ایمپلنت ساب پریوستیال-نعمت الهی

ایمپلنت ساب پریوستیال چیست؛ روند درمان و ساختار آن

آیا در مورد ایمپلنت ساب پریوستیال چیزی شنیده اید؟ ایمپلنت های دندانی روز به روز محبوبیت بیشتری در بین عموم مردم پیدا می کنند، زیرا دندانپزشکان مزایای آن را نسبت به سایر پروتز دندان ژله ای  و یا قیمت روکش دندان به بیماران اطلاع می دهند. دو نوع اصلی ایمپلنت وجود دارد: اندوستیال و ساب پریوستیال. ایمپلنت اندوستیال رایج ترین ایمپلنت برای دندان است؛ اما برای قرار دادن موفق آن در دهان، به مقدار مشخصی از استخوان فک نیاز است.

کاشت ایمپلنت زیر سطحی جایگزین مناسبی برای بیمارانی است که نمی خواهند برای کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان فک انجام دهند. در این مقاله می خواهیم ایمپلنت ساب پریوستیال را توضیح داده و روند و ساختار ان را مورد بررسی قرار دهیم.

ایمپلنت ساب پریوستیال چیست؟

ایمپلنت ساب پریوستیال یا ایمپلنت زیر سطحی می توانند عملکرد استخوان فک مانند عمل فک را بهبود دهند و جایگزین برخی از اقدامات دندانپزشکی مانند هزینه بلیچینگ دندان هستند. آنها اغلب برای کسانی که مایل به ایمپلنت دندان هستند یا به آنها نیاز دارند اما مقدار کافی استخوان فک برای حمایت از ایمپلنت اندوستیال ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از ساب پریوستیال ایمپلنت روی استخوان است. ساختار ایمپلنت از یک قاب فلزی متشکل از کبالت، کروم و مولیبدنیوم است که مستقیما بر روی استخوان فک در زیر بافت لثه قرار می گیرد، تشکیل شده است. ایمپلنت زیر سطحی به جای اینکه مستقیما در استخوان فک مانند ایمپلنت اندوستیال نصب شود، از یک چارچوب فلزی که بین استخوان فک و لثه در زیر ناحیه اطراف استخوان قرار دارد، استفاده می کند. پریوستئوم لایه نازک بافتی بین لثه و استخوان فک است که ایمپلنت ساب پریوستیال در بالای استخوان اما در زیر بافت لثه قرار می گیرد.

ایمپلنت ساب پریوستیال چیست-نعمت الهی

از آنجایی که ایمپلنت به جای نصب داخل استخوان، روی استخوان فک قرار می گیرد، میزان وجود استخوان فک یا شکل فک اهمیت چندانی ندارد. زمان بهبودی برای ایمپلنت های زیر سطحی معمولا کوتاهتر از زمان کاشت های داخل استخوانی است. با این حال، زمان عمل جراحی تقریبا یکسان است و تقریبا به تعداد مشابه جلسات ویزیت دندانپزشک متخصص نیاز دارد.

چه زمانی ایمپلنت ساب پریوستیال توصیه می شود؟

کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال معمولا برای بیمارانی توصیه می شود که استخوان فک آنها دچار فرسایش شده و تمام یا اکثریت دندان های عقب خود را از دست داده اند. این روش فقط برای دندان های عقب استفاده می شود و برای دندان های جلو کاربرد ندارد. از آنجا که ساختار ایمپلنت یک ساختار فلزی است که در بالای استخوان فک و زیر لثه قرار می گیرد، ایمپلنت زیر سطحی پشتیبانی مورد نیاز برای قرار گیری صحیح ایمپلنت بدون آسیب رساندن و یا پروتز دندان ارزان بیشتر به ساختار استخوان فک آسیب دیده را ارائه می دهد.

برخی از بیماران به دلیل از دست دادن استخوان فک ناشی از مشکلات تیروئید، کمبود کلسیم یا کهولت سن، ایمپلنت زیر سطحی دریافت می کنند. گاهی اوقات فقدان استخوان فک از یک بیماری ارثی ناشی می شود و نمی توان گفت که این مشکل همیشه به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود آمده است.

همانند ایمپلنت اندوستیال، ایمپلنت زیر سطحی نیز طی فرآیندی که به نام جایگزین استخوانی شناخته می شود، در استخوان فک شما جوش می خورد؛ بنابراین ایمپلنت شما دارای پایه ای بسیار پایدار فلزی خواهد بود که مانند ایمپلنت اندوستیال، در جای خود ثابت باقی می ماند و دیگر نگران حرکت یا لیز خوردن دندان های خود بر روی آن نخواهید بود.

