جراحی دندان عقل -نعمت الهی

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یک روش جراحی مانند جراحی لثه بوده که برای برداشتن یک یا چند دندان عقل شناخته شده است. این چهار دندان دائمی در گوشه‌های پشتی دهان شما و در قسمت بالا و پایین دهان قرار دارند.

اگر دندان عقل، (دندان عقل نهفته) فضایی برای رشد نداشته باشد و منجر به درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود، احتمالاً باید آن را بکشید. کشیدن دندان عقل توسط دندانپزشک یا جراح دهان و دندان یا جراجی فک انجام می‌شود.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده، برخی از دندانپزشکان در دندانپزشکی ترمیمی و جراحان دهان و دندان، کشیدن یا جراحی دندان عقل را توصیه می‌کنند. حتی اگر دندان‌های نهفته در حال حاضر مشکلی را برای فرد ایجاد ننموده باشد، باید آن را از دهان خارج کرد

جراحی دندان عقل نهفته

اگر وجود دندان عقل نهفته در دهان فرد را با مشکلات زیر مواجه سازد، باید هر چه سریع‌تر برای خارج کردن آن نزد دندانپزشک مراجعه نمایید.

•       در صورتی که در حین غذا خوردن مواد غذایی در پشت دندان و یا در لبه‌های آن باقی بماند، باید حتماً دندان را از دهان خود خارج کنید. البته این کار را دندانپزشک انجام می‌دهد.
  •       ایجاد هر گونه عفونت یا بیماری لثه
  •       پوسیدگی دندان در یک دندان عقلی که هنوز در حالت نیمه نهفته قرار دارد
  •       ایجاد هرگونه آسیبی به دندان‌های نزدیک و یا استخوان‌های اطراف
  •       ایجاد آبسه در اطراف دندان عقل
  •       ایجاد هرگونه اختلال در درمان‌های ارتودنسی

موارد بالا از عمده مواردی هستند که فرد را مجبور ساخته تا به پزشک متخصص دهان و دندان مراجعه کند. بسیاری از متخصصان ارتودنسی برای ادامه روند کار، دستور می‌دهند که دندان‌های عقل فرد چه در حالت نهفته و چه نیمه نهفته و چه کامل رشد کرده باشد، باید حتماً از دهان خارج شود.

جراحی دندان عقل نهفته-نعمت الهی

جراحی دندان عقل نیمه نهفته

دندان عقل نهفته به طور کامل یا حدود هشتاد در صد در داخل لثه قرار دارد و شما نمی‌توانید به طور دقیق تمای قسمت‌های دندان را مشاهده کنید. ولی دندان عقل نیمه نهفته حدود پنجاه الی هفتاد درصد آن از لثه بیرون آمده است و جراحی آن به مراتب آسان‌تر از خارج‌سازی دندان عقل نهفته می‌باشد.

جراح دندانپزشک برای خارج‌سازی آن باید حتماً لثه را با ابزاری مخصوص پاره نماید تا تیکه‌های دندان را از لثه خارج کند. اما بیشتر افراد از دردی که در حین جراحی باید متحمل گردند، بسیار واهمه دارند.

قبل از این که دندانپزشک مراحل جراحی را آغاز کند، با تزریق بی‌حسی موضع را بدون درد می‌کند و شرایطی ایجاد می‌کند تا شما دردی را احساس نکنید.برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

جراحی دندان عقل نیمه نهفته-نعمت الهی

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

گا‌هاً دیده شده است که دندان عقل نهفته بر روی عصب قرار دارد و به روش‌های متداول مانند عصب کشی دندان نمی‌توان به امر جراحی پرداخت. در این روش دندانپزشک از شیوه‌ی عمل کرونکتومی بهره می‌برد.در این روش خطرات بی‌حسی بسیار کم بوده و عوارض بسیار کمی را در پی دارد.

همانطور که گفته شد دندان عقل به طور کامل رشد نمی‌کند و جراح در بیشتر مواقع یک برش کوچ را بر روی لثه ایجاد می‌نماید. دندان عقل به این شیوه خارج می‌شود. با پنس استخوان اطراف دندان را به آرامی بر می‌دارند و تاج دندان نیز با ابزار مخصوصی برداشته می‌شود و سطح ریشه باقی مانده نیز طی این روش صاف می‌شود. حالا مجدداً ریشه دندان را دوباره در سر جای خود قرار داده و مراحل بخیه زنی آغاز می‌گردد. حدوداً 30 الی 40 وقت را دندانپزشک صرف این روش می‌نماید.

جراحی دندان عقل نیمه نهفته روی عصب-نعمت الهی

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

در روش‌های رایج و سنتی جراحی دندان عقل معمولاً پزشکان از پنس و مته و یا چاقوی جراحی برای شکاف لثه  و از دندانپزشکی بدون درد استفاده می‌نمایند. در سال‌های اخیر بهره‌گیری از جراحی دندان عقل نهفته با لیزر بسیار رایج گردید و پرتوی نور کار برش را انجام می‌دهد. این روش عوارض کمتری دارد و از بروز عفونت و دیگر مشکلات احتمالی جلوگیری می‌نماید. در روش سنتی از گرمای کنترل شده برای برش استفاده می‌گردید.

مزیتهای جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

•       به بافت‌های مجاور آسیب کمتری وارد می‌گردد
  •       از خونریزی زیاد تا حدی جلوگیری خواهد شد
  •       میزان دقت در انجام کار بیشتر خواهد بود
  •       دوره درمان سریع‌تر تمام می‌شود

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر-نعمت الهی

جراحی دندان عقل نیمه نهفته درد دارد

کشیدن دندان چه برای کودکان انجام شود و چه برای بزرگسالان در هر صورت شما دردی را احساس خواهید نمود. اگر دندان عقل به طور کامل رشد کرده باشد، به راحتی و با یک حرکت کشیده می‌شود و برای کنترل درد دندانپزشک معمولاً قرص‌های مسکن را تجویز می‌نماید. برای جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته باید حتماً تزریق بی‌حسی صورت پذیرد. معمولاً یک ربع قبل از شروع جراحی، پزشک با تزریق آمپول موضع را بی‌حس می‌کند تا فرد در طول دوره جراحی اذیت نشود.

این بی‌حسی تا یک الی دو ساعت پس از جراحی باقی می‌ماند. و پس از اتمام مدت درد آغاز می‌شود. معمولاً درد دندان عقل تا چند روز ادامه دارد و پزشک هر 8 ساعت انواع مسکن‌ها را بسته به سن و سال و سوابق بیماری شخص تجویز می‌کند.

دارو‌های ضد عفونت نیز تجویز خواهد شد. قرص‌های استومینوفن، ژلوفن، داکسی سایکلین از عمده مواردی بوده که دندانپزشکان برای کاهش درد تجویز نموده‌اند.

جراحی دندان عقل نیمه نهفته درد دارنعمت الهی

جراحی دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

همه چیز به شرایط شما بستگی دارد. اگر بخواهید برای جراحی چهار دندان عقل خود نزد دندانپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد، معمولاً چهار دندان را برای یک روز جراحی نمی‌کنند. بسته به نهفته و نیمه نهفته بودن دندان زمان عمل جراحی کاملاً متفاوت خواهد بود.

جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود. برای کودکان معلول و کسانی که از ناهنجاری‌های زیاد فک و دندان رنج می‌برند، معمولاً از روش بیهوشی استفاده خواهد شد.

طبیعتا زمان جراحی به روش بیهوشی بیشتر از جراحی سرپایی خواهد بود. با احتساب پانزده دقیقه زمان برای تأثیر آمپول‌های بی‌حسی در دهان، جراحی 30 الی 40 دقیقه زمان می‌برد. البته ناگفته نماند که مهارت دندانپزشک نیز در کوتاه شدن طول مدت جراحی تأثیر‌گذار می‌باشد.

جراحی دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟-نعمت الهی