عوارض کشیدن دندان عقل

عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

دندان عقل در سنین 17 تا 25 سالگی  در انسان ظاهر می گردد. هرچند که رویش دندان عقل ممکن است دردی را هم به همراه داشته باشد، اما شبیه درد ناشی از رویش دندان های طبیعی دیگر است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است فقط تا حدی رویش کند و باعث ایجاد مقاومت در اطراف دندان شود که به نام پریکورونیت در علم دندانپزشکی شناخته می شود. در مواردی که دندان عقل نهفته است و به طور کامل در نیامده است، می تواند باعث پوسیدگی و ایجاد مشکل برای دندان کناری گردد. اما سوالی که اینجا وجود دارد این است که آیا کشیدن دندان عقل می تواند با عوارضی همراه باشد؟ با ما همراه باشید تا شما را با عوارض کشیدن دندان عقل آشنا سازیم.

عوارض کشیدن دندان عقل

محل رویش دندان های عقل در پشت لثه بوده و آخرین دندانی است که از بین می رود. اکثر مردم دارای چهار دندان عقل می باشند. در هر گوشه از فک یک دندان عقل می روید، اما دندانپزشک برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دندان عقل مشکل دارد و باید برداشته شود، از دستورالعمل های پزشکی پیروی می کند. کشیدن دندان عقل با خطراتی نیز می تواند همراه باشد و به همین دلیل سود کشیدن دندان باید بیشتر از خطرات آن تعیین گردد.

در صورت وجود علائمی چون: تورم، مشکل در بلعیدن، تب يا درد شديد در دندان، احتمالاً دندان عقل در حال خارج شدن می باشد. در موارد شدید ممکن است دندانپزشک شما پس از مدتی به برداشتن دندان اقدام کند، اما در اکثر موارد مدیریت اولیه و توصیه های بهداشتی دهان و دندان ممکن است مشکل را حل کند. امکان دارد آنتی بیوتیک ها برای کمک به بهتر شدن برای مدت کوتاهی تجویز شوند. دهانشویه با نمک گرم یا دهان شویه ضد باکتری و مسکن های OTC می تواند به عنوان درمان کوتاه مدت برای دندان درد استفاده شود تا زمانی که درمان قطعی تری انجام پذیرد.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد شدید یا ناراحتی ناشی از دندان عقل را تجربه کردید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک دندانهای شما را بررسی می کند و به شما توصیه می نماید که آنها را نگه دارید و یا اینکه بکشید.

اگر دندانپزشک تشخیص به برداشتن دندان عقل داشته باشد، از دهان شما با کمک اشعه ایکس عکسبرداری صورت می دهد. با عکسبرداری موقعیت دندان شما واضح تر نمایان خواهد بود.

برای حل مشکل دندان، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.

چرا اکثرا دندان های عقل کشیده می شوند؟

قبل از اینکه بخواهیم با عوارض کشیدن دندان عقل روبه رو شویم، بهتر است ببینیم چرا بیشتر دندان های عقل کشیده می شوند؟

اگر دندان عقل نهفته باشد و مشکلی هم ایجاد نکند به طور معمول از نظر دندانپزشکان احتیاجی به کشیدن نخواهند دادشت. چون این کار هیچ فایده ای نداشته و خطری به همراه نخواهد داشت.

گاهی اوقات، دندان عقل پنهان شده و بطور کامل از سطح لثه بیرون نزده است و می تواند باعث مشکلات دندانی شود. مواد غذایی و باکتری ها می توانند در اطراف دندان عقل گیر نموده و باعث ایجاد پلاک دندان شوند که همین ایجاد پلاک دندان مشکلاتی را در پی خواهد داشت:

پوسیدگی دندان

زمانی که پلاک شروع به شکستن سطح دندان شما می کند، ایجاد می شود. زمانی که پوسیدگی دندان پیشرفته تر شود، سوراخ یا (حفره) در دندان ایجاد می شود که می تواند روی دندان های اطراف آن قرار گیرد.

بیماری لثه (ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نامیده می شود)

این بیماری ها زمانی رخ می دهد که پلاک سموم آزادی را منتشر نموده و باعث می شود تا لثه دچار قرمزی، التهاب و دارای درد شدید گردد. بیماری لثه همچنین می تواند دندان های اطراف دندان عقل را هم تحت تأثیر قرار دهد.

پریکورونیت

زمانی به وجود می آید که پلاک باعث ایجاد بافت نرم در اطراف دندان می شود. سلولیت یک باکتریایی در گونه، زبان یا گلو است.

آبسه

آبسه زمانی که چرک در دندان عقل یا بافت اطراف به دلیل عفونت باکتریایی جمع می شود، نمایان می شود.

کیست ها و تومور های خوش خیم

در دندان عقلی که هنوز لثه را نبریده باشد، موجب بروز کیست می شود.

بسیاری از این مشکلات را می توان با درمان هایی مانند آنتی بیوتیک ها و دهان شویه های ضد عفونی کننده درمان کرد، بنابراین برداشتن دندان عقل تنها زمانی توصیه می شود که درمان های دیگر جوابگو نباشند.

روش کشیدن دندان عقل

دندانپزشک شما ممکن است دندان عقل شما را بپذیرد یا شما را برای درمان به بیمارستان، جهت جراحی تخصصی ارجاع دهد.

قبل از عمل، معمولاً یک بی حسی موضعی برای بی حس نمودن اطراف دندان تزریق می شود. درست قبل از کشیدن دندان فشاری را احساس می کنید، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان، باید با تکان دادن دندان به جلو و عقب، حفره دندان را باز نموده و اقدام به کشیدن دندان عقل نماید.

در برخی موارد ممکن است نیاز به برش در لثه هم وجود داشته باشد. مدت زمان جراحی دندان متفاوت است. بعضی از روش های جراحی تنها چند دقیقه طول می کشد، در حالی که برخی دیگر 20 دقیقه یا حتی بیشتر هم ممکن است به طول بی انجامد.

پس از کشیدن دندان عقل، ممکن است تورم و ناراحتی در داخل و خارج از دهان خود تجربه کنید.

معمولاً در سه روز اول شرایط وخیم تر خواهد بود و می تواند تا دو هفته هم ادامه داشته باشد.

عوارض کشیدن دندان عقل

مانند تمام جراحی ها، کشیدن دندان عقل هم می تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد. این خطرات شامل تأثیر عمل یا تأخیر در بهبودی آن است. اگر در دوران نقاهت سیگار بکشید، بر هر دو احتمال دامن خواهید زد.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی «خشکی حفره» است که درد در لثه یا فک را احساس می کند و بعضی مواقع بوی بدی از حفره خالی دندان انتشار می نماید. در صورتی که دستور العمل های مراقبتی را رعایت کنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر خواهد بود.

همچنین ممکن است کمی خطر آسیب عصبی وجود داشته باشد که این امر می تواند باعث درد یا احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه ها شود. این احساس معمولی است، اما در موارد نادر می تواند حتی دائمی هم باشد.

در آخر عوارض کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل در بعضی مواقع می تواند به سلامت دیگر دندانی مجاور کمک کرده و از پوسیدگی و از دست رفتن آنها جلوگیری نماید. اما در بعضی از مواقع با نظر دندانپزشک می توان از دندان عقل خود نگهداری نمود.

در صورتی که نگران درد ناشی از دندان عقل هستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک مجرب ما به منظور مشاوره یا قرار ملاقات اورژانسی داشته باشید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.