دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت می تواند یک جایگزین مناسب دندان های طبیعی باشد؟ دندان مصنوعی ثابت چیست؟ مزایا استفاده از پروتزهای ثابت چه می تواند باشد؟ چگونه می توان از آن استفاده نمود؟

دندان را می توان به عنوان مجموعه ساختاری مهمی از اعضای بدن دانست که می تواند عملکرد اساسی روزمرگی را آسان نماید. از مزایای داشتن دندان می توان به طرز صحیح صحبت کردن و هضم آسان غذا اشاره نمود. همچنین می تواند به حفظ ظاهر فیزیکی ما در فک و سایر نواحی پایین صورت کمک شایانی نماید. اما خوب برخی افراد هستند که از نظر سلامت دندان به مشکل خورده و دیگر دندانی به هر دلیلی ممکن است نداشته و بایستی یک جایگزین برای دندان های خود داشته باشند و آن جایگزین دندان مصنوعی است.

اما سوالی که اینجا مطرح است این می باشد دندان مصنوعی ثابت هم همچون دندان طبیعی عمل می کند؟ برای دانستن جواب این سوال و اینکه مزایا و نحوه استفاده از پروتزهای ثابت به چه صورت است؟ بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

دندان مصنوعی ثابت

گاهی به دلیل اینکه ما آشنایی با دندان و نحوه کارکرد آن نداریم، برای ما تا زمانی که نتوانیم از آنها استفاده کنیم نبود آن روشن نخواهد بود. زمانی که دندان از دست رفت و نحوه صحبت کردن، غذا خوردن در ما تغییر پیدا کرد و دیگر مثل گذشته نتوانستیم خوب بخوریم و یا خوب حرف بزنیم، متوجه این موضوع می شویم که چرا از دندان های خود محافظت نکردیم.

در صورت وجود نداشتن دندان ممکن است با مشکلات عدیده ایی مواجه شویم، این وجود نداشتن گاهی دست انسان نبوده و بر اثر برخی بلایا همچون تصادفات، ضربات شدید و … ممکن است دیگر دندانی وجود نداشته باشد. با این حال به جای اینکه به فکر زندگی بدون دندان باشیم بهتر است به فکر یک جایگزین مناسب برای آنها باشیم و چه بهتر انتخاب پروتزهای ثابت برای جایگزینی دندان خود.

دندان مصنوعی برای افرادی که دندان خود را به هر دلیلی از دست داده اند و یا نیاز به تعویض دندان خود در هر ناحیه از خط فک دارند، بهترین انتخاب می باشد.

تعریف دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت را می توان در علم دندانپزشکی با نام پروتز ثابت و یا پروتز دائمی هم شناخت. از جایگزین های عالی برای دندان که می توان به عنوان استاندارد طلایی از آن نام برد پروتز ثابت می باشد. این جایگزینی می تواند کل دندان های ردیفی یا تکی در فک پایین یا بالا و یا هر دو باشد‌.

این پروتزها با دقت بالایی طراحی گردیده و ظاهری خیره کننده و طبیعی دارند. برای دریافت پروتز ثابت احتیاج است از یک جراح دهان و دندان کمک گرفته شود تا بتوان یک دندان پروتز ایده آل داشت.

قبل از انجام پروتز دندان چه باید بکنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم اقدام به دریافت پروتز نماییم بایستی ابتدا آماده گردیم. در این آمادگی نیاز به هماهنگی بیمار و جراح نیاز است تا بهترین برنامه عمل تعیین گردد.

در ابتدا جراح وضعیت دهان بیمار را تجزیه و تحلیل نموده تا دریابد کدام ناحیه ها احتیاج به توجه بیشتری دارد. همچنین بیمار هم بایستی از ارتفاع استخوانی کافی و سالم در کف برخوردار بوده تا ایمپلنت بتواند پایه بگیرد که البته جراح به این موضوع واقف بوده و به آن توجه خواهد نمود.

در صورتی که از دست رفتن استخوان ثابت گردد، جراح قبل از انجام عمل پروتز دندان یک روش پیوند استخوان توصیه می نماید.

زمانی که پیوند استخوان به طور کامل انجام شد پس از بهبود بیمار یا بسته به حال بیمار در همان حال نصب پروتز امکان پذیر می شود.

دندان مصنوعی ثابت

مزایای دندان مصنوعی ثابت

پروتز ثابت مزایای فوق‌العاده ای را می تواند به همراه داشته باشد. در صورتی که با دندان مصنوعی های متحرک آن مزایا قابل دریافت نخواهد بود.

در ادامه به چند مورد از مهمترین مزایای دندان مصنوعی ثابت که می تواند شما را در انتخاب این نوع یاری نماید، اشاره خواهیم نمود.

  • این نوع پروتز به بیمار این اجازه را می دهد بدون هیچ مشکلی غذا بخورد.
  • این امکان وجود دارد بدون ترس آسیب و یا لق شدن دندان به راحتی خوراکی های سفت را گاز بگیرند.
  • پروتزهای ثابت باعث می شوند تا ظاهر صورت بیمار حفظ گردد و زیبای های ساختار طبیعی استخوان محافظت شود.
  • از تحلیل استخوان به دلیل نبود دندان جلوگیری می کند.
  • دندان مصنوعی ثابت این امکان را فراهم می کند تا شکاف های دهان به دلیل نبود دندان پوشیده شود.
  • باعث بهبود طرح لبخند می شود.
  • به هیچ عنوان پروتز مصنوعی نمی افتد.
  • با کمک پروتزهای ثابت توانایی گفتار بهبود پیدا می کنند.
  • اعتماد به نفس فرد باز خواهد گشت و افزایش پیدا می کند.
  • به دلیل شباهت به دندان طبیعی استفاده از آن آسان می باشد.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • از جابجایی دندان ها روی خط فک و همچنین ناهماهنگی احتمالی پیشگیری می کند.

 

چگونه با دندان مصنوعی زندگی کنیم؟

طبق طراحی و نحوه جاگیری دندان مصنوعی ثابت در دهان این امکان وجود دارد همان زندگی که با دندان طبیعی خود را داشته بودیم هم با کمک این پروتز داشته باشیم.

این روش یک راه حل ماندگار و طولانی مدت برای از دست رفتن دندان می باشد که ممکن است به دلیل پوسیدگی یا سایر شرایط منفی دهان ایجاد گردد.

نگهداری کردن از دندان مصنوعی کار دشواری نیست و هیچ مشکلی در مورد آن وجود ندارد.

اگر با افرادی که این روش را اعمال نموده اند صحبت کرده باشید، در حین صحبت هایشان متوجه اعتماد به نفسی که از طریق انجام پروتز ثابت دریافت نموده اند خواهید شد.

با کمک پروتز می توان روحیه از دست رفته خود را دوباره به دست آورد.

 

در آخر

دندان ها به عنوان یکی از اعضای مهم بدن شناخته می شوند. این عضو کوچک اما مهم به هضم غذا کمک نموده و از بروز بیماری های ناشی از هضم نامناسب غذا جلوگیری می نماید. همچنین به نحوه صحبت کردن صحیح فرد کمک نموده و باعث ایجاد اعتماد به نفس در شخص می گردد.

گاهی به دلایل مختلف ممکن است دندان ها دچار آسیب شده و تنها راه برداشتن آنها باشد. زمانی که دندان از دست برود طرز صحبت، نحوه غذا خوردن و … بهم ریخته و یک حس کاذب در شخص ایجاد می گردد. بهترین راه برای این مواقع استفاده از دندان مصنوعی ثابت می باشد. این نوع دندان درست است که خود دندان طبیعی نخواهد بود، اما همچون دندان طبیعی عمل نموده و سلامت، زیبایی و اعتماد به نفس را دوباره به شخص باز می گرداند.

شما می توانید در صورت انتخاب این روش با دندانپزشک خود در مورد نحوه انجام این روش صحبت و مشورت لازم را دریافت نمایید.

حتما از دندانپزشکان که در این امر تخصص دارند یاری بجویید . با کمک پروتز دندان ثابت این امکان وجود دارد تا سالیان سال از وضعیت دهان خود راضی باشید. امیدواریم با این مطالب کمک شایانی به شما عزیزان در انتخاب دندان مصنوعی مناسب کرده باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس
جلسه دوم عصب کشی دندان