زمان استفاده ار ایمپلنت ساب پریوستیال -نعمت الهی

کسانی که دارای استخوان فک کم عمیق هستند ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت اندوستیال نباشند، بنابراین بسیاری اوقات به جای آنها از ایمپلنت ساب پریوستیال استفاده می شود. تا زمانی که از سلامت کلی خوبی برخوردار هستید و هیچگونه منع مصرف ندارید، می توانید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت زیر سطحی باشید. هنگامی که برای مشاوره اولیه به کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران  مراجعه می کنید، دندانپزشک متخصص دندان ها و لثه های شما را بررسی می کند و امکان استفاده از ایمپلنت زیر سطحی را به شما اطلاع می دهد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی  ایمپلنت زیر سطحی هستند؟

کاشت ایمپلنت زیر سطحی معمولا برای بیمارانی توصیه می شود که به ایمپلنت های دندانی نیاز دارند اما فاقد استخوان فک کافی برای قرار دادن ایمپلنت اندوستیال هستند. کودکان خردسال یا آنهایی که هنوز دندان هایشان در حال رشد است، معمولا کاندیدای مناسبی برای انجام عمل کاشت ایمپلنت زیر سطحی نیستند زیرا دندانپزشک متخصص به سختی می تواند چارچوبی ایجاد کنند که با بزرگ شدن استخوان فک آنها تنظیم شود.

کاشت ایمپلنت زیر سطحی اغلب برای کسانی توصیه می شود که استخوان فک آنها در حال رشد نیست اما نمی توانند حمایت ساختاری از ایمپلنت اندوستیال را بدون در نظر گرفتن فقدان استخوان فک انجام دهند. با این حال اگر استخوان فک به دلیل بیماری مانند پریودنتال خراب شده باشد، بیماران باید تلاش های خود را برای بهداشت دهان و دندان بهبود بخشند تا عمل موفقیت آمیز انجام شود.

روند کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال -نعمت الهی

روند کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال چگونه است؟

روش کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال فقط در در فک پایین استفاده می شود. در اکثر موارد، بیمارانی که این نوع عمل را انجام می دهند، دندان پایینی ندارند. در موارد دیگر نیز ممکن است برخی از دندان های قدامی بیماران وجود داشته باشد، اما دندان های عقب مدت طولانی است که از بین رفته اند. در هر دو مورد استخوان ارتفاع و تراکم کافی را از دست داده است به همین علت استفاده از ایمپلنت اندوستیال امکان پذیر نخواهد بود.

روند کاشت با یک معاینه کامل دهان و دندان، از جمله عکس برداری با اشعه ایکس، برای تعیین وضعیت استخوان بندی فک و اینکه آیا ایمپلنت امکان پذیر است یا خیر، آغاز می شود. وقتی تصمیم گرفته شد که از ایمپلنت زیر سطحی که انتخاب صحیحی برای شما است استفاده شود، مرحله بعدی ایجاد قاب فلزی متناسب با استخوان فک شما خواهد بود.

این روند به یکی از دو روش زیر انجام می شود. یک روش شامل برداشت مستقیم از استخوان و ساخت مدلی است که قاب روی آن ساخته شده است. از طرف دیگر، ممکن است از سی تی اسکن برای ایجاد مدل برای ساخت قاب نیز استفاده شود.

ایمپلنت ساب پریوستیال-نعمت الهی

هنگامی که قاب فلزی ساخته می شود، برشی بر روی لثه ایجاد شده و قاب روی استخوان یا بالای استخوان در زیر بافت همبند پوشاننده استخوان قرار می گیرد که به آن پریوستئوم گفته می شود. سپس لثه ها مجددا در جای خود بخیه زده می شوند و اجازه داده می شود تا در یک دوره زمانی بهبود یابند.

 بخشی از روند بهبودی شامل زمان اتصال چارچوب فلزی به استخوان فک می باشد. این ترکیب استخوان با چارچوب ایمپلنت ساب پریوستیال می تواند حدود شش ماه به طول انجامد. هنگامی که محل جراحی به طور کامل بهبود یافت، دندان مصنوعی به قسمت قاب متصل می شود و ایمپلنت ساب پریوستیال کامل می شود.

ایمپلنت زیر سطحی اغلب برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته در فک پایین با قرار دادن بست های بسته در فواصل معینی استفاده می شود تا بتوان پروتز متحرک را روی آن قرار داد. چنین پروتز هایی روی ایمپلنت ها قفل می شوند و می توانند محکم شده و برای تمیز کردن برداشته شوند.

این روش خاص کاشت به زمان بیشتر و دقت بالایی نیاز دارد. برای اطمینان از سالم ماندن محیط دهان و عدم عفونت یا رد شدن ایمپلنت توسط بدن، رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم مورد نیاز است. اگر دندان های فک پایین خود را از دست داده اید و علاقمند به تعویض آنها هستید، دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی خوشحال می شوند در مورد چشم انداز شما برای کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال برای بازگرداندن لبخند و توانایی خوب غذا خوردن و دادن بهترین خدمات با شما مشورت کنند. همین امروز برای تعیین وقت قبلی با ما تماس بگیرید.

دسته بندی: ایمپلنت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس