ارتودنسی نیم فک چیست؟

ارتودنسی نیم فک چیست؟

ارتودنسی از شیوه های درمانی است که ناردیفی دندان ها و بی نظمی اجزای فک را برطرف می کند. به طور کلی برخی افراد در یک فک دچار مشکل هستند و لزومی به ارتودنسی هر دو فک وجود ندارد و در این مواقع درمان برای نصف فک انجام می گیرد. در این مقاله می خواهیم در مورد ارتودنسی نیم فک با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ارتودنسی نیم فک

در برخی افراد ممکن است نامرتبی دندانی فقط در یک فک اتفاق افتاده باشد و فقط فک بالا یا پایین دچار مشکل باشد و دندان ها یکدست و صاف نباشند که در این صورت دندانپزشک برای بیمار ارتودنسی نیم فک را تجویز می کند و براکت های ارتودنسی فقط یک فک را در بر می گیرد و دندان ها را به جایگاه اصلی خود هدایت می کند.

حال برخی افراد هستند که به فک بالایی خود اهمیت بیشتری می دهند و به زیبایی ظاهر خود اهمیت بیشتری می دهند و فقط فک بالا را اصلاح می کنند. البته ارتودنتیست ها توصیه می کنند هر دو فک با هم درمان شوند.

به طور کلی برای اصلاح بهم ریختگی و نامرتبی دندان ها و یکدست کردن دندان ها از ارتودنسی نیم فک استفاده می شود و البته با توجه به شرایط فک و دندان ها این روش درمانی تجویز می گردد و ابتدا باید توسط دندانپزشک و متخصص ارتودنتیست معاینه انجام گیرد.

شرایط ارتودنسی روی یک فک

شرایط فرد در انجام این نوع درمان نقش دارد و از جمله شرایط خاصی که دندانپزشک ارتودنسی نیم فک را پیشنهاد می دهد و فقط فک پایین باید درمان شود عبارتند از:

شلوغ بودن بیش از حد و به هم فشرده بودن دندان های فک پایینی

مشکل اوربایت که فک بالایی به طور غیر عادی جلو باشد.

همچنین شرایطی که ایجاب می کند تا دندان های فک بالا اصلاح شوند عبارتند از:

  • دندان ها بیش از حد با یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • بیمار دچار آندربایت شدید باشد.
  • دندان های فک پایین سالم و مرتب باشند.

مزایای ارتودنسی یک فک

از جمله مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش اعتماد به نفس

وقتی ظاهر دندان های شما زیباتر باشند، اعتماد به نفس شما در بین افراد بیشتر می شود و یک فرد خجالتی و گوشه گیر نخواهید بود.

بهبود بهداشت دهان و دندان

وقتی دندان ها کج و نامرتب باشند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به خوبی انجام نمی گیرد و امکان پوسیدگی دندان بسیار وجود دارد و بیماری لثه نیز اتفاق می افتد.

تکلم درست

وقتی بین دندان ها فاصله باشد و به خوبی دندان های دو فک روی هم قرار نگیرند، فرد در تکلم با مشکل مواجه می شود و نوک زبانی صحبت می کند.

بهبود جویدن غذا

در صورتی که دندان ها ناهماهنگ باشند فرد قادر به درست جویدن غذا نیست و غذا بین دندان ها گیر می کند و پوسیدگی دندان رخ می دهد.

بهبود اختلالات فکی

با وجود اختلالات فکی نیروی وارد شده بر روی دندان ها به خوبی پخش نمی شود و امکان ساییدگی دندان وجود دارد که با انجام ارتودنسی می توان از بروز این مشکلات جلوگیری نمود.

ارتودنسی نیم فک چیست؟

انجام ارتودنسی نیم فک

برای رفع مشکلات فک بالا یا پایین دندانپزشک دو روش پیشنهاد می کند.

  • سیم کشی دندان ها
  • استفاده از پلاک های متحرک یا ارتودنسی نامرئی

برای انجام ارتودنسی به صورت معمول با روش سیم کشی دندان، ابتدا دندان های فک بالایی درمان می شوند و سپس فک پایین را اصلاح می کنند‌. اما در مواقع خاص اول دندان های فک پایین اصلاح می شوند و سپس فک بالا را ارتودنسی می نمایند. اما درمان یک فک کاملا متفاوت است و متناسب با وضعیت سلامت دندان های دو فک انجام می گیرد. وقتی فقط دندانپزشک می خواهد ارتودنسی نیم فک انجام دهد باید بایت دندان ها را بررسی کرده و نحوه قرار گرفتن دو فک روی هم را خوب بررسی نماید. در صورت انجام ارتودنسی یک فک امکان احتیاج به ارتودنسی اوربایت وجود دارد.

عوارض و مشکلات انجام ارتودنسی نیم فک

در صورتی که بایت دندانی رخ داده باشد در کنار دندان ها فک ها را نیز درگیر می کند و اگر فکها دچار انحراف گردند دندان ها به درستی روی هم قرار نمی گیرند و در نتیجه زیبایی چهره به خطر می افتد و لبخندی زیبا نخواهید داشت.

این درمان همچنین ممکن است اختلال بایت را تشدید نماید و دندان های جلو و عقب تطابق نداشته باشند و دندان ها روی هم قرار نگیرند. در این مواقع امکان شکستگی دندان ها و ترک برداشتن دندان ها وجود دارد.

در صورتی که فشار روی لثه و استخوان های فک نیز زیاد باشد، عملکرد آنها را کاهش می دهد. بایت دندانی باید نیرو را به صورت یکنواخت به دندان ها برساند و از بروز مشکلاتی چون ساییده شدن دندان ها، آسیب دیدن لثه و دندان جلوگیری نماید. در نتیجه لبخندی زیبا و دندان های مرتبی را خواهید داشت.

قیمت ارتودنسی نیم فک

در این نوع فقط یکی از فکها مرتب می شود و در نتیجه هزینه انجام درمان یک فک کمتر از هر دو فک می باشد. شما می توانید با ما تماس بگیرید و با مراجعه به مرکز دندانپزشکی ما با کمک مشاوران با توجه به وضعیت دندان های خود بهترین نوع درمانی را انتخاب نمایید.

جمع بندی نهایی

ارتودنسی از روش های پرطرفدار در بین مردم می باشد که برای رفع ناهماهنگی و نامرتبی دندان ها و همچنین مشکلات فک انجام می گیرد. البته برخی افراد به دلایلی مایلند فقط یک فک خود را مرتب نمایند که به این نوع ، ارتودنسی نیم فک گفته می شود. در این نوع قالب گیری فقط برای یک فک (بالا یا پایین) انجام می گیرد. به طور کلی ارتودنسی فک بالا فقط برای افرادی که دندان های آنها فاصله زیادی با یکدیگر داشته باشند یا دچار اوربایت باشند انجام می گیرد. البته برای انجام ارتودنسی فک بالا باید دندان های فک پایین سالم و مرتب باشند‌.

همچنین در صورتی فقط فک پایین را می توان ارتودنسی کرد که دندان های فک پایین بسیار به هم چسبیده و فشرده باشند و یا دچار اوربایت باشند و فک بالایی آنها جلوتر باشد.

برای رفع مشکلات فک بالا یا پایین با مشاوره دندانپزشک می توان سیم کشی دندان یا استفاده از پلاک های متحرک و ارتودنسی نامرئی را انتخاب نمود‌.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس