دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه در کودکان چگونه درمان می شود؟

در صورتی که شب ها از کنار اتاق خواب کودک خود رد می شوید و صدایی شبیه به رنده بلند می شنوید، این را بدانید که کودک شما در حال دندان قروچه می باشد. بیشتر از آنچه که فکر می کنید، دندان قروچه در کودکان رایج می باشد. تخمین زده زده شده که از هر 10 کودک 3 نفر آنها قبل از اینکه به سن 5 سالگی برسند شروع به دندان قروچه می کنند. این به طور معمول دلیلی برای هشدار نخواهد بود و بیشتر کودکان تا سن 6 سالگی با آن رشد می نمایند. بیشتر مواقع، دندان قروچه به علت دندان درآوردن و یا تراز نبودن دندان ها رخ خواهد داد.

با این همه، بعضی مواقع دندان قروچه می تواند تا سنین بالا و بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. در صورتی که کودک شما بزرگتر از ۶ سال می باشد و به طور مرتب با فک های دردناک از خواب بیدار می گردد، یا خانواده با صدای آزار دهنده از او از خواب بیدار می گردند، نشان دهنده این است که امکان دارد فرزند شما مشکل دندان قروچه داشته باشد.

با ما در کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی همراه باشید تا شما را با مشکل دندان قروچه آشنا کرده و ببینیم آیا راهی برای برطرف کردن دندان قروچه در کودکان وجود دارد یا خیر.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دندان قروچه بیماری است؟

دندان قروچه که به آن در علم پزشکی براکسیسم هم گفته می شود، فشردن دندان ها به صورت ناخودآگاه یا آگاهانه می باشد و به طور معمول هم در کودکان رخ می دهد. حدودا 20 تا 30 درصد از کودکان به طور معمول در خواب دچار دندان قروچه می شوند. امکان دارد شنیده باشید که فرزند شما هم این کار را در شب انجام دهد. بعضی مواقع کودکان در طول روز زمانی که دچار احساس اضطراب می گردند، دندان قروچه انجام می دهند. خبر خوب این می باشد که اکثر کودکان در اخر دندان قروچه خود را می توانند متوقف کنند. این موضوع غالبا در هنگامی رخ می دهد که دندان های شیری کودک از دست می رود.

علائم دندان قروچه چیست؟

علائم فیزیکی به طور معمول به دندان ها و فک مربوط می باشد.

دندان ها امکان دارد فرسوده به نظر رسیده و یا امکان دارد کنده شوند.

این مشکل می تواند باعث ازبین رفتن مینای دندان هم شود. پس در صورتی که این مشکل درمان نگردد، می تواند کودک را در معرض مشکلات دندانی در آینده قرار دهد. این مشکلات می تواند شامل حساسیت به نوشیدنی ها و غذاهای سرد و گرم باشد.

کودکانی که دچار دندان قروچه می شوند، غالباً می گویند که فک آنها درد می کند. این امکان دارد هنگامی که از خواب بیدار می گردند و یا در حال جویدن می باشند رخ دهد.

دندان قروچه به طور کلی می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان باعث ایجاد سردرد، گوش درد و همچنین درد صورت گردد. ساییدن بیش از حد دندان ها هم می تواند باعث TMJ یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی گردد.

همچنین دندان قروچه می تواند با مسائل احساسی هم مرتبط باشد، که عبارتنداز:

• اضطراب
  • فشار
  • تنش
  • اختلالات اشتها

بعضی از افراد دچار دندان قروچه می شوند و هیچ مشکلی هم در آنها ایجاد نخواهد شد. آنها حتی امکان دارد متوجه انجام این کار نشوند. علی الخصوص در صورتی که این کار را در زمان خواب انجام دهند. بعضی مواقع تنها راهی که مردم می دانند دندان قروچه می‌کنند این می باشد که اعضای خانواده در زمان خواب، صدای آنها را بشنوند.

دندان قروچه در کودکان

چه چیزی منجر به ایجاد دندان قروچه می شود؟

دندان قروچه در افراد و کودکانی که به اختلال بیش فعالی یا مشکلات سلامتی همچون فلج مغزی مبتلا هستند، شایع تر می باشد. بعضی از داروها هم می توانند منجر به ایجاد آن گردند. برای بعضی از کودکان، دندان قروچه به این علت ایجاد می گردد که دندان های آنها در یک راستا به درستی قرار نگرفته باشند.

در کودکان بزرگتر و یا بزرگسالان، امکان دارد با استرس روزانه مرتبط گردند. اینکه آیا دارای علائم است یا خیر، می تواند به موارد بسیاری بستگی داشته باشد. که می توان به این موارد اشاره داشت.

• سطح استرسی که وجود دارد.
  • چه مدت دندان قروچه انجام می شود.
  • توانایی برای استراحت
  • عادات خواب
  • این که آیا دندان ها نامرتب هستند.

نحوه تشخیص دندان قروچه در کودکان به چه صورت است؟

معاینه فیزیکی به طور معمول می تواند به دندانپزشک یا پزشک کمک کرده و نشان دهد که آیا شما یا فرزند شما دندان قروچه می کنید یا خیر.

برای تشخیص دندان قروچه دندانپزشک متوجه ظاهر دندان ها و مینای دندان های فرسوده می گردد. متخصصان غالبا دندان قروچه را به عنوان یک تشخیص در نظر خواهند گرفت که بیمار از هر گونه درد دهان یا صورت، من جمله درد در زمان جویدن شکایت خواهند داشت. همچنین معاینه می تواند دیگر علل علائم همچون عفونت گوش را هم مورد بررسی قرار دهد.

آیا می توان از دندان قروچه پیشگیری نمود و یا از آن جلوگیری کرد؟

در بیشتر کودکان، دندان قروچه یک واکنش طبیعی در رشد و تکامل آنها می باشد و نمی توان از این موارد پیشگیری نمود. اما این امکان وجود دارد تا از ساییدن دندان های مرتبط با استرس در کودکان و همچنین بزرگسالان پیشگیری نمود. تنظیم نمودن یک برنامه آرامبخش آن هم قبل از خواب اولین قدمی می باشد که شما می توانید به منظور جلوگیری از دندان قروچه انجام دهید. پس به کودک خود کمک کنید تا شب را با آسودگی استراحت کند. از جمله کارهایی که شما نی توانید برای بهبود خواب کودک و ازبین بردن دندان قروچه در کودک خود انجام دهید به این شرح می باشد:

• تلویزیون و وسایل الکترونیکی را چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب خاموش کنید.
  • موسیقی آرامش بخش انتخاب کرده و برای کودک خود پخش کتید.
  • قبل از خواب دوش یا حمام آب گرم را به کودک خود پیشنهاد بدهید.
  • به کاهش استرس در کودک خود کمک کنید.
  • به طور منظم در مورد احساسات و برخوردهای گه در روز داشته با او صحبت نمایید.
  • به آنها کمک کنید تا با استرسی که دارند مقابله نمایند.
  •  در صورتی که کودک شما از دندان قروچه رنج می برد، اقداماتی را به منظور کاهش استرس در زندگی خود انجام داده تا این مشکل در کودک شما رفع گردد.
  • با اعضای خانواده یا مشاور در مورد اینکه چه چیزی منجر به استرس در شما یا کودک شما می شود صحبت نمایید.
  • در صورت امکان تلاش نمایید تا عوامل استرس زا از بین بروند.

درمان دندان قروچه در کودکان

برای درمان دندان قروچه ابتدا باید علائم و علت ایجاد آن مورد بررسی قرار گیرد. این مورد ممکن است در برخی از کودکان وجود داشته باشد که هیچگونه علائمی را به همراه نداشته باشند و یا احتیاجی به درمان در آنها وجود نداشته باشد.

برای کاهش ساییدگی و انقباض دندانی برخی از روش ها می توانند برای بیمار کاربردی بوده و توسط پزشک یا دندانپزشک تجویز گردند. دندانپزشک پس از معاینه امکان دارد محافظ دهان را برای شما یا کودک شما در زمان خواب تجویز کند.

محافظ دندان به طور خاص و متناسب با دندان های بیمار ساخته شده است. این محافظ از دندان ها مراقبت نموده و برخی از ورزشکاران برای مراقبت از دندان های خود در زمان مبارزه از این محافظ ها استفاده می نمایند.

در صورتی که دندان قروچه کودک شما به علت نامرتبی دندان ها بوده باشد، امکان دارد پزشک مراجعه به دندانپزشک را سفارش نماید.

بعضی مواقع استرس هم می تواند علت اصلی دندان قروچه در شما یا فرزند شما بوده باشد. در این زمان، ریشه یابی مشکلات عاطفی به طور معمول می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای نمونه، پزشک شما امکان دارد با فرزند شما در رابطه با چیزهایی صحبت نماید که او را نگران می سازد. این مشکلات می تواند شامل: مدرسه، زندگی خانوادگی یا تجربیات جدید بوده باشد. پزشکان می توانند تلاش کنند تا برنامه ای را ارائه دهند تا به کودک شما کمک نماید تا کمتر نگران و مضطرب گردند. در صورتی که هیچ نشانه ای از بهبودی وجود نداشت و یا اینکه مشکلات عاطفی جدی تری وجود دارد، با پزشک خود صحبت کرده تا ارزیابی بیشتر و گزینه های درمانی دیگری را هم مورد بررسی قرار دهد.

زندگی با دندان قروچه

فشردن یا ساییدن دندان ها نمی تواند خطرناک باشد. بیشتر کودکان ممکن است دچار این مشکل شوند. اما دندان قروچه می تواند علائم ناراحت کننده ای را برای فرد ایجاد نماید که می تواند زندگی روزمره او را مختل سازد. اقداماتی وجود داشته که می توان به منظور کاهش و جلوگیری از درد انها را انتخاب و انجام داد. از نکات مراقبتی در منزل برای دندان قروچه در کودکان می توان به این موارد اشاره نمود:

• از کمپرس گرم یا سرد بر روی عضلات فک دردناک کودک خود استفاده نمایید.
  • عضلات گردن، صورت و شانه ها را ماساژ دهید.
  • از خوردن غذاهای سفت، سخت یا جویدنی همچون آجیل یا نان شیرینی خودداری نمایید.
  • آدامس نجوید.
  • تمرینات کششی فیزیوتراپی را فرا بگیرید.
  • عضلات صورت خود را در طول روز شل نمایید.
  • استرس را در خود کاهش دهید.
  • تکنیک های تمدد اعصاب را فرا بگیرید.

در صورتی که اقدامات خود مراقبتی پس از چند هفته کمکی به بهبود حال شما یا کودک شما نکرد و همچنان علائم وجود داشت، با پزشک و دندانپزشک خود در اینباره صحبت نمایید.

دسته بندی: دندان پزشکی اطفال

مشاوره وتعیین وقت:44284234-021