درمان اوربایت با بریس

چگونه اقدام به درمان اوربایت با بریس کنیم؟

اوربایت یکی از مشکلات دندانی می باشد که احتیاج به درمان ارتودنسی خواهد داشت. اوربایت همچنین ممکن است منجر به مشکلات سلامتی و همچنین روانی در فرد شود، پس یک بیماری ارتودنسی می باشد که سریعتر باید برای درمان آن اقدام نمود. در رابطه با روش و زمان درمان کردن به شدت اوریایت بستگی خواهد داشت. با ما در این مقاله همراه باشید تا با درمان اوربایت با بریس آشنا گردیم.

 اوربایت چه نوع بیماری دندانی است؟

قبل از اینکه بخواهیم به درمان اوربایت با بریس بپردازیم بهتر است ابتدا ببینیم اصلا اوربایت چیست؟ اوربایت هنگامی رخ می دهد که فک بالا و دندان ها بر روی فک پایینی و دندان ها همپوشانی شوند.

ارتودنتیست ها و دندانپزشکان از اوربایت به عنوان یک نوع مال اکلوژن یاد می نمایند. اوربایت امکان دارد افقی یا عمودی باشد.

اوربایت عمودی جایی می باشد که دندان های بالایی با پایین همپوشانی داشته باشند. همچنین اوربایت افقی دارای دندان های بالایی می باشند که روی دندان های پایین بیرون زده اند (که بیشتر به عنوان اورجت شناخته می گردد). بعضی از بیماران امکان دارد علائم هر دو را به همراه داشته باشند.

اوربایت را به دو دسته اسکلتی یا دندانی هم طبقه بندی نمود. این مشکل هنگامی رخ می دهد که دندان ها در موقعیت نامناسبی قرار گرفته باشد و اوربایت اسکلتی به این معنا است که فک منجر به ایجاد مشکل می گردد. اوربایت جزو شایع ترین مشکلات دندانی در کودکان می باشد.

چه چیزی منجر به بروز اوربایت می گردد؟

اینکه چرا یک نفر دچار اوربایت می گردد و یک نفر دیگر نه تا کنون مشخص نشده است. بهتر است بدانید، بعضی از افراد با فک های ناقص به دنیا آمده اند و به طور ناهموار رشد می نمایند. همچنین بهتر است بدانید که ژنتیک هم نقش مهمی را در این مورد ایفا می نماید، پس در صورتی که پدر یا مادر به درمان ارتودنسی برای درمان اوربایت احتیاج دارد، به احتمال زیاد فرزندان آنها هم ممکن است مشکلات مشابه با درمان احتیاج خواهند داشت.

البته اضافه کنیم که بعضی از مهم ترین اوربایت ها می تواند به علت محیط زیست به جای ژنتیک باشد. کودکی که به صورت مداوم دارای یک آدمک است و یا شست انگشت دست خود را به صورت مرتب از پنج سالگی می مکد هم ممکن است در معرض خطر وارد شدن فشار به استخوان و دندان های جلویی به جلو باشد.

دندان های بالا و فک به سمت بیرون رشد می نمایند تا زبان رو به جلو را در جای خود قرار دهد در حالی که ساختگی یا قسمت هایی از دست می توانند پایین دندان و استخوان را به عقب ببرد.

حتی هنگامی که شخص، دوران کودکی خود را بدون هیچ نشانه ای از اوربایت می گذراند، همچنان می تواند در دوران نوجوانی یا بزرگسالی ایجاد گردد.

جویدن مداوم خودکار، جویدن مداوم ناخن یا از دست رفتن دندان هم می تواند منجر به ایجاد مشکل در دندان ها شود.

درمان اوربایت با بریس

درمان اوربایت با بریس

بریس ها به منظور درمان برخی از مشکلات اوربایت می توانند انتخاب مناسبی باشند. ابتدا در مرحله ارزیابی، عکس با کمک اشعه ایکس انجام شده و به این صورت نوع اوربایت تعیین گردیده و ارتباط بین دندان ها و فک را نمایان می سازد. پس از آن بریس ها به قوس پایین و بالا دندان ها متصل می گردند.

ابتدا سیم آرک دندان ها را تراز و صاف می نماید. پس از آن، می توان از کش ها که بندهای لاستیکی کوچک هستند برای منتقل نمودن و قرار دادن خط فک به موقعیت صحیح استفاده می گردد. نوارها از جلو به عقب یا بالا به پایین روی براکت ها نصب می گردند تا به حرکت فک و دندان ها کمک نمایند. قبل از نوشیدن، خوردن و مسواک کردن نوارها برداشته خواهد شد و جایگزین می گردند.

پوشیدن باندها همیشه مهم می باشد تا فشار ثابتی اعمال گردد. پوشیدن آنها می تواند منجر به درد بیشتر در دندان ها و همچنین فک گردد.

آخرین مرحله از درمان هم استفاده از سیم یا نگهدارنده دائمی به منظور نگاه داشتن دندان ها در محل مورد نظر می باشد.

البته بعضی از بیماران این امکان را دارند تا گزینه های مخفی تری از بریس های لینگوال (داخلی)، سرامیکی یا الاینرهای Invisalign را به منظور رفع کردن اوربایت خود انتخاب و استفاده کنند. بهتر می باشد در رابطه با درمان مناسب با متخصص ارتودنسی در این باره صحبت نمایید. تا با معاینه دقیق بهترین روش را برای شما عزیزان انتخاب و تجویز نماید.

درمان اوربایت با بریس چه زمانی بهتر است انجام پدیرد؟

در درمان اوربایت، به طور معمول هر چه زودتر درمان با ارتودنسی انجام شود، بهتر می باشد. در صورتی که فرد دندان قروچه کرده و یا فک خود را فشار می دهد، باعث آسیب رسیدن به دندان ها می شود.

همچنین برخی از اوربایت ها با پوسیدگی دندان و بیماری لثه هم در ارتباط می باشند. بهترین زمان برای درمان در سنین کودکی و نوجوانی می باشد.

چه مدت طول می کشد تا اوربایت درمان شود؟

اوربایت یکی از مشکلاتی است که می توان با کمک ارتودنسی آن را درمان نمود. حداقل دو سال به درمان احتیاج است تا اوربایت درمان گردد.

آیا بریس ها به تنهایی می توانند اوربایت را درمان نمایند؟

بعضی مواقع ممکن است برای درمان موثر به جراحی احتیاج باشد. در کنار انجام بریس ممکن است، کشیدن دندان یا جراحی هم صورت پذیرد تا اوربایت درمان گردد.

به همین منظور متخصص ارتودنسی بیماران خود را برای کشیدن دندان به دندانپزشک و جراح دهان ارجاع می دهد.

در درمان اوربایت در کودکان امکان دارد شامل یک گشاد کننده کام به منظور افزایش اندازه فک برای قرار گرفتن دندان های شلوغ در یک فک کوچک باشد. فک بزرگ‌ تر منجر می شود کار بریس ها آسان‌ تر انجام پذیرد تا دندان ها بتوانند در موقعیت صحیح خود قرار بگیرند و نیاز به کشیدن دندان‌ ها وجود نداشته باشد.

مشکلات ناشی از اوربایت

از مشکلات ناشی از اوربایت می توان به این موارد اشاره نمود:

  • روی زیبایی فرد تاثیر می گذارد.
  • باعث ایجاد سردرد می شود.
  • دندان قروچه یا وارد شدن فشار در فک در هنگام خواب
  • اختلال TMJ
  • گردن درد
  • مشکلات گفتاری ناشی
  • افزایش خطر آسیب به دندان ها

جمع بندی درمان اوربایت با بریس

اگر به فکر درمان اوربایت هستید بهتر است اجازه دهید توسط متخصص ارتودنسی این عمل انجام پذیرد. درمان اوربایت با بریس یک انتخاب مناسب و ایده آل است. متخصص ابتدا معاینات لازم را انجام داده و پس از آن درمان مناسب برای اوربایت را پیشنهاد می نماید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس