انواع سیم های ارتودنسی

انواع سیم های ارتودنسی و کاربرد هر کدام

سیم هایی که براکت ها را در کنار یکدیگر متصل و نگاه می دارند را آرچ وایر می گویند. با کمک سیم های ارتودنسی می توان به تراز نمودن دندان ها و فک کمک شایانی کرد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با سیم ارتودنسی و انواع سیم های ارتودنسی آشنا سازیم و ببینیم این نوع از سیم ها از چه موادی ساخته شده تند و کدام یک می تواند انتخاب مناسبی ب ای ما باشد. اگر شما هم مایل هستید از روش ارتودنسی برای یکدست و زیبا کردن دندان های خود استفاده کنید بهتر است یک آشنایی با سیم های ارتودنسی هم داشته باشید و بدانید که در زمان استفاده متخصص ارتودنسی از چه نوع سیم ارتودنسی برای شما استفاده می نماید. پس به این صورت ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

سیم ارتودنسی چیست؟

سیم ارتودنسی با نام ارچ وایر هم شناخته می شود و به صورت کمانی روی براکت ها می نشیند و باعث متصل شدن براکت به یکدیگر و پر یک راستا می گردد.

با کمک سیم ارتودنسی دندان ها را می توان به آرامی به سمت موقعیتی که متخصص تعیین نموده به مرور زمان خداست کرد و باعث تراز و صاف شدن دندان ها شد.

 

آرچ وایرها می توانند دارای ترکیبات، ضخامت و شکل های گوناگون باشند آنها می توانند به شکل مربع، مستتسل با دایره باشند‌.

اینکه از کدام نوع سیم در زمان ارتودنسی استفاده کرد به متخصص ارتودنسی و مرحله ای دارد که بیمار در حال طی کردن آن است. ما در قسمت های دیگر شما را به صورت مختصر با انواع سیم های ارتودنسی و جنس های مناسب آنها آشنا می سازیم.

انواع سیم های ارتودنسی

سیم های ارتودنسی از نظر جنس مواد اولیه دارای انواع مختلف می باشد اما از بین آنها سه نوع که شامل: فولاد زد زنگ, نیکل تیتانیوم و بتا تیتانیوم جزو رایجترین نوع سیم های ارتودنسی می باشند.

سیم های فولادی ضد زنگ:

این سیم ها مستحکم بوده، قابلیت انعطاف پذیری داشته و از نظر به آشتی هم مورد تایید متخصصان دندانپزشکی و ارتودنسی می باشد.

امروزه هم جزو معروف ترین و پرکاربرد ترین سیم ارتودنسی می باشد.

سیم‌ های بتا تیتانیوم:

این سیم ها هم دارای استحکام و کشش نسبتا مناسبی بوده و بیشتر متخصصان از این جنس سیم ارتودنسی در مراحل میانه درمان ارتودنسی استفاده می نماید.

سیم های نیکل تیتانیوم:

از دیگر جنس های مرغوب و پر استفاده شامل سیم های نیکل تیتانیوم می شود‌. این نوع سیم ها به علت خاصیت انعطاف پذیری بالایی که دارند پس از تغییر شکل می توانند به صورت اولیه خود باز گردند و به همین جهت در مراحل ابتدایی درمان ارتودنسی که متخصصان ارتودنسی احتیاج به وارد کردن فشار بر روی دندان ها دارند، از این سیم ها استفاده می نمایند.

انواع سیم های ارتودنسی

انواع سیم های ارتودنسی

بهتر است بدانید که انواع سیم های ارتودنسی می تواند از نظر ضخامت و سطح مقطع با یکدیگر فرق داشته باشند. به همین جهت است که متخصص ارتودنسی ابتدا وضعیت دندان ها و فک بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و بسته به اندازه مشکل و د. مراحل مختلف درمان از انواع سیم های ارتودنسی بسته به نیاز استفاده می نماید.

در ادامه شما را با انواع سیم ارتودنسی آشنا می سازیم، پس همچنان با ما همراه باشید.

به طور کلی سیم های ارتودنسی به سه نوع سیم ارتودنسی گرد، سیم ارتودنسی مربعی و سیم ارتودنسی مستطیلی تقیسیم بندی می گردد.

سیم ارتودنسی گرد

این سیم ها سطح مقطعی گرد داشته و به طور معمول هم در ابتدا انجام ارتودنسی و به منظور تراز نمودن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این سیم ها به علت خاصیت ارتجاعی بالایی که دارند می توانند برای پوشش دادن تمام دندان ها یک گزینه مناسب باشند.

سیم ارتودنسی مربعی از انواع سیم های ارتودنسی

یکی دیگر از سیم های ارتودنسی شامل سیم ارتودنسی مربعی می شود. این نوع از سیم ها در فرایند درمان با ارتودنسی می توانند یک انتخاب مناسب باشند. می توان گفت این نوع از سیم های ارتودنسی نسبت به نوع نستعطیلی و مربعی انتخاب مناسب تری خواهند بود.

سیم ارتودنسی مستطیلی

از دیگر انواع سیم های ارتودنسی می توان به سیم ارتودنسی مستطیلی اشاره نمود. این نوع سیم ارتودنسی نسبت به سیم های ارتودنسی مربع و گرد می توانند در کنترل حرکات دندانی موثر واقع گردد. به همین جهت از این سیم های ارتودنسی در مراحل آخر درمان ارتودنسی و بسته به نظر متخصص ارتودنسی انتخاب و استفاده می گردد.

البته اشاره داشته باشیم که سیم های ارتودنسی مستطیلی به علت عدم خاصیت ارتجاعی و یا همان سفتی بیش از حدی که دارند ممکن است باعث ایجاد فشار بسیار شود و براکت ها را از دندان ها جدا سازد. به همین جهت است که توصیه می شود با مهارت و دقت کافی نصب این نوع از سیم های ارتودنسی صورت پذیرد‌.

کدام نوع از سیم های ارتودنسی برای من مناسب هستند؟

این که کدام نوع از انواع سیم های ارتودنسی می تواند برای شما مناسب باشد به متخصص ارتودنسی شما بستگی خواهد داشت. او با ارزیابی و معایناتی که انجام می دهد بهترین نوع را برای درمان فک و دندان های شما انتخاب خواهد کرد و حتی ممکن است در مراحل مختلف درمان با ارتودنسی سیم های ارتودنسی تغییر یافته و از دیگر سیم های ارتودنسی در طول درمان استفاده گردد.

در آخر

ارتودنسی یک روش رایج و پر طرفدار است که دندانپزشکان به منظور تراز و صاف کردن دندان ها از آن استفاده می کنند. خوبی که این روش دارد این است که هم برای بزرگسالان و هم برای کودکانی که دارای دندان های کج و معوج یا فک های مانیزان دارند انتخاب مناسبی می باشد و به بهبود صحبت کردن، غذا خوردن و … کمک شایانی می نماید. یکی از اجزایی که در ارتودنسی بسیار پر اهمیت می باشد، سیم ارتودنسی است که باعث متصل شدن براکت ها به یکدیگر شده و با اعمال فشار باعث حرکت دندان ها به موقعیت مناسب خود می شود.

این سیم با نام ارچ وایر هم شناخته می شود و دارای انواع مختلف است که در مراحل گوناگون انجام ارتودنسی بسته به نظر متخصص ارتودنسی قابل استفاده می باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان، جراحی دندان عقل نهفته و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان