10 غذای فوق العاده برای حفظ سلامت دهان و دندان در خانواده

10 غذای فوق العاده برای حفظ سلامت دهان و دندان در خانواده

تا کنون فکر کرده اید که برای بهداشت دهان و دندان چه غذاهایی بخورید؟ متخصصان دندانپزشکی می توانند به شما کمک کرده و غذاهایی که برای کاهش بوی بد دهان و حفظ سلامت دهان و دندان مناسب هستند را به بیماران شما پیشنهاد نمایند.

اگر بخواهیم صادق باشیم می دانیم که هیچ کس دوست ندارد بوی بدی در دهان خود داشته باشند. با رعایت بهداشت دهان و دندان شما می توانید از ایجاد بوی بد در دهان خود جلوگیری کنید. این یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن مشکل بوی بد دهان می باشد.

در صورتی که دنبال راهی اساسی تر برای حفظ سلامت دهان و دندان خود و همچنین برای خانواده خود هستید، اول باید عادات بهداشتی دهان و دندان همچون مسواک کردن و نخ دندان کشیدن را انجام رعایت نمایید. اما در صورتی که هنوز با سلامت دهان و دندان خود مشکل دارید، می توانید عادات غذایی مناسب را در خود ایجاد نمایید. بیایید بدون مقدمه، نگاهی به برخی از مواد غذایی مناسب برای بهداشت دهان و دندان بیندازیم و ببینیم چگونه می توانند برای سلامت دهان و دندان مناسب باشند‌. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

10 غذای سالم برای بهداشت دهان

ماست

ماست دارای مقدار زیادی کلسیم می باشد و می تواند دندان شما که خارجی ترین لایه دندان می باشد را تقویت کند. بر اساس برخی از مطالعات علمی، سولفید هیدروژن می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. با این حال، مراقب باشید که ماست‌ را به انداره مصرف نمایید، چرا که مصرف بیش از حد آن می تواند برای فرد مضر باشد.

سیب و هویج

میوه های تردی همچون سیب و هویج و همچنین کرفس باعث تحریک بزاق شده و با ورود به دهان باکتری هایی که منجر به حفره می شوند را ازبین می برند.

کشمش

به طور معمول خوردن غذاهای چسبنده برای سلامت دهان و دندان توصیه نمی شود، چرا که ممکن است به رشد باکتری ها کمک کنند. البته برخی از غذاهای چسبنده ای هم هستند که سلامت دهان را بهبود می بخشند. طبق مطالعات انجام شده کشمش حاوی مواد شیمیایی و گیاهی می باشد که می تواند باعث درمان بیماری لثه شود.

چای سبز

حتما در مورد چای سبز که نوشیدنی کاهش وزن می باشد، بسیار مطلب خوانده و شنیده اید. با این حال، تحقیقات نشان داده که می توان با کمک چای پریودنتال را درمان نمود.

غلات کامل

ممکن نیست کسی نداند که غلات چقدر برای حفظ سلامت عالی می باشد. پیشنهاد می کنیم غلات کامل همچون: جو، سبوس و … که می تواند به طور غیرمستقیم پریودنتال را در بدن افزایش دهد، سلامت بدن برای پردازش قند خون را بهبود بخشد.

10 غذای فوق العاده برای حفظ سلامت دهان و دندان در خانواده

دارچین

دارچین ادویه ای محبوب است که از زمان های قدیم برای حفظ سلامت دهان و دندان استفاده می شود. روغن دارچین دارای ماده ای به نام سینامیک آلدهید می باشد که می تواند از بروز بیماری ها جلوگیری کند.

زغال اخته

زغال اخته درمان کننده مثانه است اما از آن برای بهبود سلامت پریودنتال نیز استفاده می گردد. آنها حاوی ترکیبات طبیعی بوده و از چسبیدن باکتری ها به سطوح جلوگیری می کنند. مطالعات نشان داده است که آب زغال اخته از تشکیل گلوکان جلوگیری می کند. با این حال، بعد مصرف آن باید دندان های خود را مسواک بزنید، زیرا دارای مقدار زیادی قند و اسید است.

پیاز

ممکن است باور نداشته باشید اما پیاز بسیار برای سلامت دندان ها و البته برای سلامت کلی بدن مفید می باشد. پیاز به خودی خود از سبزیجات تند و بو دار است، اما به طرز شگفت انگیزی در برابر انواع مختلف گیاهان دارویی از ایجاد حفره جلوگیری می کند.

سبزیجات سبز و برگ دار

مصرف سبزیجات سبز و برگ دار همچون غلات کامل، فواید زیادی برای سلامت ما دارد. این سبزیجات، تولید بزاق را تحریک کرده و با مواد شیمیایی گیاهی می توانند برای دهان شما مفید باشد.

شیر و پنیر

کلسیم موجود در شیر و پنیر دندان ها و استخوان ها را تقویت می کند. آنها همچنین حاوی مواد غذایی به نام کازئین هستند که می توانند اسید تولید شده توسط باکتری ها را خنثی کنند. از این رو بوی بد کاهش می یابد و از زرد شدن دندان ها جلوگیری می شود.

 

آیا می توان فقط با اتکا به مواد غذایی سالم از دندان های خود مراقبت نمایید؟

درست است که مواد غذایی سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند روی سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد، اما باز هم مراقبت هایی وجود دارد که باید برای سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بوی بد دهان  انجام داد. در ادامه شما را با نکاتی که باید به آنها توجه کنید و در برنامه مراقبت از دندان های خود قرار دهید اشاره خواهیم کرد. با ما همچنان همراه باشید.

مسواک

مسواک کردن به موقع و حداقل دو بار در روز باعث می شود تا هر گونه باکتری، جرم و پلاکی روی دندان ها ایجاد نگردد و باعث برطرف شدن بوی بد از دهان گردد.

استفاده از نخ دندان

کشیدن نخ دندان هم روزی حداقل یک بار توسط دندانپزشکان توصیه می گردد. با کمک مسواک نمی توان تمام ذرات غذایی که در دهان و بین دندان ها گیر کرده را خارج و دهان را پاکسازی نمود. به این جهت از نخ دندان استفاده می گردد تا ذرات غذایی که در بین دندان ها پنهان گردیده اند را جدا کرده و از دهان خارج می سازد.

دهان شویه

در کنار مسواک کردن و نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان شویه می تواند مثمر ثمر باشد. دهان شویه به طور کلی دهان و دندان ها را ضد عفونی کرده و از ایجاد بوی بد در دهان جلوگیری می نماید.

مراجعه به دندانپزشک

حتی اگر شما تمام نکات مراقبتی برای سلامت دهان و دندان ها را رعایت نمایید باز هم ممکن است برای دندان ها و لثه های شما مشکلی ایجاد گردد. به همین جهت بهترین کار این است سالیانه حداقل دوبار از دندانپزشک خود وقت گرفته و اجازه دهید دندانپزشک معاینات لازم را بر روی دندان های شما انجام دهد. با این کار بیماری نهفته، پوسیدگی و … توسط دندانپزشک سریعا شناسایی شده و قبل از اینکه به مشکل حادی تبدیل گردد، دندانپزشک آن را درمان می نماید.

در آخر

مصرف غذاهای مغذی و مفید برای سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت کلی بدن بسیار مهم تلقی می شود. اما در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب مراجعه به دندانپزشکی و انجام معاینات دوره ای می تواند بسیار برای سلامت دهان و دندان کمک کننده باشد.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس