ونیر متحرک دندان

ونیر متحرک دندان  چیست؟

روکش دندان متحرک (Snap on smile) یک نوع روکش موقتی می باشد که همچون روکش بر روی دندان ها قرار می خواهد گرفت و باعث می شود تا ظاهر نامطلوب دندان های آسیب دیده پوشانیده شود. ونیر متحرک دندان به عنوان یک راه ساده و سریع به منظور اصلاح نمودن ظاهر دندان می باشد و اخیراً هم توانسته محبوبیت بسیاری پیدا نموده است.

این نوع لمینت به علت ارزان بودن و عدم احتیاج به جراحی، رقابت جدی با دیگر انواع لمینت دارد. البته این را هم متذکر شویم که بر خلاف انواع دیگر لمینت ها، ونیر متحرک دندان درمانی نبوده، بلکه فقط به عنوان پوششی عمل خواهد کرد تا دندان ها را زیباتر و سفیدتر نشان دهد.

در این مقاله شما را با ونیر متحرک دندان آشنا نموده و اطلاعاتی که در رابطه با این روش دندانپزشکی برای شما مهم است آشنا می سازیم.

مقایسه روکش دندان متحرک با دیگر انواع لمینت

باید بگوییم که لمینت انواع مختلفی داشته که هر کدام برای خود مزایا و معایبی را به همراه دارند. از شناخته شده ترین لمینت های دندانی می توان به این موارد اشاره نمود:

  • روکش دندان متحرک
  • کامپوزیت
  • لمینت چینی و روکش کام

حال این روش ها را با یکدیگر مقایسه می نماییم.

روکش دندان متحرک

این نوع روکش نوعی نگهدارنده می باشد که می تواند در چند دقیقه باعث ایجاد زیباتر شدن لبخند شما گردد. این نوع لمینت بسیار نازک می باشد و غالباً از رزین دندانپزشکی ساخته شده و بدون کنده کاری یا تزریق نمودن به دندان می تواند باعث ایجاد طرح لبخند زیبا گردد.

در ادامه ونیر متحرک دندان باید بگوییم، روکش متحرک دندان این توانایی را دارد تا اکثر مشکلات ظاهری دندان همچون: شکستگی، بدشکلی، نامنظمی، فاصله و تغییر رنگ را برطرف نماید. با این همه، این روش به عنوان یک روش موقتی شناخته شده و به عنوان درمانی شناخته نمی شود.

کامپوزیت

هنگونه که در بالا ذکر نمودیم، روش های زیبایی، درمانی دیگری هم به منظور لمینت دندان وجود داشته است. کامپوزیت ها به عنوان یک روش به منظور پوشاندن دندان ها قابل استفاده می باشند. در روش کامپوزیت ابتدا مشکلات دندانی که وجود دارد، درمان می گردد و پس از آن روکشی به وسیله کامپوزیت دندان بر روی دندان هایی که درمان شده قرار خواهد گرفت. این روش دندانپزشکی به صورت سریع و نسبتا ارزان می باشد و غالباً در یک جلسه قابل انجام است.

رومش پالاتال و لمینت چینی

لمینت پرسلن پوشش نازک می باشد و از تظر دوام هم ماندگاری بسیاری دارد. پس از اینکه مشکلات دندانی درمان شد، روی دندان ها کامپوزیت قابل قرارگیری خواهد بود. روکش های پالاتال هم بر روی سطوح داخلی دندان ها جاگیر خواهد شد و باعث زیباتر شدن دندان ها می گردد.

مزایای ونیر متحرک دندان

هر روش لمینت دندان می تواند هم دارای مزایا باشد و هم دارای معایب خاص و روکش دندان متحرک هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. از مهمترین مزایایی که می توان به این روش نسبت داد، عبارتند از:

  • بهترین و مناسب ترین روش به منظور داشتن دندان هایی زیبا در کمترین زمان ممکن می باشد.
  • استفاده کردن از آن بسیار آسان بوده و افراد می توانند به تنهایی هم از آن استفاده نمایند.
  • می تواند تمام مشکلات ظاهری دندان را بپوشاند.
  • بدون کنده کاری بر روی دندان، انجام بیهوشی، تزریق نمودن، ایجاد درد، خونریزی و عوارضی که ممکن است پس از انجام جراحی دندان وجود داشته باشد استفاده می گردد.
  • از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه می باشد.
  • از آسیب رساندن بیشتر به دندان ها جلوگیری می نماید.

ونیر متحرک دندان

معایب روکش متحرک دندان

حال که با مزایای وتیر متحرک دندان آشنا شدیم نوبت آن است ببینیم این روش دندانپزشکی سریع با معایبی هم همراه خواهد بود یا خیر.

هر روش زیبایی و درمانی فرقی نمی کند برای دندان باشد، سلامت کلی بدن باشد و یا زیبایی صورت ممکن است دارای معایب خاصی باشد. اما خوب در ابتدا بگوییم که روکش دندان متحرک همراه با معایب بسیار کم و ناچیز می باشد، در ادامه شما را با معایب کم روکش دندان متحرک آشنا می سازیم.

روکش دندان متحرک به عنوان یک درمانی شناخته نمی شود و فقط به منظور تغییر دادن ظاهر دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

این رپش دندانپزشکی زیبایی موقتی می باشد و همیشه امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

امکان دارد بر اثر استفاده نادرست همچون فشار یا ضربه بشکند.

در زمان خواب نمی توان از آن استفاده نمود.

روکش دندان متحرک را نمی توان برای حل مشکلاتی همچون پوسیدگی لستفاده نمود، چون به عنوان یک درمان شناخته نمی شود و مناسب نیست.

این امکان وجود دارد که برخی از افراد به استفاده از آن آلرژی دلشته باشند.

نحوه قرار گیری روکش دندان متحرک

قرار گرفتن ونیر متحرک دندان بسیار آسان می باشد و بیماران می توانند در هر زمان که مایل بودند از آن بر روی دندان های خود استفاده نمایند. به صورت کلی روکش دندان متحرک در ۳ مرحله قابل انجام است:

ابتدا روکش دندان متحرک را در آب جوش و به مدت 2 دقیقه قرار دهیم تا لمینت نرم و چکش خوار گردد.

پس از آن، روکش را از آبی که در حال جوش است خارج نموده و با آب سرد می شوییم تا خنک گردد.

حال آن را بر روی سطح خارجی دندان فشار خواهیم داد.

پس از قرار گرفتن روکش دندان متحرک بر روی دندان، این لمینت بر جای خود ثابت خواهد شد و تا هنگامی که به زور از روی دندان جدا نگردد، تکان نخواهد خورد.

این روکش برای چه کسانی مناسب می باشد؟

روکش متحرک دندان برای همه افرادی که از مشکلات ظاهری دندان همچون تغییر رنگ، شکاف، بی نظمی، شکستگی یا بدشکلی رنج خواهند برد مناسب است. توجه نمایید اثر این لمینت ها موقتی می باشد و فقط صرفاً از نظر زیبایی قابل استفاده است. پس، آنها نمی توانند برای کسانی که از مشکلاتی همچون پوسیدگی ریشه و همچنین پوسیدگی دندان رنج می برند مناسب و قابل استفاده باشند.

پس روکش دندان متحرک یک گزینه عالی برای افرادی می باشد که می خواهند با کمترین قیمت و در زمان کوتاه دندان هایی زیبا را برای خود بی آفرینند.

چگونه از ونیر متحرک دندان مراقبت کنیم؟

پس از قرار گرفتن ونیر دندان متحرک بر روی دندان، این لمینت ثابت گردیده و شل نخواهد شد. سوالی که در اینجا وجود دارد این می باشد که آیا می توان با روکش دندان متحرک غذا خورد؟

با روکش متحرک دندان می توان به راحتی انواع نوشیدنی ها را نوشید اما خوب بایستی از خوردن غذاهای چسبناک و سفت خودداری نمایید. چرا که امکان دارد نگهدارنده این لمینت ها شکسته شوند. البته بایستی از نوشیدنی های و غذاهایی که دارای رنگدانه هستند، همچون قهوه و چای که باعث تغییر رنگ لمینت می شوند خوداری نمود.

 

آیا متخصصین ارتودنسی این روکش را تایید می کنند؟

برخی از متخصصین ارتودنسی روکش متحرک دندان را به عنوان یک روش درمانی  دائمی برای دندان ها سفارش نخواهند کرد. اما در بعضی از موارد خاص می توان آن را استفاده نمود. متخصصین توصیه می نمایند که از روکش متحرک دندان برای درمان نمودن دندان ها استفاده نشود چون به منظور زیباسازی دندان ها کارایی دارد و دیگر هیچ کاربرد درنانی به همراه نخواهد داشت.

ماندگاری روکش متحرک دندان چقدر می باشد؟

دوام و ماندگاری روکش دندان متحرک به مراقبت نمودن خود بیمار از روکش متحرک دندان بستگی خواهد داشت. اما خوب بسته به نوع لمینت و همچنین مراقبت کردن از ونیر متحرک دندان بین ۲ تا ۵ سال متغیر می باشد.

ونیر دندان متحرک از چه ماده ای ساخته شده؟

روکش متحرک دندان از ماده ای به نام رزین دندانپزشکی ساخته شده که بسیار نازک می باشد و باعث افزایش حجم دندان ها می شود. درمان روکش دندان متحرک هم از نوعی پلیمرهای غیر سمی ساخته شده است.

آیا رنگ روکش دندان متحرک متغیر است؟

باید بگوییم که تنوع رنگ در این نوع روکش دندانی محدود می باشد و روکش دندان متحرک در رنگ های روشن ساخته می شود.

دسته بندی: لمینیت دندان

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس