فواید نخ دندان کشیدن

فواید نخ دندان کشیدن چیست؟

نخ دندان کشیدن به صورت منظم نقش مهمی را می تواند در بهداشت دهان و دندان ما داشته باشد. زمانی نخ دندان کشیدن را کنار بگذاریم، پلاک بین دندان ها و همچنین در امتداد خط لثه ما ایجاد می گردد. با گذشت زمان هم، ممکن است خطر پوسیدگی دندان و همچنین بیماری لثه را افزایش دهد. با کمک نخ دندان می توان به سلامت دهان و دندان کمک بسزایی نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید نخ دندان کشیدن آشنا شوید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

با توجه به انجمن دندانپزشکی، پاک کننده های بین دندانی همچون نخ دندان می توانند نقش حیاتی را در ازبین بردن پلاک و همچنین مواد زائد از مناطقی که مسواک به آنها دسترسی نداشته، داشته باشند.

فواید نخ دندان کشیدن

خارج کردن یک تکه از ذرات غذا که در بین دندانها ماندگار بوده بسیار احساس خوبی برای ما ایجاد خواهد کرد.

اما، نخ دندان به غیر از اینکه به لثه ها و دندان های ما کمک می نماید تا احساس راحتی داشته باشند فواید دیگری هم داشته که می توان برای داشتن آنها از نخ دندان استفاده نمود. بیایید با دقت بیشتری به فواید نخ دندان کشیدن نگاه کنیم. همچنان با ما همراه باشید.

پلاک را ازبین می برد.

پلاک یک لایه چسبنده و بی رنگ می باشد که در اطراف و بین دندان ها و همچنین در امتداد خط لثه جمع می گردد.

توجه داشته باشید پلاک چیزی نیست که برای زمان طولانی در دهان باقی بماند. زمانی که باکتری های موجود در دهان با نوشیدنی ها و غذاهای نشاسته ای یا شیرین مخلوط می گردند، پلاک بر روی دندان ها و اطراف آن ایجاد می گردد. این باکتری ها اسیدهایی آزاد می نمایند که کربوهیدرات ها را تجزیه می نمایند. اگر دندان‌های خود را مسواک نزنید، کر‌ها و اسیدها با هم ترکیب می توانند شوند و لایه های آن را از پلاک بر روی دندان ها و اطراف لثه شما تشکیل می دهند.

باکتری هایی که در پلاک موجود می باشند می توانند اسیدهایی را آزاد نمایند که به مینای دندان حمله نمایند. در صورتی که این اسیدها با مسواک کردن و دندان کشیدن درمان نشوند، به مرور زمان منجر به ایجاد حفره می گردند.

به غیر از این، اجتماع پلاک می تواند مسدود گردد و تبدیل به جرم دندان گردد که در امتداد خط لثه فرد جمع می گردد. در این زمان، خطر ابتلا به بیماری لثه وجود خواهد داشت.

نخ دندان کشیدن این توانایی را دارد تا به حذف پلاک و همچنین حذف ذرات غذا از اطراف دندان ها که بین دندان های شما ایجاد می گردد کمک نماید.

فواید نخ دندان کشیدن

خطر ایجاد حفره را کاهش خواهد داد.

 

دندان پوسیده می تواند منجربه ایجاد حفره گردد که باعث ایجاد یک سوراخ کوچک در سطح دندان سخت فرد شود که این قسمت سخت به مینای دندان معروف می باشد.

با اینکه این روند زمان بر می باشد، اما هرچه پلاک بیشتر بر روی مینای دندان وجود داشته باشد، خطر ایجاد حفره در دندان بیشتر می گردد.

نخ دندان را می توان در بین دندانها یک بار در روز استفاده نمودو به خلاص شدن از شر ذرات غذای پنهان و همچنین تجمع پلاک کمک نماید و خطر پوسیدگی دندان را تا حد ممکن کاهش دهد.

به درمان بیماری لثه کمک می نماید

از دیگر فواید نخ دندان کشیدن می توان به درمان بیماری لثه اشاره داشت.

ژنژیویت مرحله اولیه بیماری لثه می باشد. یکی از اولین مشخصات بیماری لثه در اطراف لثه می باشد. همچنین امکان دارد هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه های شما نماید.

در صورتی که مشکل لثه درمان نگردد، می تواند باعث ایجاد آسیب جدی تری به نام پریودنتیت گردد. این می‌تواند منجر به عقب رفتن دندان ها شود. دندان های شما امکان دارد تکیه گاه استخوانی خود را از دست داده باشند و لق گردند. در صورتی که درمان وجود نداشته باشد، پریودنتیت یک پاسخ درمانی می تواند در سراسر بدن فرد ایجاد نماید.

مسواک کردن دو بار در روز و همچنین نخ دندان کشیدن یک بار در روز ممکن است به خطر ابتلا به بیماری لثه کمک بسزایی نماید. تمیز نمودن حرفه ای که توسط دندانپزشک در هر 6 ماه یکبار انجام می گردد هم می تواند به سلامت لثه ها کمک نماید.

بوی بد را کاهش می دهد.

هالیتوزیس یا همان بوی بد دهان یک مشکل رایج می باشد که در بیشتر افراد نمایان است. نخ دندان یکی از ابزارهایی می باشد که می توانید به منظور جلوگیری از بوی بد دهان از آن استفاده و با بوی بد دهان خود مبارزه کنید.

هنگامی که غذا بین دندان های ما گیر می کند، به آرامی شروع به پوسیدگی خواهد کرد. در صورتی که ذرات غذا را از بین نرود، ممکن است منجربه ایجاد بوی بد در دهان شما گردد.

این را هم اضافه کنیم، در صورتی پلاک در اطراف یا بین دندان های ما ایجاد گردد و اقدام به فرسایش مینای دندان نماید، می تواند منجر به ایجاد حفره و بیماری لثه گردد که به بوی بد دهان کمک می نماید.

امکان دارد به سلامت قلب کمک کند.

بهداشت مناسب دهان و دندان نه تنها برای دندان ها و لثه ها مفید می باشد، بلکه می تواند برای سلامت قلب هم مفید واقع گردد.

بر اساس مطالعه بزرگی که در سال 2019 انجام گرفت شرکت کنندگانی که استاندارد بالایی از بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده بودند، در معرض کاهش خطر فیبریلاسیون دهلیزی و همچنین نارسایی قلبی بودند.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا که از منبع مورد اعتماد گفته شده، ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب امکان دارد بیشتر با ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن مرتبط باشد.

صرف نظر از این موضوع، نخ دندان یک راهکار ساده و کم هزینه به منظور کمک به افزایش بهداشت دهان و دندان و البته سلامت کلی بدن می باشد.

چند بار و چه زمانی بایستی از نخ دندان استفاده نمود؟

دندانپزشکان سفارش می کنند دندان های خود را به مدت 2 دقیقه و آن هم ۲ بار در روز مسواک بزنید. همچنین یک بار در روز هم از نخ دندان استفاده نمایید. برخی از افراد می توانند خود را در فرآیند برنامه صبحگاهی خود از نخ دندان استفاده نمایند.

به طور کلی سفارش می گردد قبل از انجام مسواک، دندان های خود را نخ دندان بکشید. هنگامی که از نخ دندان استفاده می نمایید، به طور معمول ذرات غذا و پلاک اطراف دندان خود را شل خواهید کرد. سپس با عمل مسواک کردن می توانید به حذف پلاک و ذراتی که از روی دندان و خط لثه خود وجود دارد کمک کرده و آنها را بردارید.

جمع بندی فواید نخ دندان کشیدن

در کنار نخ دندان کشیدن که یک بار در روز می توانید انجام دهید، برای سلامت و بهداشت دهان و دندان خود، باید به موارد زیر هم توجه کرده و آنها را در نظر داشته باشید:

بهتر است دندان های خود را حداقل ۲ بار در روز با حرکات دایره ای ملایم مسواک نمایید.

از خمیر دندانی که دارای فلوراید است، استفاده نمایید.

به منظور جلوگیری از آسیب دیدن لثه ها بهتر است از یک برس نرم استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که به منظور از بین بردن باکتری ها، زبان خود را هم بهتر است مسواک بزنید.

استفاده نمودن از دهانشویه دارای فلوراید را در نظر داشته باشید.

هر ۳ تا ۴ ماه مسواک یا سر مسواک خود را تعویض نمایید.

پس از خوردن غذا یا نوشیدنی شیرین، حتما یک لیوان آب بنوشید تا قند یا ذرات غذا از روی دندان ها و لثه ها پاک گردند.

یک رژیم غذایی مناسب برای خود داشته باشید که شامل: میوه و سبزیجات باشد و از مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز نمایید.

دو بار در سال به منظور تمیز نمودن و معاینات معمولی به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان