مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی

 مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی

مراقبت نمودن از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی شاید برای برخی افراد کاری بس دشوار باشد. اما اگر به درستی به نکات مراقبتی که دندان پزشک پس از اهدا دندان مصنوعی به شما گوشزد می نماید توجه نمایید مطمئناً هم سلامت لثه خود را در پی خواهید داشت و هم از مشکلاتی که ممکن است دندان مصنوعی برای شما به ارمغان بی آورد مصون خواهید ماند. 

دندان مصنوعی به خیلی از افراد یک دلیل تازه برای لبخند زدن دوباره خواهد داد. شما می توانید به جای زندگی با دندان های نامناسب و آسیب دیده از دندان های مصنوعی برای داشتن یک زندگی بهتر و لذت بردن بهره ببرید.

درست می باشد که با دندان مصنوعی مشکلات مربوط به دندان ها برطرف می گردد، اما خوب استفاده از دندان مصنوعی به عنوان یک مانع برای بروز مشکلات دیگر نخواهد بود. در صورتی که از دندان مصنوعی استفاده می نمایبد، تمیز نگاه داشتن دندان مصنوعی به منظور حفظ سلامت لثه بسیار ضروری می باشد.

مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی

اهمیت لثه های سالم به خصوص در افرادی که دارای دندان مصنوعی می باشند بسیار مهم می باشد.

لثه هایی که ناسالم  هستند غالباً: متورم، قرمز و دردناک می گردند. این موضوع می تواند پوشیدن و استفاده از دندان مصنوعی را بسیار ناراحت کننده نماید. در صورتی که فردی دچار عفونت گردیده باشد، اوضاع می تواند از بد به بدتر تبدیل گردد. اگر آسیب دائمی گریده شود، این احتمال وجود خواهد داشت که فرد دیگر نتواند هرگز از دندان مصنوعی استفاده نماید. پس، لثه های سالم به متظور دارندگان دندان مصنوعی حیاتی می باشد. در اینجا ۵ نکته به منظور مراقبت از لثه ها آورده شده است. که با یکدیگر آنها را می خوانیم. همچنان با ما در مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی همراه باشید‌.

استراحت نمایید.

بعضی از افراد این تصور غلط را داشته اند که می توانند شب ها فقط هنگامی که به رختخواب می روند دندان مصنوعی را خارج نمایند. اما دندانپزشکان پیشنهاد می نمایند که بهتر است هر از گاهی به لثه های خود یک استراحت کوتاهی بدهید. افرادی که دارای دندان مصنوعی هستند می توانند برای چند ساعت دندان های مصنوعی خود را بیرون بیاورند تا لثه ها کمی نفس بکشند و استراحت نمایند. به این صورت، استفاده کنندگان از دندان مصنوعی از زخم و تورم می توانند تا حد بالایی جلوگیری نمایند.

مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی

تمیز نمودن مناسب دندان ها

از دیگر تصور غلط این می باشد که پلاک و جرم روی دندان مصنوعی بوجود نخواهد آمد. حقیقت این می باشد که این اتفاق می تواند هم برای دندان های طبیعی و هم برای دندان مصنوعی رخ دهد. پس، اگر کسی متوجه پلاک گردید، مهم می باشد که به فکر حذف نمودن پلاک از روی دندان مصنوعی خود باشد.

در صورتی که پلاک به جرم تبدیل گردد، یک متخصص بهداشت یا دندانپزشک بایستی با کمک ابزارهای دندانپزشکی خاصی جرم و پلاک را از بین ببرد. 

هم جرم و هم پلاکی که روی دندان مصنوعی تشکیل می گردند می توانند لثه ها را تحریک نموده و باعث ایجاد عفونت گردند.

مسواک کردن و نخ دندان کشیدن در مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی

همین قانون به منظور مسواک نمودن و نخ دندان کشیدن دندان های طبیعی پس از هر وعده غذایی هم در مورد دندان مصنوعی صادق می باشد. مسواک کردن می تواند ذرات غذا را از بین ببرد، از بوجود آمدن جرم جلوگیری نماید و خطر لکه شدن دندان را کاهش دهد. نخ دندان کشیدن هم در اطراف خط لثه می تواند به حفظ سلامت لثه کمک شایانی کند. شستشو با دهانشویه دلرلی فلوراید هم توسط دندانپزشکان سفارش می گردد.

تمیز نمودن دندان مصنوعی

به منظور داشتن لثه های سالم، تمیز نمودن مناسب دندان های مصنوعی ضروری می باشد. دندان های مصنوعی را بهتر است شب ها مسواک کرد و خیس نمود. اگر به این صورت انجام نگردد، یک فرد به سادگی پروتزهای کثیف و غیراستریل را در دهان خود قرار داده و نگهداری خواهد کرد. همراه با محصولات تجاری متفاوت، یک فرد می تواند دندان مصنوعی خود را استریل و تمیز نماید. همچنین با درمان های خانگی مختلف هم می تواند سلامت لثه ها و تمیزی دندان مصنوعی را در پی داشت.

در مراجعه به دندانپزشک شک نداشته باشید.

در ادامه مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی باید بگوییم در هر زمانی و به هر دلیلی امکان دارد فردی با دندان مصنوعی که دارد به مشکلی برخورد نماید و یا اینکه در مورد دندان مصنوعی خود نگرانی هایی را داشته باشد. اگر چنین بود، غرد بایستی یک قرار ملاقات به منظور ملاقات با دندانپزشک خود تعیین نماید. حتی چیزهای جزئی همچون پروتزهای نامناسب هم می تواند بر روی لثه ها ساییده گردد و امکان دارد منجر به تحریک و احتمالاً عفونت لثه شود.

چگونه از بوی بد دهان که با دندان مصنوعی ایجاد شده جلوگیری کنیم؟

کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می نمایند به طور معمول همین مشکل و شکایات را داشته اند. گرچه انواع پروتزهای ساخته شده امروزی در مقایسه با نمونه های سال های قبل فوق العاده بهتر می باشند، اما خوب باز هم امکان دارد مشکلاتی وجود داشته باشد. 

بزرگترین نگرانی ها در رابطه با ناراحتی، سر خوردن، تناسب ضعیف و ایجاد بوی بد دهان می باشد. مشکل بوی بد دهان غالباً از این می باشد که دیگران می دانند چه هنگامی شخص از دندان مصنوعی استفاده می نماید.

شما می توانید با انجام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه همچون دندان های طبیعی از دندان های مصنوعی خود مراقبت نمایید و به این طرق بوی بد دهان خود را کاهش دهید. 

آیا می توان با دندان مصنوعی که در دهان است خوابید؟

پس از گرفتن دندان مصنوعی، امکان دارد تعجب نمایید که آیا آنها باید در دهان باشند تا بخوابیم یا خیر. درست است که امکان خوابیدن با آنها وجود داشته، اما بیرون آوردن آنها می تواند همراه با چندین مزیت باشد. به عنوان نمونه، خارج سازی دندان مصنوعی از دهان در زمان خواب به شما این امکان را خواهد داد تا آنها را بهتر تمیز نمایید، خواب راحتی داشته باشید و … ‌.

در آخر مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی

مراقبت نمودن مناسب از دهان ضروری می باشد. علی الخصوص به عنوان استفاده کننده دندان مصنوعی، بایستی از لثه ها به درستی مراقبت نمایید. هر یک از این نکاتی که به شما گفته شد می تواند در انجام این کار کمک شایانی نماید، اما باز هم می توانید با دندانپزشک خود در اینباره صحبت و مشورت کنید. با داشتن لثه های سالم شما می توانید تا مدت طولانی از دندان مصنوعی خود لذت ببرید. توجه داشته باشید دهان کثیف ارتباط مستقیمی با مسائل مربوط به سلامت جسمانی خواهد داشت، پس به نفع خود شما است که کل دهان خود را به عنوان استفاده کننده از دندان مصنوعی تمیز نگاه دارید و به نکات بهداشتی که در مراقبت از لثه هنگام داشتن دندان مصنوعی گفته شد توجه نمایید.

شاید سوال هایی برای شما پیش آمده باشد که جواب آن فقط در دستان دندانپزشک شما است پس بهتر است برای رسیدن به جواب درست سوال های خود یک وقت مشاوره با دندانپزشک خود بگیرید و تمام سوالات و ابهاماتی که برای شما رخ داده را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس