انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن

انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن چیست؟

دسته بندی: کامپوزیت دندان

وقتی صحبت از انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن می شود، انتخاب های زیادی دارید. با این حال، همانطور که بسیاری از پزشکان می گویند، همه کامپوزیت ها یکی نیستند. انتخاب بهترین متریال مستلزم ارزیابی جزئیات کامپوزیت دندان شما و خدمات دندانپزشکی زییایی است.

چند روش مختلف برای مقایسه یک کامپوزیت ونیر با دیگری وجود دارد که اغلب به عملکرد مربوط می شوند. کامپوزیت دندان در غرب تهران ارائه دهنده انواع کامپوزیت دندان با بهترین متریال و جدیدترین روش ها است. آشنایی با انواع مختلف کامپوزیت ها و همچنین نحوه تاثیر این روش ها سبب انتخابی صحیح می شود. در این مقاله به بررسی انواع کامپوزیت، تاریخچه آن و کاربردهای گسترده اش در دندانپزشکی پرداخته ایم.

 انواع کامپوزیت دندان- نعمت الهی

ویژگی های مشترک انواع کامپوزیت ها

دو ویژگی فیزیکی انواع کامپوزیت دندان و لمینیت دندان متحرک و کاربردهای آن که اغلب مورد توجه است را می توان ویژگی های مکانیکی و زیبایی دانست. ویژگی های مکانیکی یک کامپوزیت سبب محکم بودن روکش، پیوند قوی تر و چسبندگی عالی می شود. مشخصات مکانیکی در اصل نشان دهنده کارکرد فیزیکی محصول است.

در مقابل، ویژگی زیبایی به ظاهر کار و نتیجه نهایی که در دهان بیمار دیده می شود مربوط است. البته گفتنی است که قیمت کامپوزیت دندان نیز از نوعی به نوع دیگر متفاوت است. دندانپزشکی در غرب تهران ارائه دهنده کامپوزیت دندان در نازل ترین قیمت و بالاترین کیفیت است.

برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

از موارد اصلی ای که برای مشتریان مهم است درواقع همان ویژگی های زیبایی و مکانیکی است. آن ها در انواع کامپوزیت و کاربردهای آن به دنبال روکشی هستند که در کنار دوام بالا و قیمت پایین، زیبایی و جلوه خوبی نیز داشته باشد. یکی از اجزای هر کامپوزیت پرکننده ها هستند که معمولاً قطعات شیشه ای یا سرامیکی هستند که در ماتریس رزین قرار می گیرند تا استحکام کامپوزیت را افزایش دهند.

در ابتدا توسعه دهندگان مواد، از اندازه پرکننده برای بهبود خواص مکانیکی و زیبایی استفاده کردند. در اواسط قرن بیستم اندازه پرکننده ها در اولین کامپوزیت های دندانی بسیار بزرگتر از امروز بود و در 10-50 میکرومتر به دست می آمد. اینها مکروفیل ها هستند. وقتی صحبت از خواص مکانیکی اولین کامپوزیت های رزین شد، گزینه بزرگتر بهتر بود. این کامپوزیت ها با پرکننده های بزرگ قوی و بادوام بودند.

ویژگی های مشترک انواع کامپوزیت ها-نعمت الهی

با این حال، پرکننده های ماکرو به خوبی تکمیل و صیقل نمی شوند. علاوه بر این، ذرات بزرگ گاهی اوقات آنقدر بزرگ بودند که با چشم غیر مسلح دیده می شدند؛ بنابراین تلاش برای توسعه رزین های کامپوزیتی با اندازه ذرات کوچکتر آغاز شد و انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن به وجود آمد.

پس از تکمیل ماکرو، پرکننده های خرد با اندازه ذرات کوچکتر از 100 نانومتر به وجود آمدند. با این حال، این کامپوزیت ها یک چالش جدید را ایجاد کردند. پرکننده های ریز به خوبی جلا داده شده و زیبا به نظر می رسند اما آنقدر قوی نیستند که بتوانند در برابر فشارهای مواد غذایی و گاز گرفتن ها در قسمت عقب مقاومت کنند.

به همین دلیل هیبریدها در مرحله بعدی قرار گرفتند که از مخلوطی از اندازه های پرکننده برای استفاده از استحکام ماکروفیل ها و زیبایی آنها استفاده می کرد. این مخلوط مفید و موثر واقع شد و در نتیجه بسیاری از کامپوزیت های مورد استفاده امروزه نوعی هیبرید هستند.

با این حال امروزه اندازه پرکننده ها در مقیاس نانو با ذرات کوچکتر از 20 نانومتر کاهش یافته است. امروزه بیشتر انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن به صورت نانوکامپوزیت هستند. مهمترین مزیت کار با پرکننده در مقیاس نانو اندازه گیری این است که آنها از اصول فناوری نانو و اثرات کوانتومی آن استفاده می کنند.

اندازه پرکننده نانوکامپوزیت ها از ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و نوری موجود در طبیعت تقلید می کند. اندازه آنها به این معنی است که می توانند خواص متفاوتی نسبت به سایز بزرگتر داشته باشند. پرکننده های کوچک با هم کار می کنند تا گروه های بزرگتری از مواد را ایجاد کنند و به گروه این امکان را می دهد که خواص متفاوتی نسبت به ذرات جداگانه داشته باشد.

کامپوزیت دندان-نعمت الهی

این فرایند، زیبایی و خواص مکانیکی نانوکامپوزیت ها را نسبت به اجزای کامپوزیت بزرگتر بهبود می بخشد. پس از رسیدن به سطح رضایت بخشی از خواص مکانیکی و زیبایی، سایر ویژگی ها به انتخاب دندانپزشکان در خدمات دندان پزشکی در غرب تهران تأثیر می گذارد.

شاید یکی از مهمترین ملاحظات هنگام انتخاب انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن، هندلینگ باشد. کامپوزیت های دندانی مواد ترمیمی حساس به تکنیک هستند، به ویژه در مقایسه با یکی از پیشینیان محبوب آنها، آمالگام.

انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن

امروزه سه دسته اساسی در کامپوزیت های دندانی وجود دارد که هر کدام مزایایی در مورد نحوه استفاده از آنها برای ترمیم دندان ها دارند:

  • کامپوزیت خلفی: کامپوزیت خلفی به لایه های کمتری برای پر کردن و آماده سازی نیاز دارد. بر اساس تحقیقات، مهمترین تمایز آنها با سایر انواع کامپوزیت های دندان، افزایش عمق درمان آنهاست. شفافیت مواد کامپوزیتی درمان لایه ای به ضخامت 4 میلی متر را ممکن می سازد. شفافیت مواد، به نور اجازه می دهد تا به عمق نفوذ کند.
  • کامپوزیت فلو: این کامپوزیت به درستی نامگذاری شده است زیرا ویسکوزیته آنها باعث افزایش سیالیت برای این کامپوزیت های دندانی می شود. آنها اغلب در یک سرنگ با یک سوزن سنج کوچک برای سهولت استفاده در آماده سازی های تنگ یا کوچک بسته بندی می شوند.
  • یونیورسال: این کامپوزیت ها بر اساس لایه ها یا ویسکوزیته آنها تعریف نمی شوند، بلکه در عوض برای استفاده مورد نظرشان طراحی و تعریف شده اند. کامپوزیت های یونیورسال به عنوان همه کاره نیز شناخته می شوند.

انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن-نعمت الهی

انتخاب مناسب ترین نوع کامپوزیت

زمان استفاده از انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن ارتباط زیادی با ترمیم شما دارد. به عنوان مثال ممکن است از یک نوع کامپوزیت برای ترمیم های قدامی و یک نوع دیگر برای ترمیم های خلفی استفاده شود. بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند از پرکننده های خلفی در قسمت عقب استفاده کنند زیرا از نظر قدرت و دوام دارای شهرت هستند.

علاوه بر این استفاده از لایه های کمتر به معنای شانس کمتری برای مشکلات تکنیکی مانند حفره ها است. همچنین پزشکان پرکننده های خلفی را در عقب قرار می دهند زیرا شفافیتی که عمق درمان را افزایش می دهد. کامپوزیت های فلو نیز کاربردهای زیادی در ترمیم دندان ها دارند. خواص جابجایی منحصر به فرد آنها به این کامپوزیت ها اجازه می دهد تا در حفره های کوچک قرار بگیرند که همتایان ضخیم تر آنها نمی توانند در آن نفوذ کنند.

کامپوزیت های یونیورسال وسیع ترین کاربردها را دارند. آنها برای ترمیم های غیر مستقیم و مستقیم طراحی شده اند به این معنی که می توانند به عاج بپیوندند یا به عنوان پرایمرهای چسبنده برای مواد ترمیمی غیر مستقیم استفاده شوند؛ به عبارت دیگر منظور ما این است که از کامپوزیت های یونیورسال برای هر چیزی که می خواهید، در هر کجا که بخواهید استفاده می شود.

هنگام انتخاب نوع کامپوزیتی که برای ترمیم های خود استفاده می کنید، متغیرهای زیادی باید در نظر گرفته شوند؛ اما در واقعیت تأثیرگذارترین متغیر ترجیح شخصی است. شما باید با توجه به اولویت ها و موقعیت خود و همچنین در نظر گرفتن هزینه کامپوزیت، یک نوع مناسب را انتخاب کنید. کلینیک دندانپزشکی نعمت اللهی یک مرکز عالی برای معاینه دندانپزشکی در غرب تهران است. شما می توانید برای انتخاب صحیح و یا آگاهی از انواع کامپوزیت دندان و کاربردهای آن، از خدمات مشاوره این کلینیک استفاده کنید.

برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس