ترس از دندانپزشکی-نعمت الهی

ترس از دندان پزشکی و روش های غلبه بر آن

آیا با فکر کردن به اینکه باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید دچار اضطراب و ترس می شوید؟ شما تنها فردی نیستید که دچار این مسئله هستید. فوبیای دندان (ترس از دندان‌پزشک) موردی است که افرادی زیادی با آن مواجه هستند. خوشبختانه می توان با آگاهی نسبت به آن، ترس را کنترل و مدیریت کرد. در این مقاله 10 نکته و روش برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی از جمله دندانپزشکی کودکان  در کلینیک دندان پزشکی در غرب تهران را توضیح می دهیم.

ترس از دندان پزشکی-نعمت الهی

همه می دانیم که مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای سلامتی دندان ها و دهان بسیار ضروری و لازم است. با این وجود ترس از دندانپزشکی باعث می شود که مراجعه به دندان‌پزشک را به تأخیر بیندازیم حتی برای بلیچینگ دندان  سفید کردن دندان ها.

دلایل زیادی برای ترس از دندان‌پزشک وجود دارد. ممکن است در کودکی تجربه دردناکی در هنگام درمان دندان های آسیب دیده­تان داشته باشید. دلیل دیگری نیز می تواند باعث ترس از دندانپزشکی باشد، دلایلی مانند:

  • ترس از درد هنگام انجام درمان. چنانچه نگران درد هستید و از سوزن بی حسی می ترسید، می توانید این مورد را با دکتر خود مطرح کنید. در این مواقع اکسید نیتروژن (گاز خنده) می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر اکسید نیتروژن جوابگو نباشد می توان از آرام بخش های دندانپزشکی رایج استفاده کرد. در این حالت نیاز هست که حتماً کسی همراه شما باشد و رانندگی نکنید. اگر به دنبال دندانپزشکی بدون درد در غرب تهران هستید، دندانپزشکی نعمت الهی، گزینه ای عالی برای شما می باشد.
  • ترس از صدای مته دندانپزشکی.
  • احساس ناخوشایند از نزدیکی دندان‌پزشک به بدنتان.
  • احساس شرمندگی از عدم رسیدگی به دندان هایتان. ممکن است زمان زیادی از مراجعه به دندان‌پزشک گذشته باشد و از وضعیت دندان های خود احساس شرمندگی داشته باشید. باید این نکته را در نظر بگیرید که دندان‌پزشکان با این مسائل همیشه روبرو هستند و برایشان عادی است. پس نگران و شرمنده نباشید و به سلامت دهان و دندان های خود فکر کنید.
  • نگرانی از هزینه ها. درمان های دندانپزشکی می تواند گران باشند به خصوص اگر بیمه شما آن را پوشش ندهد. ولی با این وجود باید این نکته را در نظر داشت که با مراجعه منظم به دندان‌پزشک و درمان زودهنگام، می توان از پیشرفت آسیب به دندان ها جلوگیری کرد و هزینه ها را کاهش داد. همچنین می توان مراکزی که با هزینه های کم یا رایگان خدمات دندانپزشکی ارائه می دهند را انتخاب کرد. برخی از دانشکده های دندانپزشکی نیز توسط دانشجویان خدمات درمانی ارائه می دهند که هزینه کمی می گیرند (تحت نظارت اساتید خود کار می کنند و جای نگرانی نیست).
  • نگرانی بابت از دست دادن کنترل خود به واسطه نشستن طولانی مدت روی صندلی. در صورتی که احساس می کنید نمی توانید مدت طولانی روی صندلی دراز بکشید تا دندان‌پزشک کار درمان را انجام دهد، بهتر است که ابتدای کار این امر را با دندان‌پزشک خود مطرح کنید. در این مواقع می توان تعیین کرد هر زمان که احساس خستگی کردید با دست خود علامت دهید تا کار متوقف شود و پس از استراحت، مجدداً کار درمان ادامه یابد.

علت اصلی ترس شما هر چه که باشد، باید این نکته را در نظر داشت که سلامت دندان های شما نقش حیاتی در سلامت کلی بدن شما ایفا می کند. بنابراین می بایست ریشه ترس خود را پیدا کرده، برای برطرف شدن آن اقدامات لازم را انجام دهید تا معاینات منظم دندانپزشکی و درمان های لازم را  مانند درمان ریشه دندان در صورت نیاز داشته باشید.

دلایل اضطراب از دندان پزشکی-نعمت الهی

مضرات عدم مراجعه منظم به دندانپزشکی

صرف نظر از این که مراجعه به دندان‌پزشک چقدر می تواند ترسناک و اضطراب آور باشد، عدم مراجعه منظم به دندان‌پزشک هوشمندانه نمی باشد و می تواند مشکلات ناخوشایندی ایجاد کند. مواردی که می توانند به دلیل اجتناب از مراجعه به دندان‌پزشک رخ دهند عبارت هستند از:

  • بوی بد دهان
  • ایجاد حفره در دندان ها
  • ایجاد جرم و تارتار
  • از دست دادن دندان
  • بیماری لثه
  • عفونت دندان
  • تغییر رنگ دندان ها

دانشمندان همچنین معتقد هستند که بین بیماری های لثه و بیماری های قلبی ارتباط وجود دارد. ممکن است التهاب موجود در لثه های بیمار به جریان خون سرایت کرده و باعث تنگی عروق شود.آیا در مطالعات جدید محققان به این نتیجه رسیده اند که بیماری های لثه در ایجاد بیماری هایی مانند پوکی استخوان، عفونت ریه، سرطان و آرتریت روماتوئید نقش دارد.

علاوه بر این موارد، سلامت فرزندان شما نیز می تواند تحت تأثیر ترس از دندانپزشکی شما قرار بگیرد. تحقیقات نشان می دهد که حدود 20 درصد کودکان از دندان‌پزشک می ترسند و یکی از عوامل اصلی این ترس این است که والدین یا سرپرستان آنها از دندانپزشکی می ترسیدند. کودکانی که دارای والدینی هستند که دچار ترس از دندانپزشکی هستند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که به این ترس مبتلا شوند. بنابراین تلاش برای کنترل و غلبه بر ترس از دندانپزشکی بسیار ارزشمند است، هم برای خودتان و هم برای فرزندانتان.

حال که به اهمیت سلامت دهان و دندان و لزوم مراجعه منظم به دندانپزشکی آگاه شدیم، نکاتی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی را بیان می کنیم. نکته بسیار مهم که باید در نظر داشت این است که حتماً با پزشک خود در مورد ترس خود صحبت کنید.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی-نعمت الهی

چند نکته برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

  1. ترس از دندانپزشکی موردی رایج است، بنابراین دندان‌پزشکان زیادی نسبت به آن آگاه هستند و برای کنترل آن اقدامات لازم برای بیمار را انجام می دهند. مراکز دندانپزشکی و دندانپزشکی را برای مراجعه و درمان انتخاب کنید که در مورد ترس از دندانپزشکی آگاه هستند. این مراکز کمک های لازم را به مراجعه کننده ارائه می دهند. در اولین مراجعه خود در خصوص نحوه برخورد و کمک در این خصوص از دندان‌پزشک مانند کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود خود سؤال بپرسید.
  2. در صورت امکان به مراکزی مراجعه کنید که برای رفاه مراجع کننده تجهیزات لازم را دارند. تجهیزاتی سرگرم کننده مانند تلویزیون و موسیقی. برخی از مراکز حتی برای کمک به رفع ترس از دندانپزشکی بیمار، شرایط سرما و گرمای محیط را نیز متناسب با خواسته بیمار در می آورند. برای مثال در صورت نیاز پتو برای گرم شدن بیمار در اختیار او قرار می دهند.
  3. هنگام مراجعه به دندان‌پزشک، خصوصاً در مراجعه اول تنها نروید. زمانی که بدانید شخصی که نگران و دوست دار شما است همراه شما است، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.
  4. درست سر وقت، خود را به مطب دندان‌پزشک برسانید. نه خیلی زود و نه خیلی دیر. انتظار طولانی در اتاق انتظار می تواند به اضطراب و ترس شما اضافه کند. در صورتی که احتمال می دهید ممکن است زمان طولانی در انتظار بمانید، همراه خود کتاب، مقاله یا وسیله ای که کمک می کند گذر زمان را احساس نکنید به همراه داشته باشید.
  5. روش های آرامش بخش مختلف (مانند مدیتیشن، دعا، تجسم، تنفس شکمی، گوش دادن به موسیقی و ..) را امتحان کنید. مفیدترین روش برای خود را در طول معاینه و درمان به کار بگیرید. زمانی که روش آرامش بخش مفید خود را پیدا کنید و از آن استفاده کنید، از میزان کاهش اضطراب و ترس خود تعجب خواهید کرد. به عنوان مثال، کلینیک تحقیقاتی ترس های دندانی پیشنهاد می کند که یک نفس عمیق بکشید، آن را نگه دارید و سپس آن را به آرامی بیرون دهید. این به کاهش ضربان قلب شما کمک می کند و باعث آرامش شما می شود.
  6. از داروهای آرام بخش با مشورت دندان‌پزشک خود استفاده کنید. دندان‌پزشک در صورت نیاز داروی مناسب برای برطرف شدن ترس از دندانپزشکی شما را تجویز خواهد کرد.
  7. مطمئن باشید که دردی را احساس نمی کنید. وظیفه دندان‌پزشک است که مطمئن شود در حین کار روی دندان های شما، شما احساس درد نداشته باشید. پس از ابراز درد خود احساس خجالت نداشته باشید و گمان نکنید که باید درد را تحمل کنید.
  8. سؤالات خود را بپرسید. از اینکه بخواهید دندان‌پزشک برای شما توضیح دهد که در حال انجام چه کاری روی دندان های شما است، احساس خجالت یا ترس نداشته باشید.
  9. در صورت نیاز به استراحت، آن را مطرح کنید. یک گروه دندانپزشکی حساس و متعهد، به شما زمان می دهد تا به شرایط طبیعی برسید و مجدد کار را ادامه می دهند.
  10. قبل از خروج از مطب، نوبت بعدی مراجعه خود را تعیین کنید. زمانی که مجبور نباشید برای نوبت بعدی مجدداً با مطب تماس بگیرد، احتمال اینکه برای نوبت بعدی مراجعه کنید بیشتر خواهد بود.
  11. از دوستان و اعضای خانواده خود که قبلاً ترس از دندانپزشکی داشته اند، روش هایی که برای رفع این مسئله به کار برده اند را جویا شوید.

ترس از دندانپزشکی در کودکان

  • در حالی که ممکن است خود شما دچار ترس از دندانپزشکی باشید،و در حال غلبه بر این ترس، بهتر است که در خصوص این موضوع با فرزندان یا افراد دیگر در حضور فرزندان خود صحبت نکنید. در خصوص نحوه درمان مانند پرکردن یا عصب کشی صحبت کردن در مقابل کودک، ترس و نگرانی را در آن ها ایجاد می کند.
  • از زمانی که دندان های شیری کودک شکل می گیرد، فرزند خود را نزد دندان‌پزشک ببرید. این کار کمک می کند تا آن ها زودتر با مطب و دندان‌پزشک آشنا شده و احساس راحتی کنند.
  • با کودک خود بازی دندان‌پزشک و بیمار را اجرا کنید. در نقش دندان‌پزشک دندان ها را بررسی کنید و در مورد نحوه تمیز کردن دندان ها توضیح دهید.
  • برای فرزند خود پاداش های کوچک در نظر بگرید. پاداش هایی مانند برچسب یا کارت امتیاز. این پاداش ها کودک را تشویق به مراقبت از دندان های خود می کند و مراجعه به دندان‌پزشک برایش لذت بخش خواهد بود.

ترس از دندانپزشکی در کودکان-نعمت الهی

سخن آخر

به واسطه ترس از دندانپزشکی ممکن است که کار درمان هفته ها یا ماه ها طول بکشید. اجازه ندهید که طول کشیدن مراحل درمان شما را از ادامه درمان منصرف کند. انجام کارها هرچند با سرعت کم، بهتر از انجام ندادن و شروع نکردن درمان می باشد. از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، این بهترین راهکار برای غلبه بر اضطراب دندان است (پیشگیری مقدم بر درمان است). از غذاهای مناسب استفاده کنید، روزانه به طور درست و اصولی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس