طول درمان ارتودنسی با الاینر شفاف

ارتودنسی با الاینر شفاف چیست؟

نامرتبی و ناهماهنگی دندان ها اختلال بزرگی است که افراد مبتلا به این مشکل به دنبال راهی برای درمان آن هستند. ارتودنسی، از راه های رفع این نامرتبی است و دندان ها را صاف و تراز می کند. اما برخی افراد دوست ندارند که براکت های فلزی بر روی دندان های خود نصب کنند و ایده آل آنها یک ارتودنسی نامرئی است. ارتودنسی با الاینر شفاف از انواع ارتودنسی های نامرئی است که امروزه افراد به دلیل مسائل شغلی و … بیشتر استفاده می کنند‌. در این مقاله می خواهیم در مورد ارتودنسی با الاینر شفاف بپردازیم. با ما همراه باشید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

ارتودنسی با الاینر شفاف

ارتودنسی با الاینر شفاف از انواع ارتودنسی می باشد که در سال‌های اخیر بسیار استفاده می گردد و هزینه بالاتری از انواع دیگر ارتودنسی دارد. به طور کلی می توان گفت که ایندیزاین تری پلاستیکی شفاف می باشد که بر روی دندان ها قرار می گیرد و فشار ملایمی و پیوسته ای به دندان ها وارد می کند و آنها را مرتب می سازد. الاینرها با دستگاه های دیجیتالی طبق ساختار دندانی هر فرد ساخته می شود و در هر مرحله از درمان باید از الاینر خاص خود استفاده نمود‌ و می توان گفت که هر یک تا دو هفته باید الاینرها را تعویض نمود.

ارتودنسی با الاینر شفاف برای افراد زیر مورد استفاده قرار می گیرد‌.

  • افرادی که در دوران رشد و بعد از بلوغ قرار دارند.
  • افرادی که مبتلا به مال اکلوژن هستند در بزرگسالی و نوجوانی می توانند استفاده کنند.
  • برای افرادی که ناهنجاری های پیچیده دارند مناسب است.

به طور کلی با توجه به تشخیص دندانپزشک برای تمامی ناهنجاری های دندانی این نوع ارتودنسی کاربرد دارد و می توان برای درمان اوربایت، آندربایت، فاصله بین دندانی و اپن بایت از این نوع ارتودنسی استفاده نمود.

طول درمان ارتودنسی با الاینر شفاف

طول درمان ارتودنسی با الاینر شفاف

مدت زمان درمان ناهنجاری دندان به  میزان ناهنجاری و وضعیت دهان و دندان بستگی دارد ولی باید بدانید که این روش زودتر نتیجه می دهد. به طور کلی در ناهنجاری های کم، حدود ۶ ماه زمان لازم است و در ناهنجاری های پیچیده، دو سال باید وقت صرف کرد و الاینر ها را بر روی دندان تحمل نمود. البته تفاوت افراد نیز در این روند درمانی نقش دارد و برخی زودتر و برخی دیرتر درمان می شوند‌.

مزایای ارتودنسی با الاینر شفاف

این نوع ارتودنسی مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • ارتودنسی نامرئی می باشد و بر روی دندان ها قابل تشخیص نیست.
  • برای افرادی که دوست ندارند از براکت های فلزی برای درمان استفاده کنند مناسب می باشد.
  • در مواقع خاص و رفتن به مهمانی و مراسم ها می توانید آن را بردارید و دوباره نصب کنید.
  • در هنگام غذا خوردن می توانید آن را خارج سازید و هیچ محدودیتی در غذا خوردن ندارید.
  • به راحتی می توانید دندان ها را مسواک کنید و نخ دندان بکشید.
  • امکان پوسیدگی دندان به دلیل وجود ارتودنسی بسیار کم می باشد.
  • به دلیل عدم داشتن قسمت های فلزی و … از زخم لثه و دهان جلوگیری می نماید.
  • مدت زمان درمان کوتاه تر است.
  • حرف زدن بعد از انجام ارتودنسی با الاینر شفاف مشکلی نخواهد داشت. زیرا با زبان مستقیما در ارتباط نیست.

نحوه انجام ارتودنسی

در ابتدا دندانپزشک باید دندان ها را بررسی نماید و از مناسب بودن ارتودنسی با الاینر شفاف برای شما مطمئن شود. سپس با اسکنر لیزری و دو رزین های داخل دهانی یا حتی به صورت سنتی از دندان ها قالبگیری می کند و به لابراتوار تحویل می دهد تا الاینر شفاف برای دندان های شما ساخته شود. در مراجعه بعدی به دندانپزشک الاینر آماده است و باید طریقه نصب آن را یاد بگیرید.

معایب الاینر شفاف

ارتودنسی با الاینر شفاف یک سری معایبی دارد که عبارتند از:

  • در هر بار غذا خوردن بابد الاینر را خارج کنید و در غیر این صورت فقط می توانید آب بنوشید.
  • ممکن است در صورت عدم تمیز کردن در هر بار غذا خوردن تغییر رنگ دهد‌.
  • نتیجه بخش بودن این نوع ارتودنسی به بیمار بستگی دارد. زیرا یک ارتودنسی متحرک است که خارج می شود.
  • در هر بار خارج کردن از دهان در محفظه مخصوص نگه داری شود تا آسیب نبیند.
  • الاینرها جنسی پلاستیکی دارند که در برابر حرارت حساس می باشند.

مراقبت های بعد از انجام ارتودنسی با الاینر شفاف

قبل از قرار دادن الاینرها در داخل دهان، دندان ها را به خوبی مسواک کنید و نخ دندان بکشید‌.

در هر بار خارج کردن الاینر آن را تمیز نمایید و بهتر است در محلول شستشو قرار دهید.

نکته مهم

برای نتیجه بخش بودن ارتودنسی باید فقط در زمان غذا خوردن و مسواک زدن الاینر را خارج نمایید.

هر ۴ هفته تا ۶ هفته حتما برای بررسی وضعیت دندان ها باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه انجام ارتودنسی با الاینر شفاف

هزینه انجام این نوع ارتودنسی به شدت ناهنجاری،سن، مهارت دندانپزشک، موقعیت جغرافیایی، ابزارهای استفاده شده و … بستگی دارد. همچنین باید بدانید که نسبت به دیگر روش های ارتودنسی به دلیل ساخت الاینرهای شفاف در لابراتور باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.

جمع بندی نهایی

برای رفع ناهنجاری های دندان ها چه پیچیده و چه ساده می توان از الاینرهای شفاف استفاده کرد که یک ارتودنسی نامرئی و متحرک می باشد و باید در هر بار غذا خوردن و مسواک زدن از دندان ها خارج گردد. اثر بخشی این نوع ارتودنسی بسیار زیاد است و دوره درمان آن بین ۶ ماه تا ۲ سال به طول می انجامد. از جمله مزایای ارتودنسی با الاینر شفاف می توان به قابل تشخیص نبودن، عدم زخم کردن لثه و دهان، عدم محدودیت غذا خوردن، کاهش پوسیدگی دندان ها، عدم مشکل در تکلم و … اشاره کرد.

البته معایبی نیز دارد و ممکن است به دلیل متحرک بودن و عدم همکاری بیمار نتیجه مطلوب به دست نیاید. همچنین آسیب پذیر است و ممکن است خراب شود و در هنگام نوشیدن آب میوه و … تغییر رنگ دهد. برای انجام این نوع ارتودنسی، دندانپزشک از دندان ها قالبگیری می کند و قالب را به لابراتوار می فرستد و بعد از اینکه الایتر شفاف آماده شده طریقه نصب آن را به شما آموزش می دهد. باید مراقب الاینرها نیز بود و قبل از قرار دادن الاینر دندان ها را تمیز کنید و همچنین الاینر را داخل محلول شستشو قرار دهید. هزینه انجام الاینر شفاف به میزان ناهنجاری،سن، مهارت دندانپزشک و … بستگی دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس