قالب دندان-نعمت الهی

قالب دندان و انواع مختلف آن

قالب دندان یکی از اقدامات بسیار رایج دندانپزشکی است که برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. این روش به منظور گرفتن الگو کامل از شکل دهان و فک و تشخیص نحوه قرارگیری دندان‌ها در کنار یکدیگر استفاده می‌شود که متخصص دندانپزشکی قالب دندان و روکش دندان فوری  را در مرحله خاصی روی دندان‌ها قرار می‌دهد. اطمینان از دستگاه و قرارگیری مواد ترمیم کننده در دهان در نحوه قالب‌گیری بسیار اهمیت دارد و باید به گونه اجرا شود که مواد اطراف دندان‌ها را به طور کلی پوشش دهد.

قالبگیری همیشه به عنوان یک مرحله اولیه برای اجرا بسیاری از اقدامات دندانپزشکی مانند قرار دادن پروتز دندان مصنوعی ، انجام ارتودنسی و اقدامات ترمیمی دندان انتخاب می‌شود. اگر تا به حال تجربه قالب را داشته باشید مطمئنا در ابتدا فکر کرده‌اید که امکان جدا شدن دندان‌ها به همراه قالب وجود دارد. اما این تصور کاملاً غلط است. قالب‌های دندانپزشکی از مواد مختلفی ساخته می‌شود که ظاهر و ابعاد دندان‌ها برای اصلاح طرح بخند به طور دقیق قالب گیری شود. اگر دوست دارید در مورد این وسیله پرکاربرد دندانپزشکی بیشتر بدانید در این مطلب  بهترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران  در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. 

قالب دندان چیست

قالب‌گیری دندان به پزشک کمک می‌کند ساختار کلی دندان و بافت‌های اطراف آن را به خوب تشخیص داده شود. این قالب‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و برای برخی فعالیت‌های دندانپزشکی انجام عملیات قالگیری بسیار اهمیت دارد.

قالب گیری به دو روش سنتی و دیجیتالی انجام می‌شود که معمولا روش رایج همان روش سنتی است. در روش سنتی خمیرهای مخصوصی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. اما قبل از آن لازم است دندان‌ها کاملا تمیز و خشک شده باشد. سپس مقداری مواد همراه با قالب روی دندان ها قرار می‌گیرد. قالب یا همان تری کمک می‌کند مواد برای چند دقیقه روی دندان باقی بماند. هنگامی که قالب به شکل یک واحد شکل گرفت، دندانپزشک را از دهان خارج می‌کند. قالب یک ساختار شبیه به دندان‌ها را پیش رویتان قرار می‌دهدکه برای ساخت به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود.

قالب دندان چیست-نعمت الهی

قالب دندان مصنوعی

امروزه دندان‌های مصنوعی بسیار زیباتر و طبیعی تر از مدل‌های قدیمی طراحی می‌شوند؛ طوری که حتی اطرافیان شما ممکن است متوجه مصنوعی بودن دندان‌ها نشوند. یکی از اقدامات بسیار مهم برای اجرای دندان مصنوعی روش قالب گیری است. در واقع میزان ظرافت کاری مرحله قالب‌گیری به ساخت دندان‌های مصنوعی در بالاترین کیفیت بستگی دارد. و تنها زمانی امکان طراحی دقیق‌ترین جزئیات از بافت اطراف دندان وجود دارد که از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد قالب‌گیری  استفاده شود.

یکی از نکات مهم هنگام قالب‌گیری در نظر گرفتن نسبت دقیق آب به پودر است. از آنجایی که برای ساخت قالب از مواد مختلفی استفاده می‌شود میزان پودر و آب ترکیب آن ممکن است متفاوت باشد و این نسبت تاثیر بسیار زیادی روی مقاومت قالب و مدت زمان تنظیم آن به همراه دارد.

قالب دندان مصنوعی-نعمت الهی

قالب دندان برای زیبایی

این روزها برای زیباسازی دندان‌ها از روکش‌های جدید با استحکام بالا استفاده می‌کنند که نه تنها زیبایی دندان‌ها را دو چندان خواهد کرد بلکه باعث افزایش طول عمر دندان‌ها  برای کامپوزیت دندان قسطی می‌شود. روکش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در رنگ بندی های متنوع قابل اجراست. در آخر یک لبخند زیبا و جذاب را برای مخاطبین به ارمغان می آورد. برای اجرای این دسته از روکش ها ابتدا باید قالب گیری انجام شود. قالب برای زیبا سازی دندان ها جز مهمترین اقدامات است که کمک می کند روکش به بهترین شکل ممکن طراحی شود و هنگام قرارگیری روی دندان استحکام کافی داشته باشد.

 

قالب دندان برای زیبایی-نعمت الهی

قالب دندان ارتودنسی

ارتودنسی نیز مانند لمینت دندان متحرک دیگر اقدامات دندانپزشکی نیاز به قالب گیری دارد. قالب گیری برای اجرای این روش درمانی طی دو مرتبه انجام می‌شود. در اولین مرحله قبل از اجرای براکت‌ها و در دومین مرحله برای ساخت قالب نگهدارنده. نحوه اجرای قالب با کمک دو تری انجام می‌شود. تری‌ها روی دندان قرار می‌گیرند و سپس با کمک ماده قالب پر می‌شوند.

ارتودنسی راهکاری برای نظم‌دهی و قرارگیری دندان‌هاست که طی مراحل مختلف براکت‌ها روی دندان‌ها نصب می‌شود و کمک می‌کند دندان‌ها در جهت قرارگیری درستشان حرکت کنند. در آخر نیز برای ثابت ماندن دندان‌ها از قالب استفاده می‌شود تا دندان‌ها بر سر جایشان ثابت بمانند.

قالب دندان ارتودنسی-نعمت الهی

قالب دندان متحرک 

دندان متحرک به کامپوزیت متحرک دندان یا لمینت متحرک دندان مشهور است که برای برطرف کردن عیب و ایرادهای دندان مانند کاور عمل می‌کند. این مدل پوشش هنگام قرارگیری روی دندان ها، نامرتبی، برهم ریختگی و زرد بودن دندان‌ها را رفع می‌کند و یک لبخند زیبا و درخشان را به دهان شما هدیه می‌دهد. پس اگر دندان‌های نامرتبی دارید یا از رنگ زرد آن‌ها خجالت زده هستید، هنگام حضور در مجالس و مهمانی ها سعی می کنید لبخند نزنید، استفاده از کاور دندان به راحتی در سریع‌ترین زمان ممکن دندان های زیبا و خاص را به ارمغان می‌آورد.

برای ساخت دندان متحرک مانند دیگر اقدامات دندانپزشکی نام برده شده، ابتدا نیاز به قالب دندان دارد تا دندان متحرک بر اساس ابعاد و اندازه‌های دندان شما ساخته شود و هنگام قرارگیری روی دندان‌ها احساس ناراحتی نداشته باشید.

 

قالب دندان متحرک -نعمت الهی

قالب دندان سفید 

قالب‌گیری برای خلق دندان‌های سفید به منظور ساخت پروتز متحرک زیبا و لمینت دندان استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، دندان‌های سفید و زیبایی که به آسانی روی دندان‌هایتان کاور می‌شود، شبیه سازی شده و یک فرصت منحصر به فردی برای ایجاد یک لبخند زیبا و چشمگیر خواهد بود. راهکارهای مختلفی برای ساخت دندان سفید وجود دارند که رایج‌ترین روش‌ها کامپوزیت و لمینت دندان است. البته با کمک دندان مصنوعی نیز می‌توان یک کاور سفید برای دندان‌های خود تجربه کنید.

برای اجرای تمام این روش‌ها نیاز است ابتدا قالب‌گیری انجام تا روکش مورد نظر هم اندازه دندان‌ها طراحی و ساخته شود.

قالب دندان سفید -نعمت الهی

هزینه قالب دندان

هزینه این اقدام دندانپزشکی به ابزار استفاده شده و مواد انتخابی برای ساخت خمیر دندان بستگی دارد. همچنین روشی که متخصص دندان پزشکی برای قالب‌گیری انتخاب می‌کند باعث می‌شود روی هزینه قالب تاثیرگذار باشد. معمولا تعرفه‌های دندانپزشکی براساس ظاهر مطب و امکانات آن مشخص می‌شود. پس ممکن است موقعیت مکانی و امکانات مطبی که برای قالب‌گیری در نظر گرفته اید روی هزینه آن تاثیرگذار است.

 

نتیجه گیری

قالب‌گیری با کمک ابزار مخصوصی اجرا می‌شود که ابتدا آلژینات پودر همراه با مقداری آب مخلوط شده و حالت خمیری آن بدست می‌آید. سپس خمیر بدست آمده داخل تری ریخته می‌شود و در دهان قرار می‌گیرد. اگر هنگام قالب دندان طعم خاصی احساس کردید، نگران نباشید بعد از قالب‌گیری می‌توانید دهان خود را شستشو دهید.

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس