگی‌های هر فرد ممکن است از ژنتیک و وراثت خانوادگی نشان پذیرد و عدم توازن فک و دندان‌ها نیز می‌تواند یکی از این موارد باشد.

 

دندان قروچه و سایش دندان

دندان قروچه کردن نیز یکی دیگر از علت‌های بروز دندان خرگوشی به حساب می‌آید و فشار ناشی از آن می‌تواند توازن دندان‌ها را بر زند و دندان‌ها را به سمت جلو متمایل کند.

 

راه های درمان دندان خرگوشی

تا اینجا به دلایل رخ دادن دندان خرگوشی پرداختیم و دیدیم که خانواده‌ها باید در دوران کودکی به مراقبت از کودکان دقت بیشتری کنند تا دندان‌های آن‌ها فرم زیبای خود را از دست ندهد. می‌دانیم که دندان خرگوشی جزو عیوب جزئی دندان به شمار می‌آید که زیبایی اشخاص را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ بنابراین، در این بخش به راه‌هایی که می‌تواند برای برطرف سازی دندان خرگوشی به کار برد، اشاره خواهیم کرد.

· ونیر لمینت
· ارتودنسی
· کامپوزیت دندان
· تراشیدن دندان خرگوشی
· کامپوزیت دندان خرگوشی

راه های درمان دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان را می‌توان یکی از پیشرفته ترین روش‌ها برای برطرف سازی دندان‌های خرگوشی دانست که امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. اگر قصد دارید بیشتر با این متد آشنا شوید ما در ادامه مراحل مورد نیاز برای این انجام این کار را ذکر خواهیم کرد. این مراحل عبارتند از:

1. در ابتدای کار کامپوزیت کردن دندان لازم است که دندان‌ها به طور کامل تمیز می‌شوند، چرا که برای کامپوزیت کردن سطح دندان باید کاملا تمیز و بدون جرم باشد.

2. پس از تمیز شدن دندان‌ها نیاز است که آن‌ها خشک شوند و هیچ نوع رطوبتی نباید روی دندان وجود داشته باشد تا خللی در ادامه‌ی روند کامپوزیت کردن به وجود نیاید.

3. در مرحله‌ی سوم، برای چسبیدن ونیر کامپوزیت مواد اسیدی سطح جلویی دندان را متخلخل خواهند کرد.

4. پس از آن باید چسب مخصوص بر روی دندان مالیده شود و دندان‌ها کاملا به این چسب آغشته شوند و سپس مواد خمیری شکل کامپوزیت به آهستگی روی آن جای می‌گیرند و فرآیند سفت شدن خمیر نیز صورت می‌گیرد.

5. در پایان کار به وسیله‌ی پولیش کامپوزیت، دندان به شکل ایده آل در می‌آید تا مشکل دندان خرگوشی بودن بیمار رفع شود.

 

کامپوزیت دندان خرگوشی چه تفاوتی با سایر کامپوزیت‌ها دارد؟

در روش کامپوزیت دندان خرگوشی از یک اشعه‌ی مخصوص برای پر کردن سطوح آسیب دیده دندان با کمک مواد خاص بهره برده می‌شود. این مواد قادر هستند قسمت‌های شکسته یا ترک خورده دندان را ترمیم کنند و شکلی ایده آل به فک و دندان ببخشد. اگر بخواهیم به مزیت‌های کامپوزیت دندان خرگوشی نسبت به سایر روش‌ها بپردازیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
· به تراشیده شدن دندان نیازی نیست.
· قابلیت تحمل فشار زیادی را خواهد داشت.
· امکان ترمیم کردن آن چس از آسیب دیدن وجود خواهد داشت.
· از لحاظ ظاهری کاملا مانند دندان طبیعی به نظر می‌رسد.
· در قیاس با سایر روش‌ها مانند ارتودنسی و لمینت بسیار سریع تر صورت می‌گیرد.
· از لحاظ قیمت نیز باید گفت که قیمت کامپوزیت دندان نسبت سایر روش‌ها بسیار ارزان تر است.

کامپوزیت دندان خرگوشی چه تفاوتی بات سایر کامپوزیت ها دارد؟

 

مزایا و معایب ایمپلنت دندان خرگوشی

به طور کلی ایمپلنت دندان که تقریبا به روش لمینت دندان نزدیک است را می‌توان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در صنعت دندانپزشکی به حساب آورد که طی 40 سال گذشته توانسته است به موفقیت چشمگیری در این صنعت مبدل گردد. از این روش می‌توان برای بازیابی دندان‌های آسیب دیده استفاده کرد؛ بنابراین در صورتی که فرد دارای دندان‌های خرگوشی باشد می‌تواند از این روش که دارای طول عمر بالایی نیز می‌باشد، برای زیباتر شدن طرح لبخند و دهان بهره ببرد.

در ادامه به معرفی مهم ترین مزایا و معایب ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت تا بتوانید راحت تر در مورد ایمپلنت کردن دندان خرگوشی تصمیم بگیرید.

مزایای ایمپلنت کردن دندان خرگوشی عبارتند از:

· شباهت بسیار زیاد ایمپلنت به دندان طبیعی
· عمر طولانی مدت ایمپلنت دندان خرگوشی
· پیشگیری از تخریب استخوان فک
· گفتار راحت تر با ترمیم دندان خرگوشی
· زیبایی بخشیدن به فک و دندان ها

مزایا و معایب ایمپلنت دندان خرگوشی

 

معایب ایمپلنت کردن دندان خرگوشی عبارتند از:

· هزینه نسبتا بالا
· امکان نیاز به چندین جراحی برای به دست آمدن زیبایی نهایی دندان ها
· دوران بهبودی به نسبت طولانی مدت
· امکان بروز عوارض ناشی از آن

کلام آخر

همانطور که می‌دانیم دهان و دندان یکی از عوامل تاثیر گذار روی زیبایی صورت هر شخص به شمار می‌آیند. در صورتی که شخص از داشتن دندان‌های متوازن و یکدست بی بهره باشد حس اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین با اصلاح دندان خرگوشی می‌توانید علاوه بر حفظ زیبایی طبیعی، اعتماد به نفس خود را به دست آورید و شاهد لبخندی زیباتر باشید. در این مطلب سعی کردیم به مهم ترین عوامل در شکل گیری دندان خرگوشی و همچنین راه‌های اصلاح آن و مخصوصا کامپوزیت دندان خرگوشی بپردازیم، چرا که خیلی از بیماران برای رفع مشکل بلندتر جلوه دادن دندان‌های جلویی فک بالای خود به این روش نوین نیازمند خواهند بود. لازم به ذکر است که دیگر روش‌های موجود در دندانپزشکی همچون: جرمگیری دندان و روکش دندان در مجهزترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران انجام می‌گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس