کامپوزیت ونیر چیست و چه کاربردی دارد؟

ونیر کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی: کامپوزیت دندان

اگر مایل هستید در مورد کامپوزیت ونیر بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

روکش های کامپوزیت دندانی روکش های موضعی می باشند که متناسب با دهان این امکان را دارند تا دندانها را بپذیرند و به منظور اصلاح نمودن الگوی لبخند استفاده گردند. این مزایا منجر به افزایش اعتماد به نفس و ایجاد ظاهری متفاوت می شود. روکش های کامپوزیت یکی از انواع روکش هایی می باشند که کمک قابل توجهی می توانند به اصلاح طرح لبخند نمایند. کامپوزیت دندان ها را سفید و طرح لبخند را جذاب می نماید و در نتیجه اعتماد به نفس فرد را افزایش می دهد. به منظور این موضوع این روش بهتر است توسط دندانپزشک زیبایی انجام گردد تا نتیجه خوبی حاصل گردد.

کامپوزیت ونیر چیست؟

حال که با روکش کامپوزیت آشنا شدیم بهتر است ببینیم کامپوزیت وینر چیست؟ کامپوزیت ونیر نام یک تکنیک درمانی می باشد که در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. دندانپزشک با کمک کامپوزیت های زیبایی، فرم و رنگ زیبایی را بر روی دندان های بیماران خود ایجاد می کنند. استفاده از کامپوزیت ونیر به منظور زیبا سازی دندان ها، اصلاح طرح لبخند، نظم دهی به آنها و … بسیار قابل استفاده می باشد و حتی در بسیاری از موارد کامپوزیت ونیر به منظور سفید نمودن دندان ها پیشنهاد می گردد. لازم است به این موضوع هم اشاره نماییم که کار با این مواد بسیار سخت می باشد و مهارت و تخصص دندانپزشکی در این زمینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

نحوه انتخاب ونیر کامپوزیت

 

دندانپزشکی زیبایی مجرب با توجه به فرم صورت و همچنین بهره گیری از زیبایی شناسی ایده آل ترین و بهترین فرم و نوع کامپوزیت را برای بیمار خود انتخاب می نماید.

 

کاربرد کامپوزیت ونیر چیست؟

 

در رابطه با کاربرد کامپوزیت وینر بگوییم که کامپوزیت هیچ آسیبی به دندان ایجاد نخواهد کرد، چرا که روکش های کامپوزیت هیچ شکاف یا توده ای در دندان ایجاد نخواهد کرد.

 

چگونه بدانم کاندیدای مناسبی برای ونیر کامپوزیت هستم؟

 

افرادی که کاندیدای ونیر کامپوزیت می باشند به این شرح هستند:

 

  •  افرادی که دندان هایی آنها رنگ زشتی دارند.
  • افرادی که دارای دندان های نامنظم و نامرتب می باشند.
  • کسانی که دندان های آنها روی هم قرار گرفته است.
  •  افرادی که دندان های شکسته دارند.
  • افرادی که دارای دندان های بسیار بلند می باشند.
  • کسانی که دارای دندان های کوچک و کوتاه می باشند.

 

 طول عمر کامپوزیت ونیرهای دندانی چقدر است؟

 

اگر که دندانپزشک زیبایی از روکش های مقاوم و محکم استفاده کرده باشد و همچنین اگر فرد در هنگام استفاده از آن به طور مناسب از آن محافظت و نگهداری کرده باشد، کامپوزیت ونیرها می توانند به مدت ۱۰ سال ماندگاری بالایی داشته باشند. در صورتی که می خواهید فقط الگوی لبخند خود را اصلاح نمایید، مناسب ترین انتخاب برای شما ونیر کامپوزیت می باشد. دندانپزشک بایستی پس از قرار دادن کامپوزیت ها به طور طولانی مدت مراقبت های لازم را به شما ارائه و توضیح دهند.

کامپوزیت ونیر چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونگی قرار گرفتن ونیر کامپوزیت بر روی دندان ها

 

این روش در یک جلسه انجام می گردد و کامپوزیت ها روی سطح دندان قرار خواهند گرفت. در این روش لازم نیست دندان ها را برش دهیم و همینگونه که دندان های ما هستند دندان های سالم و شفافی بدست خواهیم آورد.

 

تجربه و مهارت دندانپزشکی

 

اگر که به دندانپزشک زیبایی مجرب و ماهر مراجعه کرده باشید، علاوه بر طول عمر، به زیبایی طرح لبخند هم کمک بسزایی می نماید. اما در صورتی که دندانپزشک تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، نتیجه می تواند معکوس گردد.

 

پس از گذاشتن ونیرهای کامپوزیت چه مراقبت هایی لازم است؟

 

پس از گذاشتن ونیرهای کامپوزیت توجه به چند نکته مراقبتی می تواند کمک کننده باشد. این نکات مراقبتی عبارتند از:

 

  • از مصرف غذاهای سفت و سخت تا حد ممکن پرهیز نمایید.
  • انجام عمل مسواک به صورت منظم
  • در هنگام مسواک زدن از برس نرم استفاده گردد.
  • استفاده از دهانشویه ای که با تجویز دندانپزشک زیبایی می باشد.

آیا کامپوزیت ونیر می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری نماید؟

 

اکثر مردم این باور را دارند که لمینت هیچگونه آسیبی به دندان ها وارد نخواهد کرد. اما از آنجایی که آنها به عنوان یک بافت بر روی سطح دندان قرار خواهند گرفت، امکان دارد منجر به آسیب گردند. این موضوع هم به علت عدم وجود شکاف بین پوسته دندان و لمینت می باشد. لایه نازک کامپوزیتی یا سرامیکی که بر روی دندان قرار می گیرد همچون بافت دندان می گردد. در نتیجه هم در صورت آسیب به دندان، کامپوزیت یا لمینت هم آسیب ببیند.

 

مزایای انجام ونیر کامپوزیت

 

از مزایای انجام ونیر کامپوزیت هم می توان به این موارد اشاره داشت:

 

  • به بهبود مشکلات ظاهری دندان ها کمک می نماید.
  • باعث اصلاح نامنظمی و بدشکلی دندان ها می شود.
  • باعث بهبود اصلاح الگوی لبخند می شود.
  • رنگ زشت دندان را ازبین می برد.
  • شکستگی دندان ها را مخفی می سازد.
  • احتیاجی به بریدن دندان وجود نخواهد داشت.
  • همرنگ دندان های خود ساخته می باشد.
  • ترمیم سریع دندان را صورت می دهد.
  • در برابر فشار بالا هنگام جویدن مقاوم است.
  • احتیاجی به قالب سازی نخواهد داشت.

 

آیا کامپوزیت ونیر احتیاج به برداشتن پلاک خواهد داشت؟

 

بله، زیرا مواد به کار رفته در لمینت های دندانی رنگپذیر هستند و برای از بین بردن رنگ های ایجاد گردیده بایستی توسط دندانپزشکان زیبایی معاینه گردند و به دستور آنها پلاک برداری انجام پذیرد.

 

مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به روکش سرامیکی

 

مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به روش های دیگر در این می باشد که دندان ها بریده نخواهند شد و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی گردد. اما در مواردی که دندان بیش از حد معمول دچار پیچ خوردگی باشد، احتیاج به تراش دندان وجود خواهد داشت، اما این مورد هم نادر می باشد. لازم به ذکر می باشد که به منظور حفظ سلامت لثه آن هم در دراز مدت، کامپوزیت ونیر برای درمان بی نظمی های معمول مناسب می باشد، اما خوب برای موارد بیشتر پیشنهاد نمی گردد. همچنین ونیر کامپوزیت را می توان بعدها دوباره اصلاح نمود، اما این مورد در لمینت های سرامیکی امکان پذیر نخواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان