خطرات استفاده از مواد دندانپزشکی متفرق-نعمت الهی

خطرات استفاده از مواد دندانپزشکی متفرق

مواد دندانپزشکی مانند روکش دندان و قیمت کامپوزیت دندان از جمله پرکاربردترین جایگزین های بافت بیولوژیکی در بدن انسان هستند. این دسته از مواد به طور مستقیم در بدن ما به کار می روند و در نتیجه می توانند اثراتی بر عملکرد فیزیولوژیک بدن ما اعمال کنند. استفاده از مواد دندانپزشکی متفرق یا موادی با کیفیت پایین می تواند به طور جدی سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد. در ادامه این مقاله با خطرات استفاده از مواد دندانپزشکی متفرق بیشتر آشنا خواهید شد.

به دلیل وجود این تاثیرات است که ساخت و استفاده از مواد دندانپزشکی بسیار مورد توجه محققین و سازمان های سیاستگذاری بهداشتی و درمانی می باشد. به عنوان مثال اثرات احتمالی آمالگام بر سلامتی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و گاهی اوقات با مواد دیگری که کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند جایگزین شده است. هدف از این بررسی ها نیز مقایسه خطرات سایر مواد دندانی غیر از آمالگام بوده است.

کاربردهای مواد دندانپزشکی متفرق چیست؟

هنگامی که حفره ای در دندانتان ایجاد شود و دندان عفونی یا شکسته و نیاز به جراحی دندان دارید، انتخاب مواد دندانی مورد استفاده برای رفع آن احتمالا آخرین چیزی است که به ذهن شما می رسد. در این شرایط شما فقط می خواهید دندان را درست کنید و هر درد مرتبط با مشکل ایجاد شده را از بین ببرید.

کاربردهای مواد دندانپزشکی متفرق -نعمت الهی

بسیاری از دندانپزشکان نیز مشتاق اند تا دقیقا همین کار را برای بیمار خود انجام دهند. آن ها به ندرت با بیماران خود مشورت می کنند و انواع مواد دندانپزشکی متفرق را بر اساس معیارهای خود یا صرفاً از روی عادت انتخاب می کنند. دندانپزشکان بدون اینکه در نظر بگیرند که چگونه ممکن است این ماده پس از قرار دادن در دهان بر سلامت کلی فرد تأثیر بگذارد، صرفا بر اقدامات درمانی و رفع مشکل فعلی تمرکز می کنند.

دندانپزشک وظیفه شناس هنگام انتخاب مواد دندانپزشکی متفرق باید عوامل و متغیرات زیادی را در نظر بگیرد. مواد متنوعی برای پر کردن و ترمیم دندان ها وجود دارد. بعضی از این مواد دندانپزشکی متفرق بهتر از بقیه هستند. برخی که ممکن است برای یک بیمار انتخابی عالی باشند ممکن است برای فرد دیگر به خوبی کار نکنند.

به عنوان یک مصرف کننده، شما حق دارید با دندانپزشک خود در مورد موادی که در دهان شما قرار می گیرد مشورت کنید. شما حق دارید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا انتخابی آگاهانه داشته باشید. انتخابی که از سلامت کلی شما حمایت می کند، خواسته های زیبایی شما را برآورده می کند و منطق اقتصادی خوبی دارد.

از بین تمام مواد دندانپزشکی متفرق که در حال حاضر در بازار موجود می باشند، چهار نوع قابل قبول است: کامپوزیت، آلیاژ طلا، چینی و سرامیک. در حالی که آمالگام جیوه و گلاس آینومرها به طور گسترده استفاده می شوند، اما توصیه بر این است که به صورت روتین از این دست مواد دندانپزشکی متفرق استفاده نشود. گلاس آینومرها از دوام کمتری نسبت به کامپوزیت برخوردار هستند. آمالگام جیوه نیز بسیار سمی است و می تواند به شدت سلامت جسمی و روانی افراد را به خطر بیندازد.

خصوصیات مواد دندانپزشکی مناسب-نعمت الهی

خصوصیات مواد دندانپزشکی مناسب

مواد دندانپزشکی متفرق ایده ‌آل باید بادوام، پایدار، غیرسمی و دارای ویژگی‌ های زیبایی‌ شناختی و عملکردی باشند که به بهترین وجه با شرایط خاص دندانی سازگار است. ملاحظات زیبایی شناختی شامل ظاهر نهایی دندان ها و لبخند بیمار پس از اتمام فرایند ترمیم و هنگام قرار دادن در دهان است. در حالت ایده آل، مواد دندانپزشکی متفرق به کار رفته باید با دندان های طبیعی اطراف ترکیب شود و از آن ها قابل تشخیص نباشد. لبخند شما باید مانند زمانی که یک کودک بودید جوان و زیبا به نظر برسد.

دوام مواد و طول عمر تخمینی ترمیم نیز بسیار مهم است. اگرچه ترمیم های کامپوزیت، طلا، چینی و سرامیک هزینه بیشتری دارند و تکمیل فرایندهای درمانی یا زیبایی با آن ها، زمان بیشتری را می طلبد، اما در طولانی مدت، می توانند بسیار مقرون به صرفه باشند.

این دست از مواد دندانپزشکی متفرق دوام بیشتری دارند و به طور گسترده زیست سازگاری بیشتری دارند. برخی از جدیدترین سرامیک ها حتی به محکمی طلا و به اندازه لعاب بادوام هستند. اگر از مواد ضعیف ‌تر یا کم ‌ثبات ‌تر استفاده شود، احتمالاً ترمیم باید خیلی زودتر جایگزین شود. بدتر از آن، برای برخی از افراد، عناصر آزاد شده از مواد می توانند مشکلات سلامت سیستمیک طولانی مدت ایجاد کنند.

این موارد بیماری زایی اغلب با آمالگام جیوه اتفاق می افتد. هرگاه مواد پرکننده آمالگام را بجوید، بخار جیوه ترشح می‌شود و بر بار سمی بدن اضافه می‌شود و شرایطی را به نفع بروز بیماری ایجاد می‌کند. همین امر می تواند در مواد دیگر نیز اتفاق بیفتد.برای رزور وقت در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران تماس بگیرید

بهداشت دهان و دندان-نعمت الهی

علاوه بر این، اگر به طور معمول دندان قروچه می کنید، آزاد شدن این دست از مواد نه تنها روی دندان ها اثر منفی خواهد گذاشت، بلکه استخوان و مفاصل TM را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ بنابراین رفتار بیمار و چگونگی استفاده از مواد دندانپزشکی متفرق نیز در انتخاب مواد دندانی نقش دارد.

با این حال عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از اینکه دندان آسیب دیده در کجا قرار گرفته و کدام قسمت از آن آسیب دیده است. این عوامل و همچنین وضعیت دندان های اطراف از نظر کانتور، شکل و تراز مهم هستند. هر وضعیت دندانی خاص، نیازهای فنی و ساختاری خود را دارد.

برخی از مواد هنگام استفاده بهتر از سایرین هستند. ترمیم همچنین باید طوری ساخته شود که به درستی با دندان‌ های مقابل مفاصل و مسدود شود، به راحتی کنار هم قرار گیرد، فشار آن در محدوده دندان‌ های بالا یا پایین ترمیم و همچنین در داخل خود ترمیم متمرکز شود.

یکی دیگر از مهم ترین ملاحظات در انتخاب مواد دندانپزشکی متفرق، زیست سازگاری آن ها است. همانطور که هیچ پزشک با اخلاقی نمی تواند عفونت را با تزریق پنی سیلین درمان کند بدون اینکه ابتدا متوجه شود که بیمار به آن حساسیت دارد یا خیر، هیچ دندانپزشک اخلاقی نیز نباید موادی را در دهان فرد قرار دهد بدون اینکه ابتدا متوجه شود که آیا بیمار نسبت به آن حساس است یا واکنش نشان می دهد یا خیر.

مواد دندانپزشکی متفرق-نعمت الهی

این ماده می تواند اثرات سمی یا واکنش های خود ایمنی با خود به همراه داشته باشد. خوشبختانه، این ارزیابی ها را می توان به راحتی با یک نمونه خون کوچک انجام داد. برای تعیین زیست سازگاری، تکنسین ‌های آزمایشگاه مشاهده می‌کنند که چگونه ایمونوگلوبولین‌ها (آنتی بادی ‌ها) فرد به مواد آلی مختلف واکنش نشان می‌ دهند و در نتیجه می توان ایمن ترین گزینه را از بین مواد دندانپزشکی متفرق برای بیمار انتخاب کرد.

چطور می توان بهترین مواد دندانپزشکی متفرق را انتخاب کرد؟

بحث در مورد همه عوامل ذکر شده در بالا با دندانپزشک، می تواند به شما کمک کند آگاهانه ترین تصمیم را در مورد گزینه های دندانپزشکی خود بگیرید. با انجام این کار، به دلیل انتخاب نادرست مواد مختلف دندانپزشکی، احتمال نیاز به درمان ‌های مجدد ترمیمی را به حداقل می‌ رسانید. این کار نه تنها به دلایل اقتصادی مهم است. بلکه برای اطمینان پیدا کردن از سلامت کلی بلند مدت شما نیز امری حیاتی است.

بهتر است همیشه از مواد با کیفیت استفاده نمایید و مواد دندانپزشکی متفرق و دردسرساز را از لیست گزینه های درمانی خود خارج کنید. سلامت بودن دهان و دندان می تواند مستقیما بر سلامت عمومی و وضعیت جسمانی و روانی شما تاثیرگذار باشد، در نتیجه حتما توصیه های ذکر شده در خصوص مواد دندانپزشکی متفرق را جدی بگیرید.برای مشاهده آدرس کلینیک دندان پزشکی نعمت الهی کلیک کنید

دیدگاه خود را بنویسید

مشاوره رایگان و تماس