هدگیر ارتودنسی

آیا هدگیر ارتودنسی به بهبود دندان ها کمک می کند؟

هدگیر یکی از تجهیزات ارتودنسی است که برای اصلاح بایت و حمایت از تراز و رشد مناسب فک استفاده می شود. چندین نوع هدگیر وجود دارد. هدگیر معمولاً برای کودکانی که دارای استخوان های فک در حال رشد هستند، توصیه می شود.

ارتودنتیست ممکن است برای کودک شما اگر دندان نیش او به شدت ناهماهنگ باشد، هدگیر را توصیه کند.

گزش نامرتب را مال اکلوژن می نامند. به این معنی است که دندان های بالا و پایین آن طور که باید درکنار هم قرار نمی گیرند.

اجزای اصلی هدگیر ارتودنسی چیست؟

هدگیر چندین قسمت دارد. قطعاتی که بر اساس نوع هدگیر و وضعیت اصلاح شده با هم متفاوت می باشند.

این وسیله یک کلاه سری است که بنا به نامش مشخص است، یک کلاهک که روی سر قرار می گیرد و لنگری برای بقیه دستگاه می شود.

تسمه های مناسب که این تسمه های اتصال مورد استفاده بر اساس نوع هدگیر تعیین می شود. به عنوان مثال، هدگیر گردنی از یک بند متصل به کلاه سر که پشت گردن قرار می گیرد، استفاده می گردد. هدگیر با کشش بالا از چندین بند استفاده می کنند که در پشت سر پیچیده شده است.

فیس کمان

یک وسیله فلزی U شکل است که با نوارها یا لوله هایی به دندان های آسیاب، کلاهک سر و تسمه ها متصل می شود.

نوارهای الاستیک، لوله ها و قلاب ها که برای چسباندن قسمتهای مختلف هدگیر به دندان های آسیاب و دیگر دندان ها استفاده می شود.

فنجان چانه، پد پیشانی و یوغ دهان

هدگیر وسیله ای است که طراحی شده تا اصلاح آندربایت از یک فنجان چانه متصل به پد پیشانی با سیم استفاده کند. این نوع دستگاه نیازی به سرپوش ندارد. به یک قاب سیمی متکی است که از پد پیشانی تا فنجان چانه کشیده شده است. قاب دارای یک یوغ دهانی افقی است.

تمام بریس ها از هدگیرها استفاده نمی کنند. برخی از انواع هدگیر از قلاب ها یا نوارهایی برای اتصال به بریس که در داخل دهان بر روی دندان های بالا یا پایین قرار دارد، استفاده می شود.

انواع هدگیر ارتودنسی

انواع هدگیر عبارتند از:

کشش دهان

کشش دهان برای اصلاح مال اکلوژن به نام اورجت استفاده می شود. اورجت یا فک بالا، بیرون زده و دندان های جلو طبقه بندی می شود. گاهی به این دندان ها باک نیز گفته می شود.

هدگیر سرویکال نیز برای اصلاح اوربایت استفاده می شود. اوربایت نوعی ناهماهنگی بین دندان های بالا و پایین است که باعث بیرون زدگی دندان های بالایی می شود. هدگیر گردن از تسمه هایی استفاده می کند که پشت گردن یا مهره های گردن بسته می شود و به براکت های داخل دهان می چسبد.

کشش بالا

هدگیر با کشش بالا نیز برای اصلاح اورجت یا اوربایت استفاده می شود. آنها از تسمه هایی استفاده می کنند که به فک بالا و پشت سر متصل می شوند.

هدگیر با کشش بالا اغلب در کودکانی استفاده می شود که دندان های آنها اپن بایت است و بدون تماس بین دندان های جلویی بالا و پایین، طبقه بندی می شود. همچنین برای کودکانی که رشد بیش از حد فک در پشت دهان دارند استفاده می گردد.

کشش معکوس (ماسک صورت)

نوعی هدگیر که برای اصلاح رشد نکردن فک بالایی یا آندربایت استفاده می شود. آندربایت با برآمدگی دندان های پایینی که در کنار دندان های بالایی امتداد دارند طبقه بندی می شود. هدگیر با کشش معکوس اغلب از نوارهای لاستیکی استفاده می کند که به بریس های روی دندان های بالایی متصل می شوند.

 هدگیر ارتودنسی

چطور این روش را به کار می برید؟

هنگام استفاده از هدگیر، رعایت دستورالعمل های متخصص ارتودنسی بسیار مهم است.

یکی از عناصر مهم استفاده موفق از هدگیر، مدت زمان لازم برای پوشیدن آن است که می تواند بین 12 تا 14 ساعت در روز یا بیشتر باشد.

قابل درک است که کودکان از پوشیدن هدگیر در بیرون یا مدرسه خود داری می کنند. بسیاری از متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند به محض اتمام مدرسه از نوع سر پوش استفاده کنند و آن را تا روز بعد استفاده کنند.

هرچه کودک بیشتر هدگیر خود را بپوشد، کار او سریعتر انجام می پذیرد. متأسفانه، برخی از پیشرفت‌ های پوشیدن هدگیر در صورتی که حتی به مدت یک روز هم متوقف شود، قابل بازگشت است.

چرا به هدگیر نیاز داریم؟

هدگیر برای اصلاح نامرتبی دندان و فک و شلوغی بیش از حد دندان استفاده می شود. آنها به نوبه خود می توانند زیبایی چهره را با اصلاح نمایه بهبود ببخشند. همچنین ظاهر و زیبایی لبخند را نیز بهبود ببخشند.

هدگیر با اعمال نیرو بر روی فک بالا یا پایین عمل می کند. همچنین بین دندان ها فاصله ایجاد می کند تا تراکم بیش از حد یا روی هم افتادن دندان ها را از بین ببرد.

هدیگر تنها زمانی موثر است که کودک در حال رشد باشد. این وسیله رشد استخوان فک را می تواند متوقف کند و آن را مجبور کند تا با فشار مداوم و ثابتی که در طول زمان اعمال می‌ شود، هماهنگ سازد.

هدگیر می تواند به کودک کمک کند تا در آینده از جراحی فک اصلاحی اجتناب کند.

آیا پوشیدن هدگیر ارتودنسی خطراتی هم دارد؟

به طور معمول هدگیر با استفاده صحیح ایمن است.

هرگز هدگیر را به زور نگذارید و یا بر ندارید. چرا که ممکن است به دستگاه آسیب برساند یا لثه یا صورت را ببرد. توجه کودک به دستورالعمل های ارتودنتیست در مورد نحوه قرار دادن و درآوردن هدگیر مهم است. این وسیله به آن‌ها کمک می‌ کند تا از ضربه زدن به صورت یا چشم‌ با کوبیدن نوارهای لاستیکی یا سیم جلوگیری کنند.

در صورتی که کودک دچار دردی شدید شده و از بین هم نمی رود شکایت دارد، با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.

اگر فرزند شما متوجه تغییری در نحوه مناسب بودن هدگیر شد، به متخصص ارتودنسی اطلاع دهید. هرگز سعی نکنید خود هدگیر را تنظیم کنید.

کارهایی که نمی توانید هنگام پوشیدن هدگیر ارتودنسی انجام دهید:

هنگام غذا خوردن باید هدگیرها برداشته شود. نوشیدن از طریق نی به طور معمول هنگام پوشیدن هدگیر مجاز است.

هدگیر می تواند در موقع مسواک زدن دندان ها باقی بماند. اما در صورتی که می توانید، بهتر است آن را بردارید تا مسواک زدن برای شما راحت تر باشد.

در صورتی که کودک دارای بریس هایی است که به هدگیر متصل گردیده است، باید از جویدن آدامس یا خوردن آب نبات های سفت یا غذاهایی که جویدن آنها سخت می باشد، خودداری نماید.

باید به کودک آموزش داد که هدگیر خود را از آسیب احتمالی در امان نگه دارد. محدودیت‌ هایی مانند پرهیز از ورزش های تماسی یا خشن در هنگام استفاده از روسری، در هر صورت از آنها محافظت می‌ کند.

کودکان همچنین باید از بازی با توپ یا فعالیت هایی مانند اسکیت بورد یا اسکیت با روسری پوشیده اجتناب کنند. هر ورزشی که به طور بالقوه ممکن است منجر به ضربه به صورت یا زمین خوردن شود، باید با فعالیت هایی مانند شنا جایگزین شود.

بهتر است فعالیت هایی را پیدا کنید که کودک در حین استفاده از هدگیر از آنها لذت ببرد. فعالیت‌ هایی مانند رقص یا ایروبیک خانوادگی در خانه که می‌توانید با هم انجام دهید که پرانرژی باشد.

زمان پوشیدن هدگیر ارتودنسی چه انتظاری باید داشت؟

هدگیر ممکن است از 1 تا 2 سال لازم باشد.

کمی ناراحتی قابل انتظار است، به خصوص زمانی که برای اولین بار هدگیر استفاده می شود. می توان انتظار داشت که وقتی ارتودنتیست فشار را تعمیق یا تنظیم می‌ کند، کودک شما احساس ناراحتی کند. اینگونه عوارض و ناراحتی های جانبی معمولاً موقتی هستند.

در صورتی که کودک ناراحت است، می توانید با متخصص ارتودنسی یا اطفال در مورد انواع داروهای مسکن و بدون نسخه صحبت کنید.

غذاهای نرم به کودک می تواند به او کمک کند تا از فشار اضافی ناشی از جویدن جلوگیری کند. البته غذاهای سرد مثل یخ ممکن است لثه آنها را آرام تر کند.

چون به طور معمول پوشش سر باید حدود 12 ساعت طول بکشد، برخی از کودکان نیاز به پوشیدن آن در مدرسه یا فعالیت های بعد از مدرسه دارند. ممکن است برای برخی از بچه ها چالش برانگیز باشد، زیرا موقع پوشیدن هدگیر از ظاهر خود احساس خجالت می کنند.

ممکن است فرزند شما به دور از چشم شما، هدگیر خود را بیرون بیاورد. حتی وقفه های اندک در مدت زمانی که دستگاه را می پوشند ممکن است مانع از پیشرفت مطلوب شود و آنها نیاز به پوشیدن هدگیر در طولانی مدت دارند.

چگونه هدگیر را تمیز کنیم؟

قسمت های سخت هدگیر ارتودنسی را روزانه با آب گرم و صابون ملایم بشویید و حتماً آبکشی کنید.

پدها و تسمه های نرم باید هر چند روز یکبار با آب گرم و مواد شوینده ملایم شستشو داده شوند. توجه کنید که قبل از پوشیدن کاملاً خشک شود.

بریس های داخل دهان را می توان همراه با دندان ها مسواک زد. همچنین می توانید موقع پوشیدن هدگیر از نخ دندان استفاده کند.

چشم انداز افرادی که برای آنها هدگیر تجویز می شود چیست؟

هدگیر به طور معمول بین 12 تا 14 ساعت در روز در طول 1 تا 2 سال مورد نیاز است.

با توجه به نوآوری‌ ها در بریس‌ ها و دیگر روش های درمانی، از هدگیر به اندازه گذشته استفاده نمی شود. با این حال، در صورتی که متخصص ارتودنسی کودک شما را به دیگر دستگاه های ارتودنسی توصیه کرد، به احتمال زیاد برای فرزند شما مناسب ترخواهد بود.

شما می توانید از هدگیر به منظور اصلاح نمودن همزمان چندین نوع مال اکلوژن و تراکم بیش از حد دندان استفاده کنید.

بعید است که کودک پس از اتمام دوره درمان خود، دوباره به پوشیدن سرپوش نیاز داشته باشد.

در آخر

هدگیر ارتودنسی برای اصلاح ناهماهنگی شدید فک و دندان طراحی شده است. دارای چندین نوع بوده و می تواند برای کودکانی که با ناهماهنگی شدید دندان و فک روبه رو هستند، برای رسیدن به نتیجه سریعتر مناسب باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس