اوربایت در کودکان

اوربایت در کودکان چیست؟

تقریباً همه دندانهای بالایی مقداری روی دندان های پایینی را می پوشانند. با این اوصاف، هنگامی که همپوشانی کم باشد یا بیش از حد دندان های پایینی را پوشانده باشد به آن اوربایت گفته می شود. برای طبقه بندی به عنوان اوربایت، دندانهای بالایی بیش از 3 میلی متر بر روی دندان های پایینی را می پوشاند. ما در این مقاله در مورد اوربایت در کودکان صحبت خواهیم کرد و می خواهیم در این مورد دانسته های داشته باشیم. پس اگر شما هم مایل هستید این دانسته ها را بدانید با ما تا انتهای مقاله اوربایت در کودکان همراهیمان کنید.

اوربایت چیست؟

اوربایت نوعی مال اکلوژن می باشد که در اصطلاح دندانپزشکی برای ارتباط غیر طبیعی دندانهای پایین و بالا است. مال اکلوژن برای یک اصطلاح فانتزی به منظور مشکل نیش می باشد. در حالی که ارتودنتیست ها، اوربایت را به عنوان همپوشانی عمودی بیش از اندازه دندان های جلویی نامیده اند، افراد غیر روحانی به طور معمول از اوربایت به منظور توصیف افقی بین دندان های جلویی پایین و بالا و استفاده می نمایند.

اوربایت در کودکان

اوربایت در کودکان بسیار شایع می باشد. طبق انجمن دندانپزشکی در آمریکا، گزارش شده حدود 70 درصد از کودکان به انواع اوربایت مبتلا می باشند. برخی از اوربایت ها (به خصوص در کودکان خردسال) با توسعه و رشد کودک به خودی خود درمان پیدا  می کند. با این اوصاف، در حدود 7 سال، کودکان بایستی به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند تا بایت آنها را ارزیابی نمایند.

تفاوت بین اورجت و اوربایت

در ادامه اوربایت در کودکان بهتر است به تفاوت بین اوربایت و اورجت بپردازیم و ببینیم چه تفاوت های با یکدیگر دارند. در حالی که افراد عادی و دندانپزشکان معانی برای اوربایت دارند، تفاوت بین اوربایت و اورجت می تواند مفید به نظر برسد. اوربایت هنگامی اتفاق می افتد که دندان های بالای بر روی دندان های پایینی در محل عمودی که بیش از 3 میلی متر است همپوشانی داشته باشند. در اورجت، دندانهای فک بالا به جهت جلو از دندانهای پایین در سمت افقی قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر، دندانهای جلویی بالا به سمت بیرون زده می شوند. بعضی مواقع به انها «دندانهای باک» هم می گویند.

تفاوت اصلی بین این دو مشکل در ظاهر بایت می باشد در حالی که اورجت بر روی میزان بیرون زدگی دندان های جلویی توجه دارد.

تفاوت بین آندربایت و اوربایت

توضیح در مورد تفاوت بین آندربایت و اوربایت کمی ساده تر می باشد. در حالی که دندانهای بالا در مقابل دندانهای پایین قرار خواهند گرفت، عکس آن در مورد آندربایت درست می باشد. آندربایت هنگامی رخ می دهد که دندانهای پایین از دندانهای بالاتر جلوتر قرار بگیرند و ظاهری شبیه بولداگ ایجاد می نمایند.

چه چیزی منجربه مشکل اوربایت در کودکان می گردد؟

از شایع ترین علل اوربایت می توان به، اندازه و شکل فک یا دندان می باشد. این مشکلات می توانند از نظر اسکلتی باشند (عدم تطابق اندازه فک) که در آن فک بالا بسیار جلو رفته یا بسیار پایین آمده، یا ترکیبی از این دو. مشکلات دندانی هم وجود دارد، همچون کج شدن بیش از اندازه دندانهای بالا به جلو یا هنگامی که دندانهای پایینی به طور طبیعی از بین رفته باشند.

بسیاری از اوربیت ها به علت ژنتیکی ممکن است ایجاد شده باشند. با این اوصاف، بعضی از رفتارها هم می توانند منجربه اوربایت گردند. به عنوان نمونه، اوربایت کودک نوپا امکان دارد بر استفاده از پستانک، اثر مکیدن انگشت، یا فشار دادن زبان بیش از حد به جلو در دهان ایجاد گردد. در کودکانی که سن آنها بیشتر است، اوربایت ممکن است به دلیل ادامه عادت مکیدن انگشت شست ایجاد گردد.

اوربایت در کودکان

دریافت از اوربایت در کودکان

از آنجا که اوربایت کودک نوپا ممکن است با استفاده نمودن از پستانک یا مکیدن انگشت شست ایجاد گردد، می توان با انجام مراحل زیر از جدی شدن بیش از حد اوربایت در آنها جلوگیری نمود. در این رابطه بهتر است:

استفاده از پستانک را محدود نمایید. استفاده از پستانک زمان و مکان داشته، اما مهم می باشد که پستانک را تا حدود 3 سالگی استفاده نمایند و از سه سالگی به بعد محدود گردد و ازبین برود. در حالت ایده آل، کودک در این سن از پستانک بایستی جدا گردد.

لیوان مناسب را انتخاب نمایید.

انجمن دندانپزشکی نسبت به استفاده از فنجان های سنتی، که شامل مک دهانه برای دور زدن دریچه ضد نشت می گردد، هشدار داده است. استفاده بیش از حد از این نوع فنجان ها ممکن است به اوربایت و سایر مشکلات دندانی منجر گردد.

در عوض، از یک فنجان کوچک یا یک فنجان نوشیدنی با درب «360» بهتر است استفاده نمایید. اگر کودک شما اکنون از فنجان سنتی استفاده می نماید، استفاده از آن را فقط به زمان غذا بهتر است محدود نمایید.

در کودکان بزرگتر هم می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

موقعیت زبان را ارزیابی نمایید.

در زمان ملاقات با دندانپزشک، از دندانپزشک بخواهید وضعیت زبان کودک را ارزیابی نماید. این می تواند بالقوه با فشار زبان شناسایی نماید.

وسایل عادت را در نظر داشته باشید.

یک وسیله ارتودنسی به نام ابزار عادت این توانایی را دارد تا به توقف مشکلات از جمله مکیدن شست یا انگشت کمک نماید. حدود 90 درصد مواقع این مورد موفقیت آمیز می باشد.

اوربایت در کودکان باعث ایجاد چه مشکلاتی می شود؟

 

در زمان درمان اوربایت ممکن است تبدیل به چند مشکل دیگر گردد این مشکلات عبارتنداز:

  • ساییدگی غیر طبیعی در دندان
  • مشکلاتی در ظاهر
  • آسیب رسیدن به بافت نرم کام
  • مشکل در زمان خوردن غذا و جویدن
  • مشکلات گفتاری
  • ضربه به دندان های جلویی قسمت بالا

چگونه اوربایت در کودکان را رفع نماییم؟

از حدود سن 7 سال، دندانپزشکان معتقد هستند که کودکان بهتر است برای ارزیابی و شناسایی مشکلات گاز گرفتن دندان به دندانپزشک مراجعه و معایناتی را انجام دهند.

در کودکانی که هنوز دارای دندان های شیری می باشند ارتودنسی می تواند کمک کننده باشد.

هدف از این درمان ارتودنسی اولیه، برطرف نمودن مشکلات در حال افزایش می باشد، قبل از آنکه دیر گردد.

از آنجا که فک و دهان کودک در حال رشد می باشد، نتایج بهتری بدست می آید تا اینکه از این روش درمانی برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده گردد. بنابراین، زمانی کودک بزرگتر می گردد، می توان از مشکلات پرهزینه و تهاجمی تر و جلوگیری نمود.

همچنین در مورد کودکان، گاهی مواقع می توان از یک نگهدارنده ساده به منظور عقب نشینی دندان های جلویی بالاتر استفاده نمود. این یک راه مقرون به صرفه و ساده و به منظور اصلاح مشکلات دندانی می باشد. در کودکان بزرگتر و با اوربایت های بزرگ، ارتودنتیست ها از دستگاه های اصلاح اوایت استفاده می نمایند. دو وسیله ارتودنسی درمان در دندانپزشکی به علت اصلاح اوربایت در کودکان مورد استفاده قرار خواهد گرفت: یک دستگاه Herbst و یک Carriere Distalizer می باشد.

این دستگاه به منظور اصلاح اوربیت خفیف ​​یا شدید مورد استفاده قرار می گیرد، یک بریس ثابت می باشد که فک پایین را به سمت جلو قرار خواهد داد و پس از آن ثابت نگاه می دارد. حلقه های فلزی (به نام تاج) به دندان های آسیاب پایین و بالای پشت سیمان می گردند. پس از آن دو ضمیمه تلسکوپی (به نام جیگ) وارد می گردند. این اتصالات می توانند به جلو آمدن فک پایین کمک نمایند. این دستگاه به طور معمول بین 6 تا 8 ماه مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه جایگزین محتاطانه تری به منظور هدگیرهای سنتی می باشد و احتیاجی به رعایت بیمار دارد.

Carriere Distalizer

این دستگاه می تواند اوربایت های متوسط تا خفیف ​​را با جابجایی دندان های بالایی به عقب و دندان های پایین به جلو اصلاح نماید. این دستگاه از یک نوار منحنی تشکیل گردیده است که به یک دندان مولر و دندان نیش در کنار دندان های مرتبط می گردد. ضمائم روی دندان های آسیاب پایین کمر هم قرار می گیرند. پس از آن از الاستیک ها به منظور تولید نیرویی به اندازه کافی قوی استفاده می گردد تا دندان های بالا و پایین را در یک راستا مورد حرکت قرار دهند. نوار منحنی می تواند شفاف یا فلزی باشد، با شفاف، دستگاه خاص نامرئی می گردد. این دستگاه به طور معمول بین 6 تا 8 ماه در محل قرار خواهد گرفت و احتیاج به همکاری بیمار با پوشیدن الاستیک ندارد.

در موارد خفیف تر، اوربایت را می توان با کمک بریس یا Invisalign برای اصلاح در سنین نوجوانی استفاده کرد.

در آخر

شما می توانید با کمک کلینیک دندانپزشکی از خدماتی که در این دندانپزشکی ارائه می گردد از قبیل: ارتودنسی، زیبایی دندانی، انواع جراحی دندان و … با قیمتی منصفانه بهره ببرید و مشورت های لازم را دریافت کنید. امیدواریم توانسته باشیم شما را در این زمینه تا حد ممکن یاری نماییم.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس