تمیز کردن دندان مصنوعی

نحوه تمیز کردن دندان مصنوعی

برای تمیز کردن دندان مصنوعی چه کاری باید انجام داد؟ هر چند وقت یک بار بایستی دندان مصنوعی را تمیز نمود؟

دندان مصنوعی همچون دندان های طبیعی بوده و بایستی همچون دندان طبیعی خود با آنها رفتار نمود. تا حد المقدور آنها را تمیز نگاه داشته تا لثه های: ملتهب، عفونتی و قارچی نداشته باشید. طبق گفته دندانپزشکان حاذق یک بار در روز و در صورت احتیاج پس از غذا دندان مصنوعی خود را کاملاً تمیز نمایید.

تمیز نگاه داشتن دندان مصنوعی بسیار مهم می باشد. در صورتی که به سلامت و مراقبت دندان مصنوعی توجه ای نشود می تواند تبدیل به یک عامل بیماری زا شده و همچنین ظاهری بد را برای فرد استفاده کننده از دندان مصنوعی ایجاد نماید.

بهتر است همیشه پس از آنکه دندان مصنوعی. وی دندان شما اعمال شد از دندانپزشک خود در مورد مراقبت و بهداشت آن سوال بپرسید و با نحوه نگهداری اصولی و بهداشتی آن آشنا گردید.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی همچون دندان طبیعی می تواند به طرز غذا خوردن و هم به ظاهر ما کمک بسزایی نماید. برای افرادی که دندان طبیعی خود را از دست داده اند دندان مصنوعی همچون موهبت می باشد و هم ظاهر فرد را بهبود می بخشد و به طرز صحبت، طرز غذا خوردن و … فرد کمک بسزایی می نماید.

مراقبت از دندان مصنوعی همچون دندان طبیعی یک امر مهم تلقی می گردد و بایستی در سلامت و بهداشت آن توجه ویژه ایی گردد.

همچنین اگر دندان مصنوعی بی افتد امکان شکسته شدن خواهد داشت. بهتر است همیشه پروتزهای مصنوعی خود را در یک کاسه آب یا یک حوله تمیز نگهداری و تمیز نمایید.

 

برای تمیز نمودن دندان مصنوعی، قانون کلی این می باشد که: هر روز دندان مصنوعی را خیس کرده و مسواک کنید. ابتدا دندان های مصنوعی خود را مسواک زده تا تکه های غذا از بین رود. فقط به جای خمیر دندان از پاک کننده دندان مصنوعی غیرساینده استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بسیار محکم مسواک زنید، چرا که مکان دارد باعث ایجاد شیارهایی در سطح گردد.

 

اطمینان حاصل نمایید که تمام سطوح دندان مصنوعی، از سطحی که روی لثه شما قرار می گیرد، مسواک نمایید. این کار به خصوص در صورت استفاده نمودن از هر نوع فیکساتور پروتز بسیار مهم می باشد.

تمیز کردن دندان مصنوعی

 

پروتزهای مصنوعی خود را هر روز در یک ظرف محلول تمیز کننده دندان خیس نمایید. این کار می تواند به حذف پلاک و لکه های سرسخت باقی مانده بر روی دندان مصنوعی کمک نماید. همچنین این مورد را هم اضافه کنیم که به ضد عفونی نمودن پروتزهای دندانی هم کمک بسزایی می‌کند و به آنها تازگی می بخشد. توجه داشته باشید، بهتر است همیشه دستورهای سازنده دندان مصنوعی را دنبال نمایید تا دندانی طبیعی، زیبا و سالم داشته باشید.

 

 باید در مورد تمیز کردن دندان مصنوعی به چه توجه نمود؟

مهم است که بدانید از هیچ نوع ماده سفید کننده ای برای تمیز کردن دندان مصنوعی خود استفاده نکنید. بلیچینگ این توانایی را دارد تا باعث ضعیف گشتن دندان مصنوعی و همچنین بد جلوه نمودن آن شود.

همچنین از آب بسیار داغ برای خیس و شستن دندان مصنوعی خود استفاده ننمایید. چرا که این مورد هم می تواند دندان مصنوعی را ضعیف کند و باعث شکستن آنها گردد.

تمیز کردن دندان مصنوعی دارای پوشش نرم

افرادی که لثه های حساسی دارند امکان دارد به پوشش نرم تری برای دندان های مصنوعی خود احتیاج داشت باشند و همین پوشش نرم هم احتیاج به مراقبت های مختص به خود را دارد.

 

مراقبت از دندان مصنوعی فلزی

محصولات پاک کننده می توانند به دندانهای مصنوعی دارای فلز آسیب برسانند، پس به همین دلیل بهتر است از دندانپزشک خود در رابطه با تمیز کردن دندان مصنوعی فلزی خود صحبتی داشته و از او یاری برای نحوه تمیز نمودن دندان مصنوعی خود یاری بجویید. اگر دندان مصنوعی شما دارای گیره می باشد، بایستی زمان تمیز نمودن مراقب باشید تا آسیب به آن وارد نشود.

آیا باید پروتزهای مصنوعی خود را در شب از دهان خارج نمود؟

در صورتی که دندانپزشک‌ مشکلی در این امر نبیند و احتیاجی به خارج نمودن دندان مصنوعی از دهان وجود نداشته باشد می توان هنگام خواب از دندان مصنوعی استفاده و آن را از دهان خارج نکرد.

آیا برای تمیز کردن دندان مصنوعی می توان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

بله این امکان وجود دارد. دندان مصنوعی هم همچون دندان طبیعی دچار رسوب تارتار می گردد. اگر پلاک به درستی برداشته نشود، امکان دارد با بزاق ترکیب شده و به جرم تبدیل گردد. امکان ازبین بردن تارتار آن هم به طور کامل وجود ندارد و در نهایت می‌تواند دندان مصنوعی را ناخوشایند کند. دندانپزشک شما با کمک یک دستگاه تمیز کننده حرفه ای قادر می باشد تا این تارتار را از روی دندان مصنوعی ازبین ببرد.

تمیز کردن دندان مصنوعی

همچون دندان های طبیعی، پروتزها می توانند هر روز دچار لکه شوند. این امر به خصوص اگر فرد سیگار بکشد یا چای، قهوه و ‌.. بسیار استفاده نماید، بسیار دیده می شود. در موارد بیشتر بایستی این لکه را با تمیز نمودن منظم از بین برد. با این، لکه های سرسخت تر امکان دارد کمی تمیزتر گردند، که دندانپزشک شما باید در مورد آن به شما کمک نماید.

دندان مصنوعی هم مثل دندان طبیعی امکان دارد دچار لکه و جرم گردد و باعث شود تا فرد چهره نازیبا و ناراحت کننده ایی داشته باشد. پس بهتر است از مواردی که باعث ایجاد مشکل در دندان ها (اکه، جرم، تارتار و …) می شوند پرهیز نمایید و دندان مصنوعی خود را همچون دندان طبیعی و طبق گفته دندانپزشک خود با مسواک به طور صحیح مسواک بزنید.

در آخر

تمیز کردن دندان مصنوعی و مراقبت نمودن از آن همچون مراقبت نمودن از دندان های طبیعی یک امر مهم می باشد. شما با انجام مراقبت های بهداشتی، مسواک زدن روزانه و … می توانید سلامت دندان و دهان خود را داشته باشید و از زیبایی و سلامت خود مطمئن گردید.

با کمک دندانپزشک خود می توانید بهترین نکات مراقبتی دندان مصنوعی خود را فرا گرفته و از ایجاد جرم و لک بر روی دندان مصنوعی خود جلوگیری نمایید.

دندانپزشکی نعمت الهی می تواند شما را در امر مراقبت از دندان های مصنوعی یاری نماید. این دندانپزشکی اقدام به ساخت پروتزهای دندانی با کیفیت بالا، انجام بلیچینگ دندان، ایمپلنت، دندان مصنوعی و … می نماید و قیمت مقرون به صرفه را برای بیماران خود در نظر گرفته است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس