کیست دندان-نعمت الهی

کیست دندان و لثه و روشهای درمانی

کیست  دندان اغلب نتیجه دندان مشکل دار یا بافت لثه ضعیف است. کیستهای دندانی را میتوان در اطراف ریشه دندانهای مرده/عفونی و میاز به درمان ریشه دندان ، داخل لثه و نیز به جراحی لثه ، اطراف دندان عقل نهفته برای جراحی دندان عقل ، در سینوس‌‌های فک بالا یا داخل استخوان فک یافت. اگر متوجه رشدهای عجیب و غریب در دهان و کنار دندانهای خود شدید، در مورد این تغییرات با یک دندانپزشک خوب صحبت کنید. دریافت درمان زودهنگام می تواند یک مشکل جدی را در مراحل اولیه تشخیص دهد و از مشکلات بیشتر دهان و دندان جلوگیری کند.

انواع کیست دندان

یکی از مهمترین نکاتی که بیماران باید بدانند این است که کیست دندان در دندانپزشکی ترمیمی انواع مختلفی دارند. سه نوع رایج از کیستهای دندانی به طور خاص شامل کیست پری اپیکال، کیست دنتیژروس، و کراتوسیست ادنتوژنیک است که در اینجا ویژگیهای اصلی آنها آورده شده است.

کیست پری آپیکال

این کیست، شایع ترین کیست دندانی است و نامهای زیادی دارد. دندانپزشکان ممکن است از آن به عنوان کیست رادیکولار، کیست پریودنتال آپیکال، کیست انتهای ریشه یا به کیست دندان ساده یاد کنند. این کیست در اثر مرگ یا نکروز بافت پالپ داخل دندان ایجاد میشود. مرگ پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی یا آسیب دندان است. هنگامی که نکروز پالپ رخ می دهد، معمولا باعث التهاب و ترشح سموم در انتهای نوک ریشه می شود که از این رو به آنکیست انتهای ریشهمیگویند.برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

کیست دنتیژروس

این کیست معمولا در ناحیه دندان عقل پایین یا نیش دائمی بالایی ظاهر می شود و در اطراف تاج یک دندان رشد نکرده تشکیل می شود. چیزی که در بیشتر موارد باعث ایجاد این کیست می شود فشاری است که دندان در حال رویش به فولیکول وارد میکند. فشار از جریان طبیعی خون جلوگیری می کند و به همین دلیل ممکن است مایع بین بافت غشای مینای دندان و قسمت تاجی دندان جمع شود. این مایع باعث التهاب و عفونت میشود که نتیجه آن اغلب کیست دنتیژروس است.

کراتوسیستیک ادنتوژنیک

بیماران کراتوسیستیک ادنتوژنیک به احتمال زیاد این کیست را در ناحیه پشتی فک بالا یا فک پایین مشاهده میکنند. با وجود اینکه این کیست نام ترسناکی دارد، این کیست تقریباً شبیه سایر کیست های دندانی است. با این حال، برای اینکه دندانپزشک مطمئن شود، معمولاً باید بیوپسی، آنالیز میکروسکوپی و رادیوگرافی را انجام دهد. بیماران به احتمال زیاد متوجه این کیست در ناحیه پشتی فک پایین یا مندیبل می شوند. متأسفانه متخصصان نمیتوانند علت این کیست را مشخص کنند، اما چندین نظریه وجود دارد که ممکن است منشا کراتوسیست را نشان دهد. برخی از دندانپزشکان معتقدند کیست در محلی که دندان باید قرار می گرفت ظاهر میشود تا این ناحیه را پر کند. سایر متخصصان  اظهار دارند که این کیست در واقع توموری است که از لامینای یک دندان آسیب دیده یا مرده به وجود می آید.

انواع کیست دندان-نعمت الهی

علت کیست دندان

کیست دندان معمولاً در نوک ریشه دندان مرده یا در حال مرگ شروع به تشکیل می کنند. برخی به دلیل رشد نامناسب دندان‌‌ها و قرار گرفتن آنها در دهان ایجاد می‌‌شوند و برخی دیگر به دلیل روش غیرعادی ایجاد کانال ریشه که به طور طبیعی یا در نتیجه یک روش نادرست از کار افتاده است، ایجاد میشوند.

به دلیل یک سندرم ژنتیکی (سندرم گورلین)، در صورت وجود علائم دیگر، کیست ها می توانند در اطراف تاج (و ریشه) دندان های فرو رفته ایجاد شوند. دندان‌‌های عقل نهفته (دفن شده) از علل شایع تشکیل کیست هستند زیرا دندان‌‌هایی که تحت تأثیر کیست قرار گرفته‌‌اند مرده‌‌اند (تروما یا عفونت)، و یا به این علت ایجاد میشوند که ریشه دندان‌‌ها به‌‌ درستی درمان نشدهاند.

کیست‌‌های دندانی می‌‌توانند در هر یک از دندان‌‌های شما ایجاد شوند و معمولاً فقط یکی یکی ایجاد می‌‌شوند، با این حال، برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کیست دندان قرار دارند که این ممکن است به وضعیت دندان‌‌های آن‌‌ها یا مشکلات سلامت آنها مربوط شود.برای درمان نیز با درمانگاه دندانپزشکی نعمت الهی میتوانید تماس بگیرید.

علت کیست دندان-نعمت الهی

روشهای درمان کیست دندان

بیمارانی که از کیست دندان  رنج میبرند، میخواهند بدانند چگونه میتوانند این عارضه را درمان کنند. راههای زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما بهترین آنها جراحی کیست دندان و درمان کیست دندان (با تجویز دندانپزشک معتبر) است. در بیشتر موارد، درمان آنتی بیوتیکی نیز میتواند موثر واقع شود، اما اگر کیست دندان بزرگ یا عفونی باشد، برداشتن آن ضروری است.

دو راه عمده برای درمان کیست دندان وجود دارد:

• جراحی:  برای برداشتن انواع کیست ها یا تومورها.
  • درمان ریشه:  در صورتی که کیست با کانال ریشه عفونی همراه باشد، این درمان همراه با برداشتن جراحی انجام می شود.

برداشتن کیست دندان با جراحی

تشخیص کیست های دندانی معمولاً در طی یک معاینه معمولی که شامل عکسبرداری با اشعه ایکس دندان است، انجام میشود. دندانپزشک شما ممکن است یک اسکن CBCT سه بعدی را از شما درخواست  کند که اطلاعات بیشتری در مورد کیست و ارتباط آن با دندانهای اطراف و سایر ساختارها (اعصاب، سینوس ها) در استخوان ارائه می دهد.

چند روز قبل از جراحی کیست، جرم گیری و پولیش کامل انجام میشود. یک پروبیوتیک خوراکی نیز برای افزایش تعداد باکتری‌‌های مفید در بزاق توسط دندانپزشک تجویز می‌‌شود تا بهبودی بهتری حاصل شود

کیست دندان، توسط جراح دندانپزشک از طریق حفرهای در استخوان، تحت بی حسی موضعی برداشته میشود. اگر دندانی درون کیست جاسازی شده باشد، ممکن است آن را نیز خارج کنند. همچنین ممکن است مواد پیوند استخوان برای پر کردن فضای خالی باقی مانده پس از برداشتن کیست قرار داده شود. در پایان جراحی کیست بافت بریده شده را می توان به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاد تا توسط میکروسکوپ شناسایی شود. این کار برای شناسایی انواع دیگر تومورهایی که ممکن است شبیه کیست باشند، صورت میگیرد.

جراحی برداشتن کیستهای دندانی ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، اما خوشبختانه این تنها راه برای درمان این بیماری نیست. اگر شرایط کیست خفیف باشد و التهابی وجود نداشته باشد، بیماران میتوانند آن را با آنتی بیوتیکهایی که برای کیست دندان توسط پزشک تجویز میشوند، درمان کنند.

روشهای درمان کیست دندان-نعمت الهی

عوارض کیست دندان

کیستهای دندانی ممکن است این عوارض و مشکلات را برای بیمار ایجاد کنند:

•  درد و یا تورم به دلیل عفونت
  •  ضعیف شدن استخوان فک در اثر انبساط کیست
  • جابجایی دندانهایی که توسط کیست در حال رشد کنار زده میشوند
  • مشکلات تنفسی و خواب
  •  و مشکلات سینوسی

حتی اگر کیست دندان شما کوچک و بدون لمس است و هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمیکند، برداشتن آن برای جلوگیری از عوارض آن مهم است. کیستهای دندان درمان نشده در نهایت می تواند باعث: عفونت، از دست دادن دندان، شکستگی فک آملوبلاستوم و نوعی تومور خوش خیم فک، شوند.

عوارض کیست دندان-نعمت الهی

درمان عوارض کیست دندان

برای جلوگیری و درمان عوارض کیست دندان، بیماران باید در صورت مشاهده هرگونه التهاب و درد و خونریزی به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند و پزشک به عکسبرداریهای تخصصی از دهان و دندان و معاینه، اقدام به تشخیص کند و سپس درمان را آغاز کند. باید توجه داشت که جراحیهای کیست دندان تنها روش درمانی نیستند و اگر به موقع به دندانپزشک مراجعه شود، میتواند به درمانهای داروهایی پاسخ دهد و از بین برود. بنابراین مراجعه به یک متخصص و شروع درمان به موقع بهترین روش برای جلوگیری از عوارض کیست دندان و درمان آن است.

.برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید

درمان عوارض کیست دندان-نعمت الهی