عمل فک و صورت- نعمت الهی

عمل فک و صورت چیست

ناهنجاری در فک و دهان، باعث بر هم خوردن تعادل صورت می‌شود و می‌تواند زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی مواقع، پزشکان به مراجعه‌کننده توصیه می‌کنند تا برای رفع این ناهنجاری‌ها، عمل جراحی فک را انجام دهد. عمل فک، یک درمان ترمیمی-زیبایی است که در طول آن، موقعیت فک بیمار تحت جابجایی قرار می‌گیرد. در ادامه، با انواع جراحی فک و ویژگی هر کدام، آشنا خواهید شد…

جراحی فک چیست؟

به طور کلی، جراحی فک بر روی ترمیم آسیب‌های صورت، حفره دهان، سر و گردن و همچنین بافت‌های نرم و سخت دهان، متمرکز است و توسط متخصص جراحی دندان  و دهان و تیم پزشکی او که همگی در این زمینه آموزش و مهارت کافی دارند، انجام می‌شود. چنانچه لازم باشد، یک متخصص ارتودنسی نیز، این جراحی را همراهی می‌کند.

جراحی در ناحیه فک، معمولا به دلایل زیر انجام می‌شود:

  •       جلو بودن غیر‎عادی فک پایین
  •       عقب بودن غیر‎عادی فک پایین
  •       کج بودن فک پایین
  •       کوچک بودن چانه
  •       کج بودن فک بالا
  •       کوچک بودن غیر‎عادی فک بالا
  •       مشخص بودن قسمت زیادی از لثه در زمان لبخند زدن
  •       وجود فضای خالی میان دو فک در زمان قرارگیری آن‌ها روی هم
  •       سختی تنفس از راه دهان
  •       مشکل در جویدن و بلعیدن غذا
  •       مشکلات مادرزادی مانند شکاف و کام لب
  •       از بین رفتن قسمتی از دهان بر اثر درمان تومور
  •       کاشت ایمپلنت‎های دندان
  •       دردهای مزمن و همیشگی در ناحیه فک و مفاصل دهان

این مشکلات می‌توانند به دلیل عوامل ژنتیکی یا آسیب‌ها و ضربه‌هایی باشند که به ناحیه دهان وارد شده است. بهترین گزینه درمانی در چنین شرایطی، جراحی است.با جراحی لثه تحلیل رفته در این زمینه آشنا شوید.

 

جراحی فک چیست-نعمت الهی

جراحی فک پایین عقب رفته

قبل از انجام جراحی، ابتدا موقعیت مناسب فک را مشخص می‌کنند و سپس جراح، برای جابجایی فک پایین اقدام می‌کند. بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و در طول جراحی، ممکن است به استخوان فک پایین، استخوانی افزوده شود و یا آن را تغییر شکل دهند. علاوه براین، گاهی اوقات لازم است تا برای تغییر فرم فک و حفظ زیبایی دهان، از ابزاری مانند صفحه، پیچ، سیم و یا کش‌های مخصوص استفاده شود. در انتهای عمل، برش‌ها را به وسیله بخیه‌های جذبی به هم می‌دوزند. زخم برش‌ها طی یک الی دو هفته، به طور کامل بهبود می‌یابد.

مدت زمان انجام جراحی، به وضعیت فک و روش درمانی که جراح اتخاذ می‌کند بستگی دارد و ممکن است یک الی چند ساعت بطول بیانجامد. مانند درمان ریشه دندان عفونی

جراحی فک پایین عقب رفته-رسادید

 

جراحی فک پایین جلو آمده

این جراحی که با نام جنیوپلاستی شناخته می‌شود، تحت بیهوشی عمومی انجام شده و در طی آن، تمام برش‌ها از داخل دهان انجام می‌شود و هیچ زخمی بر روی پوست فرد، باقی نمی‌ماند. جراح متخصص، از میان لثه یک برش انجام می‌دهد تا به استخوان فک پایین و چانه بیمار، دسترسی داشته باشد. سپس، قسمت مشخصی از استخوان چانه را برش داده و نقاط اضافی آن را حذف می‌کنند.

در مرحله بعد از فرم دهی استخوان، فک را به وسیله صفحه و پیچ مخصوص، در جای مناسب خود فیکس می‌کنند تا پس از جراحی، استخوان‌ها به مرور زمان به یکدیگر جوش بخورند.با نحوی جراحی دندان عقل آشنا شوید

 

جراحی فک پایین جلو آمده-نعمت الهی

جراحی فک بدون ارتودنسی

گاهی اوقات، جلو یا عقب بودن یکی از فک‎ها، بر روی موقعیت قرارگیری آن‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث بهم‎ریختگی دندان‌ها می‌شود. در این موارد، پزشکان توصیه می‌کنند که به همراه جراحی، ارتودنسی نیز انجام شود.

در صورتی که پزشک تشخیص بدهد که درمان ارتودنسی لازم نیست و یا نباید انجام شود، جراحی در ناحیه فک، بدون ارتودنسی انجام می‌شود. در این جراحی، تنها موقعیت فک بیمار تغییر می‌کند و درمان ارتودنسی در حین عمل جراحی انجام نمی‌شود.  برای دندانپزشکی در غرب تهران با ما تماس بگیرید.

 

جراحی فک بدون ارتودنسی-نعمت الهی

عمل فک زاویه دار

زیبایی فک و چانه، تاثیر زیادی بر روی زیبایی صورت دارد. چانه V شکل، معمولا در بین افرادی که چهره متقارن دارند مرسوم است. با زاویه دار شدن فک، گونه‌ها برجسته‌تر دیده می‌شوند و چهره فرد، ظریف‌تر به نظر می‌رسد. همچنین، با زاویه دار کردن فک، ویژگی‌های دیگر صورت مانند چشم، لب، ‌بینی و چانه، بهتر به نظر می‌رسند.

روش‌های زیادی برای زاویه‌سازی فک وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از تزریق ژل، تزریق چربی، تزریق بوتاکس، عمل فک و…

عمل جراحی زاویه‌سازی فک، تحت بیهوشی عمومی انجام شده و یک روش دائمی برای تغییر چهره فرد محسوب می‌شود. در طول عمل جراحی، جراح قسمتی از استخوان و ماهیچه فک را برش داده و آن را به شکل V بازسازی می‌کند. مهارت و تجربه جراح متخصص، تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی و زیبایی چهره فرد دارد. برای تجربه دندانپزشکی بدون درد وقت خود را رزور نمایید.

عمل فک زاویه دار-نعت الهی

عمل فک و چانه

در صورتی که چانه بیمار بیش از حد کوچک یا عقب رفته باشد، جراحی چانه یا جنیوپلاستی را روی آن انجام می‌دهند. معمولا در چنین افرادی، فک پایین به خوبی رشد نکرده و عقب‌تر از فک بالا قرار دارد.

این جراحی معمولا در طی یک جلسه انجام می‌شود. متخصص جراحی دهان، قسمتی از استخوان جلوی فک را برش می‌دهد و با استفاده از پیچ و پلاک مخصوص، آن را به جلو حرکت می‌دهد تا فک پایین در موقعیت درست خود قرار بگیرد.

 

عمل فک و چانه-نعمت الهی

جراحی فک چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی، زمان جراحی به عوامل مختلفی نظیر دلیل جراحی، میزان آسیب‌های وارده، وضعیت جسمانی بیمار، مهارت جراح و صبر و حوصله او دارد. به طور مثال، جراحی ترمیمی برای بازسازی فکی که در اثر ضربه یا سرطان دهان از بین رفته، ممکن است ساعت‌ها زمان نیاز داشته باشد.برای رفع نقص‌های جزئی، به زمان جراحی کمتری نیاز است.البته، وقوع رخداد‌های غیر قابل پیشبینی در اتاق عمل نیز می‌تواند بر روی مدت زمان عمل فک تاثیر بگذارد.  

 

جراحی فک چقدر طول می‌کشد-نعمت الهی

جراحی فک چه عوارضی به همراه دارد؟

هر روش درمانی عوارض خاص خودش را دارد. حتی مصرف قرص‌های مکمل نیز در برخی از افراد می‌تواند منجر به بروز واکنش شود. در نتیجه، هیچ تضمینی برای مواجه نشدن با عوارض جانبی وجود ندارد و بهتر است قبل اقدام به جراحی، با عوارض احتمالی این عمل آشنا باشید.

‌بخش مهمی از عوارض ناشی از جراحی در ناحیه فک، به مهارت و تخصص پزشک بستگی دارد. ممکن است در طول جراحی، بخشی از عصب بیمار آسیب ببیند و در نتیجه، بیمار دچار بی‌حسی در بخشی از صورت یا دهان خود شود.

البته، وجود بی‌حسی تا چندین ساعت بعد از عمل طبیعی است و به مرور زمان از بین می‌رود. برخی از عوارض احتمالی عمل فک عبارتند از:

  •       خونریزی؛
  •       عفونت؛
  •       التهاب و تورم؛
  •       سفت شدن فک؛
  •       دچار شدن به برخی از عوارض داروهای بیهوشی؛
  •       و…

البته، ورم، التهاب و خونریزی جزئی پس از عمل صورت، طبیعی است. چنانچه احساس می‌کنید با مواردی غیر‎عادی مواجه شده‌اید، بهتر است برای بررسی و معاینه، به پزشک جراح مراجعه نمایید.

 

جراحی فک چه عوارضی به همراه دارد-نعمت الهی

هزینه جراحی فک چقدر است؟

هزینه عمل فک به عواملی نظیر نوع ناهنجاری، نوع عمل (ترمیمی یا زیبایی)، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن عمل و تعرفه‌های تعیین شده بستگی دارد. همچنین، متخصصانی که در کادر جراحی حضور دارند، بسته به کاری که در حین عمل انجام می‌دهند، هزینه جداگانه‌ای دریافت می‌نمایند. به طور مثال، حضور متخصص ارتودنسی و انجام ارتودنسی بر روی دندان‌ها، هزینه عمل فک را افزایش می‌دهد.

برای اطلاع از هزینه نهایی، می‌توانید با استفاده از خدمات معاینه و مشاوره رایگان کلینیک نعمت الهی، از تجربه و مهارت دندانپزشکان ما استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی درباره راه‌های ارتباطی، به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

دسته بندی: جراحی فک

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس