علت دندان قروچه چیست؟

به ساییدگی یا فشار دندان ها بر روی یکدیگر به صورت ناخودآگاه و در برخی مواقع همراه با صدا را دندان قروچه گویند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلف که مشکلات عصبی و استرس از مهمترین علت های آن می باشد ممکن است رخ دهد. با ما در ادامه مطلب علت دندان قروچه همراه باشید.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه (BRUK-siz-um) یک نوع وضعیتی می باشد که در آن دندان های فرد به یکدیکر ساییده می شوند یا به همدیگر فشار وارد می نمایند. اگر دچار این مشکل شده اید امکان دارد به طور ناخودآگاه زمان خواب یا بیداری دندان های خود را به یکدیگر بفشارید.

این عارضه در هنگام خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب در نظر گرفته شده و افرادی که در طول خواب دندان های خود را بر روی هم می سابند یا به آن فشار وارد می کنند بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب همچون خروپف و وقفه در تنفس (آپنه خواب) می گردند.

ما در دندانپزشکی می خواهیم در مورد علت این مشکل صحبت کرده و ببینیم آیا راهی برای جلوگیری و درمان آن وجود دارد یا خیر. اگر شما هم مایل به دانستن این موضوع هستید پیشنهاد می نماییم این مقاله را از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

دندان قروچه خفیف امکان دارد احتیاجی به درمان تخصصی نداشته باشد. اما با این حال، در بعضی از افراد، ممکن است دندان قروچه به قدری مکرر و شدید باشد که باعث ایجاد اختلالات فک، دندان های آسیب دیده، سردرد و سایر مشکلات گردد.

از آنجا که امکان دارد دندان قروچه در خواب هم رخ دهد و تا هنگامی که عوارض آن ایجاد نشده باشد از آن بی اطلاع باشیم، مهم می باشد که نشانه ها و علائم این عارضه دندانی را بدانیم و به طور منظم هم به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشیم.

علت دندان قروچه

علائم و نشانه های این مشکل امکان دارد شامل برخی از موارد باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

دندان قروچه یا فشردن دندان ها، امکان دارد  آنقدر صدای آن بلند باشد که حتی اطرافیانش که در نزدیکی شما هستند هم آن صدا را بشنوند. پس صدای بلند جزو نشانه های دندان قروچه می باشد.

• دندان هایی که شکسته، صاف، بریده شده یا لق هستند.
  • مینای دندان فرسوده، لایه های عمیق تر دندان را در معرض دید قرار خواهد داد.
  • افزایش حساسیت یا درد دندان
  • عضلات فک سفت یا خسته، یا فک قفل شده که به طور کامل باز یا بسته نمی گردد.
  • درد فک، گردن یا صورت
  • دردی شبیه به گوش درد
  • سردرد مبهم که از شقیقه ها شروع می گردد.
  • آسیب  در داخل گونه ناشی از جویدن
  • اختلال در خواب

چه هنگامی باید به پزشک مراجعه نمود؟

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده در بالا را داشتید و یا اینکه نگرانی های دیگری در مورد فک یا دندان های خود دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه نموده و اجازه دهید دندانپزشک اقدام به معاینه دندان و فک شما نماید و در صورت وجود مشکل آن را با روش های مطمئن و اصولی برطرف نماید.

در صورتی که متوجه شدید که کودکتگ شما دندان قروچه می کند و یا اینکه علائم یا نشانه هایی از این مشکل را دارا می باشد بهتر است او را به دندانپزشکی برده و اجازه دهیم که توسط دندانپزشک مورد معاینه قرار گیرد.

علل

بهتر است بدانید که پزشکان به طور صحیح نمی دانند که چه علتی باعث می گردد تا فرد دچار دندان قروچه گردد، اما خوب طبق تحقیقات به عمل آمده معلوم شده که ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، فیزیکی و روانی باشد.

دندان قروچه در هنگامی که فرد هوشیار است، امکان دارد به دلیل احساساتی همچون: استرس، اضطراب، عصبانیت، ناامیدی یا تنش باشد و یا اینکه امکان دارد یک استراتژی مقابله ای یا یک عادت در حین تمرکز عمیق در بین باشد.

در هنگام خواب هم امکان دارد یک فعالیت جویدن مرتبط با خواب باشد که با برانگیختگی در طول خواب می تواند همراه باشد.

علت دندان قروچه چیست؟

عوامل ایجاد و افزایش دندان قروچه

از عوامل خطر در ایجاد و افزایش این عارضه می توان به این موارد اشاره داشت:

فشار: افزایش استرس یا اضطراب می تواند باعث ایجاد این مشکل گردد. البته خشم و ناامیدی هم می تواند باعث این مشکل گردد.

سن: این عارضه فرقی نمی کند هم در کودکان خردسال و هم در بزرگسالان دیده می شود. البته در کودکان بیشتر شایع می باشد.

نوع شخصیت: نوع شخصیت هم می توان به ایجاد یا افزایش این مشکل ارتباطی تنگاتنگ داشته باشد. داشتن تیپ شخصیتی رقابتی، پرخاشگر یا بیش فعال می تواند خطر ابتلا به دندان قروچه را تا حد بالایی افزایش دهد.

داروها و سایر مواد: امکان دارد یک عارضه جانبی غیر معمول بعضی از داروهای روانپزشکی، همچون برخی از داروهای ضد افسردگی می تواند روی ایجاد و یا افزایش این عارضه تاثیر بگذارد. سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی، یا اینکه استفاده از داروهای تفریحی امکان دارد خطر ابتلا به دندان قروچه را افزایش دهد.

ژنتیک: دندان قروچه ممکن است به صورت ژنتیک هم رخ دهد. اگر دچار این مشکل هستید، سایر اعضای خانواده شما هم امکان دارد به این مورد مبتلا و یا سابقه آن را داشته باشند.

از دیگر اختلالات دندان قروچه می توان با برخی از اختلالات سلامت روانی و پزشکی همچون بیماری پارکینسون، اختلال رفلاکس معده به مری (GERD)، زوال عقل، صرع، وحشت شبانه، اختلالات مرتبط با خواب همچون آپنه خواب، و اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) اشاره نمود.

آیا دندان قروچه عوارضی را هم به همراه خواهد داشت؟

در بیشتر موارد باید بگوییم این عارضه می تواند عوارض جدی ایجاد نکند. اما دندان قروچه شدید امکان دارد باعث ایجاد موارد زیر گردد:

آسیب رساندن به: دندان ها، ترمیم ها، تاج یا فک

سردردهای تنشی

درد شدید فک یا صورت

اختلالاتی که در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) که درست در جلوی گوش شما قرار دارد، رخ می‌دهد، که امکان دارد زمان باز و بسته نمودن دهان خود صدای کلیک نمودن به نظر برسد.

برای جلوگیری از دندان قروچه چه کنیم؟

اگر به نکاتی که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد توجه نمایید می توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری و باعث کاهش آن گردید. این نکات به این شرح می باشد:

• استفاده از بالش مناسب در هنگام خواب
  • خودداری از مصرف نوشیدنی های حاوی کافیین قبل از خواب
  • پرهیز از جویدن آدامس
  • پرهیز از دخانیات
  • کشیدن نفس عمیق و انجام تمرینات یوگا قبل از خواب
  • انجام دادن ماساژ گردن و سر

جمع بندی علت دندان قروچه

دندان قروچه مشکلی می باشد که به صورت ناخودآگاه در فرد و بر روی دندان های فرد ایجاد می گردد، به این صورت که دندان ها بر روی یکدیگر ساییده تا فشرده می شوند و در بعضی مواقع باعث ایجاد صدا می گردد. در صورتی که فرد دچار این مشکل گردید بهتر است به دنبال درمان آن بر بیاید و چه بهتر که از دندانپزشک حاذق در این امر یاری بجوید.

شما می توانید در دندانپزشکی نعمت الهی اقدام به شناسایی و یا درمان علت دندان قروچه خود نمایید. این کلینیک دندانپزشکی ارایه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی نظیر: ایمپلنت، جرمگیری، کامپوزیت، روکش دندان، جراحی دندان عقل و جراحی فک و … با کمترین هزینه می نماید.