درمان خانگی دندان درد -نعمت الهی

۱۲ راهکار درمان خانگی دندان درد 

درمان خانگی درد دندان امکان پذیر است؟ اگر دندان درد دارید ممکن است نیاز به جراحی دندان  یا جراحی لثه با لیزر داشته باشید و مهم این است که بفهمید ریشه ناراحتی شما چیست. سپس می‌توانید تعیین کنید که چگونه هرگونه درد، تورم یا علائم دیگر به نحو احسنت تسکین بخشد.

شستشوی معمولی آب نمک و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند تحریکات جزئی را درمان کند. اما برای رفع دردهای جدی‌تر ممکن است به دندانپزشک نیاز داشته باشید. در صورت ادامه‌دار بودن علائم بیش از یک الی دو روز حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند راهنمایی‌های دقیق‌تری در مورد چگونگی درمان دندان درد به شما ارائه دهند و هر کاری که لازم است برایتان انجام خواهند داد.

حال در حین مراجعه به دندانپزشکی می توانید از درمان خانگی درد دندان استفاده کنید تا کمی درد بهبود پیدا کند.با پوسیدگی دندان در این مقاله آشنا شوید.

درمان خانگی دندان درد

اگر دندان درد دارید احتمالاً ممکن است خواب شما مختل شود. در حالی که نتوانید به طور کامل از شر آن خلاص شوید. برخی درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند برای کمک به درد آنها را امتحان کنید تا زمان مراجعه به دندانپزشک دردتان آرام گیرد. معمولاً همه افراد در زندگی برای یک بار درد دندان و عصب کشی دندان را تجربه کردند. این موضوع کاملاً به همه ثابت شده است که چقدر آزاردهنده و غیر قابل تحمل است. با این که ممکن است درمان قطعی برای درد دندان وجود داشته باشد. اما برخی اوقات شرایط مراجعه سریع به مطب وجود ندارد و یا دکتر مورد نظر نمی‌تواند در اسرع وقت به شما کمک کند.

اما نگران نباشید برخی روش‌های خانگی به تسکین درد دندان کمک می‌کند. درمان خانگی درد دندان معمولا شامل مجموعه‌ای از کارهاست که در ادامه به معرفی این روش‌ها می پردازیم. اما قبل از آن بهتر است با انواع مختلف دندان درد آشنا شوید.

درمان خانگی دندان درد-نعمت الهی

انواع مختلف دندان درد

 دندان درد بر اساس مدت زمان که طول می‌کشد و شدت آن به دسته بندی‌های مختلف تقسیم شده است. درد کوتاه مدت بعد از خوردن یا آشامیدن مواد غذایی سرد یا گرم: این نوع درد به صورت کوتاه و لحظه اتفاق می‌افتد و خیلی سریع از بین می‌رود. معمولاً علت این نوع درد پوسیدگی‌های کوچک، تحلیل لثه و ترمیم‌های دارای نشتی می باشد که بهتر است برای پیشگیری از آن، هر چه زود به درمان مشکل بپردازید.

درد های شدید و مداوم:

دردهای شدید که به صورت مداوم بر ناحیه دندان و لثه اتفاق می‌افتد، علت اصلی آن ایجاد عفونت در کانال ریشه و بافت دندان و استخوان می‌باشد که برای رفع آن بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

درد نامشخص در دندان‌های فک بالا:

این درد ممکن است به دلیل سایش دندان قروچه اتفاق بیفتد که به صورت کلی در فک بالا یا پایین و نیاز به عمل جراحی فک رخ می‌دهد.

انواع مختلف دندان درد-نعمت الهی

مسکن درد دندان؛ بهترین راهکار برای درمان فوری

گاهی اوقات هنگامی که تصمیم می‌گیرید به استراحت شبانگاهی بپردازید، ناگهان با درد شدید دندان مواجه می‌شوید که رفع آن اصلاً کار آسانی نیست. اولین راهکاری که برای کاهش دندان درد پیشنهاد می‌شود مصرف مسکن است. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند استامینوفن و ایبوپروفن به عنوان یک مسکن دندان درد شناخته می شود که امروزه برخی ژل و کرم‌های مسکن جهت درمان موقت دندان درد قابل خریداری است که  برای چند ساعت جهت حفظ آرامش قابل استفاده اند تا در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.مسکن درد دندان-نعمت الهی

 علل دندان درد، عفونت یا آسیب دیدگی

عوامل مختلفی باعث بروز درد دندان می‌شود. اما تمام عوامل در دو دسته کلی قرار می‌گیرند؛ عفونت و آسیب دیدگی. هنگام تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب در قسمت ریشه دندان، مغز سیگنال‌هایی را دریافت می‌کند که این سیگنال‌ها عامل اصلی تحریک ریشه دندان و درد احساس شده است.

عوامل مختلف درد دندان شامل فشار دادن بیش از حد فک‌ها، نوشیدن و میل کردن مواد غذایی حاوی قند و عدم رعایت نکات بهداشتی است که باعث مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، التهاب و عفونت و آسیب دیدگی می‌شود. همچنین بیماری لثه و حساس شدن دندان‌ها دیگر عوامل ایجاد درد دندان است که باعث درد بسیار خفیفی در دندان می‌شود که در صورت عدم رفع آن به احتمال زیاد درد دندان شدت پیدا خواهد کرد.برای رزرو وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

 علل دندان درد-نعمت الهی

۱۲ راهکار درمان خانگی دندان درد

 شستشو با پروکسید هیدروژن: پروکسید هیدروژن یک راهکار عالی برای تسکین درد و کاهش التهاب است که به کشتن باکتری ها نیز می پردازد.

سر خود را بالا نگه دارید: قرار دادن سر بالاتر از بدن باعث کاهش جریان خون در سر می‌شود که در صورت تجمع خون در سر احتمال تشدید پیدا کردن درد دندان وجود دارد.

 استفاده از کمپرس سرد: این روش برای تسکین هرگونه در مناسب است، به خصوص اگر درد دندان به دلیل ضربه ایجاد شده است.  

 استفاده از کمپرس سرد-نعمت الهی

مصرف داروهای مسکن: مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند به طور موقت درد دندان را بهبود ببخشد.

سیر: مصرف سیر در طول تاریخ اهداف دارویی بسیاری داشته است که به دلیل خواص ضد باکتریایی بسیار قوی می تواند درد دندان را نیز رفع کند. برای این کار یک حبه سیر تازه را له و با کمی نمک مخلوط کنید و روی دندان آسیب دیده قرار دهید.

چای نعناع: این چای مانند میخک دارای خواص بی‌حسی است که به درد دندان کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک عامل باکتریایی نیز شناخته شده است.  

آویشن: مطمئناً با کاربردهای دارویی آویشن آشنا هستید. آویشن برای درمان عفونت و باکتری بسیار مناسب است و می توانید یک قطره آن را داخل آب اضافه و به عنوان دهانشویه از آن استفاده نمایید.

آلوئه ورا: ژل آلوورا از گذشته برای التیام سوختگی استفاده می شد که امروزه ژل آن برای تمیز کردن و تسکین لثه مفید است.

عصاره وانیل حاوی الکل: این ترکیب به کاهش درد دندان بسیار کمک می‌کند و با خواص آنتی اکسیدانی به عنوان یک شفابخش موثر شناخته می‌شود.

میخک: میخک از گذشته های دور برای درمان دندان درد استفاده شده است و روغن آن به عنوان یک بی حس کننده عالی و کاهش دهنده التهاب به حساب می آید.

برگ های گواوا: برگ‌های گواوا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که برای مراقبت از دندان بسیار پیشنهاد می شود. شما می توانید برگ‌های گوارا تازه را بجوید یا از برگ‌های آن را دهانشویه درست کنید.

جوش شیرین: جوش شیرین نیز یک روش مناسب برای کاهش درد دندان است که کافی است مقداری از آن روی دندان هدف قرار دهید. همچنین درست کردن دهانشویه با مخلوط آب گرم و جوش شیرین می‌توان کمک کننده باشد.

کلام آخر

در کنار درمان خانگی درد دندان، رعایت عادات بهداشتی دندان مانند مسواک زدن را نیز فراموش نکنید استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید می‌توان به کاهش درد دندان کمک کند.

دندان درد به طور خاصی آزاردهنده است و در صورت عدم مراجعه به دندان پزشک ممکن است هرگز برطرف نشود. پس به محض مواجه شدن با آن، درمان توسط پزشک را حتما جدی بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس