غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان

غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت روشی نوین برای جایگزینی دندان از دست رفته می باشد که پایه آن که در دندان قرار می گیرد از جنس تیتانیوم نز باشد و همچنین تاج دندان از جنس پروتز دارد‌. به طور کلی با انجام ایمپلنت خوردن و جویدن غذاها برای شما راحت‌تر خواهد بود. البته باید بعد از جراحی تا مدتی مراقبت هایی انجام دهید و غذاهایی بخورید تا ایمپلنت شما مشکلی نداشته باشد‌. در این مقاله می خواهیم به غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان بپردازیم. با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته می باشد و در صورت پوسیدگی، شکستگی و آسیب های دیگر می توانید ایمپانتددندان را جایگزین دندان طبیعی خود کنید. این نوع کاشت همانند دندان های طبیعی می باشد و پایه آن به استخوان فک متصل می شود. جنس پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم می باشد که هیچگونه حساسیتی ایجاد نمی کند‌. برای نصب ایمپلنت بر روی فک و لثه برش و حفره کوچکی زده می شود و پایه ایمپلنت درون فک قرار می گیرد و به مرور به استخوان فک جوش می خورد و سپس می توان تاج دندان را وصل کرد. ایمپلنت مادام العمر می باشد و باید مراقبت هایی انجام داد تا در ابتدای نصب برای فرد مشکلی ایجاد نکند. خصوصا غذاهای مناسبی باید بعد از جراحی ایمپلنت دندان انجام داد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رژیم غذایی بعد از انجام جراحی ایمپلنت

مصرف غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان بسیار مهم می باشد و باید غذاهایی مصرف نمود تا فک و دندان شما که در اثر جراحی ضعیف شده است مشکلی نداشته باشد. بعد از انجام جراحی ایمپلنت تقریبا یک ساعت بر روی محل جراحی اسفنج گازی گذاشته می شود و بعد برداشته خواهد شد وهیچ محافظی برای محل جراحی وجود ندارد و باید شما مراقب آن باشید و غذاهای مناسبی بخورید‌.

غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت در دو روز اول

بعد از انجام جراحی باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول باید از رژیم غذایی خنک استفاده کنید به این صورت که مایعات خنک بنوشید. به هیچ وجه غذاهای گرم و همچنین مایعات گرم ننوشید.

برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید به طور کلی نباید از قابلیت مکش دهان استفاده کنید. مکیدن باعث ایجاد فشار بر روی ناحیه جراحی خواهد شد‌.

به هیچ وجه نباید سیگار بکشید و همچنین مصرف مشروبات الکلی را فراموش کنید.

غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان

مواد غذایی مناسب بعد از انجام جراحی ایمپلنت

غذاهایی که ‌مغذی باشند در این دوره باید استفاده شود که عبارتند از:

اسموتی

اسموتی ها می توانند شما را سیر کنند و به دلیل داشتن مواد مغذی ویتامین های لازم را وارد بدن شما کنند. همچنین نیازی به جویدن ندارند که هیچ گونه دردی برای شما نخواهد داشت.

سوپ سرد

خوردن غذاهای گرم به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود و بهتر است سوپ های سرد مصرف کنید.

سس سیب

گاز زدن سیب که در روزهای اول غیر ممکن است اما شما می توانید سس سیب، آب میوه، شهد، پودینگ، ژل، شیر و میلک شیک مصرف کنید تا ویتامین های لازم به بدنتان برسد.

رژیم غذایی هفته های بعد از جراحی ایمپلنت

غذاهای مناسب بعد از انجام جراحی متناسب با تعداد روزهایی که می‌گذرد متفاوت است و در هفته های بعدی می توانید غذاهای زیر را مصرف کنید.

مصرف غذاهای نرم

در روزهای ابتدایی باید غذاهای نرم بخورید تا فشار زیادی به دندان ایمپلنت شده وارد نشود. همچنین باید بدانید که در هنگام جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک از پروتز موقت استفاده می شود که جویدن غذاهای سفت با این پروتزها مشکل می باشد.

از جمله غذاهای نرم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تخم مرغ و املت

تخم مرغ غذایی پروتئینی و نرم می باشد که با ترکیب با سبزیجات مغذی به بدن انرژی بدهید.

شیر، ماست و پنیر

شیر، ماست و پنیر از لبنیات پرمصرف هستند که در دسته غذاهای نرم قرار دارند و به دلیل کلسیم بالایی که دارند برای دندان ها مناسب می باشند و موجب بهبودی زودتر محل جراحی خواهد شد و دندان ها محکم تر خواهند شد.

سیب زمینی

سیب زمینی بافت نرمی دارد و به دلیل داشتن نشاسته فرد را سیر می کند و به دلیل تنوع کم غذایی در هفته های بعد از جراحی یک غذای کاملا مفید می باشد.

ماهی، مرغ و گوشت چرخ کرده

وقتی هفته اول را رد کردید می توانید از غذاهایی چون ماهی، مرغ و گوشت چرخ کرده استفاده کنید‌. البته در تکه های کوچک بهتر است درست شود و می توانید داخل سالاد یا پاستا بریزید.

میوه های نرم

موز، هلو و دیگر میوه های نرم برای خوردن مناسب هستند و می توانید برای افزایش انرژی خود و جذب ویتامین استفاده کنید.

همچنین سبزیجات بخار پز، نان، پاستا، بلغور جو دو سر و ‌‌… نیز در هفته های اول مناسب می باشند.

چه غذاهایی بعد از انجام جراحی نباید مصرف گردند؟

تا دو هفته باید از خوردن یک سری غذاها اجتناب نمود که عبارتند از:

  • غذاهای ترد همانند چیپس و ذرت بو داده
  • غذاهای سفت مانند برخی از میوه ها و سبزیجات
  • نوشیدنی های گرم مثل سوپ و قهوه
  • غذاهای جویدنی مانند شیرینی و  آدامس
  • غذاهای چسبنده مانند تافی و کارامل
  • غذاهای اسیری مانند گوجه فرنگی و پرتغال
  • غذاهای تند مانند سالسا و فلفل تند
  • نکات مهم در مورد غذاهای مناسب بعد از جراحی ایمپلنت دندان
  • در دوره نقاهت باید به درستی و منظم غذا بخورید تا بهبودی زودتر حاصل شود و انرژی لازم به شما برسد.
  • از مکمل های غذایی در رژیم خود استفاده کنید.
  • قند خون خود را در این دوران همیشه چک کنید.

جمع بندی نهایی

ایمپلنت روشی نوین در دندانپزشکی است که می توانید یک یا چند دندان از دست رفته خود را بازیابی کنید. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم می باشد و در درون فک با استخوان فک جوش می خورد و بعد از اطمینان از جوش خوردگی پروتز موقت برداشته و پروتز دائمی قرار داده می شود. بعد از جراحی ایمپلنت باید یک سری مراقبت هایی انجام و غذاهای سرد و نرم مصرف نمود. در دو روز اول باید سوپ خنک، نوشیدنی خنک همانند اسموتی که مواد مغذی دارد استفاده شود. همچنین در هفته اول از سیب زمینی نرم، لبتیات، تخم مرغ و … استفاده کنیو تا هم به شما انرژی بدهد و هم فشاری به دندان ایمپلنت شده وارد نکند‌. البته در هفته های اول باید از خوردن غذاهای سفت، غذاهای اسیدی، غذاهای جویدنی، غذاهای ترد، نوشیدنی های گرم و … بپرهیزید.

در رابطه با دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی می توانید از کلینیک دندانپزشکی نعمت الهی وقت گرفته و با کیفیت ترین و بهترین روش های درمان دندانپزشکی زیبایی را مشاوره بگیرید. دندانپزشکی نعمت الهی ارائه دهنده انواع درمان های دندانپزشکی از قبیل: زیبایی دندان، بلیچینگ دندان، جراحی دندان، ایمپلنت دندان و کشبدن دندان و پروتز دندان … با هزینه ای مقرون به صرفه می باشد.

دسته بندی: ایمپلنت دندان
دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس